Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Afgelopen week leek crashete mijn PC en sindsdien boot ie niet meer.

In de dagen/weken ervoor heb ik wel wel wat random vastlopers gehad, die in hindsight 'vaker' voorkwamen dan de norm over de voorgaande pak 'm beet 8 jaar, soms was 't aleen een BSOD, some rare artifacts waarop 't beeld vast bleef staan, maar na een reboot ging het altijd weer door.
't Ding stond 24/7 aan ever since it first booted en heeft dus flink wat meters gemaakt de afgelopen jaren. Saillant detail, ondanks mijn bedoelingen heb ik *eigenlijk* nooitveel met 't board overgeclocked, dit was wel mijn intentie bij aanschaf, but the real life happened en ben ik er niet aan toegekomen. Zwaarste load die ie ooit heeft gehad is coins minen op 2 cpu's en 2 graka's, en dat ging prima los van de schrikbarende energie rekening.

Specs:
inventaris: Dodecagon

Nu is dit een vrij uniek moederboard waar er volgens mij niet veel exemplaren van in omloop zijn, mijn zoektocht op google doet me de moed in de schoenen zinken: er is vrijwel niks te vinden, de boardjes zijn doorgaans permanent naar de hardwarehemel of the threads zijn zo ongelofelijk oud(ouder dan 2013 zeg maar) met pretty much de standaard tips, met hier en daar een verbogen pin issues.

Wat ik zoal heb geprobeerd(alles resulteerde in code 08 op 't onboard LED-display & no boot, tenzij anders vermeld)
-Verschillende BIOSsen(zetten er 3 op, die met een schakelaar te wisselen zijn
-Clear CMOS
-CMOS battery een dag eruit, booten zonder batterij.
-Verschillende geheugen reepjes(alle 6 een keer geprobeerd met slechts 1 cpu)
-Booten zonder geheugen(geef een loop van AMI codes: CC, b8, 08
-Booten met andere Graka
-Booten zonder Graka( machine begint te piepen, andere AMI code: 9 achterstevoren, kan een kleine 'e' zijn, staat iig niet in de handleiding).

Om de processor uit te sluiten(kan me niet voorstellen dat beide Xeons tegelijk de geest geven) :
-Booten met enkel CPU0(jumper controlled)
-Booten met enkel CPU1(jumper controlled)
-Booten met enkel CPU0(CPU1 verwijderd)
-Booten met CPU1 in Socket0(1 CPU)
-Booten met CPUs omgewisseld(direct AMI code FF, no post -> zou kunnen impliceren dat 1 cpu toch de geest heeft gegeven)

I'm kinda running out of options en dingen om te proberen. Ik heb helaas niet even ergens een mobo liggen waar ik de Xeons in kan testen, om die uit te sluiten.

Wat zou ik nog meer moeten uit proberen ten einde te achterhalen of 't mobo EOL is, cq. dit probleem te fixen? Is het anders nog de moeite waard om een 2e handsje op de kop te tikken? Heb er wel wat voorbij zien komen op Ebay, maar tegen absurde prijzen(praktisch nieuwprijs): Voor dat geld koopje een normaal single socket mobo, met CPU & geheugen.

Ik zou 't jammer vinden om na al die jaren deze machine de deur uit te moeten doen, 't was 'de laatste PC upgrade ooit' zoals ik toen tegen mijn (inmiddels ex)vriendin vertelde, aangezien ik elke 2 jaar wel een nieuwe PC in elkaar bouwde. Spijtig dat er dan zo een eind aan moet komen :'(

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Wat ik niet voorbij zie komen, is of je voeding nog helemaal in orde is. Helaas moet je daarvoor een andere voeding van hetzelfde type ter beschikking hebben om dat als oorzaak uit te sluiten.

• Rey Nemaattori
Hmm, ik heb wel wat voedingen liggen, maar een 1200W monster niet zo-even...

Met de oude graka en 1 CPU zou een lichtere voeding ook moeten werken, mr 't probleem met dit mobo is natuurlijk 't aantal vereiste aansluit pinnen. Ik zal vanaaf eens kijken wat ik heb(zit nu helaas weer @work)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Het enige wat ik tegenkom is dit topic uit 2010:

https://forums.evga.com/H...Post-Code-08-m479957.aspx

Daar was een BIOS reset nodig en een issue met de voeding naar de CPU. De SR2 heeft 2x 4+4 CPU voeding nodig, toch?

Loop dan vooral die connecties even na en probeer idd bij gebrek aan een geschikte voeding met één CPU (dek de tweede socket goed af, voor de zekerheid).

Verder is het een hele prestatie voor een SR2. Het waren niet de meest betrouwbare borden uit die tijd. Misschien heeft het 24/7 aan staan juist gezorgd dat de stabiliteit zo lang goed bleef, i.v.m. het lekker warm blijven van alle componenten en verbindingen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Rey Nemaattori
Klopt, die was ik ook al tegen gekomen idd, maar die person bouwde 't eea in zijn machineen dan kan een los pinnetje/kabeltje makkelijker voorkomen(gegeven de shit load aan connectoren ). Mijn bak heeft al die jaren zonder problemen gedraaid eigenlijk en de afgelopen 3 jaar is er geen hardware in of uit gegaan. Maar zoals al werd opgemerkt, 't kan ook de voeding zijn die er de brui aan gegeven heeft of iig niet meer de juiste prik kan leveren waardoor 't hele zaakje unbootable wordt.

Dat wordt dus kiezen tussen een nieuwe voeding en hopen dat dat 't is, of nieuwe cpu+mobo+geheugen..en evt. alsnog een nieuwe voeding...dus ik denk dat ik een nieuwe voeding bestel, 't nog een keer probeer en anders..ben ik bang dat dat ik diep in den buidel moet tasten om weer een draaiende pc te hebben ;(

It had a good run though, kostte wel wat stroom, maar dan heb je ook iig een warme computerkamer :+