Efficiënt omgaan met je airco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Hoi allemaal,

Sinds een paar weken ben ik eigenaar van een veelbelovende mobiele airco, het is een duux met een koelcapaciteit van 12000 btu. Dit zou voor een woning van 25m2 wel voldoende moeten zijn maar helaas...

De airco werkt redelijk en ik heb al van alles gedaan om hem net wat efficiënter te maken, de afvoerbuis heb ik volledig geïsoleerd met een speciale buis en ik heb een plank ter grootte van het raam in het kozijn evestigd en daardoorheen de luchtlagen weer. Alle andere ramen en gordijnen zijn dicht en ik heb zelfs een beddenhoes gebruikt achter de gordijnen om stilstaande lucht te creëren. Ik moet er wel bijvermelden dat mijn woning op de 3e etage is en het is niet, en in geen enkele vorm geïsoleerd. Mijn huurbaas heb ik hierover al gesproken en hij gaat er niet in investeren.

Nu vraag ik me toch af of iemand raad weet, mijn woning wordt nog rustig 27 graden met de airco 24/7 op volle kracht... ik heb een overloop met daaraan een badkamer, deze zijn nog veel heter. En sluiten d.M. v. Een deur aan op de woonkamer. Ook heb ik een vliering die nog weer heter wordt, ik heb een ventilator staan om de warme lucht uit de vliering te blazen Door spleten in de muur maar tevergeefs...

Ook snachts koelt het nergens in huis af.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sowieso de kant waar de zon op staat afschermen met zonwering en daar ramen dicht. luchten vanaf de zijde waar geen zon staat, evt bij koelen met je ac

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Hackus schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:31:
sowieso de kant waar de zon op staat afschermen met zonwering en daar ramen dicht. luchten vanaf de zijde waar geen zon staat, evt bij koelen met je ac
Bedankt voor je reactie, dit heb ik allemaal al gedaan maar met buitentemperaturen boven de 30 graden ga ik geen raam meer open zetten.. binnen blijft het uiteindelijk wel koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Aircos zijn niet een magisch wondermiddel om het binnen 18 graden te houden ongeächt de buitentemperatuur. Helaas.
Dit is een probleem waar iedereen mee kampt deze tijden, tenzij je een split unit van 20kW hebt gaat het met een airco niet 'koel' worden binnen. Wat je wèl moet beseffen is dat het helpt, zonder dat ding aan wordt het binnen waarschijnlijk in rap tempo 35 graden of meer, je airco zorgt er dus wel voor dat het niet extreem heet wordt en als de zon eenmaal weg is helpt het zeker met koelen.

Het is nu eenmaal zo dat de zon op een huis (zeker op hogere verdiepingen, hoe dichter bij het dak hoe warmer) gewoon erg veel warmte oplevert, daar kun je met de beste wil van de wereld en een airco niet tegenop.

Letterlijk het enige wat je kunt doen is proberen je er zo weinig mogelijk van aan te trekken en blij zijn dat het met de airco in je kamer niet net zo loeiheet is als op de badkamer en op zolder.

De enige manier om je huidige airco 'efficiënter' te maken is om hem in een kleiner hok te zetten en daar te gaan zitten, maar dat is natuurlijk geen optie.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wintervacht schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:41:
Dit is een probleem waar iedereen mee kampt deze tijden, tenzij je een split unit van 20kW hebt gaat het met een airco niet 'koel' worden binnen.
Nonsens. Het is hier buiten 32 graden en binnen is het met de AC op de laagste stand een stabiele 21 graden. En dat is zeker geen 20kW unit. 21 graden is gewoon koel te noemen. 20 is te fris in ieder geval.

Dit is precies waar het de helft van de tijd over gaat in het airco topic, die mobiele dingen zijn totaal niet efficient :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat betreft mobiele airco's is het een heel simpel probleem: Hij blaast warme lucht naar buiten, dus krijg je onderdruk. Het enige wat er kan gebeuren daarbij is dat de buitenlucht weer naar binnen wordt getrokken.

Oftewel die mobiele airco werkt voornamelijk goed als het buiten nauwelijks warmer is dan binnen. In andere topics hier (Witgoed forum bijvoorbeeld) zijn er mensen die een tweede slang voor de aanvoer erbij hebben gemaakt, dat lost dit probleem op. Dan nog steeds wordt het niet geweldig, maar allicht beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een koelcapaciteit van 12k btu moet meer dan genoeg zijn, zelfs met een raam open. Veel airbnb's in de VS hebben een 5k btu exemplaar (split unit) en die krijgen slecht geïsoleerde appartementen van meer dan 25 m² koel bij een buitentemperatuur van 35 graden, zonder continu te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het nadeel aan die airco is dat hij de lucht die die uitblaast aan de achterkant, van binnen haalt.
Daardoor stroomt er door alle gaatjes en kieren van je woning nu lucht van rond de 30 graden naar binnen.
(wat Sissors zegt dus)

Als je een beetje goede mobiele airco wilt hebben dan moet je er één hebben met 2 slangen, een inlaat en een uitlaat. Of eigenlijk wil je gewoon een split airco, al dan niet een mobiele.

Ik heb zelf een tijdje onderstaande gehad en koelde goed. Nadeel was wel dat ie redelijk wat lawaai maakte.
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Nog iets wat me erg opvalt...
De airco staat inmiddels 2 weken (wordt niet constant gebruikt ) maar ik heb gisteren het dopje voor de waterafvoer eraf gehaald en er kwamen wel geteld 3 druppels water uit... is dit normaal anagezien een airco ook vocht uit de lucht haalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25
Ja, de airco haalt vocht uit de lucht maar die vocht verdampt ook weer en wordt dan afgevoerd in de warme lucht die door de slang naar buiten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 14:24
soeppie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:12:
Ja, de airco haalt vocht uit de lucht maar die vocht verdampt ook weer en wordt dan afgevoerd in de warme lucht die door de slang naar buiten gaat.
Klopt, maar als je de dop er uit haalt zou het juist door de slang moeten gaan i.p.v. dat het druppelt op de condensor (en daardoor verdampt). Maar misschien bedoeld de TS als de airco uit staat? Dan komt er geen vocht uit idd. Alleen als deze aan staat (wel emmer er onder zetten haha).

Als ik het afvoerslangetje er aan hang dan i.p.v. dat ik het laat verdampen komt er geregeld water uit, na een uurtje al 2 cm water in de emmer. Heb het idee dat hij dan efficiënter kan werken aangezien hij de condensor niet afkoelt door het verdampen van het vocht (en daardoor heter kan worden en dus de lucht kouder).

Maar zoals eerder genoemd, de warme lucht die hij uitblaast moet ergens vandaan komen, dus die zuigt de airco net zo hard weer aan door alle kieren en gaten. Enige truc is een schoenendoos plaatsen op de ingang (wel de ingang van de condensortoevoer) en een slang en die ook uit het raam hangen.

Zijn er al een aantal die daar meer succes mee boeken (lagere temperaturen). Ik ga het zometeen ook proberen te fabriceren aangezien het nu warmer is buiten dan binnen.

[ Voor 14% gewijzigd door maarud op 25-06-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 21:27
Bedankt voor dit topic, ik heb dit jaar ook een mobiele airco aangeschaft maar de vuurdoop deze week was weinig succesvol. Ik heb dezelfde conclusie ook wel getrokken maar het is fijn om de bevestiging te lezen.

Ter vergelijking zat ik dit weekend ook in een snikheet appartement in Zuid-Frankrijk, en 5 minuten de split airco aan was genoeg om de hele woning direct af te koelen. De mobiele airco staat heel de avond te loeien voor een nauwelijks merkbaar verschil.

Het is geen wondermiddel en een leuk extraatje om een kamer iets af te koelen. Niet meer en niet minder. Voor die paar honderd euro kon ik vooraf eigenlijk niet zoveel verwachten, maar voor die €0,25 per uur is het nog wel even te overleven totdat we ooit toe zijn aan een moderne woning.

Voor die paar honderd euro kan je eigenlijk ook niet zoveel verwachten.. een airco pomp in een auto kost doorgaans al meer..

Het alternatief is een €2000 unit aan de muur met een split airco en dat is het ook niet waard op de korte termijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Divak op 25-06-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Divak schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:33:
Bedankt voor dit topic, ik heb dit jaar ook een mobiele airco aangeschaft maar de vuurdoop deze week was weinig succesvol. Ik heb dezelfde conclusie ook wel getrokken maar het is fijn om de bevestiging te lezen.

Het is geen wondermiddel en een leuk extraatje om een kamer iets af te koelen. Niet meer en niet minder. Voor die paar honderd euro kon ik vooraf eigenlijk niet zoveel verwachten, maar voor die €0,25 per uur is het nog wel even te overleven totdat we ooit toe zijn aan een moderne woning.

Voor die paar honderd euro kan je eigenlijk ook niet zoveel verwachten.. een airco pomp in een auto kost doorgaans al meer..

Het alternatief is een €2000 unit aan de muur met een split airco en dat is het ook niet waard op de korte termijn.
Vroeger had ik een DHZ split unit...iets als: https://www.gamma.nl/asso...airco-12000-btu/p/B527342

Gat boren in de muur, condensor buiten op de grond netjes plaatsen...en binnen no-time heb je een koel briesje in je kamert 8)

Heb ik ook heel lang plezier van gehad... nu ik verhuisd ben heb ik niet die mogelijkheid dus kon voor weinig een mobiele op de kop tikken. Prima om de ergste hitte er uit te krijgen maar het wordt geen 21 graden en het is ook geen stil ding. Maar ik val tenminste wel lekker in slaap ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
GlowMouse schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:57:
Een koelcapaciteit van 12k btu moet meer dan genoeg zijn, zelfs met een raam open. Veel airbnb's in de VS hebben een 5k btu exemplaar (split unit) en die krijgen slecht geïsoleerde appartementen van meer dan 25 m² koel bij een buitentemperatuur van 35 graden, zonder continu te draaien.
Die 12k BTU (sterf imperial units, sterf!) (3,5 kW) is bruto. In de VS hebben ze nu een andere norm waardoor ze een 2e waarde moeten vermelden. Volgens mij staat er nu ook 9000 BTU op de dozen van met de 12000 BTU mobiele airco's. Maar dat wordt met een groter temperatuur verschil alleen maar erger, dus ik denk dat 5000 BTU dichter bij de netto opbrengst zit.

Als je in een appartement zit en al je buren (2x zijburen, onderburen, bovenburen) hebben ook allemaal zo'n 5000 BTU split hangen compenseer je dus alleen voor je eigen stukje gevel en neem je niet, zoals hier in Nederland vaak het geval is, gigantische hoeveelheden warmte over van je buren.
maarud schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:18:
[...]

Klopt, maar als je de dop er uit haalt zou het juist door de slang moeten gaan i.p.v. dat het druppelt op de condensor (en daardoor verdampt). Maar misschien bedoeld de TS als de airco uit staat? Dan komt er geen vocht uit idd. Alleen als deze aan staat (wel emmer er onder zetten haha).

Als ik het afvoerslangetje er aan hang dan i.p.v. dat ik het laat verdampen komt er geregeld water uit, na een uurtje al 2 cm water in de emmer. Heb het idee dat hij dan efficiënter kan werken aangezien hij de condensor niet afkoelt door het verdampen van het vocht (en daardoor heter kan worden en dus de lucht kouder).

Maar zoals eerder genoemd, de warme lucht die hij uitblaast moet ergens vandaan komen, dus die zuigt de airco net zo hard weer aan door alle kieren en gaten. Enige truc is een schoenendoos plaatsen op de ingang (wel de ingang van de condensortoevoer) en een slang en die ook uit het raam hangen.

Zijn er al een aantal die daar meer succes mee boeken (lagere temperaturen). Ik ga het zometeen ook proberen te fabriceren aangezien het nu warmer is buiten dan binnen.
De condensor wil je juist afkoelen. Dat doen met het vocht wat anders toch afval is werkt juist rendement verhogend. :z

Rendement is afhankelijk van delta T, voor een airco geldt dus hoe warmer het binnen is en hoe kouder het buiten is, des te meer koelvermogen voor hetzelfde opgenomen vermogen (elektrisch).

Maarja, als iedereen dat nou eens zou begrijpen zouden er een stuk minder mobiele airco's verkocht worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:14:
[...]

Die 12k BTU (sterf imperial units, sterf!) (3,5 kW) is bruto. In de VS hebben ze nu een andere norm waardoor ze een 2e waarde moeten vermelden. Volgens mij staat er nu ook 9000 BTU op de dozen van met de 12000 BTU mobiele airco's. Maar dat wordt met een groter temperatuur verschil alleen maar erger, dus ik denk dat 5000 BTU dichter bij de netto opbrengst zit.

Als je in een appartement zit en al je buren (2x zijburen, onderburen, bovenburen) hebben ook allemaal zo'n 5000 BTU split hangen compenseer je dus alleen voor je eigen stukje gevel en neem je niet, zoals hier in Nederland vaak het geval is, gigantische hoeveelheden warmte over van je buren.

[...]

De condensor wil je juist afkoelen. Dat doen met het vocht wat anders toch afval is werkt juist rendement verhogend. :z

Rendement is afhankelijk van delta T, voor een airco geldt dus hoe warmer het binnen is en hoe kouder het buiten is, des te meer koelvermogen voor hetzelfde opgenomen vermogen (elektrisch).

Maarja, als iedereen dat nou eens zou begrijpen zouden er een stuk minder mobiele airco's verkocht worden...
Wachteenseven... Wil je nou zeggen dat hij beter koelt als je dat slangetje afdopt? Het gaat wel om een unit die geen waterbak heeft hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Het water op de condensor laten verdampen helpt enorm ja. Maar dan moet je airco dat intern wel doen.
Bij die airco's is het aftapdopje bedoeld als er meer water onttrokken wordt dan hij kan laten verdampen, en de waterbak vol raakt.

[ Voor 66% gewijzigd door frickY op 25-06-2019 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wintervacht schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:59:
[...]

Wachteenseven... Wil je nou zeggen dat hij beter koelt als je dat slangetje afdopt? Het gaat wel om een unit die geen waterbak heeft hier.
Ja! Verdiep je eens in een koelcycle. Een airco is gewoon creatief zijn met een interessante stof waar je het kookpunt op interessante temperaturen kunt krijgen afhankelijk van de druk. De compressor drukt het koelmiddel als gas in elkaar; daar wordt het kneiters heet van. Die hitte heb je geen biet aan, dus hop; door de condensor en optyfen met het overschot aan hitte, dusdanig dat het gas condenseert. Gevolg; nu hebben we hoge druk vloeistof. Die vloeistof laten we langzaam de druk er met een klep net voor de verdamper dusdanig dat er alleen gas uit de verdamper komt. Het kookpunt komt dan onder de omgevingstemperatuur te liggen. Vloeistof die wil verdampen heeft namelijk warmte nodig; en daar heb je je koude lucht. Uitgang van de verdamper is weer gas op lage druk... en ... rond en rond en rond ♪♫

Die condensor wil je dus koelen. Of je dat nu doet met een tyfusherrie en een grote ventilator, een 100x groter oppervlak of met koud water... maakt allemaal niet uit. Maar dat water gaat op het oppervlak van die condensor een faseovergang maken, dus dat tikt lekker aan qua verkoelend effect.

Het is zeg maar het enige voordeel wat een split niet toepast... lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:14:

Hmm daar zit wat in zeg. Verkeerd geredeneerd. Het dopje gaat er dus weer op. Eerst wachten tot het buiten koeler is, wat nu heeft het nog geen nut om de airco aan te zetten. Komt meer warmte binnen dan ik kan koelen denk ik :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:30:
[...]

Ja! Verdiep je eens in een koelcycle. Een airco is gewoon creatief zijn met een interessante stof waar je het kookpunt op interessante temperaturen kunt krijgen afhankelijk van de druk. De compressor drukt het koelmiddel als gas in elkaar; daar wordt het kneiters heet van. Die hitte heb je geen biet aan, dus hop; door de condensor en optyfen met het overschot aan hitte, dusdanig dat het gas condenseert. Gevolg; nu hebben we hoge druk vloeistof. Die vloeistof laten we langzaam de druk er met een klep net voor de verdamper dusdanig dat er alleen gas uit de verdamper komt. Het kookpunt komt dan onder de omgevingstemperatuur te liggen. Vloeistof die wil verdampen heeft namelijk warmte nodig; en daar heb je je koude lucht. Uitgang van de verdamper is weer gas op lage druk... en ... rond en rond en rond ♪♫

Die condensor wil je dus koelen. Of je dat nu doet met een tyfusherrie en een grote ventilator, een 100x groter oppervlak of met koud water... maakt allemaal niet uit. Maar dat water gaat op het oppervlak van die condensor een faseovergang maken, dus dat tikt lekker aan qua verkoelend effect.

Het is zeg maar het enige voordeel wat een split niet toepast... lol.
God hee moet ik nog een dopje gaan zoeken ook!
Kan geen kwaad dan? Er komt nu ongeveer 1.5L per uur uit, waar gaat dat allemaal heen dan? Neem toch aan dat het overschot als je m afdopt mee met de hete lucht naar buiten vliegt, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Dat is idd wat er dan gebeurd. Mits je airco daar ook voor gemaakt is. Staat wellicht in de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gezien mijn mobiele airco, en ook van andere hier, nul water genereren, vermoed ik dat als hij 1.5L per uur uit komt hij niet gemaakt is om zijn condens water over de condensor te laten lopen.

Zelfs als hij dat wel is verwacht ik geen hoger rendement als je het dopje eraf laat met zo'n hoge water opbrengst: Ja in theorie wel. In de praktijk zal hij binnen 10 minuten een foutmelding geven dat zijn water vol is, en dan hooguit nog alleen zijn ventilator draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 25-06-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

maarud schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:34:
Dat is idd wat er dan gebeurd. Mits je airco daar ook voor gemaakt is. Staat wellicht in de handleiding?
Helaas heb ik die niet en kan er ook nergens een vinden :(
Het betreft een HE Freezz 9000RC.
Kan alleen een handleiding vinden voor de 9000M, een wat meer 'consumentgericht' model mèt opvangbak en een dunnere luchtslang :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ernemmer schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:07:
Het nadeel aan die airco is dat hij de lucht die die uitblaast aan de achterkant, van binnen haalt.
Daardoor stroomt er door alle gaatjes en kieren van je woning nu lucht van rond de 30 graden naar binnen.
(wat Sissors zegt dus)

Als je een beetje goede mobiele airco wilt hebben dan moet je er één hebben met 2 slangen, een inlaat en een uitlaat. Of eigenlijk wil je gewoon een split airco, al dan niet een mobiele.

Ik heb zelf een tijdje onderstaande gehad en koelde goed. Nadeel was wel dat ie redelijk wat lawaai maakte.
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
En dat lijkt gewoon gros van 'oververhit' Nederland niet te begrijpen.

Maar hij blaast toch koude lucht uit!?!!?
Ja, ongeveer de helft van wat hij uit je kamer trekt, de andere helft gaat via je slang naar buiten, ergo onderdruk. Waar ze dit bij kachels in een woning opeens wel snappen (open of gesloten systeem), lijkt dit bij die mobiele aircodingen elk jaar weer terug te komen :P

Voordat wij complete split kregen, heb ik tijdje met een twee-slang gewerkt, dat is al factor 10 dan met enkel slang, een mobiele (camper/camping) unit doet het nog iets beter.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
SinergyX schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:41:

Voordat wij complete split kregen, heb ik tijdje met een twee-slang gewerkt, dat is al factor 10 dan met enkel slang, een mobiele (camper/camping) unit doet het nog iets beter.
Trotec was een van de fabrikanten die een 2-slang systeem hadden, maar dat model is al enige jaren niet beschikbaar. Nu loop ik dus te klooien met karton en een extra slang :'( Maar het is wel de manier om nog enige efficiëntie over te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Oké oké,
Even voor mij..
Ik weet zo 1,2,3 niet wat de condesor is en die andere radiator.. Eén ding weet ik wel.. de onderste wordt warm en de bovenste wordt koud.. hierop ook condens te zien..
Mocht ik nu tegen de bovenste (vermoedelijke) condensor en ventilator neerzetten, gaat dan mijn rendement omhoog of moet ik juist de ventilator plaatsen tegen de hete radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22
SinergyX schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:41:
[...]

En dat lijkt gewoon gros van 'oververhit' Nederland niet te begrijpen.

Maar hij blaast toch koude lucht uit!?!!?
Ja, ongeveer de helft van wat hij uit je kamer trekt, de andere helft gaat via je slang naar buiten, ergo onderdruk. Waar ze dit bij kachels in een woning opeens wel snappen (open of gesloten systeem), lijkt dit bij die mobiele aircodingen elk jaar weer terug te komen :P

Oh ik snap het prima hoor. Rete inefficiënt? Ja. Ga ik m'n hele huis er koel mee krijgen? Nee. De slaapkamer dan? Ja! Voor die paar dagen per jaar is het prima.
Edit: niet als je slang uit het gat valt dus :X

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

melvinlunenborg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:39:
Oké oké,
Even voor mij..
Ik weet zo 1,2,3 niet wat de condesor is en die andere radiator.. Eén ding weet ik wel.. de onderste wordt warm en de bovenste wordt koud.. hierop ook condens te zien..
Mocht ik nu tegen de bovenste (vermoedelijke) condensor en ventilator neerzetten, gaat dan mijn rendement omhoog of moet ik juist de ventilator plaatsen tegen de hete radiator?
Het heeft geen zin om daar een extra ventilator op te zetten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:32
Ik heb als student in een vergelijkbare situatie gezeten, zat onder een schuin, niet geisoleerd dak dat vol op de zon stond. Appartement werd 38 graden. Mobiele airco deed zo goed als niets, eigenlijk alleen maar ontvochtigen, zoals iedereen vertelt.

Daarom heb ik een keer op marktplaats een verplaatsbare splitunit gekocht van het merk Pinguin volgens mij. In de refigerant leiding zaten 2 kleppen waardoor je die zelf los kan maken zonder dat de refigerant weg lekt. In overleg met huisbaas gat in buitenmuur geboord en de boel netjes aangelegd. In jouw situatie kan de slang wellicht ook door het raam, en hoef je überhaupt geen mobiele splitunit te hebben die je eenvoudig kan loskoppelen.

Met een investering van 80 euro kon ik de temperatuur op 25 graden houden in plaats van 38.

Kortom enige echt goed werkende oplossing is zorgen dat je een al dan niet mobiele split unit aanschaft. Ben je ook meteen van het gebrom van je airco af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:06
melvinlunenborg schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:29:
Nu vraag ik me toch af of iemand raad weet, mijn woning wordt nog rustig 27 graden met de airco 24/7 op volle kracht... ik heb een overloop met daaraan een badkamer, deze zijn nog veel heter. En sluiten d.M. v. Een deur aan op de woonkamer. Ook heb ik een vliering die nog weer heter wordt, ik heb een ventilator staan om de warme lucht uit de vliering te blazen Door spleten in de muur maar tevergeefs...
Mobiele airco units zijn een beetje een beperkt soort apparaat. Als je de airco goed aansluit, dan heb je een raam open, en heb je de slang die warme lucht afvoert daar naar buiten hangen. Die warmte moet ergens heen, en je wilt het niet in je woonkamer hebben.

En, dan heb je de keuze. Als je het raam verder open laat, dan krijg je warme buitenlucht terug voor de hete lucht die je naar buiten pompt. Die vermengt zich natuurlijk met de koude lucht in je kamer. Wat je ook kan doen is een schot maken voor het open raam, met een gat erin, zodat alleen de hete lucht uit de slang naar buiten kan. In dat geval zal de nieuwe (verplaatste) lucht van elders worden aangetrokken. Bijvoorbeeld, uit die warme overloop.

Welnu, ik kan niet bepalen voor je wat zuiniger is of, anders gezegd, of de buiten lucht warmer is dan die van de overloop.

Als je ècht wilt werken aan de zuinigheid van je installatie, dan zou je moeten kijken of de luchttoevoer van de radiator (het deel dat heet wordt) niet ook zo kan worden gemaakt dat die zijn lucht van buiten haalt. Daarmee scheidt je die luchtstroom van de binnenlucht, en maak je de gehele installatie zo 20-40% zuiniger. Met de meeste goedkope airco's vraagt dat echter flink wat kluswerk - om niet te zeggen dat het onmogelijk is....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

23m2 is niet veel en zou met een mobiele airco best goed te koelen zijn. I should know. Ik heb er gisteren 1 opgehaald en vannacht getest. Dit werkte prima. Mijn woning is een monument en ook niet geïsoleerd. Probleem is wel dat ondertussen de warmte van de afgelopen weken al in de muren ets zit. Dat gaat de mobiele airco niet meer verhelpen.

Wellicht kan je jou airco weer via marktplaats verkopen. Ze gaan op het moment als warme broodjes over de toonbank. Als je het met winst kan verkopen kan je wellicht een ander exemplaar terugkopen.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Drunken_Bear schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:34:
23m2 is niet veel en zou met een mobiele airco best goed te koelen zijn. I should know. Ik heb er gisteren 1 opgehaald en vannacht getest. Dit werkte prima. Mijn woning is een monument en ook niet geïsoleerd. Probleem is wel dat ondertussen de warmte van de afgelopen weken al in de muren ets zit. Dat gaat de mobiele airco niet meer verhelpen.
Waren vannacht ook niet meer de temperaturen van de dagen ervoor, echt vergelijkend is dat ook niet meer.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Wintervacht schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:41:
Aircos zijn niet een magisch wondermiddel om het binnen 18 graden te houden ongeächt de buitentemperatuur. Helaas.
Dit is een probleem waar iedereen mee kampt deze tijden, tenzij je een split unit van 20kW hebt gaat het met een airco niet 'koel' worden binnen. Wat je wèl moet beseffen is dat het helpt, zonder dat ding aan wordt het binnen waarschijnlijk in rap tempo 35 graden of meer, je airco zorgt er dus wel voor dat het niet extreem heet wordt en als de zon eenmaal weg is helpt het zeker met koelen.

Het is nu eenmaal zo dat de zon op een huis (zeker op hogere verdiepingen, hoe dichter bij het dak hoe warmer) gewoon erg veel warmte oplevert, daar kun je met de beste wil van de wereld en een airco niet tegenop.

Letterlijk het enige wat je kunt doen is proberen je er zo weinig mogelijk van aan te trekken en blij zijn dat het met de airco in je kamer niet net zo loeiheet is als op de badkamer en op zolder.

De enige manier om je huidige airco 'efficiënter' te maken is om hem in een kleiner hok te zetten en daar te gaan zitten, maar dat is natuurlijk geen optie.
Je hebt een nul teveel. Een inverter split l/l warmtepomp airco heeft met de laagste capaciteit (vaak 2kW) meer dan voldoende capaciteit om je woonkamer lekker koel te krijgen.

Overigens een tikje naar WG, daar staan de a/c gerelateerde topics.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Over het airco-apparaat kan ik weinig zeggen, het ziet er leuk uit en in TS zijn situatie nogal noodzakelijk.

in mijn huis werd het 29°C zonder airco de voorbije dagen, ik vond dat heet maar als ik bovenstaande lees mag ik toch tevreden zijn.

Wat ik TS wel kan aanraden, al is het uiteraard slechts symptoombestrijding en een tussenoplossing maar ik doe het omdat ik zelf niet goed tegen de hitte kan en ik, zoals ik al zei, 29°C al om van te sterven vind... Ik loop thuis rond met een vochtige handdoek over de nek/schouders, niet kletsnat, ook niet te hard uitgewrongen maar nat genoeg om actief te koelen. Het idee kreeg ik van mijn hond. :*) Die heeft al een paar jaar zo'n vocht-absorberende halsband voor 's zomers, je drenkt dit in water en het vult zich, het water condenseert dan van lichaamswarmte en omgevingstemperatuur en koelt je actief af.

Nu wil ik niet met m'n hond z'n halsband aan lopen, maar een vochtige handdoek heeft hetzelfde effect. Hoeft niet eens veel te bedekken: in je nek en hals lopen aders, dat bloed koelt de rest van je lichaam af.

's nachts leg ik het ding ook gewoon open op mijn bovenlijf, op deze manier is het echt vol te houden in een te warm huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

SinergyX schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Waren vannacht ook niet meer de temperaturen van de dagen ervoor, echt vergelijkend is dat ook niet meer.
Zaterdag word het weer zo erg. we gaan het zien.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47
Dit inderdaad. Door de lucht van buiten aan te zuigen fabriceer je eigenlijk een split unit i.p.v. een mono.

Ik zat er ook aan te denken maar ik heb als voordeel dat mijn mobiele airco mijn woonkamer of slaapkamer prima op temperatuur kan houden. Binnenkort toch maar even hobbyen en kijken of het lukt.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Felicia schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Dit inderdaad. Door de lucht van buiten aan te zuigen fabriceer je eigenlijk een split unit i.p.v. een mono.

Ik zat er ook aan te denken maar ik heb als voordeel dat mijn mobiele airco mijn woonkamer of slaapkamer prima op temperatuur kan houden. Binnenkort toch maar even hobbyen en kijken of het lukt.
Ik heb gisteren ook zoiets gemaakt, zonder schoenendoos, zal straks foto posten.
Hopelijk komt mijn raamafdichtingsset morgen op tijd binnen.
Morgen ook vast de airco aanzetten.

airco

[ Voor 12% gewijzigd door Soldaatje op 27-06-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-09 13:48
Bij mij staat hij in de deuropening, en met de slang naar de hal/gang.
Kamer koel, en gang warm: prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellorian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-09 07:10
YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Dit filmpje laatst gekeken, gaat precies over dit onderwerp. Hele kanaal is wel het kijken waard overigens. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
Soldaatje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:29:
[...]

Ik heb gisteren ook zoiets gemaakt, zonder schoenendoos, zal straks foto posten.
Hopelijk komt mijn raamafdichtingsset morgen op tijd binnen.
Morgen ook vast de airco aanzetten.

[Afbeelding: airco]
Zeker een vooruitgang in efficiëntie, Maar nog steeds verre van de efficientie van een splitunit omdat:
  • Je koelt telkens de warmte lucht van buiten, terwijl een split unit je binnenlucht continue verder afkoelt
  • Je brengt nu telkens nieuwe lucht in je appartement, daardoor onstaat er overdruk, als dit niet makkelijk afgevoerd kan worden zal je airco een lager debiet krijgen, plus, je raakt de gekoelde lucht weer kwijt
  • Het warmte producerende apparaat staat binnen in plaats van buiten, en warmt je kamer dus ook weer op
Kortom, het kan zeker een verbetering zijn voor mensen die een mobiele airco hebben, maar voor mensen die de optie nog hebben, kijk verder naar een split unit krijg je geen spijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Job_04 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:40:
[...]

Zeker een vooruitgang in efficiëntie, Maar nog steeds verre van de efficientie van een splitunit omdat:
  • Je koelt telkens de warmte lucht van buiten, terwijl een split unit je binnenlucht continue verder afkoelt
  • Je brengt nu telkens nieuwe lucht in je appartement, daardoor onstaat er overdruk, als dit niet makkelijk afgevoerd kan worden zal je airco een lager debiet krijgen, plus, je raakt de gekoelde lucht weer kwijt
  • Het warmte producerende apparaat staat binnen in plaats van buiten, en warmt je kamer dus ook weer op
De bovenste inlaat is de toevoer van je binnenlucht, de onderste inlaat is voor de condensor (die hij dus warm weer uitblaast)
Volgens mij ontstaat er dus geen overdruk en je koelt ook geen warme lucht van buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
@melvinlunenborg

Wat velen vergeten is dat een mobiele airco onderdruk in je huis creeert, opzich is dat niet erg zolang het buiten kouder is dan binnen maar dan zet je meestal geen airco aan...

Wanneer het buiten warmer wordt haalt dit de efficientie enorm om zeep, wat je afblaast wordt elders aangezogen.

Door een aanzuigbuis eraan te "modden" kun je de koelvermogen enorm verbeteren.
Een unit met 12000BTU heeft een enorm hoeveelheid aanzuigkracht.

Een aanzuigbuis is simpel, pak een stuk karton knip een rondje, plak een buis met minimaal zelfde dikte als de afblaas eraan met tape en plak het stuk karton aan de airco (onderste rooster is meestal aanzuiging) en je bent klaar.

Moet je wel even kijken als een intern scheidingswand in de airco aanwezig is, vaak wel dit kan je wel zien met een zaklamp te kijken bij de roosters.

En ja het werkt in praktijk, heb boven een mobiele staan van 1200btu waarbij deze eerst niet afsloeg omdat de temp niet bereikt werd, na de mod gebeurde makkelijk.

Edit: En je mobiele wordt er stiller van omdat je de condensor alsware gaat "afdichten" van de kamer.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 27-06-2019 17:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
maarud schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:50:
[...]

De bovenste inlaat is de toevoer van je binnenlucht, de onderste inlaat is voor de condensor (die hij dus warm weer uitblaast)
Volgens mij ontstaat er dus geen overdruk en je koelt ook geen warme lucht van buiten?
Ik was er vanuit gegaan dat hij op 1 locatie lucht aanzuigt voor zowel het kwijtraken van de warmte via de condensor, alsook om af te koelen via de verdamper. Als de lucht die langs de verdamper gaat via een andere route de airco in gaat klopt dit argument inderdaad niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

melvinlunenborg schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:11:
Nog iets wat me erg opvalt...
De airco staat inmiddels 2 weken (wordt niet constant gebruikt ) maar ik heb gisteren het dopje voor de waterafvoer eraf gehaald en er kwamen wel geteld 3 druppels water uit... is dit normaal anagezien een airco ook vocht uit de lucht haalt?
Effe gewoon om het zeker te weten.. Je airco staat ook echt op koelen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sSTnmg2.jpg

Als 'ie op lucht ontvochtigen staat zal 'ie condens over de condensator druppelen zodat die als vochtige warme lucht naar buiten geblazen wordt.
Divak schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:33:
Ik liep eergisteren door de Hornbach en daar stond de laatste split-unit nog steeds voor de aanbiedingsprijs van 699 euro, inclusief aansluiten (maar niet monteren) door een monteur..

(Jij hangt 'm op, of laat je handige neef dat doen, de monteur sluit de slangen aan en vult 'm met koelmiddel..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Edit: 1200BTU voor 25m2 is ook veel te weinig, klasse 1 woning met zeer goede isolatie en geen buitenmuren aan zonkant en/of amper tot geen ramen voldoet, no way dat een bovenverdieping met matige isolatie daar in valt, oftewel veel te weinig capaciteit een aanzuigbuis helpt ook wel wat maar verwacht niet dat het 18-20c gaat worden.

24/7 koelen op deze manier ga je zeker weten terugzien op de stroomrekening.
Als je budget het toeliet was een mobiele split unit de juiste oplossing geweest, met een mobiele lucht airco met slang ga je dat niet redden.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/5YDAqm6OSI2ohkB1Vbjdqquu3HmiQN1_x2PS-iB3AcCmgekIqQ9v-73qlIw1WnsNmyIAI1CK0-4ltraIrzrtKeP1WbV7Z8SdpDSggZZ1Ddbc-WCjMNKc5DvGTMqQ5xVD54TfX0kc

[ Voor 123% gewijzigd door mr_evil08 op 27-06-2019 19:58 . Reden: foto toegevoegd ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
mr_evil08 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:12:
Edit: 1200BTU voor 25m2 is ook veel te weinig, klasse 1 woning met zeer goede isolatie en geen buitenmuren aan zonkant en/of amper tot geen ramen voldoet, no way dat een bovenverdieping met matige isolatie daar in valt, oftewel veel te weinig capaciteit een aanzuigbuis helpt ook wel wat maar verwacht niet dat het 18-20c gaat worden.

24/7 koelen op deze manier ga je zeker weten terugzien op de stroomrekening.
Als je budget het toeliet was een mobiele split unit de juiste oplossing geweest, met een mobiele lucht airco met slang ga je dat niet redden.

[Afbeelding]
Ik zie het niet helemaal geloof ik, volgens mij heb ik toch echt aan 13000 BTU wel voldoende. Goed, 12000 is wat te weinig. Maar in mijn situatie zal dit de beste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Wat ik in ieder geval ga proberen, Mijn airco zuigt rondom lucht aan. Onderop dit de condensor. Ik zet een goede ventilator, gericht op de luchttoevoer van de condensor. Hiermee lijkt me dat hij sterker afkoelt en daarmee hopelijk efficienter zal werken. De ventilator die in gebruik is een soort torenventilator waarvan ik de luchtstroom goed kan richten. De ventilator kan 300 kuub per uur aan lucht verplaatsen dus lijkt me in theorie een goede vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
melvinlunenborg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:18:
Wat ik in ieder geval ga proberen, Mijn airco zuigt rondom lucht aan. Onderop dit de condensor. Ik zet een goede ventilator, gericht op de luchttoevoer van de condensor. Hiermee lijkt me dat hij sterker afkoelt en daarmee hopelijk efficienter zal werken. De ventilator die in gebruik is een soort torenventilator waarvan ik de luchtstroom goed kan richten. De ventilator kan 300 kuub per uur aan lucht verplaatsen dus lijkt me in theorie een goede vooruitgang.
Maar dan haal je nog steeds warme lucht binnen. Met die extra slang naar buiten voorkom je dat.
En anticiperen, morgen wordt het al warm, dus in de nacht voor zaterdag alle ramen open om het al flink te koelen, dan kan je overdag de airco gebruiken als het buiten heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
Soldaatje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 01:52:
[...]

Maar dan haal je nog steeds warme lucht binnen. Met die extra slang naar buiten voorkom je dat.
En anticiperen, morgen wordt het al warm, dus in de nacht voor zaterdag alle ramen open om het al flink te koelen, dan kan je overdag de airco gebruiken als het buiten heet is.
Dat neem ik eerst nog maar even voor lief, ik kan hier niet snel genoeg een oplossing voor maken.. Ik ga zeker anticiperen op de warmte morgen, gelukkig ben ik zelf niet thuis maar ik zal de airco wel op 25° zetten.. dan zal de ergste hitte hopelijk niet binnenkomen en als ik zondag thuis kom hoop ik op een "koel" huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
melvinlunenborg schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:44:
[...]

Dat neem ik eerst nog maar even voor lief, ik kan hier niet snel genoeg een oplossing voor maken.. Ik ga zeker anticiperen op de warmte morgen, gelukkig ben ik zelf niet thuis maar ik zal de airco wel op 25° zetten.. dan zal de ergste hitte hopelijk niet binnenkomen en als ik zondag thuis kom hoop ik op een "koel" huis
Het was niet zo veel werk, een flexibele slang en ducktape halen bij de bouwmarkt, en dan vastplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Toen het jaren geleden ook zo warm was buiten als nu hadden wij tijdelijk de airco van de buurman geleend toen hij toch op vakantie was. Open raam, slang naar buiten en een bak koude lucht! Dat zonder raamstukken. Het is wel een A label woning.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Soms kun je ook gewoon geluk hebben met je airco.

Vorig jaar 1 van de (op dat moment) laatst beschikbare airco's besteld, de Sharp CVP10PR.

Afbeeldingslocatie: https://images.besteproduct.nl/product/640x480/sharp_cv_p10pr_grijs_zwart.jpg

Die er aan de achterkant dus zo uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://loveair.pl/public/products/klimatyzator-przenosny-sharp-cv-p10pr-plasmacluster-widok-tyl-z-rura.jpg

Afgelopen weekend even wat slang bijgehaald, en het rooster dichtgeplakt....de airco aangezet en het probleem van "onderdruk" in de kamer is gelijk weg :).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Devian schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:42:
Afgelopen weekend even wat slang bijgehaald, en het rooster dichtgeplakt....de airco aangezet en het probleem van "onderdruk" in de kamer is gelijk weg :).
Mocht het anderen niet helemaal duidelijk zijn: in de linkeropening zit een dekseltje wat je er 'gewoon' uitwipt, en dan past er een tweede Sharp slang in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mCcCBJL5blOA7rUOGC3UwbY1/full.jpg

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1