Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasV91
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-03 23:15
Hallo!

Welk toestel van Canon (tenzij ander echt beter) raden jullie aan als recent model ter vervanging van de Canon EOS 350D?

Momenteel heb ik een Tamronlens 18-200mm die ik graag zou recuperen als dat nog mogelijk is.

Het is lang geleden dat ik het huidige toestel nog gebruikt heb maar ik zag een aanbieding passeren (2000D) en ik vroeg me af wat er nog mogelijk is. Ik weet zelfs niet of die lens nog bruikbaar is met de nieuwe camera's (nieuwe fitting?).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarom wil je een nieuwe camera en waarvoor ga je hem dan gebruiken?
Het genoemde objectief is optisch ook niet een absolute hoogvlieger dus als je die niet vervangt, wat wil je dan winnen met een nieuwe body?

Als je wat meer achtergrond geeft kunnen we je beter van advies voorzien. :)

De Tamron zal overigens een EF vatting hebben en ook op moderne EF-S camera's van Canon passen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Gonadan schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:40:
Waarom wil je een nieuwe camera en waarvoor ga je hem dan gebruiken?
Het genoemde objectief is optisch ook niet een absolute hoogvlieger
Inderdaad. Dat is een understatement. Wat een volstrekt middelmatige lens is dat. Ik heb daar i.i.g. zeer slechte herinneringen (en foto's..) aan overgehouden. Een goede lens is gewoon zeg 90% van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasV91
Ik zou graag vernieuwen vanwege de nieuwe mogelijkheden die ik met de EOS 350D niet heb. Nu heb je veel meer functies en toch een lagere prijs dus in dat opzicht lijkt het me wel een goede investering.

Toendertijd heb ik die gekocht om te trainspotten. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Echt een specifieke opdracht is er niet. Beweging kan wel een belangrijk iets zijn. Ik ben nu aan het denken aan brandweer dus beweging, fel licht, minder ideale lichtomstandigheden en dergelijke zijn wel mogelijk.

Ik was op zich wel tevreden met de meeste resultaten.

De advertentie sloeg op de 2000D maar da's wel een instapper natuurlijk. Zijn er tegenwoordig serieuze onderlinge verschillen tussen de 'budgetmodellen' en de (semi-)protoestellen? Ik heb het lange tijd niet meer gevolgd dus ik ben de draad helemaal kwijt.

De lens is bij voorkeur gelijkaardig maar dan misschien een betere versie. Het is handiger om snel te kunnen wisselen tussen een relatieve groothoek en een groter bereik.

[ Voor 9% gewijzigd door JonasV91 op 26-06-2019 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52
De 350D is ondertussen wel aardig achterhaald. Met elke moderne camera ga je sowieso een flinke verbetering merken, dus als de 2000D verder voldoet aan je eisen, ga je daar veel plezier van hebben :)
Qua vervanging van je lens zou je kunnen denken aan de Sigma Contemporary 18-200. Zelfde idee, maar een stuk beter. Dit soort lenzen blijft altijd een compromis, maar er zijn heel aardige platen mee te maken. Er is natuurlijk ook niemand die zegt dat je niet mag proberen of je toch tevreden bent met je Tamron. Hij past er gewoon op, dus proberen kost niks :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasV91
Wormaap schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 07:12:
De 350D is ondertussen wel aardig achterhaald. Met elke moderne camera ga je sowieso een flinke verbetering merken, dus als de 2000D verder voldoet aan je eisen, ga je daar veel plezier van hebben :)
Qua vervanging van je lens zou je kunnen denken aan de [url=“https://www.camerastuffreview.com/en/sigma-lens-review/sigma-18-200mm-contemporary-review”]Sigma Contemporary 18-200[/]. Zelfde idee, maar een stuk beter. Dit soort lenzen blijft altijd een compromis, maar er zijn heel aardige platen mee te maken. Er is natuurlijk ook niemand die zegt dat je niet mag proberen of je toch tevreden bent met je Tamron. Hij past er gewoon op, dus proberen kost niks :)
Jaren geleden dacht ik er zelfs aan om bijvoorbeeld de Canon EOS 5D Mk IV aan te schaffen. Dat hoeft helemaal niet meer natuurlijk. Al is het, zoals je ook zei, sowieso wel een verbetering, maakt niet uit welk toestel ik kies.De 80D lijkt me een compromis tussen prijs en kwaliteit?

Even gekeken naar die lens en die lijkt volgens die review wel interessanter inderdaad. De prijs valt ook nog aardig mee in vergelijking met andere mogelijkheden...
Wat denken jullie van volgende lens: pricewatch: Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD (Canon) ?
Het grootste nadeel lijkt me de grotere scherpstelafstand? Dan is een tweede lens alsnog wenselijk vermoed ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
De 80D heb ik 'toevallig' zelf. Afgelopen jaar overgestapt vanaf een 550D. Ik ben er enorm tevreden mee, in ieder geval :)
Die 18-400 ken ik zelf niet. Maar een minimale focusafstand van 45cm zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn, tenzij je macro wil schieten. En daarvoor wil je sowieso een macrolens, dus da's niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Een 80D is een prima camera maar waarom kies je specifiek voor deze boven bijvoorbeeld de 800D die een identieke sensor heeft? Of de 77d?

Ja, de 80D heeft wel iets meer opties maar de vraag is hoeveel gebruik je daarvan gaat maken.

Weather sealing is leuk maar dan moet je wel lenzen hebben die dat ook hebben, anders heb je er niet zo veel aan.

Het verschil aan geld kan je beter in een goede lens steken. En dan niet een superzoom zoals die tamron maar 2 lenzen die je kan wisselen. Dat geeft gewoon vaak veel betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasV91
Philip Ross schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:19:
Een 80D is een prima camera maar waarom kies je specifiek voor deze boven bijvoorbeeld de 800D die een identieke sensor heeft? Of de 77d?

Ja, de 80D heeft wel iets meer opties maar de vraag is hoeveel gebruik je daarvan gaat maken.

Weather sealing is leuk maar dan moet je wel lenzen hebben die dat ook hebben, anders heb je er niet zo veel aan.

Het verschil aan geld kan je beter in een goede lens steken. En dan niet een superzoom zoals die tamron maar 2 lenzen die je kan wisselen. Dat geeft gewoon vaak veel betere kwaliteit.
Ik heb me gebaseerd op https://cameradecision.com/find
De 800D vind ik nergens terug tenzij ik er los overkijk natuurlijk. Correctie: gevonden onder Rebel T7i.
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de 800D en de 77D? De 250D is blijkbaar de compactere opvolger van de 800D?
https://www.dpreview.com/...eos800d&sortDir=ascending

De 77D is evenmin stof- en spatwaterdicht wat wel handig is bij de brandweer... Is stof geen probleem, dan zal water dat wel zijn of omgekeerd...

De reden waarom ik liefst één lens heb is het feit dat de omgevingen waarin ik van lenzen zou kunnen wisselen niet optimaal is (brandweer). Het is evenmin ideaal om plots van lens te moeten verwisselen als alles snel gebeurt. Als er tijd is en als je de situatie zelf in de hand hebt, dan is het wisselen geen probleem maar beide factoren heb je dan niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06
Het is nogal lastig adviseren als je van 350D denkt aan een 2000D, daarna aan komt zetten met een Canon EOS 5D Mk IV om via de 80D weer te eindigen bij de 800D / 77D. Gebaseerd op wat geroep van tweakers hier (dat ondanks hun expertise nu even de trend in dit topic is). Als ik nu zeg dat je beter de 1D kan kopen, omdat in veel reviews* dat de beste camera van 2019 is, dan ga je vast daar weer over twijfelen.

En dat alles nog steeds met je ene Tamron lens, waarvan @Bart2005 al aangaf dat een lens een heel belangrijk deel van je beeldkwaliteit bepaald.

Dat geeft mij toch de indruk dat je totaal geen idee hebt waar je het over hebt. En als je niet weet waar je het over hebt, ga je dan een 5D wel volledig benutten? Onwetendheid is niet erg, maar laat je dan goed adviseren :)

Kom met een realistisch budget, use cases en laat mensen hier meedenken over een geschikte camera én lens of lenzen.

* https://www.derooijfotogr...camera-2019-vanaf1750euro

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
JonasV91 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:46:
[...]

Ik heb me gebaseerd op https://cameradecision.com/find
De 800D vind ik nergens terug tenzij ik er los overkijk natuurlijk. Correctie: gevonden onder Rebel T7i.
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de 800D en de 77D? De 250D is blijkbaar de compactere opvolger van de 800D?
https://www.dpreview.com/...eos800d&sortDir=ascending

De 77D is evenmin stof- en spatwaterdicht wat wel handig is bij de brandweer... Is stof geen probleem, dan zal water dat wel zijn of omgekeerd...

De reden waarom ik liefst één lens heb is het feit dat de omgevingen waarin ik van lenzen zou kunnen wisselen niet optimaal is (brandweer). Het is evenmin ideaal om plots van lens te moeten verwisselen als alles snel gebeurt. Als er tijd is en als je de situatie zelf in de hand hebt, dan is het wisselen geen probleem maar beide factoren heb je dan niet.
Als je spatwaterdicht wil hebben zal je toch echt voor een lens moeten gaan die dat ook heeft. Anders komt het alsnog je camera binnen. Als je daar naar gaat kijken zit je toch al snel aan de ~€1000 voor een lens en de meeste zijn gemaakt voor FF cameras dus hebben een relatief onhandige brandpuntafstand voor crop cameras.

categorie: Cameralenzen

Ik denk dat je dus toch echt even goed na moet gaan denken over wat je wense en eisen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Waar hecht je veel waarde aan (compactheid, grote zoeker, video, ....) en wat is ongeveer het budget?

Naast de 2000D zou je de 250D nog kunnen overwegen. Tuurlijk is de 80D echt wel de betere camera, maar wat fotografeer je zoal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:33
Als ik dit topic zo lees denk ik dat je nog eens moet overwegen wat nou echt je prioriteiten zijn en een budget noemen. Zonder die twee dingen kunnen we adviseren tot je een ons weegt.

Er worden nu wel features genoemd zoals spatwaterdicht en dat soort dingen maar heb je enig idee wat dat kost? Alleen professionelere camera's én lenzen zijn spatwaterdicht. Dan ben je toch al snel €2000+ euro kwijt minimaal.

Om eerlijk te zijn zou ik voor een 80D gaan. Op dit moment naar mijn mening de beste APS-C camera in de stal van Canon. Goeie sensor en genoeg opties voor een niet al te gekke prijs. Gooi daarbij die Tamron 18-200 in de prullenbak en koop een fatsoenlijke lens.

Superzoom lenzen zoals een 18-200 met het argument "dan hoef ik niet te wisselen" zijn echt voor mensen die beter een compact/bridge camera kunnen kopen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Ventieldopje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:34:
Om eerlijk te zijn zou ik voor een 80D gaan. Op dit moment naar mijn mening de beste APS-C camera in de stal van Canon. Goeie sensor en genoeg opties voor een niet al te gekke prijs. Gooi daarbij die Tamron 18-200 in de prullenbak en koop een fatsoenlijke lens.
Maar als de Tamron de prullenbak in gaat is Canon ook geen vereiste meer ;)

Wat ook al eerder is gezegd heeft de 800D dezelfde sensor, dus laten we eerst eens horen of @JonasV91 niet alleen op auto schiet om te bepalen of een 80D wel meerwaarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ventieldopje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:34:
Als ik dit topic zo lees denk ik dat je nog eens moet overwegen wat nou echt je prioriteiten zijn en een budget noemen. Zonder die twee dingen kunnen we adviseren tot je een ons weegt.

Er worden nu wel features genoemd zoals spatwaterdicht en dat soort dingen maar heb je enig idee wat dat kost? Alleen professionelere camera's én lenzen zijn spatwaterdicht. Dan ben je toch al snel €2000+ euro kwijt minimaal.

Superzoom lenzen zoals een 18-200 met het argument "dan hoef ik niet te wisselen" zijn echt voor mensen die beter een compact/bridge camera kunnen kopen ;)
80D heeft ook weather sealing. Vast niet van het niveau van een 1D, maar het helpt wel. En hoewel een sealed lens erop het geheel natuurlijk beter maakt, zitten de pakkingen in de camera zelf er natuurlijk ook als er een lens zonder afdichtingen opgeschroefd zit. Natuurlijk wel de verwachtingen een beetje bijstellen en er rekening mee houden dat de camera nog steeds niet immuun is voor water en stof.
Mijn vriendin gebruikt in 90% van de gevallen een 18-200, en is daar prima tevreden mee. Maar als ze haar 50/1.8 op haar camera schroeft omdat ze een interview moet filmen is ze toch wel blij met haar DSLR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Wormaap schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:40:
[...]

80D heeft ook weather sealing. Vast niet van het niveau van een 1D, maar het helpt wel. En hoewel een sealed lens erop het geheel natuurlijk beter maakt, zitten de pakkingen in de camera zelf er natuurlijk ook als er een lens zonder afdichtingen opgeschroefd zit. Natuurlijk wel de verwachtingen een beetje bijstellen en er rekening mee houden dat de camera nog steeds niet immuun is voor water en stof.
Mijn vriendin gebruikt in 90% van de gevallen een 18-200, en is daar prima tevreden mee. Maar als ze haar 50/1.8 op haar camera schroeft omdat ze een interview moet filmen is ze toch wel blij met haar DSLR :)
Weather sealing met alleen een camera heeft weinig zin tenzij je de camera met de lens naar beneden houdt. Schieten in de regen kun je dan wel vergeten want de kans dat vocht je lens binnen komt of via de mount je camera binnen komt is aardig aanwezig.

Met een klein beetje regen is dit niet zo erg, zeker niet met een prime lens en als je je er bewust van bent dat het niet helemaal de bedoeling is. Door het goed af te schermen kun je nog aardig weg komen. Zo heb ik met een 5D II en 85mm f/1.8 USM nog prima in een hoosbui kunnen schieten, maar goed, misschien meer geluk dan wijsheid. Het kan een hoop schade aanrichten.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ventieldopje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:49:
[...]

Weather sealing met alleen een camera heeft weinig zin tenzij je de camera met de lens naar beneden houdt. Schieten in de regen kun je dan wel vergeten want de kans dat vocht je lens binnen komt of via de mount je camera binnen komt is aardig aanwezig.

Met een klein beetje regen is dit niet zo erg, zeker niet met een prime lens en als je je er bewust van bent dat het niet helemaal de bedoeling is. Door het goed af te schermen kun je nog aardig weg komen. Zo heb ik met een 5D II en 85mm f/1.8 USM nog prima in een hoosbui kunnen schieten, maar goed, misschien meer geluk dan wijsheid. Het kan een hoop schade aanrichten.
Dat de sealing zonder lens met op zijn minst een 'ass gasket' niet optimaal is zal ik ook zeker niet ontkennen. Maar dat maakt de afdichtingen op elke andere plek waar water en stof naar binnen kunnen komen niet ineens volkomen nutteloos natuurlijk. Een niet-afgedichte shutter release-knop kan van een verkeerd gelande druppel regen al stuk gaan, dus een afdichtinkje daar is ook prettig met een 18-200 op de cam. Dus hoewel @JonasV91 zich er zeker van bewust moet zijn dat een 80D met een 18-200 erop niet immuun is voor brandweerslangen, heeft de weather sealing van die cam zeker nog nut.

Of zo'n extern zoomende 18-200 zonder afdichtingen die omstandigheden ook overleeft is natuurlijk wel een heel relevante vraag. Maar ik kan zo niet inschatten hoeveel stof en water we het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasV91
Ik ga nu op zoveel mogelijk aspecten proberen te reageren in één bericht.
Beetje gek om iederen te quoten als het uiteindelijk over hetzelfde gaat...

Zoals ik al aangaf ben ik er al enige tijd (enkele jaren) uit. Dus dan lijkt het me niet onlogisch dat ik nu niet meteen weet wat er op de markt is en wat er mogelijk is. Die 5D waarover ik sprak, was een idee wat toen in me opkwam. Ik refereerde dus naar dat moment in de tijd. Toen ik effectief nog bezig was met fotografie. Dus in dat opzicht vermeld ik dat even voor de volledigheid.

Gisteren (en even terug ook maar vooral gisteren) zag ik een advertentie passeren van de Canon 2000D. Nu was het idee om iets zwaarder te gaan dan wat de 350D ooit kon en dan kom ik uit op de 80D. Mijn budget kan ‘alles’ zijn. De 5D is op zich mogelijk maar misschien wel een klein beetje te gek voor woorden. Dus ik probeer nu uit te vissen wat het midden is tussen beginner en pro. Uit wat ik gelezen heb wordt dat terug de 80D.

Ik veronderstel dat een niet-spatwaterdichte camera ook wel tegen wat regen kan. Het feit is dat de kans bestaat dat de camera in net iets vochtigere omstandigheden terechtkomt dus iedere extra ‘bescherming’ is altijd mooi meegenomen. Dus als die mogelijkheid er is, dan zou ik daar graag gebruik van maken. Better safe than sorry. Ik snap dat het geen wondermiddel is. Het heet nog altijd spatwaterdicht maar het heeft biedt misschien toch net voldoende bescherming.

Ik zit in de preventie, ik weet echt wel dat er geen 100% zekerheid kan geboden worden maar de ernst van het letsel wordt mogelijks al een stuk beperkter als je de geschikte persoonlijke beschermingsmiddelen draagt. Tenzij de impact dermate zwaar is. Toegepast op mijn situatie houdt dat in dat een ‘naakte’ camera/lens meer risico loopt op schade als die terechtkomt in enkele druppels of wat nevel. Een camera met iet of wat bescherming, als in spatwaterdichtheid, voorkomt misschien de ergste schade. Dat dit alles niet helpt tegen een volle waterstraal weet ik wel. Net zoals een helm uiteindelijk niet zal helpen tegen een heel zwaar en scherp voorwerp maar het kan wel handig zijn als klein werkmateriaal valt.
Ik baseer me hier ook op de info die ik vind op https://www.thijsschouten...-artikelen/canon-cameras/ waarbij expliciet vermeld staat dat de 77D NIET stof- en spatwaterdicht is waardoor ik ervan uit mag gaan dat de 80D dat wel is.

Op de 350D heb ik eerder al andere modi gebruikt dan de ‘auto’-modus… Ik ben er heel even uit geweest dus dat wordt opfrissen maar uiteindelijk lijkt me dat wel haalbaar. Het gaat er hem vooral om dat ik niet meer mee ben met de mogelijkheden van de hedendaagse toestellen. Vandaar m’n vraag hier op het forum.

Ik ga er net zoals @Wormaap dus vanuit dat het allemaal geen wondermiddeltjes zijn. Ik denk dat mijn gebruik gelijkaardig zal zijn aan dat van zijn vriendin. Ik kan evenmin verwachten dat ik de allerbeste kwaliteit zal verkrijgen met een alles in één lens. Da’s ook niet de bedoeling. Plus, als ik in de hierboven vermeldde situatie moet wisselen is de kans op stof- en/of waterschade nog groter. Waar de brandweer komt, tref je niet de meest optimale situaties aan om in te werken.

Ik wil de draad opnieuw oppikken en nagaan welke investering de moeite waard waarbij de bijkomende risico’s in acht genomen worden. De kans is klein dat ik terug ga treinspotten want dat hoofdstuk heb ik eigenlijk al afgesloten maar dat valt onder sportfotografie door de bewegingen. Net zoals de brandweer staat een trein niet stil.

Geen idee of ik het me goed herinner maar ik dacht gelezen te hebben dat de flash van de 80D sterker is dan die van diegene waarmee ik vergeleken heb. In de omstandigheden bij de brandweer is dat geen onbelangrijk gegeven aangezien wij de klok rond opgeroepen kunnen worden.

Hopelijk verschaft dit een duidelijker beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JonasV91 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:51:
Op de 350D heb ik eerder al andere modi gebruikt dan de ‘auto’-modus… Ik ben er heel even uit geweest dus dat wordt opfrissen maar uiteindelijk lijkt me dat wel haalbaar. Het gaat er hem vooral om dat ik niet meer mee ben met de mogelijkheden van de hedendaagse toestellen. Vandaar m’n vraag hier op het forum.
Dan is toch het cliché antwoord dat fotografie op zichzelf in die tijd niet veranderd is. Het gaat nog altijd om compositie en spelen met de juiste diafragma en sluitertijd verhouding.

Het voordeel van een goede camera / lens is dat je vrijer bent in wat je qua diafragma, sluitertijd, compositie kunt doen. Als je een hele lichtzwakke lens hebt, dan kom je in sommige omstandigheden simpelweg in de knoei met je sluitertijd. Net zo als je camera een te lichtzwakke sensor heeft. Dan gaat je ruis te snel omhoog bij een te hoge ISO.

De beeldkwaliteit is beter geworden, maar dat heeft weinig met de kunst van fotografie te maken. Eventueel zaken als burst snelheid wel. En dan is er nog de video resolutie en kwaliteit.

Daarom ook de opmerking van de 80D vs 800D. Als je nu niet vaardig bent in het snel kunnen instellen van de juiste diafragma / sluitertijd, dan moet je je afvragen of de 800D niet beter voor je is. De XXD hebben dat geniale wieltje waarmee je razend snel die twee instellingen kunt aanpassen. Maar met die diafragma en sluitertijd kan je net zo goed spelen met de 800D, maar minder snel en makkelijk. De vraag is alleen of dat echt een beperking zal worden. De sensor is hetzelfde tussen beide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:17
Sorry dat ik het zeg en misschien ben ik bevangen door de warmte, maar hoeveel woorden heb je nodig om niets te zeggen? Je schrijft hier een boekwerk waar menig schrijver jaloers op zou zijn, maar het enige bruikbare wat ik er uit kan halen is dat je de camera voor iets wat met de brandweer heeft te maken wil gaan gebruiken.

Het is voor ons handig om te weten wat je precies wil gaan doen met de camera, zodat we kunnen aangeven welke features van toepassing zijn. De brandweer werkt dan wel vaak met water, maar het is natuurlijk niet zo dat je persé in de waterstraal hoeft te staan om daar foto's van te maken.

Dus; wat ga je fotograferen? Laten we daar eens mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
Wat @LA-384 zegt... Kan er geen chocola van maken.

Ik ga er van uit dat je reportagefotografie wil gaan doen om het werk van de brandweer in beeld te brengen? Ben je van de officiële pers, heb je goede contacten bij de brandweer in jouw regio, ben je zelf verbonden aan de brandweer of ben je één van de 100-en hobbymatige 112 spotters die er tegenwoordig zijn? In het laatste geval, mag je in 99 van de 100 gevallen toch niet in de buurt komen, dus worden jij en je camera niet tot nauwelijks blootgesteld aan de omstandigheden waar de brandweer mee te maken heeft. Spatwaterdicht is dan alleen 'handig' als je in de stromende regen staat te schieten...

Ik ben zelf toevallig brandweerman, die toevallig ook nog eens in het bezit is van een 80D, toevallig ook overgestapt van een 350D. Over dat laatste, een prima camera met zeer veel mogelijkheden waar ik als gevorderde hobbyist nog niet eens 25% van gebruik. Ik heb hem echter wel gekocht 'op de groei' en merk dat ik steeds meer vorder in mijn fotografie.

Maar goed, tot the point. Als reportagefotograaf ben je mogelijk gebaat bij een snelle en complete camera, met een snelle burst, goede prestaties op hogere ISO-waarden, misschien kunnen filmen(?). Dan heb je aan de 80D als beginner een goede waar je wel even mee vooruit kunt. Dan als objectief iets in de range 17-70 (die van Sigma schijnt goed te zijn) als je dichtbij mag/kan komen en een goede telelens (70-200) voor als je 100 meter verderop netjes achter het lintje staat. Beiden het liefst een beetje lichtsterk, als je midden in de nacht een klus staat te fotograferen.

Dan noem je de interne flits van de 80D. In het kort, hier heb je geen moer aan. Deze is 'effectief' tot een meter of 8, daarna houdt het wel op. Dus dan kom je alweer op een losse reportageflitser...

Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ga eens kijken wat je voor output wil hebben. Wil je billboards afdrukken of is het voor een website?

Ik heb zelf de volgende camera's gehad, 350D, 20D, 5D, 5D mkII (huidig). Wel met redelijk non compromise objectieven zoals 50 1.4, 85 1.8, 24-70 2.8L, 16-35 2.8L/II, 70-200 2.8 IS/L, 24-105L/IS.

Kan je 1 ding vertellen, voor 99% van de zaken maakt het voor 't resultaat geen fluit uit welke camera je gebruikt, tenzij je specifiek grenzen gaat opzoeken, zoals de scherptediepte van fullframe, kunde van de fotograaf is veel belangrijker. Ik heb hele mooie foto's gezien uit een telefoon die een 'normale' onervaren persoon met een Hasselblad nog niet vast kan leggen. Het is een balans tussen de juiste hardware, maar ook de juiste skills van de fotograaf.

Dat lensje 18-200, dát gaat je opbreken in beeldkwaliteit, maar zonder dat je duidelijk aangeeft wat je precies wilt, kan niemand je sturen.

Ik doe een wilde gok, koop op marktplaats een leuke 2e hands 5D mark II voor weinig met een 50mm 1.4 lensje erbij. Hele leuke set en die dwingt je ook nog eens tot lopen en compositie maken en je doet geen concessies op beeldkwaliteit. Maarja zonder voorkennis, misschien heb je juist wel heel veel zoombereik nodig, of een 24-105 IS, of een 400mm prime, geen idee!

O en PS. de 5D MarkII heeft wisselbare matglazen, kan misschien een ding zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 05-07-2019 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasV91
@Koelman87 @Fairy

Het had misschien handig geweest mocht ik expliciet vermeld hebben dat ik ook brandweerman ben...
Misschien was het zo duidelijker waarom ik de nadruk gelegd heb op de omstandigheden.

Ik bleef heel algemeen omdat er geen specifiek doel is. Het gaat over alles met betrekking tot de brandweer en die mogelijkheid heb ik dus aangezien ik zelf brandweerman ben. Van foto's van statische voertuigen tot foto's en film van de 'actie'.

Het gaat hem dus vooral over de objectieven. Nu kan ik voor iedere 'klus' een specifiek objectief kopen maar dat budget is er dan niet. Of anders gezegd, het is er wel maar dat is het me nu ook niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zie vaak dat mensen een super zoom willen omdat ze niet willen wisselen (goed punt) of wat jij zegt dat ze denken voor iedere 'klus' anders een andere lens nodig te hebben.
Ik zeg met nadruk denken want met bv. de door @Koelman87 aangegeven 17-70 of door @Fairy aangegeven 24-105 heb je een lens die kwalitatief beter is, wel minder bereik maar je hebt ook benen en ik zou er op wat specialistische dingen waar dik tele-geweld voor nodig is alle van de door jou genoemde scenario's met gemak er mee kunnen. Zeg maar multi inzetbare lenzen :)

Ander puntje....als je als brandweerman actie hebt moet je dan niet werken ipv. foto's maken :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Inderdaad. Met het brandweerwerk is een 24-105 misschien wel ideaal, want hij is gestabiliseerd, lekker licht en een redelijk zoombereik op fullframe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonasV91
sapphire schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:31:
Ik zie vaak dat mensen een super zoom willen omdat ze niet willen wisselen (goed punt) of wat jij zegt dat ze denken voor iedere 'klus' anders een andere lens nodig te hebben.
Ik zeg met nadruk denken want met bv. de door @Koelman87 aangegeven 17-70 of door @Fairy aangegeven 24-105 heb je een lens die kwalitatief beter is, wel minder bereik maar je hebt ook benen en ik zou er op wat specialistische dingen waar dik tele-geweld voor nodig is alle van de door jou genoemde scenario's met gemak er mee kunnen. Zeg maar multi inzetbare lenzen :)

Ander puntje....als je als brandweerman actie hebt moet je dan niet werken ipv. foto's maken :?
Wel, je hebt interventies waar je zelf voor opgeroepen wordt en je hebt interventies waarvoor enkel collega's opgeroepen worden. Dus dan heb je de mogelijkheid om zaken op beeld vast te leggen... Op voorwaarde dat je natuurlijk weet wanneer er een interventie is. Aangezien ikzelf brandweerman ben heb ik daar zicht op. Natuurlijk kijk ik er niet constant naar maar de mogelijkheid is er.
Bang dat ik m'n prioriteiten niet ken?

De vraag is of het in dat tweede geval opportuun is om je met de eigen benen nabij te bewegen aangezien je op dat moment geen deel uitmaakt van de interventie. Anderzijds is beeldvorming in diverse aspecten wel handig. Het is maar hoe je het bekijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
[b]sapphire in "Wat na een Canon EOS 350D en Tamronlens 18 - 200?"sapphire
[...]

Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Heeft geen zin om met 3 bevelvoerders bij een kleine brand te staan :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38

sapphire

Die-hard pruts0r

JonasV91 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 01:17:
[...]

Bang dat ik m'n prioriteiten niet ken?
Nee hoor, vroeg het me gewoon af.
De vraag is of het in dat tweede geval opportuun is om je met de eigen benen nabij te bewegen aangezien je op dat moment geen deel uitmaakt van de interventie. Anderzijds is beeldvorming in diverse aspecten wel handig. Het is maar hoe je het bekijkt :)
Ik bekijk het vanuit 10 jaar ervaring met evenementen fotograferen waar ook wel eens brandweer is. Tuurlijk is 200mm leuk en handig maar als ik zou moeten kiezen tussen 200mm of minder bereik maar en betere lens zou ik altijd voor betere beeldkwaliteit gaan.
Bereik niet hebben kun je tot op zekere hoogte compenseren door je zelf te verplaatsen, compositie er op aanpassen en/of verkopen. Een matige lens blijft matig en zal gewoon tegenvallen :)

Gabriël AM5

Pagina: 1