Advies gevraagd aanschaffen nieuwe TV LG C9 65 inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-10 01:11
Advies gevraagd.
Aan het einde van het jaar met het oog op de prijs wil ik graag de LG C9 aanschaffen 65 inch.
Waarom deze TV ?
HDMI 2.1, het oog op de nieuwe generatie consoles
eARC, waardoor ik formaten zoals Dobly Atmos en DTS:X naar mij geluids instalatie kan sturen.

Vanwaar de twijfel ?
Met het oog op de doorbraak van 8K.
https://www.homecinemamag...-en-waar-gaan-we-naartoe/

https://www.digitaltrends...se-aims-to-beat-oled-tvs/
In het artikel staat een vermelding naar de techniek Dual LCD.
Waarwaarbij twee LCD schermen over elkaar zijn geplaatst, 1 dient voor de dimming, de ander voor de kleuren.
De techniek belooft de zelfde zwartwaarden te kunnen waarmaken als OLED en de zelfde lichtopbrengst als een LCD scherm.

Mijn huidige TV is Sony Bravia KD-55XD7005.
De reden van een potentiele upgrade is de ergenis van hoe Sony om is gedaan met de Andriod TV updates.
Lange tijd werkte audio niet goed.
En de interface is nog steeds traag.
Ontbreken van ondersteuning voor moderne audio formaten zoals Dolby Atmos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:19
Wat is nu specifiek je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
of hij 4K moet overslaan. hij hoopt op die 8K, oled kwaliteit te ervaren.

[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 25-06-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
8K is op 65 inch totaal niet interessant dus als je daar op wacht dan is dat zonde van je tijd.
Dan moet je toch echt naar meer dan 80inch schermen, die de komende jaren nog wel meer dan EUR 10k kosten.
Hamazaki schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:57:
[...]

of hij 4K moet overslaan. hij hoopt op die 8K, oled kwaliteit te ervaren.
8K resolutie staat natuurlijk volledig los van OLED kwaliteit. Zwartwaardes bij LCD is nog steeds afhankelijk van de backlight en het aantal FALD zones, of dat nu 2K, 4K of 8K is.

[ Voor 48% gewijzigd door Arjant2 op 25-06-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-10 01:11
Mijn vraag specifiek loont het om te wachten op de nieuwe ontwikkelingen zoals 8k, of dual lcd.
Of is dit voorlopig een prima toekomst bestande upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
Die TV is voor de komende 5 jaar zeker voldoende.
Het is maar de vraag of 8K van de grond komt en dat gaat zeker nog wel 5 jaar duren. Realiseer je dat nu nog steeds meeste content Full HD is en dat langzaam maar zeker 4K meer ingeburgerd raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even inhaken op die HDMI 2.1 .... je noemt dat ivm gaming en dan neem ik aan dat je op VRR doelt. Hou er dan in elk geval rekening mee dat hoewel de 9 serie dus VRR ondersteunt, en de Xbox one X dat ook doet.... ze om de een of andere reden niet hetzelfde protocol of iets dergelijks hebben waardoor het nu (nog) niet werkt. Voor mij een reden om de C9 vooralsnog links te laten liggen en echt te wachten op de nieuwe consoles en dan te kijken welke TVs wel goed ondersteund worden op dat vlak.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

HDMI 2.1 en eARC zijn absoluut mooie features, waar je de komende jaren veel plezier van kunt hebben. LG biedt die aan op haar nieuwe tv's, en daarmee ben je al behoorlijk toekomstgericht. Ik juich de komst van 8k toe, want het zal er weer prima uitzien, maar het door jou gelinkte artikel is wat mij betreft een mengelmoesje tussen hocus pocus en technische informatie. Het klinkt allemaal mooi en goed onderbouwd, maar het verhaal eromheen is onzin. Natuurlijk zal 8k prachtig zijn om naar te kijken, maar het is nu gewoon voor niemand nog verkrijgbaar. De meeste tv-zenders in Nederland zenden nog uit op 1080i en niet op 1080p, 4k is alleen beschikbaar bij een paar VOD-aanbieders zoals Netflix; bij verschillende games op XBOX One en PS4; of op UHD-blu-raydiscs. Dat aanbod groeit zienderogen, dat zeker. Máár 8k is gewoon nog nergens verkrijgbaar. Dan komt het neer op upscaling. Op mijn 4k tv ziet ook SD materiaal er prima uit, maar er is een grens natuurlijk. Straks heb jij een 8k tv van vele duizenden euro's, waarbij je maar mondjesmaat kunt genieten van echt 8k materiaal. Ik heb geen glazen bol, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat je de komende jaren met een 4k oled televisie het beste af zult zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ArthurMorgan schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:51:
Even inhaken op die HDMI 2.1 .... je noemt dat ivm gaming en dan neem ik aan dat je op VRR doelt. Hou er dan in elk geval rekening mee dat hoewel de 9 serie dus VRR ondersteunt, en de Xbox one X dat ook doet.... ze om de een of andere reden niet hetzelfde protocol of iets dergelijks hebben waardoor het nu (nog) niet werkt. Voor mij een reden om de C9 vooralsnog links te laten liggen en echt te wachten op de nieuwe consoles en dan te kijken welke TVs wel goed ondersteund worden op dat vlak.
HDMI2.1 is een standaard. VRR is een vastgestelde mogelijkheid over HDMI2.1. Een console, tv, of whatever praat dat of niet. Het is dus niet "misschien ondersteund" of "alleen dat merk".

Analogie: Gbit snelheden staan vast in de T-BASE standaard. Een apparaat met bijbehorende interface (netwerkkaart van 1Gbit) praat het dus. En elke kabel ook. Dus niet "op een Intel kaart wel" of "op Mediamarkt kabels niet".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is dus eigenlijk precies waarom ik het niet snap. Maar de bottomline, beiden beweren het te hebben, maar toch werkt het niet samen. Waarom? geen idee, of 1 van beiden liegt of dat er iets anders aan de hand is? ik heb het nog niet gelezen.

/edit: na jouw post toch weer even verder gaan zoeken. Had een maand geleden voor het laatst ernaar gekeken. LG neemt de schuld op zich en komt met een patch: https://www.forbes.com/si...eavens-door/#11a9c9001e05

van een andere pagina:
"Small precision that is important: LG engineers have finally announced that the new Oled TVs do not support the FreeSync Xbox One S / X. Oled 2019 TVs support HDMI 2.1 Variable Refresh Rate (VRR). It is assumed that console manufacturers will need to update to make them VRR compliant which is only a variant of FreeSync / Adaptive Sync."
https://lgcommunity.us.co.../55-in-c9-oled-vrr-issues

[ Voor 67% gewijzigd door ArthurMorgan op 26-06-2019 07:04 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ArthurMorgan schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 06:51:
Dat is dus eigenlijk precies waarom ik het niet snap. Maar de bottomline, beiden beweren het te hebben, maar toch werkt het niet samen. Waarom? geen idee, of 1 van beiden liegt of dat er iets anders aan de hand is? ik heb het nog niet gelezen.
Misschien offtopic maar VRR Range is weer "beeld limited". Even heel theoretisch: TV X kan 120Hz maximaal weergeven. TV X heeft een firmware. Firmware limiteert aantal VRR fps tussen waarde A en B en dat kan dan ook nog eens per input-resolutie.

In dit geval; de Xbox One S/X doet alleen VRR op 1080p of 1440p en kan maximaal 120Hz varieren. Er is dus een kans (nadruk) dat een Xbox 73fps wil uitsturen, het paneel van TV accepteert maximaal 48fps, het spel loopt op 48fps en je ervaart stutter. Verder is VRR alleen mogelijk ZONDER HDR.

Rtings bevestigt dat de LG 9-serie op dit moment GEEN ondersteunde firmware heeft en VRR niet accepteert van een Xbox. De hamvraag is dus: kan Lg dit nog oplossen of wordt het pas de C10?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1