PV omvormer upgrade naar Growatt 4.2K of 5,5K?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezer818
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-04 23:27
Beste PV-fanaten,

Vorige week dinsdag is mijn PV-installatie live gegaan en bevat 16x Jinko 320WP op O/W 195 graden. Deze hangen in 2 strings aan een Growatt 3600 MTL-S omvormer. Nu de eerste data begint binnen te druppelen merk ik dat ik de omvormer al vrij snel (10:40) aan zijn top zit van 3.6 kW AC en met zijn laatste piek rond (17:00). Voor mijn gevoel heb ik dus de omvormer te klein gedimensioneerd. Ik ben dus op zoek naar de juiste omvormer echter heb ik natuurlijk wel een heerlijke week uitgekozen om te beginnen met opwekken (veel zonuren i.c.m. veel zon). Ik weet dus niet of dit uitzonderlijke dagen zijn waarbij ik de aftopping voor lief moet nemen of dat bijvoorbeeld een koude dag in april nog meer oplevert en ik dus nog meer aftop dan nu en de upgrade van de omvormer een slimme zet is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8edjwys.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JkxZp1z.png
Grafiek van afgelopen vrijdag (24.4 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vTxOSaO.png
Grafiek van afgelopen zaterdag (30.2 kWh)

Nu zit ik met 2 scenario's:

1:
Tijdens het installeren bleek dat ik toch nog extra ruimte heb voor 4 panelen meer (2xO/2xW). Dit brengt het totaal naar 20x 320WP (6400WP) en zou in mijn ogen de Growatt 5500 MTL-S geschikt zijn om aftopping te voorkomen. Deze upgrade kost mij zoon 700 incl btw maar deze extra panelen zullen, op korte termijn, niet bijdragen aan mijn eigen verbruik (+-2500kWh/j t.o.v. opwekken 4500kWh/j). Pas als ik overga op elektrisch koken/verwarmen/rijden zal ik deze extra zonnestroom nodig hebben.
Zouden jullie deze extra panelen erbij leggen of gewoon bij de 16x houden?

2:
Indien ik geen uitbreiding doe lijkt mij de Growatt 4200 MTL-S de juiste omvormer. Klopt dit?

Ps. de reden dat ik voor oost/west gekozen heb is vanwege de betere spreiding van zonnestroom over de dag i.c.m. met een hoger aantal panelen. Zuid=max 12 panelen, O/W=max 20 panelen)

Bedankt alvast!

"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HurrI
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 13:08

HurrI

No fear... I is here

Wellicht nog iets om rekening mee te houden is dat je bij deze upgrade over de 'standaard' van 16 ampere heen gaat waarop in de meterkast en bekabeling tussen de omvormer en meterkast op gedimensioneerd is. 16 ampere is namelijk precies die 3680w die je nu ziet. Mogelijk dat je bij je beoogde upgrade dus ook de bekabeling en de groep (en evt phase) waarop je nu teruglevert naar je meterkast moet aanpassen / verzwaren. Maar mogelijk dat je dit al op je netvlies had :)

If it's just us, it seems like an awful waste of space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:25

timovd

Voorsprong door techniek

De omvormer is zo'n 70% van de piek en dat is best normaal voor O/W. Dit seizoen staat de zon hoog waardoor je met O/W hoge pieken haalt. In de huidige situatie was is persoonlijk voor de 4,2 gegaan. Ik neem aan dat je 3 fase hebt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-06 07:48
aftopping zaterdag was hooguit 1,5kWh. De moeite van het vervangen van de omvormer niet. Verder dezelfde argumenten aangaande dikte van de kabels, afzekering etc etc.
Pas als je extra panelen gaat plaatsten zou ik een u[pgrade naar de 4200 overwegen. Hoger is echt niet nodig. Een beetje aftoppen moet je niet van in de stress schieten, je wilt juist een beetje overcapaciteit.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezer818
@HurrI

Ik heb al een 4mm2 en AC schakelaar van 25A tussen de omvormer en meterkast gelegd. Ik dien alleen de automaat van B16 naar B25 te wijzigen maar dat zijn de kosten niet.

@timovd

Ik heb een 1-fase 35A aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-06 07:48
Bedenk ook, het is juni, je hebt nu ietsje aftopping omdat de zon zo hoog staat, vanaf augustus smeert dat al prima uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Lardman op 25-06-2019 09:30 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezer818
Lardman schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:30:
Bedenk ook, het is juni, je hebt nu ietsje aftopping omdat de zon zo hoog staat, vanaf augustus smeert dat al prima uit.
Dus op dagen met meer zonuren en met een hogere temperatuur (zoals deze week) kan ik meer opbrengst verwachten dan op de koudere dagen in het voor/najaar?
Een beetje aftoppen per dag is niet erg maar als ik van april tot september op elke mooie dag moet gaan aftoppen voelt dat toch als zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezer818
Voor de geïnteresseerde:

Ik heb gekozen voor de uitbreiding van 4 panelen icm een Growatt 5500 MTL-S. De nieuwe omvormer heeft een tweetal dagen al gedraaid terwijl ik de 4 extra panelen nog niet had toegevoegd en dus nog met 16 panelen O/W aan het opwekken weg. Ondanks de bewolking is het toch op meerdere zonnige momenten gelukt om een stabiele 4400W AC op te wekken. Ruim boven de maximale waarde van 3600W die de oude omvormer als limiet had en dus was ik schijnbaar 800W aan het aftoppen

Met de uitbreiding naar 20 panelen is de limiet van 5000W waarschijnlijk ook snel bereikt maar dat zal ik in de komende dagen wel merken.

Pagina: 1