Natuurlijk heb je standaard als jong persoon de ervaring niet en denkt je tegenhanger vaak; “been there done that...werkt niet”, “Heb je weer zo’n theoretische enthousiasteling”.
Je kunt hem dan zoals @
Hydra doet, buitenspel proberen te zetten, wat dan vaak ook weer heel moeilijk is met die ton aan ervaring en connecties binnen het bedrijf van die persoon. Alleen daarmee verbrand je wel bruggetjes en als het mis gaat ben je zelf de pineut of zorg je voor een onaangename werksfeer. Soms kan het niet anders en moet je voor jezelf even al die sociale technieken even het raam uit mikken, maar meestal is een subtielere aanpak toch meer wenselijk vind ik. YOLO zegt mijn gevoel ook..
Correct me if i’m wrong, maar volgens de rose of leary, om de negatieve teruggetrokken persoon voor je te winnen is niet door enthousiast je nieuwe idee op tafel te gooien maar heel anders. Geef die persoon aandacht en vraag hem helemaal dood naar zijn ervaring en waarom dat idee, wat vaak op iets lijkt wat ze al geprobeerd hebben, niet werkte. Je interesse, moet wel echte interesse zijn, zorgt er voor dat hij het gevoel krijgt dat je zijn ervaring gebruikt om tot je idee te komen. Meestal lukt dit niet in 1x, maar als je dan in je betoog hem met naam en argument vernoemt en dat je dat in overweging hebt genomen scoor je 100% zeker punten bij hem. Geef hem dus het gevoel van macht door die credits in het bijzijn van anderen en aandacht door communicatie met hem en eigenlijk een idee met hem samen te vormen. Uiteindelijk, want let’s be real, jouw plan is niet het perfecte plan en het beste plan is een mix van jouw plan en diegene die precies weet hoe het bedrijf in elkaar steekt. Je moet elkaar de kans geven om elkaar te overtuigen en die 1 op 1 gesprekken zijn super bonding (lolz). Beter samen een plan dat uitgevoerd word, dan jouw plan dat niet opgepakt word.
Dan heb je ook nog de negatieve dominante personen, die vaak heel erg uitgesproken negatief tegen je zijn en de rebellen, die alle zwakheden proberen bloot te leggen. Ik zelf ben van nature die laatste
Toen ik dit leerde dacht ik dus ook “yeah right, hippie bullsh*t”, maar het werkt echt als je je best doet en geen fouten maakt.
En als we in de schoenen van de ander gaan staan kunnen we ook bedenken dat hij niet denkt dat jouw idee kut is en dan punt. Hij denkt waarschijnlijk wij hebben dit en dit en dit en dat allang een keer gedaan en het werkte toen ook al niet, dus nee dude dat gaat niet werken. Aan jou om aan hem te vragen wat ‘dit, dit, dit en dat’ is en daarop verder te gaan werken met hem.
Heel ongemakkelijk want 9/10x roept dat negatieve egoistische gedrag bij jou ook van nature negatieve gedachtes op, maar wie het plan heeft moet de ban doorbreken en extra energie erin stoppen.