Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottensss
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-11-2024
Mijn vraag:

Ik heb momenteel een Marantz sr6009 met een set Quadral Shogun Prestige 2. Nou zit ik er aan te denken om deze te upgraden naar de Quadral Aurum Vulkan VI. Dit zijn wat zwaardere speakers die meer van de versterker vragen. Daarom heb ik ook een beetje zitten kijken naar andere versterkers. Nou viel de Marantz MM7025 mij op vanwege zijn mooie prijs. Nu vraag ik mij af, of ik deze kan koppelen aan de sr6009, op zon manier dat als de sr6009 aangaat, deze ook automatisch aangaat. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:06
De SR6009 heeft een 12V DC Out en de MM7025 heeft een DC IN. Simpele Trigger Cable (3,5 mm mono jack) er tussen en that's it. Mogelijk moet je in de SR6009 instellen dat de DC Out op elke source moet triggeren maar meer zal er niet achter zitten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De meeste versterkers/receivers en luidsprekers passen prima op elkaar. Wat zou dan nog de reden zijn om je versterker te upgraden?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottensss
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-11-2024
Waarom ik mijn versterker wil upgraden als ik zou overstappen op andere speakers? Omdat de sr6009 het nu al behoorlijk warm krijgt met de shoguns, laat staan als ik er nog zwaardere speakers op aan zou sluiten. Nou moet ik wel zeggen dat ik me er nog niet erg in verdiept heb dus misschien zal het niet nodig zijn. Maar Vulkans zijn 200-400 watt en de sr6009 levert max 110watt. Tips zijn altijd welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:06
ottensss schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:40:
Maar Vulkans zijn 200-400 watt en de sr6009 levert max 110watt. Tips zijn altijd welkom!
Opgegeven vermogen van de speaker hoef je zeker niet te matchen met de receiver. Sterker nog, een receiver of versterker die echt 200-400 Watt doet zal je de portemonnee moeten trekken. Als je naar vermogen kijkt snap ik de stap van de MM7025 dan ook niet. Puur kijkende naar de vermogens van je dan van 110 Watt (SR6009) naar 140 Watt (MM7025), dat is een onhoorbaar verschil qua output. De stap van 1 naar 2 Watt is groter om het in perspectief te zetten. Ik kan zo de gevoeligheid van de Quadrals niet vinden maar dat zal zeker boven de 85 dB liggen, in ieder geval er niet ver onder. Vermogen is zo overrated, in de gemiddelde huiskamer heb je bij dit soort speakerd aan een paar Watt echt genoeg.

Probeer eerst alleen de SR6009, een eindversterker kan later altijd nog. Probeer anders eerst een eindversterker te lenen om te horen wat zoiets in je eigen luisterruimte brengt. Als is luisteren wel het slechtst meetbare instrument omdat in audio een groot deel emotie en gevoel zit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:47
FeaR schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Opgegeven vermogen van de speaker hoef je zeker niet te matchen met de receiver. Sterker nog, een receiver of versterker die echt 200-400 Watt doet zal je de portemonnee moeten trekken. Als je naar vermogen kijkt snap ik de stap van de MM7025 dan ook niet. Puur kijkende naar de vermogens van je dan van 110 Watt (SR6009) naar 140 Watt (MM7025), dat is een onhoorbaar verschil qua output. De stap van 1 naar 2 Watt is groter om het in perspectief te zetten. Ik kan zo de gevoeligheid van de Quadrals niet vinden maar dat zal zeker boven de 85 dB liggen, in ieder geval er niet ver onder. Vermogen is zo overrated, in de gemiddelde huiskamer heb je bij dit soort speakerd aan een paar Watt echt genoeg.

Probeer eerst alleen de SR6009, een eindversterker kan later altijd nog. Probeer anders eerst een eindversterker te lenen om te horen wat zoiets in je eigen luisterruimte brengt. Als is luisteren wel het slechtst meetbare instrument omdat in audio een groot deel emotie en gevoel zit.
Een te klein vermogen van de versterker tov de speakers kan ervoor zorgen dat je versterker gaat clippen en daar kunnen luidsprekers niet zo goed tegen. Ben je niet bang dat je de mooie nieuwe luidsprekers opblaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@aljooge Dat zou allemaal leuk zijn, als het opgegeven vermogen ook reëel was. Een auto haalt ook nooit het verbruik dat in de windtunnel bepaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:47
Jorgen schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:46:
@aljooge Dat zou allemaal leuk zijn, als het opgegeven vermogen ook reëel was. Een auto haalt ook nooit het verbruik dat in de windtunnel bepaald is.
waarom zou het opgegeven vermogen niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aljooge schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:08:
[...]

waarom zou het opgegeven vermogen niet kloppen?
Omdat de opgegeven waarden bij Watt en Ohm in laboratoriumsituaties gehaald worden. Met pieptonen en volumes die in een normale situaties zich nooit/nauwelijks voor zullen doen. Daarnaast meet niet elke fabrikant op dezelfde manier. Naast dat je dus niet zomaar kunt zeggen dat een speaker "zoveel Watt is c.q. nodig heeft", of dat een versterker/receiver "zoveel Watt" kan leveren; is het door de verschillende meetmethoden om mooie waarden te halen, dus al helemaal geen doen om producten eerlijk met elkaar te vergelijken. In de praktijk blijkt gelukkig echter dat je in normale huiskamersituaties aan een paar Watt voldoende hebt en dat elke normale versterkerk/receiver meer dan capabel is om ze aan te sturen. Alleen in geval van echt exotische apparatuur, of bij houtje-touwtje-Frankenstein-oplossingen, is het van belang om te kijken of het kan wat je doet. In alle andere gevallen, zal het uitstekend werken en zeggen die waarden dus niks.

De technische kant van dit verhaal laat ik graag over aan de mensen die dat beter uit kunnen leggen. Je kunt er bijna elk audio-vragen-topic op naslaan hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-08 23:38
Ik weet niet wat voor versterker principe je versterkers hebben, maar een solid state versterker gaat soms lekker “los” als ie goed warm is. Sommige van de klankmatige topversterkers worden ronduit heet..... dus kijk niet naar watts, maar luister met je oren naar de match van je versterker en de speakers.... duurder of zwaarder of meer watts is niet altijd beter.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@wowly Versterkers hebben geen klank ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:22:
[...]

Een te klein vermogen van de versterker tov de speakers kan ervoor zorgen dat je versterker gaat clippen en daar kunnen luidsprekers niet zo goed tegen. Ben je niet bang dat je de mooie nieuwe luidsprekers opblaast?
Dit is een zeer hardnekkig gerucht. Een te klein vermogen ten opzichte van de belastbaarheid van de speakers zorgt niet voor clippen. De volumeknop te ver open draaien een je set overspelen zorgt voor clippen. Alleen is dat een situatie die je helemaal niet meemaakt met normaal gebruik en moderne versterkers.

Het gaat namelijk helemaal niet stuk van lekker muziek erg hard zetten of een beetje te ver open draaien bij lekker een film kijken. Het gaat stuk van spelen op niveaus van > 100db in de woonkamer. Daarmee kom je trouwens zowel in de buurt van thermische belasting van de speakers ("teveel vermogen") als het zogenaamde clippen "te weinig vermogen".

In de praktijk komt het hierop neer: Met normaal gebruik en kei en keihard spelen, gebruik je maximaal 5 watt continu (je speelt dan al op 90-95db continu, dat is echt insane hard). Korte pieken tot 50 watt kan elke halve versterker tegenwoordig wel (dan kom je al richting of over de 100db bij normale speakers).

MAAR. ga je een ruimte vullen met 20 man, gaan die mensen met elkaar staan ouwehoeren en wil je daar overheen komen met lekker veel impact, DAN heb je ineens 105db continu nodig. En DAN ga je ineens teveel vragen van eigenlijk zowel je versterker als je speakers en DAN ga je het zeer makkelijk slopen. Zowel met een "te kleine" als met een "te grote" versterker.

Bij clippen hoor je het wel direct dus kan je ingrijpen (meestal gaat het laag kraken, omdat dat nog eens extra is opgekrikt). De andere (teveel vermogen) is veel meer een sluipmoordenaar. Hierbij verwarmt je luidsprekerspoel langzaam en fikt iet uiteindelijk weg of maakt-ie kortsluiting).

Deze cliche waarschuwing is daarom overbodig. "te klein" bestaat niet, als je maar gewoon een hedendaagse moderne versterker hebt.

Ow en PS: Een grotere speaker is meestal juist makkelijker aan te sturen (hoger rendement) dan een kleine en gaat dus beter (harder) met hetzelfde vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 29-06-2019 18:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1