Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdArnhem
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 13:44
Ik koop als privépersoontje bij diverse webwinkels buiten Nederland maar in de EU goederen in om die vervolgens als privépersoontje weer te verkopen in Nederland via Marktplaats en dergelijken aan andere particulieren. Inmiddels gaat dat zo goed dat ik ook wel snap dat dit als een bron van inkomen wordt beschouwd en niet als verkopen vanuit een hobby.

Ik ben ZZP'er (btw-plichtig en ook IB-ondernemer) en zou deze activiteiten natuurlijk bij mijn ondernemersactiviteiten kunnen rekenen. Het probleem is dat mijn inkoop op persoonlijke titel gaat, alsof ik de eindconsument ben. Ik krijg dan ook geen btw-facturen van de buitenlandse webshops en zij krijgen ook mijn btw-nummer niet. Ik kan daarom niet voldoen aan de eisen van de intracommunautaire leveringen. Die webshops zijn ook alleen maar ingesteld op B to C leveringen.

Hoe kan ik deze handel netjes fiscaal regelen? Of moet ik het toch als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' (buiten de btw) blijven beschouwen? Dat laatste lijkt wel OK, maar omzet en winst zijn nu zo hoog en bestendig dat het ook weer raar lijkt. Ook al omdat ik al ondernemer ben.

De vragen zijn dus: kun je als ondernemer aanzienlijke inkomsten uit overige werkzaamheden hebben die meer dan de bedrijfswinst zijn? Kan ik mijn particuliere handel omzetten naar ondernemersactiviteiten zonder geldige facturen van mijn inkoop?

Bij voorbaat dank voor iedere reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Heb je de Belastingdienst al benaderd? die zijn er voor dit soort vragen. 0800 - 0543 (gratis)

U kunt bellen van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur. En op vrijdag van 8.00 tot 17:00 uur.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 09:35
Fietsbel, heb jij wel eens gebeld met de Belastingdienst??

Je zal sowiezo je facturen op de zaak moeten zetten en je btw nummer op de factuur.

[ Voor 42% gewijzigd door BiLLY_daKid op 25-06-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:01:
Lijkt me wel een strak plan als je "prive" meer verdient dat je als ZZP'er zakelijk overhoudt aan winst.

Er is ook meerdere keren geschreven over particulieren die dusdanig bijverdienen op iets als Marktplaats, dat de fiscus vindt dat ze hier gewoon belasting over moeten betalen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:01:
Jazeker en ben meermaals goed geholpen.

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
EdArnhem schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:07:
De vragen zijn dus: kun je als ondernemer aanzienlijke inkomsten uit overige werkzaamheden hebben die meer dan de bedrijfswinst zijn?
Nee, want dan komt het buiten de hobbysfeer. Het is niet exact omkaderd maar de belastingdienst heeft op hun website hier uitleg over. Verkoop je regelmatig spullen en hou je daar leuk geld aan over, dan is dit geen hobbysfeer.
Kan ik mijn particuliere handel omzetten naar ondernemersactiviteiten zonder geldige facturen van mijn inkoop?

Bij voorbaat dank voor iedere reactie!
Sure, dit is dan een kwitantie en geen factuur. Je mag de BTW niet aftrekken maar gaat wel af van je netto winst. Wel zal je bij vragen moeten kunnen aantonen bij wie je het gekocht hebt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 09:35
Ik lees hier en daar een theoretische grens van 6.000 op basis van heffingskorting ca 2.400. Dit is een typisch voorbeeld van beoordeling door de belastingdienst op basis van diverse factoren.

Marktplaats wordt gewoon bekeken door de belastingdienst.

Daarom slaat dat belletje ook nergens op, want dan lezen ze de site voor. Je krijgt geen toezegging of bindend advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Je kan bij de belastingdienst heel vaak ook dingen achteraf doen, dus je bijvoorbeeld inschrijven per 1 Jan 2019 en dan je facturen alsnog zakelijk inbrengen en btw terugvragen. Maar bellen idd.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij de belastingtelefoon krijg je een CC medewerker aan de lijn, die amper meer weet dan de info op de site.
'advies' wat je dan krijgt kun je niemand op aanspreken, en als je belt en het neigt naar zakelijk, helpt men liefst niet. dit is meer voor particulieren bedoelt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als je al ZZP er bent en daarnaast ook nog eens op deze schaal handelt, dan zou het mij niets verbazen als de belastingdienst dit op een moment, al dan niet met terugwerkende kracht, als 1 onderneming gaat zien en belasten. De versmelting van de eenmanszaak, particulier, aansprakelijkheid, onderneming is dusdanig dat je echt wel een goede administratie en verantwoording moet gaan hebben om dit bij twijfel aan te tonen. Als je al jezelf als ondernemer beweegt en uit naar de buitenwereld , dan wordt het wellicht knap lastig om dit soort zakelijke transacties te verbloemen als bijverdienste van een particulier tot een bepaalde grens en niet gezien worden als ondernemer, aangezien je al ondernemer bent in andere werkzaamheden of gebieden.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hackus schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:18:
Bij de belastingtelefoon krijg je een CC medewerker aan de lijn, die amper meer weet dan de info op de site.
'advies' wat je dan krijgt kun je niemand op aanspreken,
Dat kun je dus voorkomen door je vraag schriftelijk te stellen aan de inspecteur der belastingen. Dan moet deze ook schriftelijk antwoorden en heb je iets waar je je op kunt beroepen. Ik heb het zelf wel eens gedaan btw. Ja, het duurt wat langer, maar dan heb je ook wat.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdArnhem
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 13:44
Bedankt voor alle reacties. Ik ben er inmiddels achter dat ik als wederverkoper voor de OB onder de marge-regeling val. Ik denk dat voor de IB ik het inderdaad maar mee laat lopen met mijn overige ondernemersactiviteiten, en dus niet als 'overige inkomsten'.
Pagina: 1