Beste mede-tweakers,
Het is weer eens tijd dat ik een upgrade in mijn pc stop, dit wil ik doen door als eerst de koeling van mijn pc te verbeteren. De temperaturen worden soms namelijk echt te hoog. Uit een topic van vorig jaar mei nam ik de beslissing om mijn pc nog niet te upgraden met die compononenten (dit is de link https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1853575). Ik wil er dan bij waterkoeling dan ook rekening mee houden dat hij sws future-proof is.
Ik zoek een?
Ik zoek een manier om mijn pc beter te kunnen koelen. Hierbij weet ik niet welke vorm van koeling het meest handig is. Ik heb geen ervaring met het aanbrengen van waterkoeling.
Wat is je budget?
Als ik luchtkoeling wil niet meer dan €40,-, bij water koeling niet meer dan €150 (moet van redelijke kwaliteit zijn). Dus alleen voor de waterkoeling een hoger budget.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn systeem:
Bij deze componenten zitten nog 2 harde schijven en nog twee losse 4gb DDR3 ramsticks waarvan ik de productspecificaties niet weet en de processor is overgeklokt!
De pc staat in mijn slaapkamer en is bij allebei de zijkanten geblokkeerd door meubels. Hierdoor valt bij luchtkoeling al een positie weg. De kamer zelf wordt eigenlijk nooit erg heet met uitzondering in de zomer door de algemene hoe temperatuur.
Bij luchtkoeling kwam ik op deze 2 ventilatoren uit (kleurtjes etc. zie ik toch niks van)
Bij waterkoeling kwam ik op deze 2 producten uit.
Minimale eisen
• Future-proof voor upgrade CPU
• Budget het liefst niet overschrijden en als het kan lager
Mijn vragen zijn dan ook:
• Geeft waterkoeling nou zoveel meer voordeel dan luchtkoeling?
• Is de investering in waterkoeling in mijn situatie het waard of moet ik toch voor lucht gaan?
• Is de keuze om eerst mijn koeling te verbeteren handiger dan een cpu upgrade die gepland staat voor komend na- of voorjaar?
• Komt er nog wat andere dingen bij kijken bij het aanpassen van lucht- of waterkoeling?
Ik hoor graag jullie meningen zodat ik zeker weet of ik een goede keuze maak.
Alvast bedankt.
Het is weer eens tijd dat ik een upgrade in mijn pc stop, dit wil ik doen door als eerst de koeling van mijn pc te verbeteren. De temperaturen worden soms namelijk echt te hoog. Uit een topic van vorig jaar mei nam ik de beslissing om mijn pc nog niet te upgraden met die compononenten (dit is de link https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1853575). Ik wil er dan bij waterkoeling dan ook rekening mee houden dat hij sws future-proof is.
Ik zoek een?
Ik zoek een manier om mijn pc beter te kunnen koelen. Hierbij weet ik niet welke vorm van koeling het meest handig is. Ik heb geen ervaring met het aanbrengen van waterkoeling.
Wat is je budget?
Als ik luchtkoeling wil niet meer dan €40,-, bij water koeling niet meer dan €150 (moet van redelijke kwaliteit zijn). Dus alleen voor de waterkoeling een hoger budget.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-4670 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI Z87-G45 Gaming | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Monitoren | LG 27UD59-B Zwart | € 263,78 | € 263,78 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 87,55 | € 87,55 |
1 | Muizen | Trust GXT 155 Zwart | € 31,50 | € 31,50 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM650x Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 552,63 |
Bij deze componenten zitten nog 2 harde schijven en nog twee losse 4gb DDR3 ramsticks waarvan ik de productspecificaties niet weet en de processor is overgeklokt!
De pc staat in mijn slaapkamer en is bij allebei de zijkanten geblokkeerd door meubels. Hierdoor valt bij luchtkoeling al een positie weg. De kamer zelf wordt eigenlijk nooit erg heet met uitzondering in de zomer door de algemene hoe temperatuur.
Bij luchtkoeling kwam ik op deze 2 ventilatoren uit (kleurtjes etc. zie ik toch niks van)
1 | Ventilatoren | be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm | € 8,09 | € 8,09 |
1 | Ventilatoren | Noctua NF-F12 PWM, 120mm | € 17,95 | € 17,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 26,04 |
Bij waterkoeling kwam ik op deze 2 producten uit.
1 | Waterkoeling | Corsair Hydro H115i PRO RGB 280mm Liquid CPU Cooler | € 125,90 | € 125,90 |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 133,99 | € 133,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 259,89 |
Minimale eisen
• Future-proof voor upgrade CPU
• Budget het liefst niet overschrijden en als het kan lager
Mijn vragen zijn dan ook:
• Geeft waterkoeling nou zoveel meer voordeel dan luchtkoeling?
• Is de investering in waterkoeling in mijn situatie het waard of moet ik toch voor lucht gaan?
• Is de keuze om eerst mijn koeling te verbeteren handiger dan een cpu upgrade die gepland staat voor komend na- of voorjaar?
• Komt er nog wat andere dingen bij kijken bij het aanpassen van lucht- of waterkoeling?
Ik hoor graag jullie meningen zodat ik zeker weet of ik een goede keuze maak.
Alvast bedankt.