Magneetventiel op buitenkraan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:06

de Peer

under peer review

Topicstarter
Om mijn tuin te besproeien zou ik graag de sproeier automatisch willen kunnen aan- en uitzetten.
Nu bestaan er wel de sproei-timers op batterijen, maar die kan ik niet aansturen via domotica en dat is wat ik graag zou willen.

Mijn eerste gedachte gaat dan uit naar een magneetventiel maar hoe pas ik zoiets toe bij een buitenkraan?
De meeste magneetventielen zijn niet bedoeld om buiten in weer en wind te hangen is mijn indruk. Of moet ik dan zelf een waterdicht kastje maken of iets dergelijks voor o.a. de stroomvoorziening?
Ik zie dat irrigatie-magneetvendielen vaak 24V AC zijn. Is dat aan te raden of kan DC ook?

Of denk ik veel te moeilijk en bestaan er kant en klare oplossingen voor? De meeste irrigatie-magneetventielen lijken niet bedoeld om direct op de buitenkraan aan te sluiten.

Verder moet ik volgens mij ook een keerklep plaatsen? Al doet men dat niet bij het aansluiten van de tuinslang in de zomer...

Iemand ervaring of tips?

Alle reacties

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-12 12:35
Alles in de schuur aansluiten?

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Tiagoo schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:43:
Alles in de schuur aansluiten?
Goede suggestie. Dat had ik er misschien nog even bij moeten zetten.
Vanuit mijn meterkast verdwijnt de leiding de grond in en komt hij later weer uit de buitenmuur.

In de meterkast zelf is er 15 cm koperen leiding waar ik 'iets' mee zou kunnen doen. Een magneetventiel daar plaatsen zou misschien nét kunnen. Denk niet dat ik dat zelf kan. Maar als ik ook een keerklep moet plaatsen, wordt het al weer lastig.

Maar het in de meterkast oplossen is misschien wel het beste idee want dan kan ik een magneetventiel naar keuze gebruiken. Heb ik alleen wel een klusjesman nodig denk ik. Weet niet of het me dat waard is.

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-12 12:35
En anders eventueel zo een soort apparaat?

https://www.manutan.nl/nl...L95uuCD_sbehoCxtkQAvD_BwE

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12 09:44
de Peer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:38:

Of denk ik veel te moeilijk en bestaan er kant en klare oplossingen voor? De meeste irrigatie-magneetventielen lijken niet bedoeld om direct op de buitenkraan aan te sluiten.
Denk dat je eens moet kijken naar bijvoorbeeld de producten van Gardena.

Echte ventielen voor uitgebreide beregening bestaan ook van bijvoorbeeld Rain Bird / Hunter. Maar dat is meer bedoeld voor de grotere installaties met meerdere zones etc.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Om mijn tuin te besproeien zou ik graag de sproeier automatisch willen kunnen aan- en uitzetten.
Nu bestaan er wel de sproei-timers op batterijen, maar die kan ik niet aansturen via domotica en dat is wat ik graag zou willen.

Mijn eerste gedachte gaat dan uit naar een magneetventiel maar hoe pas ik zoiets toe bij een buitenkraan?
De meeste magneetventielen zijn niet bedoeld om buiten in weer en wind te hangen is mijn indruk. Of moet ik dan zelf een waterdicht kastje maken of iets dergelijks voor o.a. de stroomvoorziening?
Ik zie dat irrigatie-magneetvendielen vaak 24V AC zijn. Is dat aan te raden of kan DC ook?

Verder moet ik volgens mij ook een keerklep plaatsen? Al doet men dat niet bij het aansluiten van de tuinslang in de zomer...

Iemand ervaring of tips?
ik zou een NC(Normally Closed) ventiel pakken.. dan een kabel in een buitendoos naar een sonof/esp/domotica ding naar keuze die uitgerust is met een relais..

maar ik zoek op internet naar "magneetventiel tuin smart" en 1ste hit is 20,- pfff dat zijn de kosten niet

Tja vanalles

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:06
Waarom zou je die niet kunnen automatiseren? Als er een knop op zit kun je met een relais gewoon het contact sluiten. Zat relais te krijgen voor verschillende domotica oplossingen waarmee je dat zou kunnen doen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12 15:15

JdM

Humbled

In je meterkast de leiding onderbreken en er een ventiel van een wasmachine tussen zetten (heb ik zelf ook een tijdje zo aangesloten gehad), wie weet kun je die wel ergens op de kop tikken voor weinig bij een witgoedhandelaar. Dan maak je daar een 230V stekker aan en stop je die in een stekkerverloop die werkt op je domoticz.
Ik zou in de meterkast overigens wel een verbinding maken zodat je een bypass kunt maken als je dat wil.

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 26-06-2019 10:42 ]

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Ik had hetzelfde idee en wilde het lekker goedkoop houden. Ben nog niet helemaal klaar omdat het voor mijn situatie niet goed werkte (te weinig flow).

Voor het automatisch aansturen heb ik de gok gewaagd en deze gekocht:
https://nl.aliexpress.com...edrIIRoS&isOrigTitle=true

In de hoop dat ik hem zelf kon aansturen middels domotica en dat lijkt wel te kunnen. De klep kan je openen door 5v (of meer, volgens mij tot 12v) als kort signaal er opaf te sturen (getest met een doorgeknipte USB kabel :+ ), hij blijft dan open. Om hem te sluiten moet je de polen wisselen en weer een 5v signaal geven. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het draaien van de polen makkelijk voor elkaar krijg met een Raspberry Pi o.i.d. en bovendien komt er net te weinig flow doorheen om mijn Rainbird sproeiers volledig in werking te stellen.

Door het flowprobleem ga ik ooit toch deze overwegen:
https://www.leidingshop.nl/rainbird-magneetkleppen-100-hv/

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Bedankt zo ver, allemaal goede ideeën waar ik iets mee kan.
-Duurste maar netste oplossing lijkt me om het direct in de meterkast op te lossen.
-Een bestaande batterij-regelunit modden is ook een interessante optie.
-Ali Smart kraan regelaar is ook een mogelijkheid
-Of toch gewoon een magneetventiel waterdicht maken of in een kastje plaatsen buiten.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-12 21:41
Diverse fabrikanten magneetvientielen (solenoid valves) hebben uitvoeringen met diverse configuraties. Aansluiting , doorlaat, druk, medium, spoelspanning, explosieveilig, ect. De IP graag geeft aan of het geschikt is voor buiten. Ik zou eens kijken bij bijvoorbeeld ASCO, die hebben vast iets waar je mee geholpen kan zijn, al is het wellicht een beetje overkill. Optie 2 is een motor operated valve (MOV) eigenlijk een klein motortje op een bal afsluiter die de "spindel" 90 graden draait. Deze hebben vaak een wat grotere doorlaat dan magneetventielen.
Pagina: 1