Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-09 12:19
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek dus een nieuw monitor, maar ik twijfel tussen 4K kwaliteit of 144Hz(in ieder geval hoger dan 60Hz, wat ik nu heb)
Ik zit te denken aan 27, 28"

Wat is je budget?
Maximaal 350, maar het liefst onder de 300

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga het gebruiken met mijn huidige setup: i7-4790 en een GTX1060 OCV1 6Gb

Ik zit zelf te denken aan een 4k monitor, want ik werk nu met 2 Benq monitoren van 60Hz
en ik heb me hier nooit aan gestoord(ben zegmaar niet beter gewend)
Plus ik kan er echt van genieten wanneer een scherm echt duidelijk en scherp is.
De monitor wordt het meest gebruikt voor gaming en Netflix, de andere 2 worden dan gebruikt voor discord, spotify, chrome, etc.
Mijn gpu moet dan 3 monitoren draaien

Meijer :)

Beste antwoord (via Meijer op 25-06-2019 18:25)

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-09 22:58
Ik heb zelf een half jaar geleden voor 275 euro een 24inch, 1440p, 144hz(165hz oc) , G-Sync scherm op martkplaats op de kop kunnen tikken in perfecte conditie. En ik kan zeggen dat dat het beste is wat ik ooit heb gedaan om mijn game ervaring te verbeteren na jaren 1080p, 60hz te hebben gebruik.

Ik gebruik hem nergens anders voor dan gamen, dus over andere content kan ik niet oordelen. Wel slim om te kijken naar of je gpu je beoogde applicaties wel gaat trekken op de 4k of 144hz route die je wil kiezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
Ik heb een tijdje geleden me hetzelfde af zitten vragen. Ik denk dat de belangrijkste vragen zijn: waar hecht je de meeste waarde aan en wat doe je het meeste?

Als je veel gamed, dan is 144Hz waarschijnlijk interessanter. Game je af en toe, dan is 4k waarschijnlijk nuttiger.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
Hahn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 01:32:
Ik heb een tijdje geleden me hetzelfde af zitten vragen. Ik denk dat de belangrijkste vragen zijn: waar hecht je de meeste waarde aan en wat doe je het meeste?

Als je veel gamed, dan is 144Hz waarschijnlijk interessanter. Game je af en toe, dan is 4k waarschijnlijk nuttiger.
Dat is dus waarom ik dit topic maak haha
Ik game vrij veel, maar kan echt genieten aan goede kwaliteit tijdens het gamen/netflixen
Ik neig dus meer naar 4k dan 144Hz, maar ben slecht in het nemen van zulke beslissingen |:(

Mag ik vragen welke scherm je uiteindelijk hebt gekocht?

[ Voor 4% gewijzigd door Meijer op 25-06-2019 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 18:25
Meijer schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 01:34:
[...]

Dat is dus waarom ik dit topic maak haha
Ik game vrij veel, maar kan echt genieten aan goede kwaliteit tijdens het gamen/netflixen
Ik neig dus meer naar 4k dan 144Hz, maar ben slecht in het nemen van zulke beslissingen |:(

Mag ik vragen welke scherm je uiteindelijk hebt gekocht?
Een 1060 gaat het sowieso zwaar krijgen op 4K, maar ook 1440P bij 144 FPS is al gauw te hoog gegrepen in moderne Triple A titels als je de instellingen vrij hoog hebt staan.
Zelf ben ik recent terug gegaan van 4K naar 1440P 144Hz en ben daar erg tevreden mee. 27" is wat mij betreft te klein voor 4K om echt prettig te werken, en een hoge refresh rate heeft naar mijn idee dan een hogere meerwaarde als je regelmatig gamet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
Wekko306 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 01:42:
[...]

Een 1060 gaat het sowieso zwaar krijgen op 4K, maar ook 1440P bij 144 FPS is al gauw te hoog gegrepen in moderne Triple A titels als je de instellingen vrij hoog hebt staan.
Zelf ben ik recent terug gegaan van 4K naar 1440P 144Hz en ben daar erg tevreden mee. 27" is wat mij betreft te klein voor 4K om echt prettig te werken, en een hoge refresh rate heeft naar mijn idee dan een hogere meerwaarde als je regelmatig gamet.
En als ik alleen films en youtube ga kijken op 4k? Zonder erop te gamen? Gaat dat wel lukken op een 1060?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 18:25
Meijer schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 01:47:
[...]

En als ik alleen films en youtube ga kijken op 4k? Zonder erop te gamen? Gaat dat wel lukken op een 1060?
Dat zal sowieso prima gaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Films zijn vaak niet UHD, netflix biedt het aan indien je dat abonnement hebt. Full HD is ook mooi.

Youtube haalt de 4k niet. Heb je scherm niet voor nodig.

144 hertz en fps van 144 in 4k is fors voor een videokaart. Indien de GPU het niet aankan zal hij de frame rate naar beneden draaien denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door LucyLG op 25-06-2019 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
LucyLG schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 01:51:
Films zijn vaak niet UHD, netflix biedt het aan indien je dat abonnement hebt. Full HD is ook mooi.

Youtube haalt de 4k niet. Heb je scherm niet voor nodig.
Ik heb een abonnement van Netflix waar 4K in zit
En hoezo haalt YT geen 4K? Er zijn toch videos waar je 4K kwaliteit kunt selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Meijer schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 01:53:
[...]

Ik heb een abonnement van Netflix waar 4K in zit
En hoezo haalt YT geen 4K? Er zijn toch videos waar je 4K kwaliteit kunt selecteren?
Ja dan klopt het uiteraard. Youtube beelden zijn zelden 4k maar het zou kunnen dat ze er aanbieders zijn die die hoge kwaliteit aanbieden wellicht. Sorry was iets te snel.

Investeren in een goed scherm is sowieso geen slecht idee. 144k is voor gaming wellicht handig maar voor de rest heb je niet nodig. 4k films hebben geen dergelijke hoge FPS (22-30 denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
LucyLG schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 01:55:
[...]

Ja dan klopt het uiteraard. Youtube beelden zijn zelden 4k maar het zou kunnen dat ze er aanbieders zijn die die hoge kwaliteit aanbieden wellicht. Sorry was iets te snel.

Investeren in een goed scherm is sowieso geen slecht idee. 144k is voor gaming wellicht handig maar voor de rest heb je niet nodig. 4k films hebben geen dergelijke hoge FPS (22-30 denk ik)
Pfff, je maakt het me alleen maar lastiger XD
Thanks voor je berichten, ik ga er even wat langer op zitten voor ik een beslissing neem 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-09 22:58
Ik heb zelf een half jaar geleden voor 275 euro een 24inch, 1440p, 144hz(165hz oc) , G-Sync scherm op martkplaats op de kop kunnen tikken in perfecte conditie. En ik kan zeggen dat dat het beste is wat ik ooit heb gedaan om mijn game ervaring te verbeteren na jaren 1080p, 60hz te hebben gebruik.

Ik gebruik hem nergens anders voor dan gamen, dus over andere content kan ik niet oordelen. Wel slim om te kijken naar of je gpu je beoogde applicaties wel gaat trekken op de 4k of 144hz route die je wil kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Voor Netflix wil je 4k lijkt me, al is het scherm dat je wil niet heel erg groot en vraag me af of je het verschil goed kan zien, waarschijnlijk alleen als je dicht op scherm zit maar niet op een afstand die je normaliter hebt indien je TV kijkt.

Voor mij kan een scherm niet te groot zijn, heb zelf 55 inch 4k, maar 60 hertz (samsung gebruikt echter die hertz niet, maar ga ervanuit dat het 60 is). Als je maar 28 inch neemt zou ik me minder druk maken om die 4k en Netflix abonnement terugzetten.

Voor 3d gaming is een hoge FPS denk ik key en een scherm met hogere FPS fijn. Echter is de FPS van een mooie game ook in HD al een hele forse taak voor je videokaart. De CPU is bij jouw sterk maar die game zit op de GPU. Indien de GPU het niet trekt om een zware game te tonen zal de kwaliteit van het beeld worden teruggezet. De pixels denk ik niet maar de FPS wordt lager en kan denk ik resulteren in een onscherp of schuddende beeld. Weet niet zeker of de CPU ook een bottleneck kan zijn gezien het ook een videokaart kan tegenhouden.

De FPS van een game gaat al snel naar 90 en indien je computer dat niet aankan, zullen frames worden gekopieerd ipv ververst hetgeen een vreemd resultaat op kan leveren. Indien het scherm zelf geen hoge refresh rate heeft zal dit ook iets vreemd kunnen opleveren. Schuddende beelden.

Het is gewoon een dingetje dat gamen. De optie van de vorige post is denk ik heel goed, een tweedehands scherm met een hoge fps en geen 4k.

[ Voor 12% gewijzigd door LucyLG op 25-06-2019 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 12:11
Meijer schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 01:25:
knip
[i]Ik zoek dus een nieuw monitor, maar ik twijfel tussen 4K kwaliteit of 144Hz(in ieder geval hoger dan 60Hz, wat ik nu heb)
knip
Kijk eens naar de verschillen in de hoogte van de FPS:

http://frames-per-second.appspot.com/

Je ziet dat er bij 60 FPS geen enkele blur of trilling is waar te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Houd er ook rekening mee dat 60hz niet optimaal is voor films/series die tegenwoordig allemaal in 24fps geschoten worden. Dat zorgt namelijk altijd voor stottering, aangezien 60 niet deelbaar is door 24.
Volgens mij ondersteunt geen enkele 60hz monitor 24hz of 48hz. Wellicht dat een 75hz monitor wel 72hz ondersteund.

Dus als films zonder stottering wil kijken dan zou ik toch een 144hz monitor overwegen.

Of misschien een (kleine) 120hz 4k tv :), als die bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
JoStad schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 03:04:
[...]

Kijk eens naar de verschillen in de hoogte van de FPS:

http://frames-per-second.appspot.com/

Je ziet dat er bij 60 FPS geen enkele blur of trilling is waar te nemen.
Wat is je punt? Als je bedoelt dat boven de 60 FPS/Hz geen zin heeft: dat klopt gewoonweg niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijer
Uiteindelijk toch maar voor 144Hz gekozen

Dit wordt m'n nieuwe scherm:
pricewatch: Acer Nitro XF272U Zwart

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1