Bijkeuken apart ventileren buitenom MV met WTW ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 20:52
Goede avond,

Onze nieuwbouw woning zit in de laatste fase van afwerken.
Situatie nu:
Woning is volledig wind-water dicht, muren zijn behangklaar, tegelwerk is af, plafonds worden deze week gespoten, keuken wordt binnekort gezet.

Kortom, de oplevering laat niet lang meer op zich wachten.

Nu zitten we met het volgende punt:

De woning wordt voorzien van MV met WTW. Type: Brink Renovent Excelent met bypass.

Nu hebben wij als ruwbouw optie het volgende erbij gekozen:
- bijkeuken: 2,4*2,4.
Volgens de koperskeuzelijst bestaat dat uit het volgende:

Het maken van een uitbreiding aan de achterzijde van de woning tpv
de keuken van 2,4m diep, zodat deze gelijk ligt met de achtergevel
van de garage. De ruimte is gescheiden van de keuken dmv een
binnenwand met deurkozijn. Inbegrepen is een extra lichtpunt met
schakelaar, dubbele wcd en een extra radiator en afzuigpunt..

Ik zag tijdens een bezoek aan de woning dat er geen afzuigpunt aanwezig was. Bij de rest van de ruimtes is dit wel het geval. Ik ben toen thuis de foto's gaan bekijken toen de cementdekvloer gestort was op de 1e verdieping (alle ventilatie buizen van de begane grond lopen via de vloer van de 1e verdieping).
Hier was geen ventilatie schacht te zien die doorliep tot in de bijkeuken.

Helaas was de voorman die dag niet aanwezig om te vragen hoe dit nou zit.

Thuis gekomen in de mail geklommen met de vraag er afzuiging komt in de bijkeuken wantt van volgens de koperskeuzelijst hoort bij deze optie een afzuigpunt.

In 1e reactie werd gemeld dat ze dit na moesten vragen bij de installateur.

Dan gaat het bij mij al kriebelen, als ze dit soort zaken niet rechtstreeks kunnen beantwoorden.
Ik vraag geen technisch inhoudelijke zaken, ik vroeg alleen of deze aanwezig hoort te zijn.

Vandaag de volgende reactie gekregen:
ls kopers optie heeft u gekozen voor een mv punt in de bijkeuken.

Dit mv punt wordt gerealiseerd doormiddel van een buisventilator met de volgende specificaties:

Signaallampje
Terugslagklep
Nalooptimer 1 tot 20 min
Regelbare hegrostaat (vocht)
Kogellagers
26,5 dBA
Bediening doormiddel van de lichtschakelaar

Alternatief op bovengenoemde uitwerking:

Wij plaatsen een woonhuisventilator in de garage waarna er een kanaal naar de bijkeuken wordt gemaakt.

In de bijkeuken wordt vervolgens 25 m³/h afgezogen.

In de garage kan vervolgens nog een afzuigpunt gecreëerd worden en het geheel kan afgeblazen worden op het dak van de garage.

De ventilator wordt aangesloten op het elektra en deze kan bedient worden d.m.v. een draadloze 3 standen schakelaar.
Mijn eerste reactie/gevoel was dat ik wordt afgescheept met een, voor de aannemer, goedkope en snelle 'oplossing'. Omdat aansluiten op de mechanische ventilatie van de rest van de woning, niet zo 1,2,3 meer kan.

- Ik krijg er dus een systeem bij wat los van elkaar geregeld wordt/moet worden.
- extra energie verbruiker
- geen WTW functie via de, door de aannemer, voorgestelde manier van ventileren van de bijkeuken

De bijkeuken wordt gewoon als extra woonruimte ingezet, dus vanaf de keuken loop je zo de bijkeuken.

Klopt mijn gevoel/gedachte dat
- een te simpele/ ondermaatste oplossing is
- dit niet goed gaat functioneren icm de MV + WTW unit die de gehele woning op zich neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Mocht het niet mogelijk zijn om aan te sluiten op de brink renovent, kan er altijd voor de bijkeuken gekeken worden naar een decentrale wtw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
ymaenhout schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:16:

Nu zitten we met het volgende punt:

De woning wordt voorzien van MV met WTW. Type: Brink Renovent Excelent met bypass.

Nu hebben wij als ruwbouw optie het volgende erbij gekozen:
- bijkeuken: 2,4*2,4.
Volgens de koperskeuzelijst bestaat dat uit het volgende:

Het maken van een uitbreiding aan de achterzijde van de woning tpv
de keuken van 2,4m diep, zodat deze gelijk ligt met de achtergevel
van de garage. De ruimte is gescheiden van de keuken dmv een
binnenwand met deurkozijn. Inbegrepen is een extra lichtpunt met
schakelaar, dubbele wcd en een extra radiator en afzuigpunt..
Een bijkeuken is meestal geen verblijfsruimte. Is de binnen- of buitenmaat 2,4 x 2,4 meter?

De term afzuigpunt wordt overigens eigenlijk altijd in combinatie met centrale MV unit gebruikt (dus niet in combinatie met een dakdoorvoer).

Edit: de vraag is overigens of je hier een halszaak van wil maken. Nog ff een buis naar de centrale MV trekken is vermoedelijk onbegonnen werk.

[ Voor 7% gewijzigd door kjast op 25-06-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
kjast schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:32:
[...]

Een bijkeuken is meestal geen verblijfsruimte. Is de binnen- of buitenmaat 2,4 x 2,4 meter?

De term afzuigpunt wordt overigens eigenlijk altijd in combinatie met centrale MV unit gebruikt (dus niet in combinatie met een dakdoorvoer).

Edit: de vraag is overigens of je hier een halszaak van wil maken. Nog ff een buis naar de centrale MV trekken is vermoedelijk onbegonnen werk.
Betreft bijkeuken klopt, maar ook daar moet ventilatie zijn. Er zitten geen ventilatie roosters of iets dergelijks in de kozijnen. Hier zullen onze honden verblijven als wij van huis zijn. Er moet dus wel degelijk, zoals is gemeld in de koperskeuzelijst, een ventilatiepunt aanwezig zijn.

Binnenmaat is 2,4 op 2,4 :)

Ik wil hier geen halszaak van maken, maar
1) volgens mij heeft de aannemer een fout gemaakt met het niet doorleggen van de ventilatie naar de bijkeuken.
2)de aannemer doet alsof dit gepland is en het normaal is dat er naast een MV WTW nog een andere ventilatie is in de woning
3) de aannemer naar mijn idee met goedkope/snelle/ondermaatse oplossing(en) komt

I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-05 10:11
Laten we eerst vaststellen dat aansluiten op de mv van de woning niet meer gaat lukken.
Dat kan een fout zijn geweest, of het kan echt zo bedoeld zijn. Je kan ook niet eindeloos lange leidingen op een mv aansluiten.

De optie met een woonhuisventilator in de garage lijkt mij een gelijkwaardige oplossing. De ventilator op lichtschakeling lijkt me minder geschikt voor wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
MeTooPV schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:37:
Laten we eerst vaststellen dat aansluiten op de mv van de woning niet meer gaat lukken.
Dat kan een fout zijn geweest, of het kan echt zo bedoeld zijn. Je kan ook niet eindeloos lange leidingen op een mv aansluiten.

De optie met een woonhuisventilator in de garage lijkt mij een gelijkwaardige oplossing. De ventilator op lichtschakeling lijkt me minder geschikt voor wat jij wilt.
Bij de optie van woonhuisventilator trek ik dus warme lucht van binnen naar buiten (nu niet zo erg, maar in de herfst/winter minder gewenst lijkt me).

De deur naar de bijkeuken zal vaak open staan als we thuis zijn, gaat dit systeem niet tegenwerken met de mv wtw ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ymaenhout schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:30:
De deur naar de bijkeuken zal vaak open staan als we thuis zijn, gaat dit systeem niet tegenwerken met de mv wtw ?
2,4 x 2,4 = 6m2 en max 9 kuub.. maar je gaat kasten enzv plaatsen dus eerder 6 a 7 kuub .. je wtw in huis is enigsinds overgedimensioneerd is 99% kans .. en de bijkeuken is goed geisoleerd ?

als de wtw in huis onder gedimensioneerd is zou ik gaan klagen tot die tijd ssst ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:32
vso schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:37:
[...]

2,4 x 2,4 = 6m2 en max 9 kuub.. maar je gaat kasten enzv plaatsen dus eerder 6 a 7 kuub .. je wtw in huis is enigsinds overgedimensioneerd is 99% kans .. en de bijkeuken is goed geisoleerd ?

als de wtw in huis onder gedimensioneerd is zou ik gaan klagen tot die tijd ssst ;)
Probleem met nieuwbouw huizen is dat ze zo machtig goed kierdicht zijn, zeker als je balansventilatie hebt. Ik heb in mijn eigen woning (oplevering 2018) tocht.... euh ventilatieroosters met afzuiging. Recalcitrant als ik ben heb ik een afzuigkap met afzuiging naar buiten aangebracht. Als deze aanstaat en de roosters dicht (in de woonkamer) maar bijvoorbeeld een raam op de slaapkamer open, dan krijg ik een enorme luchtverplaatsing van boven naar beneden. Nu weet ik wel dat 600M3 per uur wat anders is dan 25M3 per uur, maar feitelijk is het toevoegen van een separaat afzuigpunt exact hetzelfde. Met dat verschil dat jij geen ventilatieroosters hebt, dus als je je ramen dicht hebt staan, creeer je onderdruk in je woning. Als je je ramen open hebt staan trek je direct buitenlucht naarbinnen. Deze is ongefilterd, en niet door de wtw gegaan.

Waar je vanaf wilt is een dood punt in je ventilatie. Ik zou beginnen met het standpunt innnemen dat het huis moet voldoen aan de voorgestelde (in de technische omschrijving beschreven) eisen. Dat is blijkbaar WTW (en ook onderdeel van de vergunning verleend door gemeente/woningborg/bouwbesluit). Volgende stap is het type ruimte wat je hok is vaststellen. En vervolgens gewoon van je aannemer vragen om het daar aan te laten voldoen en wat hij denkt dat hij daar aan gaat doen. Dit alles vastleggen, en op het moment dat hij bij oplevering komt, ja euh nu kan het niet meer: das jammer voor je aannemer maar je hebt hem vroegtijdig gewaarschuwd, dus succes en ow ja ik heb nog 5% in mijn broekzak. In het meest extreme geval draait het er op uit dat je alsnog de door hem nu voorgestelde ventilatie krijgt (extra punt via de garage) maar dan kun je nog een genoegdoening eruit proberen te slepen. aannemers willen projecten afronden.

Een andere optie is ruilhandel: als jij dit voor mij regelt (bijvoorbeeld gratis verlaagd plafond met spotjes in het toilet) en de afzuiging via de garage dan ga ik akkoord (voordeel daarvan is, dat hij dat niet in zijn projectresultaat terugziet, want de timmerman loopt nu toch nog op de bouw en kost feitelijk geen cent extra als het plafond er nu in zet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sammy_tukker schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:40:

Probleem met nieuwbouw huizen is dat ze zo machtig goed kierdicht zijn, zeker als je balansventilatie hebt. Ik heb in mijn eigen woning (oplevering 2018) tocht.... euh ventilatieroosters met afzuiging. Recalcitrant als ik ben heb ik een afzuigkap met afzuiging naar buiten aangebracht. Als deze aanstaat en de roosters dicht (in de woonkamer) maar bijvoorbeeld een raam op de slaapkamer open, dan krijg ik een enorme luchtverplaatsing van boven naar beneden. Nu weet ik wel dat 600M3 per uur wat anders is dan 25M3 per uur, maar feitelijk is het toevoegen van een separaat afzuigpunt exact hetzelfde. Met dat verschil dat jij geen ventilatieroosters hebt, dus als je je ramen dicht hebt staan, creeer je onderdruk in je woning. Als je je ramen open hebt staan trek je direct buitenlucht naarbinnen. Deze is ongefilterd, en niet door de wtw gegaan.

Waar je vanaf wilt is een dood punt in je ventilatie. Ik zou beginnen met het standpunt innnemen dat het huis moet voldoen aan de voorgestelde (in de technische omschrijving beschreven) eisen. Dat is blijkbaar WTW (en ook onderdeel van de vergunning verleend door gemeente/woningborg/bouwbesluit). Volgende stap is het type ruimte wat je hok is vaststellen. En vervolgens gewoon van je aannemer vragen om het daar aan te laten voldoen en wat hij denkt dat hij daar aan gaat doen. Dit alles vastleggen, en op het moment dat hij bij oplevering komt, ja euh nu kan het niet meer: das jammer voor je aannemer maar je hebt hem vroegtijdig gewaarschuwd, dus succes en ow ja ik heb nog 5% in mijn broekzak. In het meest extreme geval draait het er op uit dat je alsnog de door hem nu voorgestelde ventilatie krijgt (extra punt via de garage) maar dan kun je nog een genoegdoening eruit proberen te slepen. aannemers willen projecten afronden.

Een andere optie is ruilhandel: als jij dit voor mij regelt (bijvoorbeeld gratis verlaagd plafond met spotjes in het toilet) en de afzuiging via de garage dan ga ik akkoord (voordeel daarvan is, dat hij dat niet in zijn projectresultaat terugziet, want de timmerman loopt nu toch nog op de bouw en kost feitelijk geen cent extra als het plafond er nu in zet)
Je hebt het over een volledig gesloten systeem vs "open" c.q warmte Terugwin systeem. in het eerste is het no-go om eigenlijk "gaten" te maken.. terwijl in een wtw dat relatief minder uitmaakt.. (zal wel impact hebben)

ik had het overgens over installatie is berekend op 600m3 je huis is "default" 550m3 en dus is de extra ruimte 9m3 geen impact ook niet als je 609m3 zou hebben.. oftewel er zit altijd een marge in...

De aanleg van de ruimte vs installatie kan impact hebben, hoeveel tja dat kan varieren ..

je oplossingen richting aannemers/project tja het gaat niet over een pakje boter en zolang je niks aftekent is hij de pisang.. dus daar vind ik je punten wel erg sterk

Tja vanalles

Pagina: 1