Netwerkproblemen Telenet i.c.m. LinksysEA6900 en TPLink RE20

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatum
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-09 22:18
Al enkele maanden heb ik problemen met m'n netwerk dat wegvalt. Een stream kijken op twitch is vaak niet te doen bijvoorbeeld doordat deze steeds lagged. Maar ondertussen weet ik niet meer goed wat te doen...

In mijn thuisnetwerk heb ik recent de laatste router van Telenet gekregen (DOCSIS 3.0) aangezien de oude plots de geest had gegeven. Telenet abonnement Wigo. Dus toen hoopte ik dat de problemen wel opgelost zouden zijn. Maar niet dus.

Situatie even schetsen: gelijkvloer (garage) staat de ROUTER van Telenet.
Daar zit een Powerlan op naar de Digibox (1ste verdieping),
En een cat5e kabel naar de Telenet EA6900 die ook op de 1ste verdieping staat. Deze staat in bridge mode (DHCP en dergelijke uitgeschakeld, automatisch een IP bereik gekozen buiten de DOCSIS om conflicten te vermijden) en is bekabeld verbonden met de vaste pc (zeer weinig gebruik), Tado Bridge en draadloos met (gemiddeld) 2 smartphones, 1 laptop en de Samsung smart tv.
Op de 2de verdieping (recht boven de EA6900) staat een Range extender (TP Link RE205).

En daar lijkt het probleem wat te beginnen... Op de kamer waar een laptop staat (het verste van de RE, maar nog geen 10 meter, wel 2 muren) valt het internet (op 2.4Ghz) dus regelmatig weg. Het is een Acer aspire laptop V3-772G. Daar heb ik recent de netwerkkaart van vervangen naar een Intel AC7260 (laatste firmware) aangezien ik dacht dat daar misschien het probleem zat. Spijtig genoeg niet. De ontvangst is verbeterd, stabiliteit niet. De TP Link RE205 heb ik daarnet geïnstalleerd, deze vervangt een sitecom wlx5100 aangezien ik dacht dat die het probleem kon zijn. Eveneens weer iets beter, maar download is nog steeds niet wat het moet zijn.

Alles heeft al eens een hard reset gekregen, firmware opnieuw manueel geïnstalleerd, ...

Ik heb net tijdens het typen van dit bericht nog even een speedtest gedaan. En dan komt het probleem duidelijk boven dat ik niet echt begrijp: de download stopt op 10Mbps. Maar de upload snelheid ligt HOGER ??!!?? en gaat naar 15Mbps?

Dus hoop ik dat iemand een verklaring heeft waarom m'n upload sneller is dan m'n download, en of ik dit kan oplossen??

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:35
nm

al eens rechtstreeks op de modem gemeten ?

[ Voor 58% gewijzigd door ijske op 25-06-2019 21:54 ]