De vraag is eigenlijk vrij simpel. We hebben een melkveebedrijf, en er komen steeds meer externe partijen die graag internettoegang willen. Nu wil Ik graag een gastnetwerk instellen en een goede scheiding houden tussen de netwerken.
De apparatuur die ik heb is allemaal managed en kan vlans aan, en ik heb het idee dat ik de theorie snap. Maar het praktisch omzetten naar vlans zonder dat ik aan het resetten blijf van apparatuur kan ik nog niet helemaal goed beredeneren.
Is het dan handig om eerst de unifi's te veranderen, daarna de GS105E, daarna de GS724T en dan pas de Draytek? Of moet het nog weer anders?
De apparatuur die ik heb is allemaal managed en kan vlans aan, en ik heb het idee dat ik de theorie snap. Maar het praktisch omzetten naar vlans zonder dat ik aan het resetten blijf van apparatuur kan ik nog niet helemaal goed beredeneren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Draytek 2133fVn -tagged, meerdere vlans-> Netgear GS724T -tagged, meerdere vlans-> Unifi AP -tagged, meerdere vlans-> Netgear GS105E -tagged, meerdere vlans -> Unifi AP Andere apparatuur wordt untagged vlan 2 Vlan 2: Prive Vlan 172: Gast |
Is het dan handig om eerst de unifi's te veranderen, daarna de GS105E, daarna de GS724T en dan pas de Draytek? Of moet het nog weer anders?