Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-02 19:07

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Ik ben sinds kort begonnen met het overklokken van mijn pc. Ik heb een Intel i5 2500K op een ASRock Z68 Extreme 3 Gen 3, voor meer systeemdetails zie deze inventaris. Als handleiding heb ik overclock.net en deze reply gebruikt.

Ik ben uitgekomen op deze settings:
• Multiplier: 43
• Vcore offset: +0.08V, +0.133V Turbo (komt neer op ongeveer 1.1V in rust, 1.38V tijdens Prime95)
• Vpch: Auto (heb 1.3V geprobeerd, maar problemen leken niet minder te worden)
• LLC: Level 5 (overgenomen van Auto)
• De rest staat op hun default waarden ('Auto')

Over het algemeen draait dit stabiel op een enkel probleem na: af en toe vallen mijn muis en toetsenbord uit (beide aangesloten op USB). Ik zie dan wat lampjes op mijn muis korte tijd onregelmatig uit en aan gaan, waarna er geen input meer door de PC wordt geregistreerd. Ik heb dan geprobeerd om mijn toetsenbord en muis opnieuw aan te sluiten zonder resultaat. Alle andere functies zoals game progress, muziek of streams blijven wel gewoon doorgaan.

Mijn idee is nu dat ik misschien dit probleem met het aanpassen van voltages kan oplossen, maar ik weet niet of ik hiervoor juist Vcore moet aanpassen of beter Vpch kan nemen. Op fora had ik gelezen dat die laatste van invloed is op het USB subsysteem van mijn moederbord, terwijl die eerste puur voor mijn cpu is. Maar als ik wat threads lees, lijkt men over het algemeen wat terughoudend te zijn om Vpch aan te passen voor mijn moederbord.

Daarom de volgende vragen waarbij ik hoop dat jullie me daar meer over kunnen vertellen:
• Is mijn aanname correct dat het een voltage-probleem is of zijn er meer stappen die ik kan nemen om de oorzaak te isoleren?
• Kan ik dit probleem oplossen met het verhogen van een van de voltage instellingen of zit er niets anders op om verder de kloksnelheid omlaag te draaien?
• Klopt het dat Vpch het beste gebruikt kan worden om dit probleem op te lossen?
• Kan ik relatief veilig stapsgewijs Vpch verhogen totdat de stabiliteitsproblemen verdwijnen? Mijn BIOS geeft aan dat 1.646V de max is, maar is dit ook een veilige limiet?

Hopelijk kan ik door dit probleem op te lossen nog wat extra snelheid uit mijn 8 jaar oude processor halen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ghost op 25-06-2019 11:18 . Reden: Verduidelijking van huidige Vpch waarde ]

When in doubt, press some random buttons.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:38

Fordox

00101010

Daarom de volgende vragen waarbij ik hoop dat jullie me daar meer over kunnen vertellen:
• Is mijn aanname correct dat het een voltage-probleem is of zijn er meer stappen die ik kan nemen om de oorzaak te isoleren?
Het zou kunnen dat je hiermee je controller instellingen kan verprutsen ja. Zet de voltage weer op auto en kijk wat er gebeurt.
• Kan ik dit probleem oplossen met het verhogen van een van de voltage instellingen of zit er niets anders op om verder de kloksnelheid omlaag te draaien?
Verhogen denk ik niet (ik neem aan dat je hem al hebt verhoogt). Ik denk dat verlagen misschien beter is. Ik vraag me ook af tot in hoeverre je deze voltage nodig hebt om je CPU stabiel te houden op die frequentie, hoeveel scheelt het?
• Klopt het dat Vpch het beste gebruikt kan worden om dit probleem op te lossen?
Niet zeker, maar gezien het een controller voltage is + dat je verder niet veel hebt veranderd aan je systeem, zou het goed kunnen.
• Kan ik relatief veilig stapsgewijs Vpch verhogen totdat de stabiliteitsproblemen verdwijnen? Mijn BIOS geeft aan dat 1.646V de max is, maar is dit ook een veilige limiet?
Ik zou eerst kijken of je het kan verlagen. de max instellingen van het moederbord zijn vaak overkill waarden die absoluut niet realistisch zijn voor lucht/waterkoeling. Wat ik zelf zie met een beetje gegoogle over Vpch, is dat je eigenlijk nooit hoger wil dan 1,15V en 1,1V ook al goed genoeg is. Het lijkt er een beetje op alsof je 1,3V juist te hoog is.

Waarvoor had je je Vpch nodig om te overklokken? Kon je hiermee je cpu multiplier omhoog gooien? In mijn ervaring met sandy bridge is ook dat je eigenlijk alleen wil spelen met je CPU voltages en multiplier. De rest, zoals baseclock of andere moederbord overclocks, zijn best eigenwijs op dit platform.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Fordox schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:31:
[...]

Het zou kunnen dat je hiermee je controller instellingen kan verprutsen ja. Zet de voltage weer op auto en kijk wat er gebeurt.

[...]

Verhogen denk ik niet (ik neem aan dat je hem al hebt verhoogt). Ik denk dat verlagen misschien beter is. Ik vraag me ook af tot in hoeverre je deze voltage nodig hebt om je CPU stabiel te houden op die frequentie, hoeveel scheelt het?
Ah, dat is wat verwarrend opgeschreven in de TS. Ik had aanvankelijk de Vpch op auto staan voor het gewone overklokken. Toen ik deze problemen ondervond, ben ik gaandeweg dat voltage gaan opschroeven in de hoop dat het probleem minder werd. Op dit moment is het voltage 1.3V en werd ik wat onzeker over of ik wel op de goede weg was.
[...]

Niet zeker, maar gezien het een controller voltage is + dat je verder niet veel hebt veranderd aan je systeem, zou het goed kunnen.

[...]

Ik zou eerst kijken of je het kan verlagen. de max instellingen van het moederbord zijn vaak overkill waarden die absoluut niet realistisch zijn voor lucht/waterkoeling. Wat ik zelf zie met een beetje gegoogle over Vpch, is dat je eigenlijk nooit hoger wil dan 1,15V en 1,1V ook al goed genoeg is. Het lijkt er een beetje op alsof je 1,3V juist te hoog is.
Als ik het me goed herinner is standaard Vpch bij mij inderdaad 1.1V (kan het atm niet checken).
Waarvoor had je je Vpch nodig om te overklokken? Kon je hiermee je cpu multiplier omhoog gooien? In mijn ervaring met sandy bridge is ook dat je eigenlijk alleen wil spelen met je CPU voltages en multiplier. De rest, zoals baseclock of andere moederbord overclocks, zijn best eigenwijs op dit platform.
Tijdens het gewone overklokken heb ik alleen met de multiplier en Vcore bezig geweest. Ik was alleen wat verrast dat ik niet echt stabiel 4.3GHz-4.5GHz kon draaien ondanks dat voor mijn gevoel dit gebruikelijk is voor mijn systeem. Is dit wellicht te naief gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Toen ik deze problemen ondervond, ben ik gaandeweg dat voltage gaan opschroeven in de hoop dat het probleem minder werd. Op dit moment is het voltage 1.3V en werd ik wat onzeker over of ik wel op de goede weg was.
Met voltages opschroeven moet je voorzichtig zijn, vooral als het over tienden van een voltage gaat ipv hondertsten. Ik denk eerlijks gezegd vat je Vpch vrij weinig toevoegd aan de stabiliteit van je systeem. Ik hoop dat je de boel nu niet gesloopt hebt en ik raad je aan om het weer op auto te zetten.
Tijdens het gewone overklokken heb ik alleen met de multiplier en Vcore bezig geweest. Ik was alleen wat verrast dat ik niet echt stabiel 4.3GHz-4.5GHz kon draaien ondanks dat voor mijn gevoel dit gebruikelijk is voor mijn systeem. Is dit wellicht te naief gedacht?
Soms heb je een slechte chip of een moederbord die niet heel goed om kan gaan met overclocks, dat geluk of ongeluk heb je soms. In mijn ervaring kan boven de 4,3GHz voor sandy bridge nog wel pittig zijn, 4,5GHz is wel heel optimistisch.

Edit:
http://www.xtremesystems....300-Sandy-bridge-OC-Guide Hier is een link die aangeeft dat een lagere Vpch juist beter is zodat je power niet in die controller verstookt wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Fordox op 25-06-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
vpch is hellemaal niet nodig bij een overclock?
voor 4.5ghz zou ik beginnen met iets als
vcore 1.35v
vtt 1.050v / 1.100v
SA 1.050v / 1.100v

als bovenstaande problemen zich niet voordoen zonder oc zou ik laatst genoemde voltages eens checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:12
wat is je voeding?
als je muis enz uitvalt.

licht dat vaak aan warmte of voeding. USB poorten worden als eerst uitgegooid dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Een powered USB hub kan helpen, dan hoeft je moederbord minder vermogen over de USB poorten te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 15:05
Hmm exact dezelfde symptomen als mijn compleet anderen niet overgeclockte systeem. (goedkoopste asroack AM4 MB/ Ryzen 3 1200).

Het is begonnen na vervangen van mijn videokaart van GTX960-> RX580. performance is overigens gewoon goed.

Mijn punt is ; in beide gevallen een gebruiks-toename.

De windows-reliabilty monitor laat alleen zien "windows did not shut down properly" en 1x een radeon wattman crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Fordox schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:48:
[...]

Met voltages opschroeven moet je voorzichtig zijn, vooral als het over tienden van een voltage gaat ipv hondertsten. Ik denk eerlijks gezegd vat je Vpch vrij weinig toevoegd aan de stabiliteit van je systeem. Ik hoop dat je de boel nu niet gesloopt hebt en ik raad je aan om het weer op auto te zetten.
Right, ik heb nu Vpch snel weer teruggeschroefd. Hopelijk is alles nog goed.
Fordox schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:48:
[...]

Soms heb je een slechte chip of een moederbord die niet heel goed om kan gaan met overclocks, dat geluk of ongeluk heb je soms. In mijn ervaring kan boven de 4,3GHz voor sandy bridge nog wel pittig zijn, 4,5GHz is wel heel optimistisch.

Edit:
http://www.xtremesystems....300-Sandy-bridge-OC-Guide Hier is een link die aangeeft dat een lagere Vpch juist beter is zodat je power niet in die controller verstookt wordt.
Jammer, blijkbaar had ik een wat vertekend beeld gekregen van de capaciteiten van mijn chip. Verlagen van Vpch is nog wel iets om te proberen, maar zou dat juist niet meer USB-problemen in de hand werken?
maks11223344 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:08:
vpch is hellemaal niet nodig bij een overclock?
voor 4.5ghz zou ik beginnen met iets als
vcore 1.35v
vtt 1.050v / 1.100v
SA 1.050v / 1.100v

als bovenstaande problemen zich niet voordoen zonder oc zou ik laatst genoemde voltages eens checken :)
Ik heb nu alles weer terug naar mijn initiele overclock settings. Vvtt en Vsa zijn gelijk aan wat je hebt gepost, maar ik zie dat mijn Vcore nog steeds wat aan de lage kant is. Ik kan proberen die op te schroeven om te kijken of daarmee de USB problemen wegblijven.
jeppekroezen schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:20:
wat is je voeding?
als je muis enz uitvalt.

licht dat vaak aan warmte of voeding. USB poorten worden als eerst uitgegooid dacht ik.
Ik heb een Corsair Enthusiast TX750M (eveneens 8 jaar oud), op zich tot nu toe nog geen grote problemen mee gehad. Het is wel opvallend dat het uitvallen van de poorten vooral gebeurt als ik aan het gamen ben of code aan het compileren.
frickY schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:29:
Een powered USB hub kan helpen, dan hoeft je moederbord minder vermogen over de USB poorten te leveren.
Bedankt voor de tip, ik kan dat altijd nog als uiterst redmiddel inzetten. Het liefste hoop ik natuurlijk voldoende stroom uit het mobo te kunnen halen (mijn voeding zou het moeten kunnen leveren, lijkt me).
MEN-O schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:29:
Mijn punt is ; in beide gevallen een gebruiks-toename.

De windows-reliabilty monitor laat alleen zien "windows did not shut down properly" en 1x een radeon wattman crash.
Daar kan het zeker mee samenhangen. Ik heb net even in de reliability monitor gekeken, maar zie rond de 'power outage momenten' geen meldingen. Heb jij je probleem ondertussen kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
@ ghost
mij is nu niet hellemaal duidelijk of je de C states nu nog aan heb staan of niet?
ik zou om te beginnen alles uitzetten dat klokt wat makkelijker,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Laat ik maar eens een duit in t zakje doen. @Fordox ik ben nog geen 2500k tegen gekomen die geen 4500mhz doet binnen de 1,35v en enigszins knappe koeling (tenzij afgelopen 8jaar helemaal afgerost). 4500 heel optimistisch noemen lijkt mij toch overdreven? Ik garandeer dat als ik m'n tanden in deze cpu zet ook de 4700 mogelijk is, en een 5ghz+ boot voor validatie.

@Ghost
Om direct het probleem in te duiken. Irritant genoeg hebben sommige moederborden quirky problemen met clocks boven 4ghz. Soms is dat niet op te lossen, maar wie weet na mijn tips wel.

Probeer eens in power options 'usb-suspend options' uit te zetten en dan eens verder te testen.

Tevens raad ik aan adaptive OC uit te zetten en eens een paar maanden goed te testen met fixed voltage oc. Zet zoals in m'n tutorial aangeven C-states, turbo en EIST uit. Dit kan bovenstaande problemen best eens verhelpen. Ik hoop dat je met de juiste prime versie goed test, zou je een screenshot willen plaatsen? Zoiets:

5ghz 6uur linx

Als laatst, een 8jaar oude voeding hoeft niet perse de stabielste te zijn.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Ben nog steeds aan het testen. heb een modulaire voeding (Coolermaster G650M) en heb de connectors eens op een andere output gedaan. Op dit moment draait ie zo'n 2 uur stabiel nu..

Ook de power options van (Ryzen)Balanced naar Performance.

Toch de voeding ?

[ Voor 14% gewijzigd door MEN-O op 26-06-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

millman schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:47:
Laat ik maar eens een duit in t zakje doen. @Fordox ik ben nog geen 2500k tegen gekomen die geen 4500mhz doet binnen de 1,35v en enigszins knappe koeling (tenzij afgelopen 8jaar helemaal afgerost). 4500 heel optimistisch noemen lijkt mij toch overdreven? Ik garandeer dat als ik m'n tanden in deze cpu zet ook de 4700 mogelijk is, en een 5ghz+ boot voor validatie.
Mijn excuses, dan was ik waarsschijnlijk verward met iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:12
MEN-O schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:58:
Ben nog steeds aan het testen. heb een modulaire voeding (Coolermaster G650M) en heb de connectors eens op een andere output gedaan. Op dit moment draait ie zo'n 2 uur stabiel nu..

Toch de voeding ?
lijkt er wel op.
USb poorten worden als eerste uigeschakeld bij stroomtekort en warmte te veel dacht ik.
dus het is wel logisch als het gebeurd tijdens intensieve taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

MEN-O schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:58:

Toch de voeding ?
Maestro, kan je alsjeblieft je eigen topic aanmaken, jouw situatie is anders dan deze, je maakt dit topic verwarrend en reageert alsof t jou topic is.. topic hi-jack is strikt verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Excuus. Ik reageerde op de vraag van ts of ik het opgelost had.
Kan op mobiel lastig quoten.
Was niet uit op tips oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@MEN-O geen probleem, maar start even je eigen topic. De eventuele oplossingen die hier gegeven worden zijn zeer specifiek voor zijn platform. Los van t eventuele voeding verhaal valt er voor jou weinig te halen in dit topic. Ik help je graag als je mij even tagt in je eigen TS.

[ Voor 10% gewijzigd door millman op 26-06-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
@MEN-O
Zou wellicht kunnen, het is al een oud beestje en hij maakt zelfs al wat herrie als ik de videokaart wat zwaarder belast (had ik ook al hier hulp over gehad). Ik hoop dat je de problemen met jouw setup weet op te lossen.

@Millman en @maks11223344
Ik ben nu overgeschakeld op fixed 1.35V (zoals door maks11223344 werd geadviseerd). De instellingen zijn nu als volgt:
• Multiplier: 43
• Vcore: fixed 1.35V, Turbo 0.004 (kon turbo niet helemaal uitzetten in BIOS :?)
• Vvtt en Vsa: auto (beide rond de 1V)
• LLC: Level 2 (lijkt weinig van invloed te zijn op 'Core Voltage' bij CPU-Z tijdens load)

C-states heb ik nu ook weer uitgezet. Deze had ik aanvankelijk bij het overclocken ook uit staan, maar toen ik dacht klaar te zijn deze weer hersteld.

Ik heb in Windows ook de USB selective suspend uitgezet voor mijn power plan. Ik kon in BIOS in ieder geval niet echt iets daarover vinden, dus ik ging ervan uit dat Millman die instelling bedoelt.

Overclock 2019-06-27
Dit is mijn huidige toestand na 15 minuutjes draaien. Ik gebruik de instellingen zoals die op deze handleiding is gegeven onder het kopje 'The Prime Test'. Is dat prima of kan ik beter iets anders doen om te stress-testen? Ik vind het op zich wel opvallend dat de USB problemen niet tijdens de Prime test komt, namelijk.

Hopelijk dat we met wat puzzelen alsnog een leuke en stabiele overclock uit mijn CPU kunnen halen. 4.5GHz of hoger klinkt wel aantrekkelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
nou kijk je draait zelfs 1.24v onder load?
*nu llc zo instellen dat je ook daadwerklijk in de buurt van 1.35v onder load vangt en je doet 4.5 met 3 vingers in je neus.
*prime 95 op blend testen
mochten je usb problemen nou random terugkomen na 8 uur prime moet je eens spelen met je vtt telaag en je krijgt hangers op rebooten en flikkerende muizen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Okay, update van vandaag:

Vanochtend heb ik LLC nu op level 1 gezet, wat 100% compensatie zou moeten betekenen. Onder Prime95 blend tests zie ik vervolgens de Vcore rond springen tussen de 1.354V en 1.368V. Ik verwacht dat de steiging deels de +0.004V turbo is (lager dan dat kon ik hem niet zetten en helemaal uit was niet mogelijk). Ik heb nu de voltage teruggeschroefd naar 1.340V, en onder load zit hij rond de 1.352V, met soms uitschieters naar 1.344V (wat daadwerkelijk ingesteld was) en naar 1.368V. Is dit sterke wisselen gebruikelijk? Volgens de guide op overclock.net is de upper limit 1.50V, maar in @millmans beginnershandleiding staat de max op 1.35V. Wat kan ik hier het beste aanhouden?

Ik heb nog niet Prime95 kunnen draaien, maar ik heb wel een avondje Hitman 2 gespeeld. Omdat ik geen uitvallende USB apparaten kon gebruiken had ik mijn pc teruggezet naar de 33 multiplier, maar was straal vergeten het voltage ook weer op auto te zetten. En, ja hoor, op het meest ongustige moment klapt de USB er weer uit. Na paniekerig alle USB poorten op mijn moederbord te hebben geprobeerd, vond ik twee poorten die het nog wel deden en kon ik het spel afmaken. Blijkbaar zijn de USB problemen nog steeds aanwezig, dus dan op @maks11223344 s advies wil ik Vvtt wat gaan opschroeven. Op dit moment staat die nog op auto en leest die op dit moment uit als 1.047V. Ik zie verschillende voltages, waaronder een max van 1.08V op voorgenoemd overclock.net thread, maar ook 1.2V en 1.12 op een andere thread. Dat is nogal een verschil. Wat hanteren jullie als maximum?

[ Voor 21% gewijzigd door Ghost op 28-06-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Twee weken later en ik heb ondertussen samen met @maks11223344 wat beter gekeken naar mijn overclock-situatie. Met een paar nightly runs van P95 kwamen we er snel achter dat de temperatuur in mijn kast wel erg hoog opliep: boven de 80c bij P95 blend met een 45x multiplier op 1.35V. Daarom heb ik afgelopen weekend de CPU koeler eraf gehaald en de koelpasta vervangen (die overigens voor 8 jaar oude pasta nog in best goede staat was, well done CoolerMaster :P).

Dit heeft in ieder geval tot resultaat gehad dat de individuele cores nu dichter bij elkaar blijven wanneer ze gestressed worden met de Small FFT test in P95, maar echt schokkende temperatuurveranderingen had dit niet tot gevolg. Wat wel opmerkelijk is, is dat mijn pc prima in staat is een P95 blend run van 12 uur te overleven met een multiplier van 43 op 1.25V zonder al te hoge temperaturen (76c max) en geen uitvallende USB apparaten. Het lijkt er dus op dat er iets anders aan de hand is dan een foute overclock.

Met die gedachte ben ik gisteren weer eens een spelletje gaan spelen en, ja hoor, nog geen uur in de game en daar ging mijn input weer. CPU zat toen rond de 70c, dus volgens mij niet echt heel hoog voor zo'n situatie. Mijn huidige werkhypothese is dat het wellicht een samenspel is met mijn mobo, voeding en GPU, waarbij ik weet dat mijn voeding niet helemaal blij is met de manier waarop mijn 2080Ti stroom vraagt (volgens deze thread).

Voor nu denk ik in ieder geval dat de overclock wel snor zit en dat wellicht de volgende stap eens kritisch naar mijn voeding kijken wordt. Het toetsenbord en de muis heb ik voor nu even in twee andere USB poorten geprikt, die blijkbaar iets stabieler blijven tijdens gamen (die zijn tot nu toe niet uitgevallen). Blijft toch allemaal een merkwaardig verhaal, in ieder geval :)

Dank allen voor jullie hulp, in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

Ghost schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:13:
[...]

Right, ik heb nu Vpch snel weer teruggeschroefd. Hopelijk is alles nog goed.

[...]

Jammer, blijkbaar had ik een wat vertekend beeld gekregen van de capaciteiten van mijn chip. Verlagen van Vpch is nog wel iets om te proberen, maar zou dat juist niet meer USB-problemen in de hand werken?

[...]

Ik heb nu alles weer terug naar mijn initiele overclock settings. Vvtt en Vsa zijn gelijk aan wat je hebt gepost, maar ik zie dat mijn Vcore nog steeds wat aan de lage kant is. Ik kan proberen die op te schroeven om te kijken of daarmee de USB problemen wegblijven.

[...]

Ik heb een Corsair Enthusiast TX750M (eveneens 8 jaar oud), op zich tot nu toe nog geen grote problemen mee gehad. Het is wel opvallend dat het uitvallen van de poorten vooral gebeurt als ik aan het gamen ben of code aan het compileren.

[...]

Bedankt voor de tip, ik kan dat altijd nog als uiterst redmiddel inzetten. Het liefste hoop ik natuurlijk voldoende stroom uit het mobo te kunnen halen (mijn voeding zou het moeten kunnen leveren, lijkt me).

[...]

Daar kan het zeker mee samenhangen. Ik heb net even in de reliability monitor gekeken, maar zie rond de 'power outage momenten' geen meldingen. Heb jij je probleem ondertussen kunnen oplossen?
toon volledige bericht
Na acht jaar kan het zijn dat je voeding op zijn einde is en geen consistente stroomtoevoer reguleert.Kan zomaar zijn dat je condensatoren niet meer goed functioneren. Als dit een tweedehands voeding is weet je tevens niet hoe lang en onder hoeveel belasting de voeding heeft gefungeerd. Een kennis van mij kreeg kuren met zijn videokaart onder belasting door een oude voeding en wilde hierdoor bijna zijn videokaart weg doen. Wij kunnen geen diagnose doen, maar als je randapparatuur uit gaat vallen na een voltage bump vermoed ik toch echt dat stroomtoevoer een ding is. Dit kan van het moederbord komen of van je voeding. Ik zou geen Sandy Bridge CPU overklokken en een 2080ti hangen aan zo'n oud ding. Krijg het al benauwd als ik het lees.
Pagina: 1