Paajnac schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:12:
[niet dat mijn Xiaomi overigens betere specs heeft, maar die gebruik ik ook niet om dit soort ding mee te testen :z[/]. Allicht handig om met de Mac op dezelfde plekken een speedtest te doen.
Gelukkig ga ik binnenkort over op een andere telefoon, en heel toevallig is dat een Xiaomi

.
Tip: mijn Redmi4X zou ik afraden, maar de Xiaomi Mi 1 en Mi 2 (met Android One) zijn sterke aanraders. M'n dochter is er iig erg blij mee

Ik zal van het weekend wel eens een speedtest doen met de MacBook. Kijken wat daar uit gaat komen.

Die ubiquiti apparaten hangen toch aan het plfond? Deze heb ik al eens vaker voorbij zien komen. Maar die heb je ook weer in verschillende smaken.
Plafondmontage is ideaal, maar ze werken tegen de muur of op een raamkozijn ook prima.
Zou de Ubiquiti UniFi access point AP-AC- LITE een optie kunnen zijn?
Ja en nee. Ja, het is prima spul, maar zoals ik al over m'n eigen setup zei, het is niet dat de UniFi apparaten zo goed zijn, maar de netwerkkabel erheen die het verschil maakt. Je kunt je huidige mesh-spullen ook van netwerkkabel voorzien en dan heb je vrijwel zelfde prestaties als een UAP AC Lite - de WiFi-ingewanden ervan zijn namelijk identiek aan die van de Deco P7.
Voordelen van de UAP AC Lite:
- PoE (stroomtoevoer over netwerkkabel)
- DFS (4 80MHz kanalen ipv 1 80MHz kanaal in 5GHz beschikbaar)
- *veel* meer instelmogelijkheden
- desgewenst ook mogelijk om (UniFi) switches en routers binnen zelfde beheersomgeving te beheren.
UniFi is echt gericht op SOHO en Prosumer, voor huis/tuin/keukengebruik is de toegevoegde waarde beperkt.
Maar, begin niet aan oplossingen te zoeken voor je het exacte probleem boven water hebt.
Is de devolo magic misschien beter in PLC?
Mogelijk.
De Deco P7 heeft een Homeplug AV 2.0 SISO PLC, de PLC-variant van je 1x1 WiFI dus. De Magic doet G.hn met MIMO. Verschil AV 2.0 en G.hn is
en nu gaan de - zeer gepassioneerde - voor/tegenstanders boos worden
lood om oud ijzer, ze zijn twee marginaal verschillende manieren om exact hetzelfde te doen.
Maar SISO vs MIMO is wel zeer relevant. Theoretisch geeft MIMO exact twee keer de prestaties. In praktijk kan dat zowel flink meevallen als zwaar tegenvallen. Het hangt van een ding af: de aarding van je woning. MIMO stuurt namelijk twee aparte datastromen over je stroomnet, eentje over fase-nul (die heeft iedereen), de tweede over aarde-nul (die heb je alleen als je stopcontacten hebt met randaarde, die pas sinds 1997 standaard in huizen geinstalleerd worden). Heb je randaarde op beide locaties? Dan kun je uitgaan van ruim twee keer de performance die je met je huidige PLC oplossing haalt, en juist als dat tegenvalt is het vaak meer dan twee keer beter, want aarde is vrijwel altijd schoner dan fase. Heb je geen randaarde? Dan is het verschil klein, hoogstwaarschijnlijk niet de investering.
Althans, dat is met de Magic 1. De 2 heb ik nog niet in handen gehad. De belofte is dat het nog een verdubbeling kan realiseren, maar ik ben sceptisch. Zoals gezegd, PLC gebruikt fundamenteel zelfde techniek als WiFi, en daar geldt dat de snelheidsverbeteringen alleen haalbaar zijn bij (zeer) goed signaal. Als je ongelofelijk rotsignaal hebt, haal je met de nieuwste WiFi-ac niet meer dan 15 jaar terug met WiFi-a. Als dat ook geldt voor G.hn, dan verwacht ik *als* PLC nu je bottleneck is, dat de meerwaarde van G.hn wave 2 (die 2) tov wave 1 (de 1) waarschijnlijk vrij beperkt.
Overigens interessant weetje: de Ziggo WifiBooster via een Stopcontact is technisch identiek aan de Devolo Magic 1.
Maar... ook hier: eerst lek boven water, dan pas grote investeringen overwegen.
Als ik jou zo lees over mesh is het zo dat de volgende node de helft in snelheid verliest, Dat is dan dus hetzelfde als een range extender? In theorie zou ik dan net zo goed een normale router kunnen pakken en dan met range extenders kunnen gaan werken.
"Mesh" en "range extenders" zijn allemaal marketingtermen, en termen die te pas en onpas misbruikt worden.
Technisch zijn het gewoon repeaters. Die heb je in drie smaken:
- single-band (alleen 2.4GHz): pure troep, 2.4GHz is waardeloos, je througput is 1/het aantal keer dat je pakketje door de lucht moet.
- dual-band (2.4GHz + 5GHz): die Deco M5. Iets beter want de verbinding tussen nodes gaat over 5GHz en als je in 2.4GHz verbindt met de eerste verlies je niets. Maar die MacBook doet ook 5GHz en dan geldt hetzelfde: je totale througput is 1/het aantal keer dat je pakketje door de lucht moet (maar 5GHz presteert ~4x beter dan 2.4GHz)
- tri-band (2.4GHz+5GHz+nog 5GHz): de Orbi RBK23. Dit begint ergens op te lijken. Een van de twee 5GHz radio's wordt voor verbinding met de vorige node gebruikt, de tweede voor aangesloten apparaten. Als dat goed gaat, verlies je niets aan bandbreedte tussen de nodes, je performance is gelijk aan de laagste bandbreedte twee nodes.
Maar... dat geldt alleen als de nodes niet op zelfde kanaal communiceren per radio, en de meeste "mesh" systemen ondersteunen geen DFS, dus alles zit per definitie in zelfde kanaal. Dan is de toegevoegde waarde erg beperkt. Laatste keer dat ik de Orbi bekeek was dat het geval. Enige 'mesh' set waarvan ik weet dat het DFS ondersteunt is de Linksys Velop triband.
Probleem is alleen hoe duur het is, drie Velops samen kosten EUR 325, terwijl ze zelfde prestatie (dekking, performance) leveren als twee Ubiquiti UAP AC Lites voor samen EUR 150. Je hebt wel netwerkkabels nodig voor de UAP's, maar voor EUR 175 kun je makkelijk iemand inhuren om dat voor je te doen incl afwerking, en dan nog hou je geld over. Ziggo's WifiBooster via Internetkabel is een AP met betere specs dan de UAP AC Lite (zelfde chipset als de UAP AC Pro) voor EUR 15 minder per stuk, en mogelijk kun je met een enkele toe, dan heb je het over zelfde dekking (icm Ziggo's modem) voor EUR 60...
Zoals je ziet, ik ben ook om financiele redenen sterke voorstander van bekabeld dingen aansluiten. Maar nogmaals: eerst probleem boven water, dan pas kijken wat meest passende oplossing is.