[TP-Link Deco M5] Werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:
  • 10.217 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paajnac
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-02-2023
Beste mensen,

Graag vraag ik jullie mening/oplossing voor het volgende:

Vorig jaar heb ik een tip-link deco M5 gekocht. In eerste instantie leek deze prima te werken, maar nadat ik eens ging kijken hoe goed deze daadwerkelijk was, veel het toch tegen. Wanneer ik naar bv het toilet ga en ik kijk naar mijn verbinding heb ik maar 2 van de 3 streepjes. Lig ik boven op bed, slecht internet met weer 2 soms 1 streepje. De plaatsing was 2 in de woonkamer (1voor 1 achter) en 1 in de slaapkamer.
Gelukkig kon ik deze in de winkel omruilen tegen een ander.
Toen ben ik vol overtuiging voor de netgear orbi rbk23 gegaan. Deze heb ik een tijdje in gebruik gehad. Zelfde probleem.
Ook deze mocht ik weer omruilen en ben weer terug gegaan naar deco. Alleen dit keer de p7 met powerline als extra connectie.
Ook hier weer geen succes. Later ben ik heel het systeem opnieuw gaan installeren, ook met een verplaatsing van de nodes (1 woonkamer, 1in de hal, 1 slaapkamer)
Maar nog steeds heb ik geen succes met de mesh systemen. Sterker nog het lijkt er zelfs slechter op te worden.
Nou overweeg ik devolo magic te gaan proberen. Of toch weer terug naar een ouderwetse router (met zelfs range extenders erbij)
Of is er toch nog iets wat ik kan proberen met het mesh systeem?of wat zijn jullie bevindingen?

Gr jaap

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 21:04
Misschien ligt het niet aan de Mesh routers maar aan de bouwkundige constructie van jou huis...

Als je een speedtest uitvoert op diverse locaties in je huis wat zijn dan de resultaten van deze tests?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Allereerst zou ik een betere meetapp kiezen als wat je nu gebruikt met 3 streepjes.

En als je die hebt gevonden (de app-store staat er vol mee) dan moet je gewoon eens wat gaan meten en testen.

Wat doet je toilet met deur open en wat doet je toilet met deur dicht. Wat is het bereik net buiten het toilet.
Blokkeer jij niet zelf als je op bed ligt je telefoon.

Etc. etc. etc.

Er is echt simpelweg te weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen. Het kan aan de constructie van je huis liggen, het kan aan je mesh-routers liggen, het kan net zo goed aan je telefoon liggen (heb je er een hoesje omheen met bling bling wat het signaal blokkeert).

Gewoon meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paajnac
Oortjes schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:43:
Misschien ligt het niet aan de Mesh routers maar aan de bouwkundige constructie van jou huis...

Als je een speedtest uitvoert op diverse locaties in je huis wat zijn dan de resultaten van deze tests?
Allereerst bedankt voor je antwoord!
Zojuist heb ik een paar speedtesten gedaan. Vlakbij de basisunit kom ik op 58,2 download en 24,9 upload.
Boven in de slaapkamer 47,9 download en 24,4 upload.
Wc 43,3 down en 21,5 up.

Dit heb ik gedaan met een onafhankelijke speedtest.
Ook heb ik het even getest met de App van tp-link maar deze zegt heel wat anders, nml 249,3 down en 25,1 up.

Wij hebben het middelste abbo van ziggo waarbij een internet snelheid geleverd zou moeten worden van 250mb. Nou snap ik wel dat dit bijna nooit haalbaar is. Maar er zit wel. Een heel groot verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paajnac
Gomez12 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:15:
Allereerst zou ik een betere meetapp kiezen als wat je nu gebruikt met 3 streepjes.

En als je die hebt gevonden (de app-store staat er vol mee) dan moet je gewoon eens wat gaan meten en testen.

Wat doet je toilet met deur open en wat doet je toilet met deur dicht. Wat is het bereik net buiten het toilet.
Blokkeer jij niet zelf als je op bed ligt je telefoon.

Etc. etc. etc.

Er is echt simpelweg te weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen. Het kan aan de constructie van je huis liggen, het kan aan je mesh-routers liggen, het kan net zo goed aan je telefoon liggen (heb je er een hoesje omheen met bling bling wat het signaal blokkeert).

Gewoon meten is weten.
Ook jij bedankt voor je antwoord!

Ik heb een simpel Siliconen hoesje om mijn telefoon, dus dat lijkt me niet het probleem (alle computers in huis hebben geen beste Wifi).

De wc test heb ik ook gedaan net;
Buiten wc 53,1 down, en 22,2 up
Binnen 43,3 om 21,5

Bouwjaar huis is rond 1975.

Modem ziggo staat trouwens in bridge mode

[ Voor 3% gewijzigd door Paajnac op 26-06-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-04 11:43
*knip*. Crossposten en kapen van een topic is niet toegestaan, graag hier verder: Mesh werkt niet meer (fritzbox en fritz repeater).

[ Voor 85% gewijzigd door rens-br op 27-06-2019 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paajnac schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:49:
[...]

Allereerst bedankt voor je antwoord!
Zojuist heb ik een paar speedtesten gedaan. Vlakbij de basisunit kom ik op 58,2 download en 24,9 upload.
Boven in de slaapkamer 47,9 download en 24,4 upload.
Wc 43,3 down en 21,5 up.

Dit heb ik gedaan met een onafhankelijke speedtest.
Ook heb ik het even getest met de App van tp-link maar deze zegt heel wat anders, nml 249,3 down en 25,1 up.

Wij hebben het middelste abbo van ziggo waarbij een internet snelheid geleverd zou moeten worden van 250mb. Nou snap ik wel dat dit bijna nooit haalbaar is. Maar er zit wel. Een heel groot verschil in
Tuurlijk is 250Mbps over WiFi haalbaar - maar dan moet je wel de juiste apparatuur gebruiken op de juiste plek.

Deze snelheden zijn laag - en consequent laag. Dat zegt dat het mesh-gebeuren geen bottleneck is, maar iets anders (als het aan de mesh lag zou je zien dat performance zou dalen als je verder weg van de eerste node komt). Eerste verdachte is je client. Waar meet je mee? Ik lees iets van "telefoon", maar welk merk en type, en wat zijn de WiFi specs ervan?

Naar de getallen kijken denk ik dat je 1x1 SISO 2.4GHz-only WiFi-n doet. Dat levert met goede instellingen maximaal zo'n 50Mbps, wat behoorlijk overeen komt met wat je hier meet.

Je zegt dat andere apparaten ook problemen hebben met WiFi. Kun je ook daar merk, model en WiFi-specs aangeven (tip: onder Windows in de command prompt netsh wlan show interface doen en resultaten hier copy/pasten)?

Als het allemaal (zoals ik bij je telefoon vermoed) low-end en/of verouderde meuk is, ga je met geen enkele WiFi-systeem beter presteren. Ik ben geen fan van mesh, het is vervuilend in de RF, het is overdreven duur en zeker de low-end dualband sets presteren ondermaats, maar dat wil niet zeggen dat het altijd de boosdoener is. Ik betwijfel of je overal in huis die 250Mbps gaat halen met mesh, daarvoor moet je echt met bedrade AP's werken, maar beter dan 50Mbps moet mogelijk zijn met degelijke clients.
jzoin2 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:29:
Ik heb ook een vraag. Mijn mesh netwerk is er vanmidag uitgepleurd

[...]
Dit is topickaping. Als je hulp wilt, graag een eigen topic aanmaken, maar dan wel relevante info geven, want met wat je hier post kan niemand iets zinnigs roepen.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 27-06-2019 01:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 21:04
Een foutieve kabel kan ook roet in het eten gooien. Een 4-aderige kabel gaat slechts tot 100 Mbps.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oortjes schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 01:16:
Een foutieve kabel kan ook roet in het eten gooien. Een 4-aderige kabel gaat slechts tot 100 Mbps.....
Absoluut. Maar hij haalt niet 94Mbps (TCP througput bij 100MbE door bijv brakke kabel/connector), zelfs bij half-duplex 100MbE zou ik >75Mbps verwachten. Hij haalt vrij strak ~50Mbps over WiFi. Ik zeg WiFi en ik zeg client.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paajnac
dion_b schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 01:05:
[...]

Tuurlijk is 250Mbps over WiFi haalbaar - maar dan moet je wel de juiste apparatuur gebruiken op de juiste plek.

Deze snelheden zijn laag - en consequent laag. Dat zegt dat het mesh-gebeuren geen bottleneck is, maar iets anders (als het aan de mesh lag zou je zien dat performance zou dalen als je verder weg van de eerste node komt). Eerste verdachte is je client. Waar meet je mee? Ik lees iets van "telefoon", maar welk merk en type, en wat zijn de WiFi specs ervan?

Naar de getallen kijken denk ik dat je 1x1 SISO 2.4GHz-only WiFi-n doet. Dat levert met goede instellingen maximaal zo'n 50Mbps, wat behoorlijk overeen komt met wat je hier meet.

Je zegt dat andere apparaten ook problemen hebben met WiFi. Kun je ook daar merk, model en WiFi-specs aangeven (tip: onder Windows in de command prompt netsh wlan show interface doen en resultaten hier copy/pasten)?

Als het allemaal (zoals ik bij je telefoon vermoed) low-end en/of verouderde meuk is, ga je met geen enkele WiFi-systeem beter presteren. Ik ben geen fan van mesh, het is vervuilend in de RF, het is overdreven duur en zeker de low-end dualband sets presteren ondermaats, maar dat wil niet zeggen dat het altijd de boosdoener is. Ik betwijfel of je overal in huis die 250Mbps gaat halen met mesh, daarvoor moet je echt met bedrade AP's werken, maar beter dan 50Mbps moet mogelijk zijn met degelijke clients.

[...]

Dit is topickaping. Als je hulp wilt, graag een eigen topic aanmaken, maar dan wel relevante info geven, want met wat je hier post kan niemand iets zinnigs roepen.
Thanks again!

De telefoon waar ik mee kijk is een Huawei p20 lite, net een jaartje oud.
Mijn hoofdcomputer is een macbook pro van +/- 4jaar oud.

Mag ik vragen wat je zelf gebruikt als netwerk? En wat zijn je bevindingen van range extenders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paajnac schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:43:
[...]

Thanks again!

De telefoon waar ik mee kijk is een Huawei p20 lite, net een jaartje oud.
Dat is een low-end ontwerp. "P20 Lite" is een marketingnaam, er zitten vier modelnrs achter: LX1, LX2, LX2J en LX3. Daarvan hebben de LX2 en LX3 exact de single-band 2.4GHz-only SISO prut die ik op basis van je resultaten verwacht.
Mijn hoofdcomputer is een macbook pro van +/- 4jaar oud.
Dat is andere koek. De 2015 MacBook Pro is zonder overdrijving waarschijnlijk beste WiFi client ooit gemaakt. Het heeft goede specs (3x3 MIMO dualband WiFi-ac), een van de beste chips (Broadcom BCM4360) en een uitegekiend antenne-ontwerp.

Deze kan 250Mbps over WiFi met twee vingers in z'n neus halen mits je AP en z'n backhaul het aankunnen. Dat maakt het een VEEL beter apparaat om je WiFi te beoordelen dan die pruttelefoon niet dat mijn Xiaomi overigens betere specs heeft, maar die gebruik ik ook niet om dit soort ding mee te testen :z. Allicht handig om met de Mac op dezelfde plekken een speedtest te doen.

Met een Deco M5 (2x2 WiFi-ac) verwacht ik dat je >450Mbps haalt in dezelfde kamer als de eerste pod (die op de modem aangesloten staat). Verwachting is dat dat ~halveert achter de tweede, dus ~225Mbps, en achte de derde hou je een derde over, ~110Mbps.

Met de RBK23 (2x2 WiFi-ac met dedicated tri-band backhaul) verwacht ik op de eerste evengoed 450Mbps, op de tweede - indien goed geplaatst - ook ruim 300Mbps en op de derde misschien 250Mbps.

Met die P7+ - dat hangt helemaal af van prestaties met PLC. De PLC in de P7+ is niets bijzonders, mogelijk komt dat ook niet boven de 45Mbps uit...
Mag ik vragen wat je zelf gebruikt als netwerk? En wat zijn je bevindingen van range extenders?
Twee 3x3 MIMO WiFi-ac AP's (Ubiquiti UniFi UAP AC Pro) bedraad aangesloten aan tegenovergestelde uiteinden van m'n huis. Dekt overal met >175Mbps, in de woonkamer en slaapkamer (waar die dingen staan) 450Mbps met 2x2 MIMO client (Lenovo laptop). Met de MacBook Pro van het werk (jawel, 2015 editie) heb ik >700Mbps gehaald.

Let wel dat het grootste verschil komt van de netwerkkabel, niet van het apparaat wat ik gebruik - je zou dit ook met legio andere degelijke 3x3 WiFI-ac AP's halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paajnac
[niet dat mijn Xiaomi overigens betere specs heeft, maar die gebruik ik ook niet om dit soort ding mee te testen :z[/]. Allicht handig om met de Mac op dezelfde plekken een speedtest te doen.

Gelukkig ga ik binnenkort over op een andere telefoon, en heel toevallig is dat een Xiaomi :) .

Ik zal van het weekend wel eens een speedtest doen met de MacBook. Kijken wat daar uit gaat komen.

Die ubiquiti apparaten hangen toch aan het plfond? Deze heb ik al eens vaker voorbij zien komen. Maar die heb je ook weer in verschillende smaken.
Zou de Ubiquiti UniFi access point AP-AC- LITE een optie kunnen zijn?

Is de devolo magic misschien beter in PLC?

Als ik jou zo lees over mesh is het zo dat de volgende node de helft in snelheid verliest, Dat is dan dus hetzelfde als een range extender? In theorie zou ik dan net zo goed een normale router kunnen pakken en dan met range extenders kunnen gaan werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Paajnac op 27-06-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paajnac schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:12:
[niet dat mijn Xiaomi overigens betere specs heeft, maar die gebruik ik ook niet om dit soort ding mee te testen :z[/]. Allicht handig om met de Mac op dezelfde plekken een speedtest te doen.

Gelukkig ga ik binnenkort over op een andere telefoon, en heel toevallig is dat een Xiaomi :) .
Tip: mijn Redmi4X zou ik afraden, maar de Xiaomi Mi 1 en Mi 2 (met Android One) zijn sterke aanraders. M'n dochter is er iig erg blij mee ;)
Ik zal van het weekend wel eens een speedtest doen met de MacBook. Kijken wat daar uit gaat komen.
:)
Die ubiquiti apparaten hangen toch aan het plfond? Deze heb ik al eens vaker voorbij zien komen. Maar die heb je ook weer in verschillende smaken.
Plafondmontage is ideaal, maar ze werken tegen de muur of op een raamkozijn ook prima.
Zou de Ubiquiti UniFi access point AP-AC- LITE een optie kunnen zijn?
Ja en nee. Ja, het is prima spul, maar zoals ik al over m'n eigen setup zei, het is niet dat de UniFi apparaten zo goed zijn, maar de netwerkkabel erheen die het verschil maakt. Je kunt je huidige mesh-spullen ook van netwerkkabel voorzien en dan heb je vrijwel zelfde prestaties als een UAP AC Lite - de WiFi-ingewanden ervan zijn namelijk identiek aan die van de Deco P7.

Voordelen van de UAP AC Lite:
- PoE (stroomtoevoer over netwerkkabel)
- DFS (4 80MHz kanalen ipv 1 80MHz kanaal in 5GHz beschikbaar)
- *veel* meer instelmogelijkheden
- desgewenst ook mogelijk om (UniFi) switches en routers binnen zelfde beheersomgeving te beheren.

UniFi is echt gericht op SOHO en Prosumer, voor huis/tuin/keukengebruik is de toegevoegde waarde beperkt.

Maar, begin niet aan oplossingen te zoeken voor je het exacte probleem boven water hebt.
Is de devolo magic misschien beter in PLC?
Mogelijk.

De Deco P7 heeft een Homeplug AV 2.0 SISO PLC, de PLC-variant van je 1x1 WiFI dus. De Magic doet G.hn met MIMO. Verschil AV 2.0 en G.hn is en nu gaan de - zeer gepassioneerde - voor/tegenstanders boos worden :+ lood om oud ijzer, ze zijn twee marginaal verschillende manieren om exact hetzelfde te doen.
Maar SISO vs MIMO is wel zeer relevant. Theoretisch geeft MIMO exact twee keer de prestaties. In praktijk kan dat zowel flink meevallen als zwaar tegenvallen. Het hangt van een ding af: de aarding van je woning. MIMO stuurt namelijk twee aparte datastromen over je stroomnet, eentje over fase-nul (die heeft iedereen), de tweede over aarde-nul (die heb je alleen als je stopcontacten hebt met randaarde, die pas sinds 1997 standaard in huizen geinstalleerd worden). Heb je randaarde op beide locaties? Dan kun je uitgaan van ruim twee keer de performance die je met je huidige PLC oplossing haalt, en juist als dat tegenvalt is het vaak meer dan twee keer beter, want aarde is vrijwel altijd schoner dan fase. Heb je geen randaarde? Dan is het verschil klein, hoogstwaarschijnlijk niet de investering.

Althans, dat is met de Magic 1. De 2 heb ik nog niet in handen gehad. De belofte is dat het nog een verdubbeling kan realiseren, maar ik ben sceptisch. Zoals gezegd, PLC gebruikt fundamenteel zelfde techniek als WiFi, en daar geldt dat de snelheidsverbeteringen alleen haalbaar zijn bij (zeer) goed signaal. Als je ongelofelijk rotsignaal hebt, haal je met de nieuwste WiFi-ac niet meer dan 15 jaar terug met WiFi-a. Als dat ook geldt voor G.hn, dan verwacht ik *als* PLC nu je bottleneck is, dat de meerwaarde van G.hn wave 2 (die 2) tov wave 1 (de 1) waarschijnlijk vrij beperkt.

Overigens interessant weetje: de Ziggo WifiBooster via een Stopcontact is technisch identiek aan de Devolo Magic 1.

Maar... ook hier: eerst lek boven water, dan pas grote investeringen overwegen.
Als ik jou zo lees over mesh is het zo dat de volgende node de helft in snelheid verliest, Dat is dan dus hetzelfde als een range extender? In theorie zou ik dan net zo goed een normale router kunnen pakken en dan met range extenders kunnen gaan werken.
"Mesh" en "range extenders" zijn allemaal marketingtermen, en termen die te pas en onpas misbruikt worden.

Technisch zijn het gewoon repeaters. Die heb je in drie smaken:
- single-band (alleen 2.4GHz): pure troep, 2.4GHz is waardeloos, je througput is 1/het aantal keer dat je pakketje door de lucht moet.
- dual-band (2.4GHz + 5GHz): die Deco M5. Iets beter want de verbinding tussen nodes gaat over 5GHz en als je in 2.4GHz verbindt met de eerste verlies je niets. Maar die MacBook doet ook 5GHz en dan geldt hetzelfde: je totale througput is 1/het aantal keer dat je pakketje door de lucht moet (maar 5GHz presteert ~4x beter dan 2.4GHz)
- tri-band (2.4GHz+5GHz+nog 5GHz): de Orbi RBK23. Dit begint ergens op te lijken. Een van de twee 5GHz radio's wordt voor verbinding met de vorige node gebruikt, de tweede voor aangesloten apparaten. Als dat goed gaat, verlies je niets aan bandbreedte tussen de nodes, je performance is gelijk aan de laagste bandbreedte twee nodes.

Maar... dat geldt alleen als de nodes niet op zelfde kanaal communiceren per radio, en de meeste "mesh" systemen ondersteunen geen DFS, dus alles zit per definitie in zelfde kanaal. Dan is de toegevoegde waarde erg beperkt. Laatste keer dat ik de Orbi bekeek was dat het geval. Enige 'mesh' set waarvan ik weet dat het DFS ondersteunt is de Linksys Velop triband.

Probleem is alleen hoe duur het is, drie Velops samen kosten EUR 325, terwijl ze zelfde prestatie (dekking, performance) leveren als twee Ubiquiti UAP AC Lites voor samen EUR 150. Je hebt wel netwerkkabels nodig voor de UAP's, maar voor EUR 175 kun je makkelijk iemand inhuren om dat voor je te doen incl afwerking, en dan nog hou je geld over. Ziggo's WifiBooster via Internetkabel is een AP met betere specs dan de UAP AC Lite (zelfde chipset als de UAP AC Pro) voor EUR 15 minder per stuk, en mogelijk kun je met een enkele toe, dan heb je het over zelfde dekking (icm Ziggo's modem) voor EUR 60...

Zoals je ziet, ik ben ook om financiele redenen sterke voorstander van bekabeld dingen aansluiten. Maar nogmaals: eerst probleem boven water, dan pas kijken wat meest passende oplossing is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwippet
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-05 17:43
Vandaag de TP-Link P7 aangeschaft en geïnstalleerd. Meterkast + 1e verdieping + zolder.
Had hoge verwachtingen maar bleek helaas een grote teleurstelling. Haal max 25Mbps en vaak onder de 10Mbps en fluctueert ook erg.
Heb ook Ziggo met 250Mbps haal dat ook met het Wifi modem (wel vlakbij zitten).
Nu geeft de App ook aan dat ik 250/25Mbps zou moeten hebben (vraag mij af waar hij dat meet) maar via mijn MacBook Pro op elke verdieping vlakbij de Mesh zitten helaas lage snelheid via de Wifi. Wel goede verbinding van 5GHz.
Ben benieuwd op de starter van deze post al tot andere inzichten is gekomen of dat iemand anders nog raad weet.
Vind het tot nu toe erg tegen vallen en gaat terug als het niet verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Zwippet maak even een nieuw topic aan. Jij hebt een P7 en in de OP wordt gesproken over een M5. Tevens kunnen we je een stuk beter helpen als je wat meer details geeft over hoe je netwerk eruit ziet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.