Goedenavond Tweakers,
Ik heb hier thuis een ESXI clustertje staan en nu vroeg ik mij af hoe het virtuele netwerk van een cluster uitziet.
Via Youtube, forums, online courses vind ik wel heel veel terug over de structuur van een datacenter maar er gaat nooit dieper in op de serverfarm zelf.
Voorbeeld van info dat veel te vinden is:

Maar als men dan meer gericht naar een specifieke cluster gaat kijken en hoe de klanten daar verdeeld worden is heel moeilijk terug te vinden.
Ik vind van VMware zelf ook veel documentatie terug over het opzetten van Distributed vSwitchen, Portgroups, vLANs,...
Maar dan is dit altijd uitgelicht voor één VM en niet voor 1000VM's van 500 verschillende klanten binnen één cluster.
Ik zoek info over het groen/rood gedeelte.

Als men naar datacenters gaan kijken waar 1000e klanten op één cluster kunnen en men beperkt is tot 16 distributed vSwitches per host en 128 per vCenter?
Dan klopt de structuur die ik in mijn hoofd heb niet.
Mijn vraag is dus hoe het netwerk er binnen een cluster uit ziet voor zo een groot aantal klanten die allemaal hun eigen netwerkje hebben binnen de zelfde cluster.
heeft iemand hier documentatie over? of een idee waar ik deze kan terug vinden?
Alvast bedankt!
Groetjes,
-edit-
INFO:
VmWare Network Virtualization Fundamentals
YouTube: VmWare Network Virtualization Fundamentals-- VDO 1
VMware NSX Technical Introduction
YouTube: VMware NSX Technical Introduction
Step by Step installing and configuring of VMware NSX
YouTube: Step by Step installing and configuring of VMware NSX Part-1
Ik heb hier thuis een ESXI clustertje staan en nu vroeg ik mij af hoe het virtuele netwerk van een cluster uitziet.
Via Youtube, forums, online courses vind ik wel heel veel terug over de structuur van een datacenter maar er gaat nooit dieper in op de serverfarm zelf.
Voorbeeld van info dat veel te vinden is:

Maar als men dan meer gericht naar een specifieke cluster gaat kijken en hoe de klanten daar verdeeld worden is heel moeilijk terug te vinden.
Ik vind van VMware zelf ook veel documentatie terug over het opzetten van Distributed vSwitchen, Portgroups, vLANs,...
Maar dan is dit altijd uitgelicht voor één VM en niet voor 1000VM's van 500 verschillende klanten binnen één cluster.
Ik zoek info over het groen/rood gedeelte.

Als men naar datacenters gaan kijken waar 1000e klanten op één cluster kunnen en men beperkt is tot 16 distributed vSwitches per host en 128 per vCenter?
Dan klopt de structuur die ik in mijn hoofd heb niet.
Mijn vraag is dus hoe het netwerk er binnen een cluster uit ziet voor zo een groot aantal klanten die allemaal hun eigen netwerkje hebben binnen de zelfde cluster.
heeft iemand hier documentatie over? of een idee waar ik deze kan terug vinden?
Alvast bedankt!
Groetjes,
-edit-
INFO:
VmWare Network Virtualization Fundamentals
YouTube: VmWare Network Virtualization Fundamentals-- VDO 1
VMware NSX Technical Introduction
YouTube: VMware NSX Technical Introduction
Step by Step installing and configuring of VMware NSX
YouTube: Step by Step installing and configuring of VMware NSX Part-1
[ Voor 15% gewijzigd door Chris-1992 op 06-07-2019 17:17 ]