Speakers buiten onder de veranda

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 12:53
Ik ben al enige tijd op zoek naar een setje speakers onder de veranda (droog / wel buiten)

Mijn budget is eigenlijk max €225 ik neig prijstechnisch naar de Argon Out5 of Out6.

https://www.hifiklubben.n...-out5-outdoor-luidspreker

https://www.hifiklubben.n...preker/?variant=ARGOUT6WH

Als versterker gebruik ik een TPA3116 mini stereo versterker die bij24V bij 8ohm 38watt afgeeft en bij 4ohm 55watt.

Qua muziekbron gebruik ik een Chromecast Audio.

Heeft iemand ervaring met dit merk of weet een goed alternatief in dezelfde prijsklasse?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
Heb je mogelijkheid in te bouwen? Een vriend van me heeft deze in het plafond gemaakt buiten, klinken prima:
https://www.hifiklubben.n...nbouw-plafondluidspreker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
BernardV schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:02:
Heb je mogelijkheid in te bouwen? Een vriend van me heeft deze in het plafond gemaakt buiten, klinken prima:
https://www.hifiklubben.n...nbouw-plafondluidspreker/
Nee helaas niet!

Kleine aanvulling het is een puntdak met dakpannen en vanaf de veranda gezien kijk je direct tegen de dakplaten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Wat is je doel qua geluid daar? Beetje achtergrondgeluid of wil je meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
BernardV schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:13:
Wat is je doel qua geluid daar? Beetje achtergrondgeluid of wil je meer?
Voornamelijk achtergrond wanneer we zitten te borrelen en soms wat harder bij een tuinfeest.

Maar basis is gewoon lekker muziek kunnen luisteren zonder het gesleep van een BT-Speaker.

De versterker laat ik door een slimme stekker automatisch inschakelen wanneer de chromecast status verandert naar playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Dan denk ik dat ik voor je tweede optie zou gaan, het zijn niet de best klinkende speakers, maar ook je versterker is niet de beste. Al met al zal dit een net geluid geven, maar geen HiFi.
Met de tweede speakers heb je iets meer power achter de hand mocht je later een betere versterker aanschaffen.

Maar aan de andere kant kun je ook kijken naar een "midi-set" met losse speakers, iets als:
https://www.mediamarkt.nl.../_stereo-sets-450714.html

Als je zorgt dat het droog hangt en in de winter gewoon binnenhaalt is er ook niets mis mee om zoiets op te hangen. Dan heb je ook genoeg versies die bluetooth hebben en qua geluid zeker niet minder zijn dan wat je nu wilt als je in dezelfde prijsklasse zoekt.

[ Voor 41% gewijzigd door BernardV op 26-06-2019 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:00
Heb hier al bijna tien jaar een setje Philips jaren 70 hifi speakers buiten staan (ook in de winter) en doen het nog steeds prima, dus als de speakers droog hangen zou je ook voor een leuk 2e hands setje hifi speakers van MP kunnen gaan.

Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bose 301 is er vziw ook weersbestendig. Klipsch heeft ook buitenspeakers.
Verder zou ik eens bij een watersportzaak gaan zoeken (correct marine ofzo), die hebben gegarandeerd keuze uit meer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

BernardV schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:08:
Dan denk ik dat ik voor je tweede optie zou gaan, het zijn niet de best klinkende speakers, maar ook je versterker is niet de beste. Al met al zal dit een net geluid geven, maar geen HiFi.
Met de tweede speakers heb je iets meer power achter de hand mocht je later een betere versterker aanschaffen.

Maar aan de andere kant kun je ook kijken naar een "midi-set" met losse speakers, iets als:

Als je zorgt dat het droog hangt en in de winter gewoon binnenhaalt is er ook niets mis mee om zoiets op te hangen. Dan heb je ook genoeg versies die bluetooth hebben en qua geluid zeker niet minder zijn dan wat je nu wilt als je in dezelfde prijsklasse zoekt.
Wat is Hifi volgens jou?
En waarom zou je meer power nodig hebben? Met een paar Watt vul je al een huiskamer. Een veranda zal niet veel meer vragen, ondanks de open ruimte, lijkt me.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:23:
Bose 301 is er vziw ook weersbestendig. Klipsch heeft ook buitenspeakers.
Verder zou ik eens bij een watersportzaak gaan zoeken (correct marine ofzo), die hebben gegarandeerd keuze uit meer :)
Het spul bij de watersportjuwelier is vooral splashproof, dat is op die plekken belangrijker dan geluidskwaliteit en is onder een overkapping totaal niet nodig.
Naast/vlakbij je jacuzzi of zwembad is uiteraard een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Wut? Jij hebt die speakers of niet? Ik ken ze zelf niet maar het is hun huismerk en het zou me verbazen als het zo kut is dat het geen HiFi is. Als ik @Imperial Guard was zou ik gewoon gaan luisteren. Ze zijn scherp geprijst en binnen zijn budget één van de weinige mogelijkheden. Zou zelf ook wel meteen voor de grote versie gaan.

Hier kun je nalezen wat HiFi betekend:
https://www.mfbfreaks.com...s/de-high-fidelity-groep/

Zo'n midi setje heb je niks aan. 30 graden en regen is het recept voor kapotte papieren conussen en bobbels in de spaanplaat behuizing. Dus ook in de zomer heb je er niks aan.

50 watt is echt meer dan genoeg voor een muziekje bij de barbeque. Als je dat vol open zet kun je niet meer comfortabel met elkaar praten. Ga je een disco organizeren dan is het wel krap.
PalingDrone schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 02:13:
[...]

Het spul bij de watersportjuwelier is vooral splashproof, dat is op die plekken belangrijker dan geluidskwaliteit en is onder een overkapping totaal niet nodig.
Naast/vlakbij je jacuzzi of zwembad is uiteraard een ander verhaal.
Inderdaad. Daar wordt gebruik gemaakt van bijv. polypropyleen conussen. Dat is leuk bestand tegen zout water naar niet echt geschikt voor een speaker. En dan heb je nog wel betere speakers maar buiten budget van TS.

Bij iEar hebben ze ook nog wat modellen. Prijs is wel per stuk en niet per paar.
https://www.iear.nl/domot...allatie/outdoor-speakers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-06 00:45
Waarom geen sonos one? Per stuk voor 180 euro, kun je met een beginnen en eventueel uit te breiden naar stereo. Heel flexibel in te zetten, want geen versterker nodig.
Zijn ook geschikt voor buiten onder een afdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard

Dankjewel voor het meedenken maar dit is totaal niet de oplossing wat ik zoek, aangezien ik al reeds in het bezit ben van een versterker.

Ik weet niet of je ervaring hebt met een TPA3116 versterker?
TheBorg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 02:54:
[...]

Wut? Jij hebt die speakers of niet? Ik ken ze zelf niet maar het is hun huismerk en het zou me verbazen als het zo kut is dat het geen HiFi is. Als ik @Imperial Guard was zou ik gewoon gaan luisteren. Ze zijn scherp geprijst en binnen zijn budget één van de weinige mogelijkheden. Zou zelf ook wel meteen voor de grote versie gaan.

Hier kun je nalezen wat HiFi betekend:
https://www.mfbfreaks.com...s/de-high-fidelity-groep/

Zo'n midi setje heb je niks aan. 30 graden en regen is het recept voor kapotte papieren conussen en bobbels in de spaanplaat behuizing. Dus ook in de zomer heb je er niks aan.

50 watt is echt meer dan genoeg voor een muziekje bij de barbeque. Als je dat vol open zet kun je niet meer comfortabel met elkaar praten. Ga je een disco organizeren dan is het wel krap.

[...]

Inderdaad. Daar wordt gebruik gemaakt van bijv. polypropyleen conussen. Dat is leuk bestand tegen zout water naar niet echt geschikt voor een speaker. En dan heb je nog wel betere speakers maar buiten budget van TS.

Bij iEar hebben ze ook nog wat modellen. Prijs is wel per stuk en niet per paar.
https://www.iear.nl/domot...allatie/outdoor-speakers/
Thanks voor je feedback! Voor mijn gevoel iets waar ik wat aan heb.
Ga later vandaag uitgebreid op de iear webiste kijken en kijken of ik daar een goed alternatief zie!
Frankinho schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 03:39:
Waarom geen sonos one? Per stuk voor 180 euro, kun je met een beginnen en eventueel uit te breiden naar stereo. Heel flexibel in te zetten, want geen versterker nodig.
Zijn ook geschikt voor buiten onder een afdak.
Sonos is geen optie, ik ben reeds al in het bezit van meerdere Chromecasts Audio en een Google Home.

- Chromecast audio in de woonkamer naar een Marantz Reciever
- Chromecast audio op kantoor naar een Logitech 2.1 setje
- Google Home in de keuken
- Chromecast audio voor in de schuur die naar een TPA3116 versterker gaat alleen nu nog de speakers.

[ Voor 19% gewijzigd door Imperial Guard op 27-06-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@Jorgen @TheBorg
In de specs bij die speaker heeft HiFiKlubben zelf aan "Een traditionele HiFi-luidspreker klinkt beter".
Ook de versterker heeft bij frequenties >5kHz bij 1 W al een vervorming van ongeveer 0.5% THD.

En zeker vul je met een paar Watt al een woonkamer, vandaar ook mijn vraag wat het doel is.
Als achtergrondmuziek en af en toe iets meer volume gaat dit prima, maar heb je een tuinfeest met meerdere mensen wordt het al snel krap. Mensen maken gewoon veel lawaai in een groep, een groep mensen op een feest zit al snel richting de 95dB tot 100dB aan geluidsdruk. Wil je dan zorgen dat de muziek de groep overstemt zul je dus boven die 100dB (ik neem even de max) uit moeten komen.

Volgens de specs van die speakers zijn ze 90dB (ik ga er maar vanuit dat ze hier bedoelen 90dB/1W/1m)
Dan krijg je dit om met een feestje de groep te overstemmen:

90dB = 1W
93dB = 2W
96dB = 4W
99dB = 8W
102dB = 16W
105dB = 32W

Dit is dan op 1 meter afstand, en dat is natuurlijk ook niet zo bij een tuinfeest waarbij de afstanden waarschijnlijk groter zijn dan binnen en je hebt geen weerkaatsing van geluid op muren etc, dus sowieso al iets meer vermogen nodig dan binnen.

Laat het nu zo zijn dat de versterker die TS heeft wel een max vermogen heeft van 50W op 4Ohm, maar met een vervorming van 10% THD, dat schiet niet op en dan maak je ook geheid je speakers kapot.

Deze speakers zijn 8Ohm, dan heeft de versterker een max vermogen van 25W met 10% THD. Als ik de datasheet een beetje bekijk kom je tot max ongeveer 15W met een THD van 1% (wat al redelijk hoog is).

Al met al noem ik dit geen HiFi, maar dat is mijn mening. Ik zeg niet dat het niet netjes kan klinken en zeker op lagere vermogens, maar je gaat hier geen behoorlijke volumes mee halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:59

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Afgelopen weekend tijdens een lang weekend weg een bezoek gebracht bij de Hifi Klubben in Alkmaar.

Ze hadden daar gelukkig de Argon Out6 hangen alleen helaas niet goed aangesloten, gelukkig was er een vriendelijke verkoper die de Out6 aan een BlueSound Amp heeft aangesloten en na de enkele updates te hebben geïnstalleerd was het tijd om te luisteren :)

Mijn bevindingen in de winkel, aangenaam verrast door het geluid, helder en vol bij o.a. Eagles Hotel - California hoor je zeker het laag doorkomen terwijl dit bij Dance muziek wat achterwege bleef.
Ook het hoog bij Harry Styles - Sign of the Times kwam er zeer goed uit.

Ik heb de knoop doorgehakt en besteld en hopelijk krijg ik ze vandaag binnen.

Thanks voor de hulp :)
Pagina: 1