Pc koeling upgraden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-05 16:29
Beste mede-tweakers,

Het is weer eens tijd dat ik een upgrade in mijn pc stop, dit wil ik doen door als eerst de koeling van mijn pc te verbeteren. De temperaturen worden soms namelijk echt te hoog. Uit een topic van vorig jaar mei nam ik de beslissing om mijn pc nog niet te upgraden met die compononenten (dit is de link https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1853575). Ik wil er dan bij waterkoeling dan ook rekening mee houden dat hij sws future-proof is.

Ik zoek een?
Ik zoek een manier om mijn pc beter te kunnen koelen. Hierbij weet ik niet welke vorm van koeling het meest handig is. Ik heb geen ervaring met het aanbrengen van waterkoeling.

Wat is je budget?
Als ik luchtkoeling wil niet meer dan €40,-, bij water koeling niet meer dan €150 (moet van redelijke kwaliteit zijn). Dus alleen voor de waterkoeling een hoger budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4670 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z87-G45 Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1MonitorenLG 27UD59-B Zwart€ 263,78€ 263,78
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 87,55€ 87,55
1MuizenTrust GXT 155 Zwart€ 31,50€ 31,50
1Geheugen internKingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,63

Bij deze componenten zitten nog 2 harde schijven en nog twee losse 4gb DDR3 ramsticks waarvan ik de productspecificaties niet weet en de processor is overgeklokt!

De pc staat in mijn slaapkamer en is bij allebei de zijkanten geblokkeerd door meubels. Hierdoor valt bij luchtkoeling al een positie weg. De kamer zelf wordt eigenlijk nooit erg heet met uitzondering in de zomer door de algemene hoe temperatuur.

Bij luchtkoeling kwam ik op deze 2 ventilatoren uit (kleurtjes etc. zie ik toch niks van)

1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 8,09
1VentilatorenNoctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 26,04

Bij waterkoeling kwam ik op deze 2 producten uit.
1WaterkoelingCorsair Hydro H115i PRO RGB 280mm Liquid CPU Cooler€ 125,90€ 125,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 133,99€ 133,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,89

Minimale eisen
• Future-proof voor upgrade CPU
• Budget het liefst niet overschrijden en als het kan lager

Mijn vragen zijn dan ook:
• Geeft waterkoeling nou zoveel meer voordeel dan luchtkoeling?
• Is de investering in waterkoeling in mijn situatie het waard of moet ik toch voor lucht gaan?
• Is de keuze om eerst mijn koeling te verbeteren handiger dan een cpu upgrade die gepland staat voor komend na- of voorjaar?
• Komt er nog wat andere dingen bij kijken bij het aanpassen van lucht- of waterkoeling?

Ik hoor graag jullie meningen zodat ik zeker weet of ik een goede keuze maak.
Alvast bedankt.

game pc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Corsair heeft mij nooit in de steek gelaten.
Met 4 sets geen problemen.

Wel gebruikte ik altijd andere fans, en meestal in push pull config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Water- of lucht; in beide gevallen moet je de warmte kwijt buiten de kast. Aangezien je met relatieve temperaturen zit, zoals bijvoorbeeld 26 graden op je kamer en 50 graden cooler, moet je een verschil van 24 graden overbruggen.

Ik denk dat je meer hebt aan luchtkoeling; hoge cfm-waarde en maar doorblazen die kast. Als je dan je oude fans bewaart, kan je die weer terugplaatsen als het koeler wordt op de kamer want vaak hogere cfm = hoger geluidsdruk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrThompson
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 15:47
Een goede luchtkoeler kan even veel koelen als een AIO waterkoeler. Met water kun je het langer stil houden.

Ik zie dat je al een goede luchtkoeler hebt. Dan ben ik het met MAX3400 eens. Die luchtkoeling behouden en alles goed doorblazen.

[ Voor 38% gewijzigd door MrThompson op 25-06-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
MAX3400 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:55:
Water- of lucht; in beide gevallen moet je de warmte kwijt buiten de kast. Aangezien je met relatieve temperaturen zit, zoals bijvoorbeeld 26 graden op je kamer en 50 graden cooler, moet je een verschil van 24 graden overbruggen.

Ik denk dat je meer hebt aan luchtkoeling; hoge cfm-waarde en maar doorblazen die kast. Als je dan je oude fans bewaart, kan je die weer terugplaatsen als het koeler wordt op de kamer want vaak hogere cfm = hoger geluidsdruk.
En als ik dan voor luchtkoeling ga, komt er dan nog meer bij kijken dan alleen de ventilatoren?

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:00
Lijkt mij sterk dat je cpu te warm wordt onder een Mugen 4 PCGH. Als dat zo is dan is er iets anders aan de hand. De Define S heeft een prima airflow en goede fans. Ook dat lijkt mij niet de oorzaak mits de fanfilters schoon zijn.
Eerlijk gezegd zou ik er niets aan uitgeven. Bewaar je geld voor een cpu/moederbord/geheugen upgrade binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
Welke temperaturen worden er te hoog dan? Een simpele i5 icm Mugen 4 zou echt niet heet moeten worden namelijk. Als je de stock fans in een Define S hebt is de basis airflow ook op orde, dus ook daar heeft het vervangen van fans nauwelijks zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Wekko306 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:21:
Welke temperaturen worden er te hoog dan? Een simpele i5 icm Mugen 4 zou echt niet heet moeten worden namelijk. Als je de stock fans in een Define S hebt is de basis airflow ook op orde, dus ook daar heeft het vervangen van fans nauwelijks zin.
De temperatuur die uit de kast komt is vrij hoog. Dit kan ook door de videokaart komen. Daarnaast wil ik alleen ventilatoren toevoegen. De orginele werken namelijk nog prima.

En die mugen 4 kan ik niet toepassen als ik overstap naar Ryzen. Maar ik hoor daarvan weer verhalen dat de stock koeler goed presteert. Klopt dat?

Ik denk dat waterkoeling afvalt.
Maar welke ventilatoren zijn dan erg goed in het afvoeren van al die warmte? En komen er nog andere onderdelen bij kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door Emryte op 25-06-2019 19:20 ]

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hier heb je een mooi lijstje casefans: https://nl.hardware.info/...review-92-modellen-getest

Zelf ben ik voor de Arctic gegaan: Goedkoop, geen poespas, en als 140mm beschikbaar wat ik nodig had. Maar uiteraard staan daar ook andere goede opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-03 21:47
temperatuur die uit de kast komt voelt warm aan? lol wil je dat de warme lucht liever in de kast blijft hangen dan?

De warme lucht wil je juist uit je kast krijgen.

Ik snap niet niet waarom je nu een andere koeler wilt. Tegen de tijd dat je gaat overstappen zoek dan een koeler?

Ik weet niet wat je wilt bereiken met een andere koeler. Volgens mij weet je dat zelf ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
legendareN schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:23:
temperatuur die uit de kast komt voelt warm aan? lol wil je dat de warme lucht liever in de kast blijft hangen dan?

De warme lucht wil je juist uit je kast krijgen.

Ik snap niet niet waarom je nu een andere koeler wilt. Tegen de tijd dat je gaat overstappen zoek dan een koeler?

Ik weet niet wat je wilt bereiken met een andere koeler. Volgens mij weet je dat zelf ook niet :P
Wat ik er mee wil bereiken is dat de warme lucht sneller weg gaat en met warme lucht heb ik het echt wel over 80 a 90 graden Celsius. En dat is naar mijn mening veelste hoog.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Emryte schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Wat ik er mee wil bereiken is dat de warme lucht sneller weg gaat en met warme lucht heb ik het echt wel over 80 a 90 graden Celsius. En dat is naar mijn mening veelste hoog.
Hoe heb je dat gemeten?
En heb je überhaupt naar de temperatuur van je CPU en GPu gekeken met een tooltje ofzo want ik mis hier ook maar enige reden om koeling te upgraden behalve dat je het wil omdat je van mening bent dat het te warm wordt..

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Wintervacht schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:35:
[...]

Hoe heb je dat gemeten?
En heb je überhaupt naar de temperatuur van je CPU en GPu gekeken met een tooltje ofzo want ik mis hier ook maar enige reden om koeling te upgraden behalve dat je het wil omdat je van mening bent dat het te warm wordt..
Mijn GPU staat op een limiet van 83 graden voor dat hij terug klokt. En dat haalt hij in het voorjaar en zomer vrij gemakkelijk als het wat warmer weer wordt
De CPU is overgelockt en bij de laatste meting die ik deed schommelde de dat van 65 tot 75 graden Celsius. En ik denk persoonlijk dat het te hoog is.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:06
Je hebt een i5 4670 overclocked, heb je wel eens getest of dat erg veel uitmaakt? Anders zou ik het laten.
Heb je voor je GPU al gespeeld met de snelheid van de fans? Hoe hoog zijn de temps van je GPU als je de fanspeed op 100% zet?
De snelheid van je casefans gevarieerd? En nee, 65-75 graden voor een overklokte CPU is niet te hoog als dat onder load is.

De stoffilters van je case zijn volledig stofvrij? Net als de andere componenten?

Videokaart wel eens uitgeblazen evenals de koeler van de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Reken er maar op dat je videokaart veel warmte in je systeem brengt. omdat je kast zga dicht is, is dit een betere optie pricewatch: Fractal Design Meshify C
Front 2x intake, back evt ook top out

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Baloes schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:53:
Je hebt een i5 4670 overclocked, heb je wel eens getest of dat erg veel uitmaakt? Anders zou ik het laten.
Heb je voor je GPU al gespeeld met de snelheid van de fans? Hoe hoog zijn de temps van je GPU als je de fanspeed op 100% zet?
De snelheid van je casefans gevarieerd? En nee, 65-75 graden voor een overklokte CPU is niet te hoog als dat onder load is.

De stoffilters van je case zijn volledig stofvrij? Net als de andere componenten?

Videokaart wel eens uitgeblazen evenals de koeler van de CPU?
Ik weet niet hoe ik die fans moet instellen, maar mijn stoffilter aan de voorkant kon wel een schoonmaakbeurtje gebruiken. Dit scheelt al in 3 a 4 graden als mijn GPU rustig draait. Totaal niet aan gedacht 8)7.
Alleen het terug klokken wil ik liever vermijden, de reden daarvoor is dat ik het wel nodig heb om sommige games fatsoenlijk te laten draaien met 60 FPS.

Alleen als ik ze aanschaf zit ik nog wel met de vraag of er ook nog wat anders er bij moet kopen, omdat ik geen aansluitingen meer beschikbaar heb op mijn moederbord

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 08:32
Hackus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:01:
Reken er maar op dat je videokaart veel warmte in je systeem brengt. omdat je kast zga dicht is, is dit een betere optie pricewatch: Fractal Design Meshify C
Front 2x intake, back evt ook top out
Volgens de fabrikant kunnen in deze ook meer dan genoeg fans ;)
Cooling system
Front: 3 – 120/140 mm fans (included is 1 Fractal Design Dynamic GP14 fan, 1000 RPM speed)
Rear: 1 – 120/140 mm fan (included is 1 Fractal Design Dynamic GP14 fan, 1000 RPM speed)
Top: 3 - 120/140 mm fan (not included) or 1 - 180 mm fan with 165mm hole spacing (not included)
Bottom: 1 – 120/140 mm fan (not included)
Side: 1 – 120/140 mm fan (not included)
Dust filters: Bottom and front intakes
Echter is de vraag wat er nu precies in zit, met de standaard fans zal het best warm zijn ja. Daarbij is de kast meer gericht op stil zijn, en dan houd je hoe je het went of keert ook wat warmte vast.

Denk als je deze open gooit je sowieso meer warmte de kast uit krijg, of een andere kast kan ook. Temps van de CPU klinken niet als heel schokkend in deze case met overclock. En GPU valt weinig over te zeggen zonder exacte temps...
Emryte schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:53:
[...]Alleen als ik ze aanschaf zit ik nog wel met de vraag of er ook nog wat anders er bij moet kopen, omdat ik geen aansluitingen meer beschikbaar heb op mijn moederbord
Met een fancontroller ofzo kan je prima meerdere fans in de kast drukken. Geen idee hoe het met de Define S zit, maar heb een Define R6 thuis staan, en daar zit zelfs een ingebouwde fan controller in zodat je 6 fans aan kan sluiten op 1 fan aansluiting, plus een sata aansluiting.

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenBatt op 26-06-2019 12:56 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Emryte schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:53:
[...]

Ik weet niet hoe ik die fans moet instellen, maar mijn stoffilter aan de voorkant kon wel een schoonmaakbeurtje gebruiken. Dit scheelt al in 3 a 4 graden als mijn GPU rustig draait. Totaal niet aan gedacht 8)7.
Alleen het terug klokken wil ik liever vermijden, de reden daarvoor is dat ik het wel nodig heb om sommige games fatsoenlijk te laten draaien met 60 FPS.

Alleen als ik ze aanschaf zit ik nog wel met de vraag of er ook nog wat anders er bij moet kopen, omdat ik geen aansluitingen meer beschikbaar heb op mijn moederbord
Je hebt al een prima koeler, daar valt voor 40 euro geen winst meer te behalen.
Verder zeg je dat je van plan bentom te upgraden, dus komt er waarschijnlijk iets in met een andere socket en heb je dus nika een je investering als je nu iets nieuws koopt.

Een van de weinige overgebleven opties is meer casefans, andere kast of idd schoonmaken en dergelijke.
Meer warmte is nu eenmaal een eigenschap van overclocken.

En hoe je je fans moet instellen kun je even Googlen, extra fans kun je aansluiten op molex.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GoldenBatt Front is zga dicht van de pricewatch: Fractal Design Define S
en boven moet je dan de kappen verwijderen voor intake van Top.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 08:32
@Hackus Klopt, maar zoals ik al zei, de kast is gebouwd op stilte, daar lever je doe dan ook een paar graden op in. Maar we weten de huidige situatie niet, als deze stock is, kan je met 4 intake fans (3 voor, 1 onder) en 4 out (3 boven, 1 achter) er een stuk meer uit halen dan met de standaard 2 (1 in, 1 out). Dat zou ik zelf als een makkelijke oplossing zien, maar ik heb dan ook een stapel fans nog in de kast liggen :)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 04:31

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb zelf een Define S met 1 fan voor en 1 fan achter. Fans draaien beide op rond de 75% RPM want anders vind ik ze net iets te luid.

Met een stress test (CPU en GPU tegelijk) wordt mijn i7-6700 met Tranquillo Rev.4 nooit heter dan 65 graden. De RX580 kan net iets te warm worden, zo'n 80 graden (Furmark leest dan fan snelheden uit van 102%), maar dat ligt volgensmij aan de veel te kleine koeler van Gigabyte 8)7 (zo heeft de ''Gigabyte GAMING''' versie bij de GTX1060 een heel wat grotere omvang qua koeler... :()

Trouwens, is de i5-4670 overclockable? (volgensmij lees ik OC tot de boost clock?)
Je Mugen 4 zou meer dan voldoende moeten zij imo.

Als je het echt te warm vind is het misschien aan te raden 2 fans aan de voorkant bij te plaatsen zodat je heel wat positive pressure hebt (wordt de warmte een heel stuk sneller uit je kast ''gedrukt'')
Toch merk ik wel dat die voorkant ietwat restrictief is voor de airflow/intake voor de fan. Ook heb je aan de onderkant een optie voor een eventuele (intake) fan, maar ook daar geldt: de intake is redelijk restrictief...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Onder kun je evt voor out gebruiken, de videokaart is de grootste warmtebron hier.
Maar je moet wel fatsoenlijke intake creëren. wanneer er nu alleen de 2 meegeleverde worden gebruikt (front en back) is dat te weinig. zoals ik al zei kun je boven op de kappen ook verwijderen en daar 2 intake fans plaatsen en onder dus out en back. (van onder haal je meer stof etc naar binnen als je dat intake maakt)
verder is af en toe de boel stofvrij maken van belang, maar dat is wel bekend dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:33
Emryte schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:24:
[...]
En die mugen 4 kan ik niet toepassen als ik overstap naar Ryzen.
http://www.scythe-eu.com/...es-am4-mounting-kits.html
Is gewoon een socket AM4 bracket voor te krijgen (€ 4,- inclusief verzending), als deze er standaard al niet bij zat.

Prima koeler, zeker voor een 4670k. Ik neem aan dat je die bedoelt en niet de non-k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-04 12:57
Ik zou gewoon een 1 extra 140mm fan aan de voorkant installeren (onder de huidige).
Als het goed is zit er nu namelijk 1 140mm fan aan de voorkant, en 1 140mm fan aan de achterkant.
Afbeeldingslocatie: https://www.fractal-design.com/media/30234a2c-b061-485d-83b2-2ccfd4983e40
Dat zou prima moeten werken, mits alle andere fans (ook die op de Mugen 4) nog goed hun werk doen.

Zorg er ook voor dat je zoveel mogelijk airflow hebt. Dat betekent niet alleen filters schoonmaken en alle stof verwijderen, maar ook zoveel mogelijk kabels wegwerken. Kan een hoop schelen. Heb je een foto van de huidige situatie?

Nu nadenken over futureproofing heeft niet zoveel zin. Ik zou nu gewoon een extra 140mm fan toevoegen, en dan kun je bij een volgende upgrade kijken of je misschien nog iets anders nodig hebt.

Overigens is je Mugen 4 wél compatible met AM4, mits je een mounting kit van Scythe bestelt (€4 via Scythe zelf, heb ik zelf ook gedaan voor mijn Scythe Fuma vooruitlopend op Ryzen 3000).
pricewatch: Scythe Mounting System for AM4 Type A

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Zonder iemand au au te willen doen ga ik toch ff wat geks voorstellen :)

De 980ti zit tegenwoordig (zeker in de modernere games) rond het prestatieniveau van een gtx 1660 met uitschieters naar de 1660ti.
Deze kaarten verbruiken minder dan de helft van de 980ti. Dat scheelt verrekte veel warmte.. Ben je van dat gez… af. Een gtx 980ti kan op z'n max zomaar ff 275 watt verbruiken

Misschien zou je er over kunnen denken om je huidige kaart in de verkoop te zetten en, wanneer je er een mooi bedrag voor kunt krijgen, en er een gtx 1660/1660ti voor terug te kopen?

Voordat de navi's van AMD uitkomen want denk dat de kaart daarna nog wel in prijs gaat dalen..

Blijven maar suggesties natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Dionamuh schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:40:
Ik zou gewoon een 1 extra 140mm fan aan de voorkant installeren (onder de huidige).
Als het goed is zit er nu namelijk 1 140mm fan aan de voorkant, en 1 140mm fan aan de achterkant.
[Afbeelding]
Dat zou prima moeten werken, mits alle andere fans (ook die op de Mugen 4) nog goed hun werk doen.

Zorg er ook voor dat je zoveel mogelijk airflow hebt. Dat betekent niet alleen filters schoonmaken en alle stof verwijderen, maar ook zoveel mogelijk kabels wegwerken. Kan een hoop schelen. Heb je een foto van de huidige situatie?

Nu nadenken over futureproofing heeft niet zoveel zin. Ik zou nu gewoon een extra 140mm fan toevoegen, en dan kun je bij een volgende upgrade kijken of je misschien nog iets anders nodig hebt.

Overigens is je Mugen 4 wél compatible met AM4, mits je een mounting kit van Scythe bestelt (€4 via Scythe zelf, heb ik zelf ook gedaan voor mijn Scythe Fuma vooruitlopend op Ryzen 3000).
pricewatch: Scythe Mounting System for AM4 Type A
toon volledige bericht
Dat van de Scythe is een handig ding om te weten en ook rekening mee te houden, daarnaast maak ik gebruik van de kabelmanagement systeem met uitzondering van de Scythe mugen kabels, omdat die te kort zijn daarvoor.

Alleen welke fans zijn dan de fans die in de openingspost staan een beetje vergelijkbaar met die ik nu heb?
Hackus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:33:
Onder kun je evt voor out gebruiken, de videokaart is de grootste warmtebron hier.
Maar je moet wel fatsoenlijke intake creëren. wanneer er nu alleen de 2 meegeleverde worden gebruikt (front en back) is dat te weinig. zoals ik al zei kun je boven op de kappen ook verwijderen en daar 2 intake fans plaatsen en onder dus out en back. (van onder haal je meer stof etc naar binnen als je dat intake maakt)
verder is af en toe de boel stofvrij maken van belang, maar dat is wel bekend dacht ik
Dat van onder dacht ik ook al om niet als intake te nemen. Zelf dacht ik er aan om er voor een bij te prikken en boven een out, maar onder kan ook weet niet wat handiger is.
Baloes schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:18:
Zonder iemand au au te willen doen ga ik toch ff wat geks voorstellen :)

De 980ti zit tegenwoordig (zeker in de modernere games) rond het prestatieniveau van een gtx 1660 met uitschieters naar de 1660ti.
Deze kaarten verbruiken minder dan de helft van de 980ti. Dat scheelt verrekte veel warmte.. Ben je van dat gez… af. Een gtx 980ti kan op z'n max zomaar ff 275 watt verbruiken

Misschien zou je er over kunnen denken om je huidige kaart in de verkoop te zetten en, wanneer je er een mooi bedrag voor kunt krijgen, en er een gtx 1660/1660ti voor terug te kopen?

Voordat de navi's van AMD uitkomen want denk dat de kaart daarna nog wel in prijs gaat dalen..

Blijven maar suggesties natuurlijk :)
het is een suggestie waarvan ik denk waarom zou ik mijn 980ti vervangen voor een videokaart die hetzelfde presteer. Vind dat een beetje zonde van mijn geld, mar wel bedankt voor de suggestie

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Emryte schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:34:

het is een suggestie waarvan ik denk waarom zou ik mijn 980ti vervangen voor een videokaart die hetzelfde presteer. Vind dat een beetje zonde van mijn geld, mar wel bedankt voor de suggestie
Nou...ik zag dat ze voor boven de 200 euro weggaan. Daarvoor koop je een nieuwe 1660 met garantie die veel minder warmte produceert en veel minder stroom verbruikt voor terug. Hierdoor kan de boel makkelijker koel gehouden worden. win win win win. Zo was mijn gedachte tenminste 😊
Vandaar de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Baloes schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:44:
[...]

Nou...ik zag dat ze voor boven de 200 euro weggaan. Daarvoor koop je een nieuwe 1660 met garantie die veel minder warmte produceert en veel minder stroom verbruikt voor terug. Hierdoor kan de boel makkelijker koel gehouden worden. win win win win. Zo was mijn gedachte tenminste 😊
Vandaar de suggestie.
Zo kan je het ook zien, maar mijn CPU is soms al een bottleneck en daarom wil ik die eerst upgraden voor dat ik de CPU doe. Maar voor de warmte dacht ik dus aan de koeling, want dat is voor nu geen grote investering.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-04 12:57
[...]

Dat van de Scythe is een handig ding om te weten en ook rekening mee te houden, daarnaast maak ik gebruik van de kabelmanagement systeem met uitzondering van de Scythe mugen kabels, omdat die te kort zijn daarvoor.

Alleen welke fans zijn dan de fans die in de openingspost staan een beetje vergelijkbaar met die ik nu heb?

[...]

Dat van onder dacht ik ook al om niet als intake te nemen. Zelf dacht ik er aan om er voor een bij te prikken en boven een out, maar onder kan ook weet niet wat handiger is.

[...]

toon volledige bericht
Geen van de fans in de openingspost, want die zijn 120mm ipv 140mm. :)

140mm fans:
categorie: Ventilatoren

Deze zitten nu in je case:
pricewatch: Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm
pricewatch: Fractal Design Dynamic GP-14 Black blades, 140mm (zwarte versie)

Dit is bijvoorbeeld een vriendelijk geprijsd en goed (vergelijkbaar) alternatief:
pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm

Maakt allemaal niet zo heel veel uit. De nog iets stillere en/of krachtigere fans van Be Quiet! of Noctua zijn eerder rond de 20-25 euro. Kijk even of dat het je waard is.
pricewatch: Noctua NF-A14 FLX, 140mm
pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm

[ Voor 6% gewijzigd door Dionamuh op 26-06-2019 15:06 ]

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Emryte schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Zo kan je het ook zien, maar mijn CPU is soms al een bottleneck en daarom wil ik die eerst upgraden voor dat ik de CPU doe. Maar voor de warmte dacht ik dus aan de koeling, want dat is voor nu geen grote investering.
Dat klopt..maar wanneer jij 250 euro terugkrijgt voor je kaart en je koopt een 1660 (die dus hetzelfde kost en presteert) dan hoef je waarschijnlijk geen geld uit te geven aan extra koeling..
De gtx 980ti is nou eenmaal een beetje een heethoofd.

Ik heb zelf een gtx 1060 (qua verbruik vergelijkbaar met een 1660) met een i7 4770 met dezelfde koeler als jij in een fractal define R4 met maar 2 fans. Ik game op zolder onder een betonpannendak (graadje of 38 was het gisteren) en de temps bleven allen onder de 72 graden.

Maar affijn..had je al ontdekt hoe je ff de casefans op 100% kunt laten draaien? Om eens te kijken of dat effect heeft?
GPU fans harder laten draaien?

[ Voor 20% gewijzigd door Baloes op 26-06-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:07
[...]

[...]
De pricewatch: Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm is de standaard 140mm fan die bij jouw kast komt. Die kun je onder je front fan monteren en klaar, wellicht moet je misschien de front fan een beetje naar boven schuiven, maar dat hoort geen probleem te zijn.

Ikzelf heb de Define S Nano, die met dezelfde front fan kom, en daar heb de fans van vervangen met een pricewatch: Arctic P14 PWM PST, 140mm. Maar dat is om heel andere redenen en omdat de kast een stuk kleiner is. Ik zelf heb beide in mijn kast gebruikt en vond de P14 stiller tot 1200rpm (de gp-14 gaat tot 1000 max dacht ik). Kwa koeling liggen ze niet ver van elkaar af, dat is negeerbaar, maar de P14 is wel een pressure fan wat ik wel nodig heb ik mijn kastje. Ook leuk dat het in een 5-pack beschikbaar is.

De PST variant kan aan je aan elkaar daisy chainen. scheelt een kabeltje in de open ruimte buiten de kabelmanagement om, maar dat is scheelt niks in Define S apart van een fan header ipv 2 of 3. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
rain2reign schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:13:
[...]

De pricewatch: Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm is de standaard 140mm fan die bij jouw kast komt. Die kun je onder je front fan monteren en klaar, wellicht moet je misschien de front fan een beetje naar boven schuiven, maar dat hoort geen probleem te zijn.

Ikzelf heb de Define S Nano, die met dezelfde front fan kom, en daar heb de fans van vervangen met een pricewatch: Arctic P14 PWM PST, 140mm. Maar dat is om heel andere redenen en omdat de kast een stuk kleiner is. Ik zelf heb beide in mijn kast gebruikt en vond de P14 stiller tot 1200rpm (de gp-14 gaat tot 1000 max dacht ik). Kwa koeling liggen ze niet ver van elkaar af, dat is negeerbaar, maar de P14 is wel een pressure fan wat ik wel nodig heb ik mijn kastje. Ook leuk dat het in een 5-pack beschikbaar is.

De PST variant kan aan je aan elkaar daisy chainen. scheelt een kabeltje in de open ruimte buiten de kabelmanagement om, maar dat is scheelt niks in Define S apart van een fan header ipv 2 of 3. :P
Hij gaat inderdaad tot 1000 RPM en als jij zegt dat het fijn is met de kabel management is dat erg handig.

Maar dan komt de vraag van hoe krijg ik dan de meeste efficiënste airflow? Moet ik dan de ventilator voor out beneden plaatsen of boven?

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
Emryte schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:17:
[...]

Hij gaat inderdaad tot 1000 RPM en als jij zegt dat het fijn is met de kabel management is dat erg handig.

Maar dan komt de vraag van hoe krijg ik dan de meeste efficiënste airflow? Moet ik dan de ventilator voor out beneden plaatsen of boven?
Volgens de fabriekant website passen er 3x 140mm fan voorin. Standaard staat de meegeleverde fan in het midden gemonteerd in de meeste gevallen. Op zich maakt het volgens mij niet zoveel uit. Ik zou eentje eronder in plaatsen en de middelste zo houden.

Je kan ook gewoon het voor een paar dagen testen of het voor jou gevoel veel uitmaakt, dan kan je die fan omhoog schuiven door de schroeven een klein beetje losser te draaien via het voorpaneel en dan weer even paar dagen testen met je games en alles. Maar zoals eerder gezegd, denk ik niet dat het veel uitmaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door rain2reign op 26-06-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
rain2reign schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Volgens de fabriekant website passen er 3x 140mm fan voorin. Standaard staat de meegeleverde fan in het midden gemonteerd in de meeste gevallen. Op zich maakt het volgens mij niet zoveel uit. Ik zou eentje onderin plaatsen en de middelste zo houden.

Je kan ook gewoon het voor een paar dagen testen of het voor jou gevoel veel uitmaakt, dan kan je die fan omhoog schuiven door de schroeven een klein beetje losser te draaien via het voorpaneel en dan weer even paar dagen testen met je games en alles. Maar zoals eerder gezegd, denk ik niet dat het veel uitmaakt.
Hij staat inderdaad in het midden geplaatst. Alleen begrijp ik hier nu dan uit dat ik dan 2 out fans krijg (een achter en een onder) en een in fan krijg? Of zie ik het nu verkeerd. Zelf dacht ik om hem bovenaan helemaal achterin te plaatsen zodat de warme lucht meteen kan weg stijgen

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
Wat er wordt bedoeld is om er eentje bij te plaatsen onder de huidige fan op het voorpaneel als een 'intake' fan. Dus dan krijg je twee in-fans voorin en één out-fan achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
rain2reign schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:30:
Wat er wordt bedoeld is om er eentje bij te plaatsen onder de huidige fan op het voorpaneel als een 'intake' fan. Dus dan krijg je twee in-fans voorin en één out-fan achterin.
Dan vraag ik toch nog een ding over de airflow. Als ik dan 2 voorin heb en een achter in. Levert dat geen problemen op voor de airflow, omdat er sneller lucht naar binnen komt dan dat er uit gaat?

Als dat niks uit maakt koop ik er wrs 1 anders koop ik er namelijk 2. En dan moet ik alleen ook nog zo'n kabel er bij kopen om de fans te kunnen controleren, omdat er niet genoeg aansluitingen zijn.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
Emryte schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:41:
[...]

Dan vraag ik toch nog een ding over de airflow. Als ik dan 2 voorin heb en een achter in. Levert dat geen problemen op voor de airflow, omdat er sneller lucht naar binnen komt dan dat er uit gaat?

Als dat niks uit maakt koop ik er wrs 1 anders koop ik er namelijk 2. En dan moet ik alleen ook nog zo'n kabel er bij kopen om de fans te kunnen controleren, omdat er niet genoeg aansluitingen zijn.
In veruit de meeste gevallen, maakt dat helemaal niks. Tenzij bijvoorbeeld de kast een enorm slechte airflow heeft van zichzelf, wat niet het geval is met de Define S.

[ Voor 8% gewijzigd door rain2reign op 26-06-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Ik heb net 2 van deze ventilatoren besteld + kabels zodat de PWM ook werkt en ik niet hoef te klooien met voltages.

1VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,80€ 20,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 20,80

Bedankt allemaal voor de hulp, het is in ieder geval een stuk duidelijker geworden

game pc

Pagina: 1