Fps drop/Microstutters gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag,

ik zit met een probleem waar ik zelf niet meer uitkom dus ik hoop dat iemand de oplossing voor handen heeft!
het volgende: ik heb since November 2018 een leuke game pc bij elkaar gezocht en heb er goed plezier van. MAAR...als ik een tijdje bezig ben merk ik dat ik vanuit het niets ineens gestotter krijg waardoor ik een fractie van een seconde niks meer kan en vervolgens op een andere plek sta dan ik stond. heel vervelend en ik heb uiteraard gezocht naar een eventuele oplossing en er komen meerdere antwoorden/oplossingen voorbij. Zo las ik veelvuldig dat het kan liggen aan het scherm. Ik heb namelijk een heel simpel Philips 243V 60hrtz scherm die zou dan niet de frames kunnen verwerken. De oplossing daarvan was om VSYNC op ON te zetten in het controlpanel. Dat heb ik gedaan en bv met WOW ben ik van 110FPS op max settings naar 60 gegaan en het gestotter is iets minder. Maar ook tijdens het schrijven van dit bericht krijg ik zo nu en dan gestotter dus ik begin te twijfelen of het dan aan het scherm ligt. Ik heb geen ideeen meer van wat het eventueel kan zijn dus ik vraag de experts wat hun visie is. 8)
mijn pc specs:
Pc specs.
-Intel Intel® Core™ i7-8700 3.20Ghz (12M Cache, up to 4.60 GHz)
-RTX 2070 Armor OC 8gig
-Corsair 16GB DDR4 3000MHz
-MSI Z370-A PRO Motherboard
- NZXT Kraken M22 coolsystem
-Corsair RM750x poweroutlet

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-06-2019 10:00)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Dit heeft sowieso niets met je scherm te maken. Stotter in games en applicaties zullen waarschijnlijk komen doordat er niets lekker gaat met een achtergrondapplicatie (bijv virusscanner), of dat om een andere reden je HDD, CPU of GPU een bottleneck vormt. Omdat het niet alleen bij games, maar ook bij andere applicaties gebeurd, vermoed ik dat het niet je GPU is.

Heb je al eens simpelweg met Windows Task Manager gekeken of er wellicht bepaalde processen op de achtergrond veel CPU of HDD activiteit vertonen op zo'n moment?

En is er bepaalde andere achtergrond software die je draait?

En om ook andere dingen uit te sluiten, zou je toch even kunnen aangeven op wat voor temperaturen je CPU en GPU draaien, zowel idle als onder load?

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 25-06-2019 14:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Dit heeft sowieso niets met je scherm te maken. Stotter in games en applicaties zullen waarschijnlijk komen doordat er niets lekker gaat met een achtergrondapplicatie (bijv virusscanner), of dat om een andere reden je HDD, CPU of GPU een bottleneck vormt. Omdat het niet alleen bij games, maar ook bij andere applicaties gebeurd, vermoed ik dat het niet je GPU is.

Heb je al eens simpelweg met Windows Task Manager gekeken of er wellicht bepaalde processen op de achtergrond veel CPU of HDD activiteit vertonen op zo'n moment?

En is er bepaalde andere achtergrond software die je draait?

En om ook andere dingen uit te sluiten, zou je toch even kunnen aangeven op wat voor temperaturen je CPU en GPU draaien, zowel idle als onder load?

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 25-06-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Op zich heb je een behoorlijke set-up draaien aan hardware zo te lezen maar hoe zit het met je HDD/SD etc ?

Dit soort latency zou ook nog vanuit je opslag kunnen komen die het niet kan bijlopen of ergens anders mee bezig op dat moment.

p.s: heb je trouwens hier en daar wat zitten overclocken of is alles standaard ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie,

ik heb even gekeken en ik heb geen aparte software draaien op de achtergrond. Het enige wat ik kan verzinnen is dat misschien AVG of Malwarebytes de boosdoeners kunnen zijn. Op het moment van schrijven is de CPU 40graden met een Load van max 4% en mijn RAM is de Load 29%. Start ik een game op dan doet mijn CPU niks anders dan de rust stand qwa temp. en de load gaat naar ongeveer 10-15%. GPU is tussen de 50-55 graden op idle en load is dan 2% en een game is het 55-57 met een load van 15% nou moet ik wel zeggen dan het normaal op idle rond de 45graden is maar het belachelijk warm. en ik had ook gelezen dat ik ipv optimal power, max power moest aanzetten in het control panel maar dan blijft de temp van de GPU constant 60graden dus dat heb ik weer op optimal power gezet. Is het misschien dan een idee om AVG en Malwarebytes te verwijderen?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi Breezers,

Nee ik heb absoluut niks zelf lopen overclocken daar heb ik de kennis niet voor. Ik heb het zo gekocht en bij Azerty nog gevraagd of ik zelf nog wat aan de aanpassingen moest doen maar dat hoefde allemaal niet. Mijn harde schijven zijn trouwens: Samsung SSD 860 EVO 250GB voor alleen windows. en Samsung SSD 860 EVO 500Gig voor de games/videos ect. maar ik moet wel zeggen dat ik nog 40gig vrij heb op de gameschijf. maakt dat iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@Verwijderd Je kan eens DDU draaien en al je Nvidia drivers grondig verwijderen om deze weer fris te installeren, soms wil het wel eens gebeuren dat bij een driver update er toch wat achterblijft of niet lekker installeert. Het is een relatief kleine handeling en dan kan je dit in ieder geval al elimineren:

https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

edit : Meer dan 10% diskruimte was vroeger altijd wel te adviseren i.v.m. o.a. Windows swap files maar met de huidige SSD's en de instelling op automatisch icm 16 GB werkgeheugen vraag ik mij af of dit impact gaat hebben aangezien een swap of temp file van die grootte in GB's al zelden zal nuttig zijn (tenzij je video editing doet of 3d rendering spul etc)

[ Voor 31% gewijzigd door Breezers op 25-06-2019 15:20 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Breezers ik ga dat zo is proberen. Ben op het moment aan het testen nu ik de freeware van virusscanners heb verwijderd :) tot nu toe gaat het goed *klopt af* . met World of warcraft op full settings draai ik : CPU 44graden 10% load, GPU 54graden met 35% load, RAM 44% load. met een FPS van 110. ik zal ook even alle drivers ect opnieuw installeren om alles uit te sluiten! Video edite doe ik niet :) had deze pc speciaal aangeschaft om te gamen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Cpt.Morgan Ik heb de virusscanners verwijderd en na het opnieuw opstarten en een uurtje gespeeld te hebben moet ik zeggen dat ik nergens meer last van heb. @Breezers ik heb jou stappen ook gedaan en of het door de frisse install komt weet ik niet maar ik ben van 110 naar 170fps gegaan _/-\o_ . geen rare temp. van me GPU en CPU. Alleen nu heb ik dus geen virusscanner meer. heeft 1 van jullie een aanrader van een goede virusscanner die dus niet zulke problemen veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Ik gebruik zelf Panda Security Free edition (https://www.pandasecurity...solutions/free-antivirus/), maar ook Windows Defender biedt tegenwoordig al best redelijke basisbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 14:47
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:15:
[...]
als ik een tijdje bezig ben merk ik dat ik vanuit het niets ineens gestotter krijg waardoor ik een fractie van een seconde niks meer kan en vervolgens op een andere plek sta dan ik stond.
[...]

[...]WOW[...]
Kijk eens hoeveel latency je hebt in WoW. Dit gebeurt wel eens als je latency om een of andere reden hoog is in WoW.
Ik speel op een veel oudere setup met slechts 6 GB RAM, waarbij ik ook stutters kreeg. Bij het zoeken naar de oorzaak hiervan, kwam ik er op uit dat het enkel gebeurde als ik wowhead open had op m’n tweede scherm. Bleek dat die Chrome pagina al m’n beschikbare RAM probeerde te gebruiken. Gewoon door die pagina af te sluiten, was m’n probleem opgelost.
Misschien heb jij ook iets dergelijks voor (op het moment dat je WoW speelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Knappa ik gebruik de addon ELVUI en ik zit tussen de 21 MS en 22 MS dus dat is opzich prima. wat ik wel merkte nadat ik bovenstaande stappen had ondernomen is dat ik nu eigenlijk nergens last meer van heb (behalve dan de gebruikelijke ingame framedrops bv Viewing distance) maar dat als ik WOW speel mijn video kaart nu 99% load heeft en rond de 70graden word terwijl mijn CPU heel rustig rond de 41 graden blijft met een max load van 20%. ik heb de optimale instellingen gebruikt van de Gforce experience. games als Mordhau, BF5, Siege, Rust,Dbz Xenoverse 2 daar word mijn kaart bij lange na niet zo warm op max settings hooguit 50-53 graden met een load van 35% dus nu even kijken waar dit nou weer vandaan komt. het is alleen bij WOW.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2019 09:38 ]

Pagina: 1