Schiit Modi 1 klinkt ruk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 21:17
Hallo,

Heb me zojuist een 2e hands Schiit modi 1 gekocht.
Mijn setup is als volgt:

PC ---> Schiit modi --> Sony TA2650 ---> B&W DM110 (/ sennheiser hd800 koptelefoon)

Ik had dus verwacht dat die DAC wel wat zou doen, maar ik moet zeggen dat het me zwaar tegen valt. Ik vergelijk een op een en kom tot de conclusie dat ik het eigenlijk zelfs wamer vind klinken zonder de dac.

Ik heb in windows instellingen op 96khz staan. Kloppen mijn bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:18

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Wat gebruikte je eerst ipv de Modi?

DACs maken gewoon heel weinig uit omdat zelfs de kwaliteit van onboard sound tegenwoordig al zeer goed is, steeds vaker ook zonder aparte amp.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 21:17
Kanarie schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:20:
Wat gebruikte je eerst ipv de Modi?

DACs maken gewoon heel weinig uit omdat zelfs de kwaliteit van onboard sound tegenwoordig al zeer goed is, steeds vaker ook zonder aparte amp.
Gewoon de jack output van mijn Samsung note 3 of Dell XPS15 (2011)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

saken schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:23:
[...]

En waarom heb je pprecies een DAC gekocht? Wat dacht/hoopte je er mee te bereiken?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

[...]
Dus je gebruikt een DAC, een digital to analog converter, om van een analoog signaal een sterker analoog signaal te maken? Lijkt me logisch dat je daar geen kwaliteitswinst uit gaat halen, integendeel. (tenzij je een koptelefoon gebruikt met hoge impedantie e.d.)

[ Voor 7% gewijzigd door Mavamaarten op 26-06-2019 13:26 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
saken schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:49:
Hallo,

Heb me zojuist een 2e hands Schiit modi 1 gekocht.
Mijn setup is als volgt:

PC ---> Schiit modi --> Sony TA2650 ---> B&W DM110 (/ sennheiser hd800 koptelefoon)

Ik had dus verwacht dat die DAC wel wat zou doen, maar ik moet zeggen dat het me zwaar tegen valt. Ik vergelijk een op een en kom tot de conclusie dat ik het eigenlijk zelfs wamer vind klinken zonder de dac.

Ik heb in windows instellingen op 96khz staan. Kloppen mijn bevindingen?
Of je bevindingen kloppen weet ik niet, maar sowieso zou ik de software die je gebruikt voor afspelen indien mogelijk instellen op wasapi (of asio) in plaats van directsound. Die Windows instelling upsampled alles wat gebruik maakt van directsound en dat slaat nergens op - juist met een aparte DAC wil je dat je geluidsbestanden gewoon zoals ze zijn (bitperfect) naar de DAC worden verstuurd.

Of dan het geluid wel naar je smaak gaat maken weet ik niet, dat moet je zelf beoordelen. Dat het geluid warmer klinkt via de analoge uitgang van je PC / telefoon kan prima, wellicht staan er ook bepaalde EQ instellingen aan die dat veroorzaken.
Mavamaarten schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:26:
[...]

Dus je gebruikt een DAC, een digital to analog converter, om van een analoog signaal een sterker analoog signaal te maken? Lijkt me logisch dat je daar geen kwaliteitswinst uit gaat halen, integendeel. (tenzij je een koptelefoon gebruikt met hoge impedantie e.d.)
Nee, situatie oud was analoge poort van PC/telefoon naar versterker. Situatie nieuw is PC/telefoon naar de DAC en vanuit de DAC naar de versterker.

[ Voor 18% gewijzigd door rodie83 op 26-06-2019 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 22:29

antipode

-=Got is in the details=-

heb je de dac wel digitaal aangesloten op de PC, dus via een optische kabel bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

rodie83 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:34:
[...]
Nee, situatie oud was analoge poort van PC/telefoon naar versterker. Situatie nieuw is PC/telefoon naar de DAC en vanuit de DAC naar de versterker.
Ja, maar je gaat via een gewone audio jack van de PC/telefoon naar je DAC. Dat is een analoog signaal. Of begrijp ik je verkeerd?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Laatst online: 17:18

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

[...]

De Note 3 heeft een zeer goede audio output, dus daar verwacht ik geen hoorbaar verschil met de Modi. Een aparte DAC is interessant als je onboard geluid crap is of je extra/andere outputs nodig hebt.

Voor een HD800 vind ik het trouwens een vreemde keuze om de headphone out te gebruiken van een versterker uit de jaren 70. Headphone outs zijn vaak een afterthought op versterkers.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mavamaarten schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:44:
[...]

Ja, maar je gaat via een gewone audio jack van de PC/telefoon naar je DAC. Dat is een analoog signaal. Of begrijp ik je verkeerd?
Dat begrijp je verkeerd, want de Modi heeft zover ik het weet geen analoge ingang. Wel een USB ingang en analoge uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:44:
[...]

Een DAC accepteert logischerwijs geen analoog in, dus heb ik maar even de aanname gedaan dat de DAC verbonden is via USB of coaxiaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MerijnB
  • Laatst online: 19:46
Dacs maken qua klank eigenlijk niets uit, tenzij ze actief het klankbeeld veranderen (eq-ing), dus eigenlijk stel je vast wat al bekend is :-)

Wat voor een soort verschil had je verwacht te horen?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:10
Schiit is schit hoeveel heb je er voor betaald?

Je bent helaas in die overdreven hype van Head fi getrapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat mensen boven mij al zeggen: DAC's doen niets voor het geluid. Daarvoor hoef je ze ook niet te kopen. ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:40
Amdwarrior schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:25:
Schiit is schit hoeveel heb je er voor betaald?

Je bent helaas in die overdreven hype van Head fi getrapt?
Bashen is altijd erg makkelijk, maar mijn ervaringen met Schiit zijn erg goed. Prijs/kwaliteit zijn ze niet te kloppen. En ja er zijn betere alternatieven, maar vaak (onevenredig) duurder.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 01:40:
Wat mensen boven mij al zeggen: DAC's doen niets voor het geluid. Daarvoor hoef je ze ook niet te kopen. ;)
Niet helemaal waar. Soms is een externe DAC toch wel erg fijn als je anders alleen een krakende of ruizende analoog uit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Laatst online: 19:46
rodie83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:07:
[...]

Niet helemaal waar. Soms is een externe DAC toch wel erg fijn als je anders alleen een krakende of ruizende analoog uit hebt.
Tuurlijk, maar dat ligt dan niet aan de DAC, maar hoe de DAC geimplementeerd is; het punt is dat mensen een andere klankverwachting hebben van een DAC (dus niet gerelateerd naar ruis, brom of bijgeluiden van whatever), maar dat de klank anders is (meer open, meer 'zwart in het laag', zuiverder, whatever), dat is onzin en dat wordt aangegeven.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan doet ie nog steeds niks voor het geluid. Je verplaatst enkel de omzetting naar buiten je systeem.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 18:17
Hier een Modi 2 Uber/Asgard 2/planar headphone gebruiker icm. Foobar via wasapi en zeer tevreden.
Een DAC hoort niets te doen met het geluid, het moet niet warmer of kouder gaan klinken, de versterker kan wel heel wat doen met het geluid.
Een onboard geluidskaart is aardig maar niet meer dan dat, het kan in ieder geval niet goed m'n planar aansturen.
Pagina: 1