MacBook Air (2015) start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackL89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
De MacBook Air (2015 model) van mijn vriendin vertoont ineens kuren. Gek genoeg is dit net nadat ik voor haar liedjes had gedownload via een MP3-converter. Sindsdien krijgt ze via de Safari browser ook regelmatig automatisch een extra tabblad met "Je MacBook is niet veilig, download dit en dat etc". Nu weet ik dat die berichtgeving fake is, maar deze pop-up komt wel ergens vandaan natuurlijk.

Maar nu komt het grootste probleem; sinds vandaag valt de laptop ook spontaan uit en gaat dan niet meer aan. Na verschillende pogingen heb ik de laptop weer aan de praat gekregen, maar ook daarna valt ie weer uit.

Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik dit structureel oplossen? Mijn dank is alvast groot voor die held die dit voor elkaar krijgt. _/-\o_

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende toetsencombinaties geprobeerd, waarbij option+command+p+r+aan/uit knop uiteindelijk effect heeft gehad. Maar ook daarna is de laptop al twee keer spontaan uitgevallen.

Beste antwoord (via JackL89 op 25-06-2019 23:02)

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
Kan vele oorzaken hebben. De exacte oorzaak achterhalen kan een flink traject zijn. om bij het begin te beginnen:

- draait de macbook de laatste nieuwe versie van macOS?
- is er een (Time Machine) backup voorhanden?
- werkt de macbook wel in de Veilige modus?

Dat het net gebeurd na het downloaden van liedjes kan toeval zijn natuurlijk. Wat betreft de popups zou ik de volledige geschiedenis van Safari weggooien.
Om te controleren op eventuele Adware of Malware kun je een scan draaien met Malwarebytes.

----
Als je een backup hebt van de Mac is het wellicht al direct de beste optie om 'm te wissen, opnieuw te installeren en alleen de Gebruiker(s) met documenten terug te zetten uit de backup. Eventuele software kun je opnieuw installeren. Is wat tijdrovend, maar heb je wel een vers systeem. (en als het uitvallen dan nog gebeurd, heb je wellicht een hardwareprobleem).

[ Voor 5% gewijzigd door Geronimous op 24-06-2019 23:28 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
Kan vele oorzaken hebben. De exacte oorzaak achterhalen kan een flink traject zijn. om bij het begin te beginnen:

Dat het net gebeurd na het downloaden van liedjes kan toeval zijn natuurlijk. Wat betreft de popups zou ik de volledige geschiedenis van Safari weggooien.
Om te controleren op eventuele Adware of Malware kun je een scan draaien met Malwarebytes.

----
Als je een backup hebt van de Mac is het wellicht al direct de beste optie om 'm te wissen, opnieuw te installeren en alleen de Gebruiker(s) met documenten terug te zetten uit de backup. Eventuele software kun je opnieuw installeren. Is wat tijdrovend, maar heb je wel een vers systeem. (en als het uitvallen dan nog gebeurd, heb je wellicht een hardwareprobleem).

[ Voor 5% gewijzigd door Geronimous op 24-06-2019 23:28 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Spontaan uitvallen is vrijwel altijd hardware gerelateerd. Bijvoorbeeld door warmteproblemen, een defecte accu of waterschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackL89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Geronimous schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:27:

----
Het is gelukt! De laptop toonde na wat rust minder uitval verschijnselen, waardoor ik alles terug heb kunnen zetten naar fabrieksinstellingen en daarnaast de laatste software update(s) heb uitgevoerd. En tot nu toe nog geen klachten! Niet vanuit de pop-ups bij Safari en de laptop valt ook niet spontaan uit.

Ik ben blij, bedankt voor de tips. (y) _/-\o_