PC W10 kan bestanden op Floppies (1/4 inch, DSDD) niet lezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel.1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-06-2019
Mijn vraag
Hallo, een vraag over oude tekstbestanden van 1988, destijds gemaakt met Word Perfect en opgeslagen op losse Floppies (1/4 inch, DSDD). De PC van toen is al lang geschiedenis. Nu wil ik die bestanden importeren op mijn huidige PC met W10, daarvoor gebruik ik een losse Sony USB Floppy Disk Drive (van 2004). De pc meldt dat de disk pas gebruikt kan worden als hij opnieuw is geformatteerd. Dat wil ik juist niet omdat ik dan de bestanden kwijt ben. De floppy kan niet gelezen worden, niet beveiligd en ook niet onbeveiligd.
Heeft iemand een tip voor mij? Zou tof zijn! alvast dank & groet, Michel

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...De Sony Disk drive werkt op zich prima.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Oef, ik lees her en der dat er speciale drivers nodig zijn voor 720kb floppies, of dat je ze wellicht uit kan lezen onder het aloude DOS, wellicht dat deze link je een beetje verder kan helpen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou zelf denk ik even booten met een Linux live cd. Die leest en schrijft over het algemeen alles en doet niet zo moeilijk over formatteren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:17
Probeer het eens met een programma zoals badcopy pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik vraag me af of je floppies van meer dan 30 jaar oud überhaupt nog wel data bevatten.

Waarschijnlijk is de magnetische laag allang vergaan of zijn magnetisme kwijt.

Ik heb er weinig over kunnen vinden, maar het merendeel van de reacties zijn toch wel 5 tot 10 jaar. En dan moet je nog een kwaliteitsmerk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
Een floppy die je met een een reguliere floppydrive voor het laatst hebt beschreven in 1988 is zo goed als zeker corrupted.

Alleen fabrieksmatig beschreven floppies uit die tijd hebben nog een goede kans om data te bevatten voor zover ik weet.

Je zou evt. wat recovery software kunnen zoeken maar de kans dat je erg veel terug krijgt acht ik klein. Sorry.
Pagina: 1