Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:10
Hoi,

Ik heb een contract gekregen bij 2 bedrijven.
Bedrijf 1: Tijdelijk contract, detachering bij apotheken, tot nu toe 0 uren gewerkt.
Bedrijf 2: Na mijn stage een nul urencontract gekregen om een project verder te realiseren. Tot nu toe ongeveer 20 uur gewerkt en waarschijnlijk zal ik meer uren maken..

Bij bedrijf 1 staat er loonheffing en bij bedrijf 2 niet. Kan ik bij bedrijf 2 loonheffing vragen? Na het project wordt mijn contract beëindigd bij bedrijf 2 en zal ik daarna voor bedrijf 1 werken. Staat wel bij beiden loonheffing wordt toegepast als ik dit nu doe en vroeg me af of dat dan kan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50
Het gaat denk ik om loonheffingskorting?
Ja dat kan. Bedenk je wel dat wanneer je ook bij bedrijf 1 gaat werken het handig kan zijn om hen te vragen geen loonheffingskorting toe te passen, zodat je bij de eindafrekening geen vervelende verassing krijgt.
Bij welk bedrijf verwacht je het meest te verdienen?

Uiteindelijk is het een voorheffing, en wordt de definitieve belasting berekend bij de eindafrekening. Als je 2 banen tegelijk hebt is het handig maar bij 1 loonheffingskorting toe te passen. Bij 2 banen is het het meest verstandig om bij de baan waar je over 1 jaar het meest verdient de loonheffingskorting toe te laten passen.
na de belastingaangifte krijg je het teveel betaalde bedrag terug. (daar waar je nog geen korting voor hebt gevraagd bij de voorheffing)

Als je 2 banen hebt en bij beide de korting laat toepassen dan heb je kans dat je teveel belastingkorting hebt gekregen en die zal je dan bij de eindafrekening moeten terugbetalen. Daarom kiezen velen ervoor om maar voor 1 baan de korting toe te laten passen, dan krijgen ze bij de eindafrekening meestal wat terug.

[ Voor 67% gewijzigd door daan! op 26-06-2019 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58
Precies wat @daan! zegt. Bij je belastingaangifte over het betreffende jaar wordt over je totale sv-loon de te betalen belasting berekend. Daar gaan dan de heffingskortingen af (algemene heffingskorting, maar ook arbeidskorting).

Daar voorafgaand rekent je werkgever je jaarloon uit en bepaalt adhv tabellen hoeveel belasting jij moet betalen en draagt dat netjes voor jou af. De werkgever kan als je wil ook rekening houden met de heffingskortingen. Als je daarvoor kiest, een werkgever hebt, een heel jaar werkt en verder geen aftrekposten hebt, zal doorgaans de door je werkgever ingehouden loonheffing gelijk zijn aan wat je aan de fiscus moet betalen; dus geen tegoed of naheffing. Laat je de heffingskorting niet toepassen, zul je in die situatie doorgaans geld terug krijgen van de fiscus.

Als je meerdere werkgevers hebt die rekening met loonheffingskorting hoeden, dan is de kans groot dat je mag terugbetalen aan de fiscus (uitzonderingen daargelaten, zoals bijvoorbeeld 2 maanden in een jaar voor 2 werkgevers werken, substantiele verdiensten hebben en rest van jaar niet meer werken). Je hebt dan simpelweg teveel korting ontvangen.

Kortom: wat je ook kiest, bij je belastingaangifte over het betreffende jaar trekt het zich recht en krijg je heffingskortingen waar je recht op hebt en die niet reeds zijn verrekend alsnog (of betaal je het teveel ontvangen bedrag terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Loonheffingskorting kun je naar eigen smaak laten toepassen. Het wordt achteraf bij aangifte IB rechtgetrokken.

Het risico is dat je teveel krijgt en moet bijbetalen als je twee werkgevers laat rekenen met heffingskorting.

Tip: laat de heffingskorting toepassen door de werkgever waar je verwacht het meest te verdienen, en niet door de andere. Dat zit je realistisch / conservatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Je mag overigens niet bij beide werkgevers de loonheffingskorting toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:26
t_captain schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:55:
Loonheffingskorting kun je naar eigen smaak laten toepassen. Het wordt achteraf bij aangifte IB rechtgetrokken.
Niet helemaal. Je mag er voor kiezen of je het wil laten toepassen door een werkgever: 1 werkgever.

Als je meerdere werkgevers hebt dan mag je slechts 1 van hen dit laten toepassen. Handigst is dan om de wg waarbij je 't meest verdient dat toe te laten passen zodat je dat geld meteen hebt, ipv dat je er tot april volgend jaar op moet wachten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58
Conono schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:16:
Je mag overigens niet bij beide werkgevers de loonheffingskorting toepassen.
Waar staat dat dat niet mag?
Freeaqingme schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:19:
[...]

Niet helemaal. Je mag er voor kiezen of je het wil laten toepassen door een werkgever: 1 werkgever.

Als je meerdere werkgevers hebt dan mag je slechts 1 van hen dit laten toepassen.
[…]
Niet helemaal. Er staat niet dat je het niet bij beide werkgevers mag laten toepassen, maar slechts dat je dan het risico loopt om een deel terug te moeten betalen.

Edit: kennelijk is het wettelijk niet toegestaan. Snap niet waarom de Belastingdienst dat dan niet gewoon op de website zet... en ook al mag het niet, het kan toch :+

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 26-06-2019 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
cryptapix schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:00:
[...]

Waar staat dat dat niet mag?

..
Voor de liefhebber: Art. 23, tweede lid Wet LB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50
Het mag niet, maar kan wel, en gebeurt wel.
In theorie kan de belastinginspecteur een boete opleggen indien iemand boven de loonheffingsgrens verdient, in de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat er een boete wordt opgelegd. Wel natuurlijk netjes alsnog de belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

daan! schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:22:
[...]

Het mag niet, maar kan wel, en gebeurt wel.
In theorie kan de belastinginspecteur een boete opleggen indien iemand boven de loonheffingsgrens verdient, in de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat er een boete wordt opgelegd. Wel natuurlijk netjes alsnog de belasting betalen.
Dat iets mag, zonder boete, betekent niet automatisch dat het dan maar goed is.
Je kan prima geen inkomsten opgeven, zonder problemen niet-aftrekbare kosten opvoeren, dat de belastingdienst dit nagenoeg altijd rechttrekt tot wat je moet betalen, maakt het niet dat iedereen maar vrolijk mag doen wat ze willen.

Ik heb vaak genoeg boetes langs zien komen, hoofdzakelijk bij partimers die 2/3 werken bij verschillende bedrijven, meestal gaat het om dusdanig 'kleine' verschillen dat je enkel een naheffing krijgt en klaar, maar blijf je het doen, wordt de kans op een boete groter.

Als je zelf elk jaar je aangifte probleemloos doet, helemaal prima dat je het op beide doet, al snap ik de logica erachter niet, als je dan toch moet gaan terugbetalen.. waarom dan niet gewoon vooraf dat regelen?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:10
Ik heb wel 2 contracten bij 2 verschillende bedrijven, maar momenteel draai ik uren bij 1 bedrijf. Dus ik dacht dat ik bijvoorbeeld bij de bedrijf waar ik nu werk loonheffingskorting toepas en na het aflopen van mijn contract verder werk bij de andere bedrijf en dan daar loonheffingskorting toepas. Het is nu zo dat ik bijvoorbeeld in deze week 2 dagen bij bedrijf 1 heb gewerkt en drie dagen bij bedrijf 2 en bij beide loonheffingskorting heb laten toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSV-EHV
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-05 11:29
Ik zou loonheffingskorting laten toepassen bij het bedrijf waar je verwacht het meeste te gaan verdienen en bij het andere bedrijf de loonheffingskorting laten vallen. Dan kom je zeker weten niet voor vervelende verassingen te staan.

Google Pixel 7 Pro | Xbox Series X | FIFA | FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Dat was ook mijn tip: heffingskorting op het (naar verwachting) grootste inkomen toepassen en niet op de ander.

"geen vervelende verrassingen" kunnen we tegenwoordig helaas niet uitsluiten.
Dat komt door de afbouw van heffingskortingen bij bovenmodale inkomens, waardoor de marginale heffingskorting op een tweede baan negatief kan zijn.
Pagina: 1