Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1226044

Topicstarter
Aangezien er veel IT'ers op dit forum zijn lijkt het me wel toepasselijk om deze vraag hier te stellen. Vanaf september wil ik beginnen aan de studie informatica (voorlopig nog eerste keus) op de universiteit, maar ik twijfel sterk of dit wel verstandig is. Ik heb namelijk wat oude tentamens doorgenomen op Studeersnel en het ziet er allemaal (erg) lastig uit. Rare wiskunde (nooit eerder gehad), allemaal extreem technische en ingewikkelde termen en uitleggen die ik soms helemaal niet begrijp. Ik vind programmeren zelf wel echt leuk, zo heb ik veel geprogrammeerd in Java en Python en een paar Android apps gemaakt. Verder vind ik wiskunde ook een leuk vak en ben ik er ook goed in. Informatica lijkt me dus een logische keus, maar toch twijfel ik aan mijn studiekeuze wegens bovengenoemde reden.

Zijn er hier mensen die meer verstand hebben over deze studie en/of het zelf gestudeerd hebben? Hoe moeilijk vond je het en ben je er veel tijd aan kwijt? Van mijn vrienden die nu een alfa studie doen hoor ik dat ze serieus maar iets van 10-15 uur per week bezig zijn aan de studie (alles in totaal, college, huiswerk, etc.), hoe zit dat bij informatica? Ik wil niet het risico lopen dat ik aan deze studie begin en er vervolgens achter kom dat het veelte zwaar is. Iemand hier advies voor?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 1226044 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:54:
Aangezien er veel IT'ers op dit forum zijn lijkt het me wel toepasselijk om deze vraag hier te stellen. Vanaf september wil ik beginnen aan de studie informatica (voorlopig nog eerste keus) op de universiteit, maar ik twijfel sterk of dit wel verstandig is. Ik heb namelijk wat oude tentamens doorgenomen op Studeersnel en het ziet er allemaal (erg) lastig uit.
Hoe ziet een eindexamen van de middelbare school eruit voor iemand die net naar de brugklas gaat? Onbegrijpelijk toch? Dus waarom maak jij je zo'n zorgen? Alles wat je nodig hebt om die tentamens te doen ga je daar leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-05 09:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zolang programmeren je wel ligt en je goed bent in wiskunde zou ik me niet te druk maken. Ja, het tentamen is misschien lastig, maar je studie bestaat niet alleen uit tentamens over de stof, maar ook hoorcolleges en practicums waarin die stof wordt uitgelegd.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daarom krijg je ook de vakken voordat je de tentamens moet doen :P. Ik begrijp het wel hoor. Maar als ik op de universiteit eens halverwege wat ging lezen bij boeken voor de volgende periode dan was dat best beangstigend, met het halve Griekse alfabet wat langs kwam. Maar daarom heb je dus eerst vakken. En ja, dat zal veel sneller gaan dan op de Middelbare School, maar als je nu fatsoenlijk het doet en de motivatie hebt moet dat best lukken.

Zelf geen IT gestudeerd, maar Elektrotechniek. Nu denk ik dat daar de studielast gemiddeld genomen van nog wel wat hoger is dan van Informatica, maar daarbij is een veilige schatting (iig in Twente) dat je gewoon 40 uur ermee bezig bent per week. En vooral later in je studie zal je vaker periodes krijgen dat het meevalt. Misschien bij Informatica dus wat minder, maar zeker niet de 10-15 uur die sommige alpha studies hebben (en ik ken ze die nog minder hebben gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 15:19
downtime schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:17:
[...]

Hoe ziet een eindexamen van de middelbare school eruit voor iemand die net naar de brugklas gaat? Onbegrijpelijk toch? Dus waarom maak jij je zo'n zorgen? Alles wat je nodig hebt om die tentamens te doen ga je daar leren.
Dit dus. Eerste wiskunde vak dat ik op de universiteit volgde was eigenlijk niet meer dan "stof die je eigenlijk van het VWO zou moeten kennen, met een paar nieuwe concepten en een ietwat afwijkende notatie die je in alle toekomstige vakken terug gaat zien"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:49
Ik heb zelf informatica aan een technische universiteit gedaan, dat is pittig. Ongeveer 1/3 haakt in het eerste jaar af, 1/3 valt in de jaren daarna af en slechts 1/3 haalt de eindstreep. Je moet een goede dosis doorzettingsvermogen hebben om die eindstreep te halen. En niemand haalt het in 5 jaar (ik deed de 5 jarige opleiding voordat ba/ma werd geïntroduceerd), denk eerder aan gemiddeld 6,5 jaar, met uitschieters tot 10 jaar (maar die zijn meestal niet fulltime aan het studeren geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
downtime schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:17:
[...]

Ja je hebt gelijk, deze tentamens zagen er alleen echt zo moeilijk uit dat ik het idee kreeg dat ik zoiets nooit aan zou kunnen. Zoveel rare notaties, tekentjes, begrippen, etc. Maar ja zoals je het zelf ook al zegt: ik moet dat nog allemaal gaan krijgen.
pirke schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:52:
Ik heb zelf informatica aan een technische universiteit gedaan, dat is pittig. Ongeveer 1/3 haakt in het eerste jaar af, 1/3 valt in de jaren daarna af en slechts 1/3 haalt de eindstreep. Je moet een goede dosis doorzettingsvermogen hebben om die eindstreep te halen. En niemand haalt het in 5 jaar (ik deed de 5 jarige opleiding voordat ba/ma werd geïntroduceerd), denk eerder aan gemiddeld 6,5 jaar, met uitschieters tot 10 jaar (maar die zijn meestal niet fulltime aan het studeren geweest).
Geldt dat ook voor de normale informatica variant of zit daar niet zoveel verschil tussen? Kan jij misschien omschrijven wat de studie zo lastig maakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 14:56
Als je goed bent in wiskunde en het ook nog leuk vind zou ik me er niet druk over maken. Helemaal als je programmeren ook leuk vindt. Ik heb informatica gedaan en totaal onderschat hoeveel wiskunde er bij kwam kijken waardoor ik er een stuk langer over deed dan nodig.

Zoals de rest ook aan geeft, schrik niet van de toetsen, de vragen die je daar ziet ga je echt wel begrijpen als je de studie doet.

Daarnaast, wil je echt een studie doen om makkelijk een diploma te halen, of wil je investeren in je toekomst? Zoek iets wat je ligt, wat je leuk vind en wat je wil gaan doen later.

Nog wat tips die ik had willen horen voordat ik begon aan mn informatica studie:
- Kijk ook naar HBO, daar krijg je veel meer practische kennis ipv theoretische onderzoeksvaardigheden omtrent informatica.
- waarom wil je informatica doen? Is het om te leren programmeren? Wil je onderzoek doen etc? Als je antwoord ook maar in de buurt komt van het leren voor practisch programmeren, kijk naar mn eerste punt. onderschat HBO en de waarde van de practische kennis daar van niet. Daarintegen leer je wel analytisch denkvermogen op de Universiteit.
- Werk goed aan je huiswerk opdrachten/practicums. Hier leer je echt t meest van, dus maak ze ook gewoon (zelf).

Elke studie is moeilijk, als je iets kiest wat je niet ligt. Elke studie is daarintegen ook makkelijk als de stof je interesseert en je er graag mee bezig bent.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Melantrix schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:01:
Als je goed bent in wiskunde en het ook nog leuk vind zou ik me er niet druk over maken. Helemaal als je programmeren ook leuk vindt. Ik heb informatica gedaan en totaal onderschat hoeveel wiskunde er bij kwam kijken waardoor ik er een stuk langer over deed dan nodig.

Zoals de rest ook aan geeft, schrik niet van de toetsen, de vragen die je daar ziet ga je echt wel begrijpen als je de studie doet.

Daarnaast, wil je echt een studie doen om makkelijk een diploma te halen, of wil je investeren in je toekomst? Zoek iets wat je ligt, wat je leuk vind en wat je wil gaan doen later.

Nog wat tips die ik had willen horen voordat ik begon aan mn informatica studie:
- Kijk ook naar HBO, daar krijg je veel meer practische kennis ipv theoretische onderzoeksvaardigheden omtrent informatica.
- waarom wil je informatica doen? Is het om te leren programmeren? Wil je onderzoek doen etc? Als je antwoord ook maar in de buurt komt van het leren voor practisch programmeren, kijk naar mn eerste punt. onderschat HBO en de waarde van de practische kennis daar van niet. Daarintegen leer je wel analytisch denkvermogen op de Universiteit.
- Werk goed aan je huiswerk opdrachten/practicums. Hier leer je echt t meest van, dus maak ze ook gewoon (zelf).

Elke studie is moeilijk, als je iets kiest wat je niet ligt. Elke studie is daarintegen ook makkelijk als de stof je interesseert en je er graag mee bezig bent.
Bedankt voor je nuttige antwoord!

Zou iemand mij overigens ook wat over de baankansen na een WO studie informatica kunnen vertellen? Aan wat voor startsalaris / arbeidsvoorwaarden / toekomstige kansen zou ik moeten denken? Waardeer jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 14:56
Anoniem: 1226044 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:13:
[...]

Zou iemand mij overigens ook wat over de baankansen na een WO studie informatica kunnen vertellen? Aan wat voor startsalaris / arbeidsvoorwaarden / toekomstige kansen zou ik moeten denken? Waardeer jullie hulp!
Voor wat betreft je baankansen, met informatica kan je heel veel kanten op. Ik ben zelf richting netwerkbeheer gegaan en groei nu door naar Security. Maar om dat te kunnen doen moet je alsnog veel bijleren, wat je vaak krijgt aangeboden door je toekomstig werkgever.

Met informatica leer je niet zozeer om binnen de informatica te kunnen werken. Je leert analytisch denkvermogen, je leert begrijpen waarom dingen werken waarom ze zo werken, en je leert zeker ook programmeren. Maar je leert niet zo zeer voor je toekomstig vakgebied, aangezien een universitaire studie zich richt op het onderzoek en niet zo zeer op een 'normale' baan. Je gaat wel veel hebben aan het type denken wat je krijgt maar niet zozeer kennis dat je 1 op 1 kan toepassen in je werk.

Iedereen is anders, en wellicht wil je een andere kant op dan ik en heb je meer of misschien wel minder aan de studie. Maar ik zou je dus adviseren om verder te kijken naar wat je na je studie wil gaan doen, wat vind je leuk en maak daar je baan van. en kies daar vervolgens de juiste studie bij uit.

TLDR: met informatica ga je echt wel aan een baan komen binnen de IT. Ik heb collega's die geschiedenis hebben gestudeerd ;). Je leert op een studie meer een manier van denken, dan echt practisch, toe te passen kennis, dat leer je pas tijdens je werk via een traineeship oid.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...] en ben je er veel tijd aan kwijt?
Officieel is een studiejaar 1680 studie-uren, maar ik vermoed dat niemand daaraan komt.
Dus als je daarvan uitgaat, kan het (waarschijnlijk) alleen maar meevallen.
Van mijn vrienden die nu een alfa studie doen hoor ik dat ze serieus maar iets van 10-15 uur per week bezig zijn aan de studie
Sommige mensen studeren nu eenmaal sneller dan anderen. Ik zou mezelf niet meten met anderen.

[ Voor 27% gewijzigd door anandus op 25-06-2019 20:31 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
Anoniem: 1226044 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:13:
[...]

Daar zou ik me nog niet zo druk over maken. Er zijn genoeg banen in de ICT in elk geval, met mooie voorwaarden. Eerst maar eens de eindstreep halen. Tegen die tijd weet je een stuk beter wat je wil en kan. En zoals gemeld in dit topic: de meesten komen niet eens zo ver.

Zoals iedereen in dit topic vraagt: ben je goed in wiskunde / natuurkunde? Heb je een beta pakket? Een WO studie informatica is veel theoretischer dan 'leren programmeren' - als je dat wil dan kun je beter HBO informatica gaan doen. Je leert vooral de (wiskundige) achtergrond van programmeren, algoritmes en computers. Ik vond dat heel interessant maar het was wel heel anders dan ik verwachtte. Je leert bijv. niet expliciet Java programmeren of C# (vaak maakt het helemaal niet uit in welke programmeertaal je werkt), maar wel de wiskunde achter datacompressie en neurale netwerken, hoe een compiler werkt, wat voor datastructuren bestaan en welke voor- en nadelen die hebben, hoe je kan bewijzen dat je encryptiealgoritme goed is of dat je programma thread-safe is, je leert welke problemen uberhaupt oplosbaar zijn met de computer en welke niet, etc. etc. Het heeft meer te doen met wiskunde en puzzelen dan met code kloppen. Ik weet niet of je ooit mee hebt gedaan aan de wiskunde-olympiade maar denk aan zoiets als dat, maar dan op computer-gebied. Vind je het leuk om zulke puzzels op te lossen?

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 25-06-2019 21:46 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:49
Anoniem: 1226044 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:01:

[...]

Geldt dat ook voor de normale informatica variant of zit daar niet zoveel verschil tussen? Kan jij misschien omschrijven wat de studie zo lastig maakt?
Ik kan geen vergelijking maken met informatica aan een gewone universiteit. Een technische universiteit studie is 5 jaar ipv 4.

Wat er pittig aan is: je krijgt zeer veel zeer complexe zeer abstracte stof in een zeer korte tijd. De studie technische informatica was de studie die het minst met de computer werkte. Het meeste was gewoon pen en papier. Een tentamen bestond uit 3 regels tekst "bewijs dat [een of andere wiskundige of logische stelling]" en daar was je 3 uur mee bezig terwijl je 4 tot 6 A4tjes vol schreef.

Je hebt vrijwel 100% kans op een baan als je deze studie afrond. Niet omdat je nuttige praktische vaardigheden leert, maar omdat je een flinke hersencapaciteit en doorzettingsvermogen nodig hebt om deze studie überhaupt af te ronden. Je krijgt er een manier van denken door die voor de rest van je leven nuttig is. "Question everything, never make any assumptions whatsoever". Ook je probleemoplossend redenatievermogen krijgt een zeer flinke boost, waaronder het kunnen ophakken van complexe problemen in minder complexe deelproblemen. Dit is op elk willekeurig probleem toepasbaar, niet alleen in de wiskunde/logica.

De echte meerwaarde zit hem dus niet in dat je trucje A beter kan dan iemand met een HBO opleiding, want dat is niet zo. De echte meerwaarde is dat je voor de rest van je leven een andere manier van denken hebt gekregen. Uiteindelijk helpt je dat als je in het bedrijfsleven wilt doorgroeien naar hogere functies. Hierbij de opmerking dat het geen garantie is op doorgroeien, ook niet-universitair geschoolde mensen groeien door, en lang niet iedereen wil doorgroeien naar hogere functies. Je laat dan de techniek los terwijl dat juist is waar velen hun hart hebben liggen.

Veel afgestudeerden komen uiteindelijk bij de grote high tech bedrijven te werken, denk aan Philips, ASML, etc. Tijdens je studie is de kans al groot dat je daar een keer een stage meemaakt.

Je doet deze studie echter niet met als reden om daarna een baan te vinden. Je doet deze studie (en ik gok de meeste universitaire studies) voor persoonlijke verrijking. Als je gewoon een goede baan in de IT wilt kun je beter HBO gaan doen. Dat is een stuk makkelijker, sneller en goedkoper. Wel minder uitdaging ;)

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 26-06-2019 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Als je goede cijfers hebt voor wiskunde B en natuurkunde (of heten die vakken tegenwoordig ook al weer anders?) zou je het in principe aan moeten kunnen. Niet dat je natuurkunde echt nodig hebt, maar daar komen vergelijkbare abstracte zaken voorbij, dus daar "goed" in zijn geeft iets van een indicatie.

Het klopt in zoverre wel dat technische studies in het algemeen lastiger zijn dan alpha-studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Verder vind ik wiskunde ook een leuk vak en ben ik er ook goed in. Informatica lijkt me dus een logische keus, maar toch twijfel ik aan mijn studiekeuze wegens bovengenoemde reden.

Zijn er hier mensen die meer verstand hebben over deze studie en/of het zelf gestudeerd hebben? Hoe moeilijk vond je het en ben je er veel tijd aan kwijt?
Ik had precies dit kunnen zeggen toen ik begon aan Informatica. Ik herken dit helemaal.

Wiskunde was 1 van de weinige vakken die me kwam aanwaaien. En ik had inderdaad van nature interesse in programmeren.

Zo te lezen geldt dat ook voor jou, maak je dan ook vooral geen zorgen.

Wiskunde tentamens kan je eindeloos oefenen. En daarbij komt dat het programmeren vaak een opdracht is tussendoor. Ik vond het zelf best een lekkere combi zo.

Neem de bovengenoemde tips van anderen mee in je beslissing welke universiteit bij je past en kijk ook bij HBO. Informatica Leiden is wat anders dan Informatica Delft. Daar heb ik in mijn keuze toen achteraf te weinig aandacht aan besteed.

Ga trouwens niet af op de alfa's. Niet alleen is het een compleet andere manier van leren, uit ervaring weet ik dat het vaak groot praat is. Bij wiskundige studies kan je niet een paar dagen vantevoren 12 uur per dag alles er nog in stampen, dat moet gedurende de periode. Oefenen oefenen oefenen. Maar bij alfa studies kan dat vaak wel. Dus die leven over het algemeen meer in pieken en dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 18:36
pirke schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:52:
Dit is de laatste jaren iets bijgesteld doordat studenten het eerste jaar al een bindend studieadvies kunnen krijgen wanneer ze niet genoeg punten halen. De meesten vallen tegenwoordig dus na het eerste jaar af.

Als TS zich zorgen maakt over het succesvol halen van tentamens, dan bieden de meeste studentenvakbonden/organisaties trainingen zoals 'learn to learn' aan, waarin je het kunstje leert hoe van lesstof goede tentamenantwoorden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:29
Fulgora schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:06:
[...]

Dit is de laatste jaren iets bijgesteld doordat studenten het eerste jaar al een bindend studieadvies kunnen krijgen wanneer ze niet genoeg punten halen. De meesten vallen tegenwoordig dus na het eerste jaar af.
En dat op veel plaatsen de studie makkelijker is geworden en meer begeleiding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
Ik lees nu pas goed je eerste post .. als je wiskunde leuk vindt en er goed in bent en je houdt van programmeren dan zou ik het gewoon gaan proberen! Grote kans dat het bij je past, zo niet dan ben je daar heel snel achter en kun je alsnog wat anders proberen. En als het bij je past dan heb je oprecht een heel leuke en interessante studie met veel enthousiaste medestudenten (zo was het bij mij in elk geval). Veel beter dan de massale groepen bij bedrijfskunde die allemaal een zesje proberen te halen :P. Ik vond het in elk geval een hele leuke studie en heb er geen moment spijt van gehad. Twijfelde eerst ook of ik niet bedrijfskunde moest doen o.i.d. maar ik ben achteraf echt enorm blij dat ik dat niet gedaan heb. Dat is zo'n inspiratieloze banenfabriek .. Ik ken weinig informaticastudenten die achteraf spijt hebben dat ze niet iets anders hebben gedaan. Ook al werken ze tegenwoordig in een hele andere sector! En wat betreft baankansen zijn er weinig betere studies denk ik. Tandheelkunde misschien ..

De wiskunde lijkt misschien intimiderend, maar als je van de basisschool komt en je ziet een abc-formule of een vergelijking met een cosinus dan is dat ook onbegrijpelijk. Maar dat bleek achteraf ook wel mee te vallen toch? Wat zijn de alternatieve studies die je overweegt?

[ Voor 27% gewijzigd door writser op 26-06-2019 12:23 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker ICT gaan studeren, je kan al wat programmeren en je vind wiskunde leuk, volgens mij wordt het dan niet heel moeilijk om een ICT studie te gaan voltooien.
Je zal er wel meer uur mee bezig zijn dan een alfa studie (dat zijn vaak de wat eenvoudigere studies), maar je houdt echt nog wel genoeg vrije tijd over voor nevenactiviteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 09:49
pirke schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:30:
[...]
Wat er pittig aan is: je krijgt zeer veel zeer complexe zeer abstracte stof in een zeer korte tijd. De studie technische informatica was de studie die het minst met de computer werkte. Het meeste was gewoon pen en papier. Een tentamen bestond uit 3 regels tekst "bewijs dat [een of andere wiskundige of logische stelling]" en daar was je 3 uur mee bezig terwijl je 4 tot 6 A4tjes vol schreef.
Let me guess...TU/e ;) Maar ik ben het helemaal met je eens. Fatsoenlijk programmeren leerde je daar eigenlijk helemaal niet. Maar de denkwijze en de manier van problemen aanpakken die je leert is onmisbaar in mijn huidige baan.

Zoals al eerder gezegd, de technische variant van de studie leunt zeer zwaar op wiskunde, en Wiskunde-B (of hoe dat tegenwoordig ook heet) was nooit mijn sterkste vak; zelfs in die mate dat mij geadviseerd werd om niet aan de TU/e te gaan studeren. Maar ik was altijd al super geinteresseerd in de 'first principles' van computers en computing, en de context waarin je wiskunde gebruikt bij een technische studie maakt alle verschil; ik vond het ontzettend leuk om aan logische en wiskundige vraagstukken aan de TU/e te werken, juist omdat ze vaak in de context van computing science geplaatst werden. Wiskunde-B was mijn zwakste vak op de middelbare school, maar op de TU/e heb ik nooit problemen met wiskunde gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-05 15:12
Van mijn vrienden die nu een alfa studie doen hoor ik dat ze serieus maar iets van 10-15 uur per week bezig zijn aan de studie
Ga alsjeblieft geen alfa pretstudie doen (in jouw geval). Daar ga je later heel veel spijt van krijgen. Als je zo'n studie hebt afgerond en het beroep spreekt je niet aan of je kan geen baan vinden dan zit je redelijk vast.

Bij een opleiding die je niet leuk vindt met een studielast van 15 uur heb je ook een grotere kans om uit te vallen. Simpelweg omdat het je niet interesseerd. Dit kan je een tijdje volhouden maar het zal steeds lastiger worden. Helemaal als de bijpassende beroepen je ook niet aanspreken.

Ga lekker doen wat bij je past en wat je leuk lijkt. Maak je niet te druk om de moeilijkheidsgraad. Misschien moet je wat harder werken maar so what. Je hebt nu de kans om veel te investeren in een studie (qua tijd). Als je eenmaal werkt en goed verdiend is het heel lastig.
Pagina: 1