Ik wil mijn videokaart upgraden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nickveldboer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-04-2024
Hi guys,

Ik zoek een?
Ik zoek een videokaart om mijn flink verouderde PC te upgraden. Ik hoef niet per se de zwaarste games op de hoogste FPS te draaien. Ik hoop een kaart te vinden waardoor ik zo lang mogelijk op een prima setting nieuwe games kan spelen.

Wat is je budget?
Mijn budget is rond de 300 euro, het mag ook meer zijn als dit mij meer waarde voor mijn geld geeft.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, ik heb er ook niet veel verstand van. Ik wil graag dat me PC zo lang mogelijk soepel blijft lopen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Processor: Intel Core i5-3740K CPU @ 3.40GHz (4cpu's) Memory : 8192 RAM Motherboard: MSI Z77A-G45 Graphics card: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost Dual-X Power Supply: Seasonic Gseries 450W
Ik heb mijn PC ooit gemaakt vanuit een tweakers best buy guide. Ik kan die guide alleen even niet meer vinden. Mochten jullie nog andere suggesties hebben voor een upgrade, RAM bijvoorbeeld, Let me know!

Thanks!

Beste antwoord (via nickveldboer op 04-07-2019 19:00)

• krs-1
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 02:38
Ik ben bang dat je processor de boel erg gaat bottlenecken als je een 1060 of een rx 580 er in gaat zetten. Al lees ik wel dat Total War games meer processor based zijn dan GPU based. Je kan proberen eerst bijvoorbeeld een videokaart te halen en te kijken hoe het loopt op je setje, maar ben dus bang dat je dan snel tegen bottlenecks gaat aan lopen. Zelf heb ik bijvoorbeeld bij cs:go en assetto corsa veel drops en lage fps vergeleken met een battalion 1944 waar de GPU belangrijker is. Dit is met een i5 4690K in combinatie met een rx580

Zelf ga ik voor een upgrade naar de ryzen 5 2600, een b450 en 16gig ram dat op +- 3000mhz loopt. Dan ben je rond de 300 euro kwijt en dan moet je nog een nieuwe videokaart halen (en mss een nieuwe voeding) Maar dan ben je wel voor +- 500 euro klaar voor de toekomst.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1660Ti lijkt me de beste koop voor je budget

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Net als je vorige topic: welke resolutie? Wat vind je "prima setting"? Welke games?

Welke benchmarks heb je hierover dan al gelezen? Welke suggesties was je al tegengekomen in je budget? Hou je er rekening mee dat je moederbord geen UEFI-BIOS doet en je "dus" een legacy GPU moet aanschaffen? En afhankelijk van de GPU, zou ik ook eens nadenken over een voeding met (misschien) de correcte aansluitingen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nickveldboer
Ik kan je oprecht niet vertellen welke resolutie en wat ik zie als een prima setting. Ik speel voornamelijk Total War games, maar dat komt omdat de nieuwere games niet heel soepel lopen. Ik zat te denken aan een GTX 1060 of een RX 480. Ik heb geen idee wat het verschil is in merken. Wat is UEFI BIOS en wat betekend een legacy GPU? Ik zou wellicht wel een ander component willen upgraden als dat nodig is.

Acties:
  • Beste antwoord

• krs-1
Ik ben bang dat je processor de boel erg gaat bottlenecken als je een 1060 of een rx 580 er in gaat zetten. Al lees ik wel dat Total War games meer processor based zijn dan GPU based. Je kan proberen eerst bijvoorbeeld een videokaart te halen en te kijken hoe het loopt op je setje, maar ben dus bang dat je dan snel tegen bottlenecks gaat aan lopen. Zelf heb ik bijvoorbeeld bij cs:go en assetto corsa veel drops en lage fps vergeleken met een battalion 1944 waar de GPU belangrijker is. Dit is met een i5 4690K in combinatie met een rx580

Zelf ga ik voor een upgrade naar de ryzen 5 2600, een b450 en 16gig ram dat op +- 3000mhz loopt. Dan ben je rond de 300 euro kwijt en dan moet je nog een nieuwe videokaart halen (en mss een nieuwe voeding) Maar dan ben je wel voor +- 500 euro klaar voor de toekomst.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nickveldboer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:49:
Ik kan je oprecht niet vertellen welke resolutie en wat ik zie als een prima setting. Ik speel voornamelijk Total War games, maar dat komt omdat de nieuwere games niet heel soepel lopen. Ik zat te denken aan een GTX 1060 of een RX 480. Ik heb geen idee wat het verschil is in merken. Wat is UEFI BIOS en wat betekend een legacy GPU? Ik zou wellicht wel een ander component willen upgraden als dat nodig is.
Welke spellen speel je en wel beeldscherm gebruik je nu ?
Als je een van deze wilt, zou ik voor 2e hands kijken in V&A

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Hackus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:27:
1660Ti lijkt me de beste koop voor je budget
Een goed voorstel inderdaad. Bottleneck zul je altijd wel hebben. Ten zijner tijd kun je de rest van het systeem upgraden en je grafische kaart meenemen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• nickveldboer
krs-1 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:32:

Hmm, dit in combinatie met de rx580 dan? Maakt het nog uit van welk merk ik deze componenten haal? Is er nog een bepaalde combinatie dat beter werkt? Sorry ik heb echt weinig verstand en ik word overwhelmed door alle soorten en specificaties. Ik moet er nog even bij vermelden dat als mijn PC weer soepel loopt dat ik zeker games zoals Cyberpunk wil gaan spelen.

• Qon
  • Laatst online: 26-01 08:25

Qon

Prijs rond de € 300...
Je zou eens kunnen kijken naar deze artikelen:
reviews: GTX 1660 en 1660 Ti - Twaalf kaarten met custom koeling
reviews: AMD Radeon RX 580 en RX 570: rebrand met iets snellere chips

In de tabellen kun je goed vergelijken hoe snel elke kaart in elk spel is.

Verschil tussen alle merken en uitvoeringen zit vaak in;
- net iets sneller / minder snel
- net iets stiller / minder stil
- net iets zuiniger / meer verbruik

Al met al maakt het elkaar niet heel veel. Als je van een 7950 afkomt gaat het sowieso een leuke upgrade zijn.

Ow en, als je het nog niet hebt, neem een SSD als main drive! Dat is je grootste snelheidswinst.

• nickveldboer
Yes SSD heb ik al. Stel ik upgrade mijn videokaart en er is een kleine bottleneck, zou ik dan eventueel later nog mijn processor/RAM kunnen upgraden en evengoed een performance increase hebben?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:12
nickveldboer schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:15:
Yes SSD heb ik al. Stel ik upgrade mijn videokaart en er is een kleine bottleneck, zou ik dan eventueel later nog mijn processor/RAM kunnen upgraden en evengoed een performance increase hebben?
ja

• Qon
  • Laatst online: 26-01 08:25

Qon

Als je je processor wilt upgraden kun je nu tot max i7 3770k of iets in die richting ivm je moederbord chipset limitatie. Wil je naar een nieuwe gen (bv amd Ryzen), dan moet je je moederbord ook upgraden (naar AM4 chipset) en dus ook je ram (DDR3 naar DDR4). Je HDD / SSD past altijd.

De videokaart doet het in principe in elke mogelijke combinatie gewoon prima, afhankelijk van welk spel zal of je GPU of CPU de bottleneck zijn.

• krs-1
nickveldboer schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:44:
[...]

Hmm, dit in combinatie met de rx580 dan? Maakt het nog uit van welk merk ik deze componenten haal? Is er nog een bepaalde combinatie dat beter werkt? Sorry ik heb echt weinig verstand en ik word overwhelmed door alle soorten en specificaties. Ik moet er nog even bij vermelden dat als mijn PC weer soepel loopt dat ik zeker games zoals Cyberpunk wil gaan spelen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenGigabyte B450 Aorus Elite€ 93,24€ 93,24
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,19

Qua videokaart kan ik het niet met zekerheid zeggen maar als je bang 4 buck wilt kun je met de rx 580 niet mis gaan. Een 1660 is beter en nieuwer voor een 50/70 euro extra. Tis maar net wat je wilt. Heb zelf een rx 580 dus ben in dat opzicht iets bevooroordeeld. Heb zelf dit bovenstaande setje nog niet gekocht, dus kan je ook geen directe indicaties geven qua prestaties. Mocht je het over enkele weken weer vragen kan ik dit wel.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:29

The GUI

ClickOps < DevOps

krs-1 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:18:
[...]

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenGigabyte B450 Aorus Elite€ 93,24€ 93,24
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,19

Qua videokaart kan ik het niet met zekerheid zeggen maar als je bang 4 buck wilt kun je met de rx 580 niet mis gaan. Een 1660 is beter en nieuwer voor een 50/70 euro extra. Tis maar net wat je wilt. Heb zelf een rx 580 dus ben in dat opzicht iets bevooroordeeld. Heb zelf dit bovenstaande setje nog niet gekocht, dus kan je ook geen directe indicaties geven qua prestaties. Mocht je het over enkele weken weer vragen kan ik dit wel.
Mijn advies zou dit inderdaad zijn. Eerst de videokaart upgraden en dan later kijken naar een upgrade van je processor. Wat namelijk niet genoemd is in het topic is dat zondag as. (7 juli) AMD met nieuwe processoren komt. Ook al hoef je niet per se de nieuwste te halen, de verwachting is wel dat de Ryzen 5 2600 (verder) in prijs zal dalen. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om een toekomstbestendigere upgrade te plannen. Ik zou dus even zondag as. afwachten voor een processor upgrade. De videokaart kan prima nu al vervangen worden door een van de hierboven genoemde opties.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
The GUI schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:32:
[...]

[...]

Mijn advies zou dit inderdaad zijn. Eerst de videokaart upgraden en dan later kijken naar een upgrade van je processor. Wat namelijk niet genoemd is in het topic is dat zondag as. (7 juli) AMD met nieuwe processoren komt. Ook al hoef je niet per se de nieuwste te halen, de verwachting is wel dat de Ryzen 5 2600 (verder) in prijs zal dalen. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om een toekomstbestendigere upgrade te plannen. Ik zou dus even zondag as. afwachten voor een processor upgrade. De videokaart kan prima nu al vervangen worden door een van de hierboven genoemde opties.
De prijsdaling is al geweest en de nieuwe generatie wordt er gewoon boven geplaatst.
Los daarvan sowieso wachten op de benchmarks, misschien is het de extra euro's toch waard.
Pagina: 1