Welke GPU voor stabiele fps?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leg1st
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-03-2021
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag. Ik ben op zoek naar een manier om hogere fps te halen in spellen waarbij dat prettig is (fortnite, csgo etc) en deze stabiel blijven.

Huidige setup:
msi radeon r9 380 2gb
i5 6400
8gb ram

Ik haal op low settings gemakkelijk hoge framerates alleen blijft het niet even stabiel. Na wat onderzoek denk ik dat het ligt aan de gpu. Ligt dit aan de gpu? (denk het haast wel??) Monitor is gewoon 1080, 144hz 24 inch, dus niks geks.

Iemand enig idee welke gpu ik misschien het beste kan nemen? of ligt het ergens anders aan? en is het mogelijk om 2 gpu's te hebben? :)

Ik hoor het graag van jullie. disclaimer: heb weinig verstand van gpu's (pc samenstelling in algemeen).

mvg

Alle reacties

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
We zouden aanvullende informatie nodig hebben, welk model voeding gebruikt je PC bijvoorbeeld en wat is je budget voor een nieuwe videokaart.

Crossfire, als dat is wat je bedoeld met 2 videokaarten, hoef je niet naar te kijken. Multigpu is zo dood als een pier, weinig nieuwe games ondersteunen het met fatsoen, het verbruikt meer stroom, hapert als het al werkt en geef over het algemeen een mindere ervaring dan 1 snelle gpu.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

β˜‰ β€Ώ βš†

Beste is gewoon de volledige informatie van je PC, een pricewatch lijstje met alle componenten.
Misschien is je CPU of het ram wl de bottleneck, 8GB ram kan vanalles zijn, als het op 667MHz draait helpt dat ook niet bepaald..

Je zegt dat je na onderzoek denkt dat het aan de gpu ligt, wat voor onderzoek precies? De meeste vragen in dit 'segment' gaan over GPUs, dus als je daar op zoekt zul je dat soort antwoorden krijgen, terwijl het ook best aan iets anders kan liggen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Leg1st
Volledige specs:

Msi Radeon r9 380 oC 2gb gddr5

I5-6400

Crucial ballistix ddr4 2400mhz cl16 8gb

Gigabyte ga b150m d3h

Cooler master gm g650m. (650w)

Ssd Samsung EVO 250gb

Kan het eventueel ook liggen aan stof in de pc? Zit heel ligt stof in de pc maar hou dit toch regelmatig bij.

• Leg1st
budget is ong 400/500? Maar liefst beste voor de laagste prijs πŸ€·πŸΎβ€β™‚οΈ

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-01 19:54
Wat bedoel je met stabiele FPS?
Schommelt het nu tussen de 30 en de 300, of tussen 130 en 150?

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik had zelf ook een i5-6400 en had last van veel stuttering/framedrops. Vooral in Fortnite/CS:GO
Een ''upgrade'' naar een i7-6700 (2e hands) verhielp dat enorm. Veel minder stuttering.

Wellicht kun je naast die upgrade je GPU nog upgraden naar bijvoorbeeld een GTX 1660 (Ti).
Een 1660 is al 79% sneller dan je R9 380.
Ook helpt die 2GB vram ook niet heel erg...

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-01 09:11
Ik zou zeggen een 1660 videokaart kan je natuurlijk ook via V&A doen. En druk er een zelfde 8gb ram bij. Voor de games die je speelt op 1080p verwacht ik niet echt een grote bottleneck van je cpu nog. Nu is het natuurlijk nooit verkeerd om je cpu te vervangen want nieuw is hij ook niet meer. Kan bijna met zekerheid zeggen dat je gpu nu de oorzaak is.

• Leg1st
Het is dus mogelijk om alleen de gpu te vervangen (in eerste instantie) en dan verdere upgrades later te doen? Extra RAM, nieuwe cpu.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Eerst een andere videokaart.

• Leg1st
Zijn er nog andere goede opties dan de 1660. Wellicht iets goedkoper?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leg1st schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:40:
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag. Ik ben op zoek naar een manier om hogere fps te halen in spellen waarbij dat prettig is (fortnite, csgo etc) en deze stabiel blijven.

Huidige setup:
msi radeon r9 380 2gb
i5 6400
8gb ram

Ik haal op low settings gemakkelijk hoge framerates alleen blijft het niet even stabiel. Na wat onderzoek denk ik dat het ligt aan de gpu. Ligt dit aan de gpu? (denk het haast wel??) Monitor is gewoon 1080, 144hz 24 inch, dus niks geks.

Iemand enig idee welke gpu ik misschien het beste kan nemen? of ligt het ergens anders aan? en is het mogelijk om 2 gpu's te hebben? :)

Ik hoor het graag van jullie. disclaimer: heb weinig verstand van gpu's (pc samenstelling in algemeen).

mvg
Wat wil je in de toekomst gaan upgraden en wat wil je daarmee behalen ?
Voor nu kun je kijken voor een GTX1660, maar die kan tekort komen voor later. GTX1660Ti zit je al wat beter en ronde prestaties van GTX1070. pricewatch: PNY GeForce GTX 1660 Ti XLR8 Gaming Overclocked Edition

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 25-06-2019 17:12 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Leg1st schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:40:
[...]

[...]
Zoals al eerder gevraagd: wat heb je zelf onderzocht?

Heb je tijdens het gamen al gekeken naar CPU load en temperaturen?
Wat voor games speel je uberhaupt?

Dat de videokaart de bottleneck is, is helemaal niet zo vanzelfsprekend als je op zoek bent naar hoge framerates op 1080p.

πŸ–₯️ | πŸš—

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:55
MadMarky schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:17:
[...]

Zoals al eerder gevraagd: wat heb je zelf onderzocht?

Wat voor games speel je uberhaupt?

Dat de videokaart de bottleneck is, is helemaal niet zo vanzelfsprekend als je op zoek bent naar hoge framerates op 1080p.
+1, en al helemaal niet op low settings.

• Leg1st
Onderzoek dat ik heb gedaan is oppervlakkig. Dit kwam uit de benchmark https://www.userbenchmark.com/UserRun/17820578 wellicht dat jullie hieruit iets kunnen opmaken.

Speel voornamelijk Fortnite, waarbij ik tussen de 144-160fps haal met daartussen framedrops en lagg. De videokaart is toch wel sterk genoeg om stabiel fortnite op low settings te draaien lijkt mij?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voor Fortnite is een R9 380 dik voldoende, die doet dat met twee vingers in de neus en zou niet mogen stotteren. Vandaar ook mijn vraag:

πŸ–₯️ | πŸš—

• Leg1st
Ja, als ik fortnite opstart en speel gaat de cpu van 15% naar soms pieken van 100%.

[ Voor 5% gewijzigd door Leg1st op 26-06-2019 22:33 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die i5 6400 is natuurlijk ook geen krachtpatser.

Goedkoopste upgrade: ga naar een i5 6600K (3,5Ghz / 3,9Ghz boost ipv 2,7 / 3,3)
Duurdere upgrade: ga voor een nieuwe processor, moederbord en geheugen.

Zolang je vooral Fortnite blijft spelen zou ik niets aan die videokaart gaan veranderen.

πŸ–₯️ | πŸš—

Verwijderd

Van een i5 6400 naar een 6600K is een mini upgrade en dus geld weggooien. I7 6700 zou een optie kunnen zijn zoals gezegd en als videokaart heeft een GTX 1660 ook een goede prijs/prestatie. Die is iets goedkoper dan een GTX 1660 Ti. 16GB werkgeheugen in dual-channel op een wat hogere frequentie is ook niet verkeerd. Meer investeren heeft trouwens ook geen zin, kun je beter alles vervangen. Is allemaal al redelijk achterhaald alweer.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:21:
Van een i5 6400 naar een 6600K is een mini upgrade en dus geld weggooien.
Tuurlijk joh, 30% snelheidswinst stelt immers geen reet voor :z

Ik kan verder niet in de portemonnee van de TS kijken maar met €100-150 voor een gebruikte 6600K is het imho veruit de meest zinvolle upgrade. Een 6700(K) is zoveel duurder dat je haast beter voor een volledig nieuw systeem kunt gaan.

πŸ–₯️ | πŸš—

• Leg1st
Een computer die ik 3 jaar geleden heb laten samenstellen voor €750,-, kan nu al geen fortnite meer op low draaien. Toch wel triest!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Leg1st schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:07:
Een computer die ik 3 jaar geleden heb laten samenstellen voor €750,-, kan nu al geen fortnite meer op low draaien. Toch wel triest!
de reden dat je computer dit niet kan draaien kan vanalles zijn! Ga eerst eens onderzoeken wat echt de oorzaak is.

Draai eens wat benchmarks en vergelijk die met gelijke hardware. Hoe oud/vol is je Windows installatie? Heb je de laatste drivers voor alles (m.n. je videokaart)? Draait alles op de juisten snelheden? Staat alles geΓ―nstalleerd op de SSD of heb je er nog een harddisk naast...?

Er kan zo veel zijn, en CG/GO en Fortnite zijn games die het echt goed doen op oudere systemen, dus kom eens met wat goede cijfers / rapporten van benchmark programma's en concrete problemen (hoeveel FPS ervaar jij als 'stabiel' bijvoorbeeld), dan kunnen we je een stuk beter helpen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

MadMarky schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:43:
[...]

Tuurlijk joh, 30% snelheidswinst stelt immers geen reet voor :z
Maximaal 30% onder ideale omstandigheden. Maar nee een i5 6600K heeft vergelijkbare problemen.
Komt omdat er vanaf de Sandy Bridge generatie (2000 serie) tot de Kaby Lake generatie (7000 serie) amper vooruitgang is geboekt bij Intel. Was niet nodig omdat de enige concurrent AMD ook niks had. Jouw CPU uit de SkyLake generatie (6000) serie zit helemaal aan het einde. En al die jaren zijn games wel steeds zwaarder geworden. Pas nu de laatste generaties, sinds AMD met Zen is gekomen zijn er weer serieuze stappen vooruit gemaakt, nu ook bij Intel.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:54
Leg1st schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:34:
Volledige specs:

Msi Radeon r9 380 oC 2gb gddr5

I5-6400

Crucial ballistix ddr4 2400mhz cl16 8gb

Gigabyte ga b150m d3h

Cooler master gm g650m. (650w)

Ssd Samsung EVO 250gb

Kan het eventueel ook liggen aan stof in de pc? Zit heel ligt stof in de pc maar hou dit toch regelmatig bij.
Concreet zie ik een aantal punten die je kunnen helpen om meer performance te krijgen.

1) Videokaart is wel oud. Als je alleen Fortnite en CS GO blijft spelen, dan kan het nog wel, maar een 1060 is zeker geen overbodige luxe als je op Full HD blijft spelen.

2) Ik zie dat je maar 1 geheugen stick hebt. Prop hier eens een 2e stick van 8GB in (Of wissel je bestaande om voor 2x 4GB). Hiermee activeer je de Dual Channel optie van je moederbord en dat geeft ook zeker een boost.

3) Heb je alle drivers bijgewerkt? Video, chipset, geluid, lan etc.

4) Je CPU is wat laag, maar ik heb zelf een i5 6500 en kan daar icm 2x 8GB DDR4 2133 ram en een 1060 GTX prima mee gamen.

5) Je hebt een Samsung SSD geef je aan. Heb je op die SSD Samsung Magician al geinstalleerd en hiermee Overprovisioning en Rapid Mode aangezet? Zo nee? DOEN! Geeft zeker een boost in je snelheid. En overprovisioning zorgt ervoor dat je performance niet inkakt door wat vrije ruimte op te offeren voor cache.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• mitsumark
Je hebt een instap i5 gekocht welke langzamer is dan een 2500k en verwacht stabiel 144+ fps te draaien bij games die toen nog niet uit waren, beetje onrealistisch niet?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

mitsumark schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:54:
[...]

Je hebt een instap i5 gekocht welke langzamer is dan een 2500k en verwacht stabiel 144+ fps te draaien bij games die toen nog niet uit waren, beetje onrealistisch niet?
Dit dus. Vandaar ook het advies voor iig een processor upgrade.

πŸ–₯️ | πŸš—

• Leg1st
mitsumark schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:54:
[...]

Ik heb er minimaal verstand van, maar deze cpu in combinatie met alles moet dat toch gewoon aankunnen? Ik speel Fortnite met alle settings op low, waarbij ik op genoeg momenten 160 fps heb, maar in sommige momenten daalt de fps gewoon extreem tot wel 30!! Ik zal me eens verdiepen en kijken wat ik kan doen.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:07
Leg1st schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:06:
[...]

Ik heb er minimaal verstand van, maar deze cpu in combinatie met alles moet dat toch gewoon aankunnen? Ik speel Fortnite met alle settings op low, waarbij ik op genoeg momenten 160 fps heb, maar in sommige momenten daalt de fps gewoon extreem tot wel 30!! Ik zal me eens verdiepen en kijken wat ik kan doen.
het probleem is vooral dat de low settings voor het grootste deel alleen helpen als je GPU te zwak is. De CPU heeft gewoon een bepaalde snelheid nodig als je richting die 144fps wil gaan.

• mitsumark
30 fps lijkt me wel heel erg laag, dan moet er haast meer aan de hand zijn, meten is weten.
Pagina: 1