Concurrentie domeinnamen .shop vs .nl

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekino
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-07 22:05
Het volgende:

Botenshop.nl | Verkoopt boten online en is het handelsnaam
boten.shop | is onderdeel van een netwerk .shop domeinen met 1 simpel keyword maar verkoopt ook boten

Nu is botenshop.nl boos en eist een verandering van domeinnaam - Is dit rechtsgeldig?

Ik kan hier verder niet zoveel online over lezen omdat een mixup van diverse dingen zijn.

1) Extensie wat aangeeft dat het een online shop is
2) Gebruikte zoekterm als domeinnaam en niet als handelsnaam

Zover ik het snap is het gebruik van boten.shop tegenover botenshop.nl wel iets dat verwarring zou kunnen geven en niet heel fair, maar zo kan elke schoenenwinkel toch elk ander schoenenwinkel domein claimen of een kort geding aanspannen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je laatste vraag: nee want geen verwarring. Rest hangt van enige details af. Bij botenshop vs boten.shop lijkt die verwarring wel aannemelijk. Behalve als heel duidelijk is dat de een niets met de ander te maken heeft. Bijv doordat het de shop is van meneer Boten die fietsen verkoopt :P

Maar. Beide domeinnamen bestaan niet. Brainfart, of concrete vraag maar dan met anonieme namen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het hangt inderdaad af van de details. Ook al verkopen ze beide boten dan hoeft dat nog niet direct verwarring te veroorzaken. Maar als ze beide hun domeinnaam als handelsnaam gebruiken en in hetzelfde gebied opereren (dat is als snel bij online handel) dan is de kans op verwarring groot en ga je dus verliezen.

Wel zou je kunnen zeggen dat de handelsnaam zo generiek is dat er eigenlijk geen bescherming mogelijk is.

Maar goed, het zijn niet de echte namen en omdat het juist van de details af hangt is er dan lastig iets van te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekino
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-07 22:05
@F_J_K Random namen gepakt maar het idee is hetzelfde. Beide verkopen boten online en zoals omschreven is er een handelsnaam(botenshop.nl) die gebruikt wordt als domeinnaam en bij boten.shop is het meer een cool blue a la store domeinnaam voor goede seo.

@emnich Niet de echte namen, maar wel het zelfde idee waarbij zoals hierboven bij eentje het echt de handelsnaam is en de ander gewoon een goed seo domeinnaam met een ander handelsnaam erachter.

Zal eens verder lezen of daar nog het verschil kan zitten. Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
beide domeinnamen zijn niet in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Loekino het gaat vooral om hoe de namen gebruikt worden om te zien of er verwarring kan ontstaan.

Simpel gezegd, als ze beide groot 'welkom bij boten.shop/botenshop.nl' hebben staan dan gaat het snel fout.

Zoek eens de zaak op van VakantieVeilingen. Ook redelijk generieke namen die botsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het maakt ook nog uit in hoeverre de shopnaam beschermd is als naam zelf. En of de ene shop een overduidelijke copy-cat is (zoals kleurstelling ed) of het overduidelijk om een andere shop gaat. Dit is voer voor juristen en is mogelijk soms helemaal niet zo zwart-wit. '

In je voorbeeld met botenschop, en ze verkopen beide boten, staat botenschop.nl een stuk zwakker. Hun naam is niet zo exclusief te noemen, en je kan moeilijk iemand verwijten ook boten in hun naam te hebben. Anders is het bv als je lidlshop.nl, en jij begint een lidl.shop. Dan heb je toch iets meer uit te leggen dan iets triviaals als boten voor botenshops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 22:19

JJ93

Error 418

Tja, meer iets voor juristen lijkt me.

Bij de KvK een handelsnaam hebben is wat anders dan een geregistreerd merk.

Het lijkt mij dat er ook verschil zit tussen "Botenshop.nl" en "Botenshop" als handelsnaam/merk. Omdat het een generieke naam is, kan "Botenshop" niet als merk worden vastgelegd (tekst). Maar wat wel kan is om de combinatie van tekst + logo vast te leggen. De vraag is dan of de .nl extensie ook in dit beeldmerk zit of niet. Zo ja: dan lijkt mij boten.shop geen probleem. Als het beeldmerk zonder extensie is vastgelegd is er misschien wel een probleem.

Als er geen geregistreerd merk is vastgelegd dan denk ik niet dat er rechtsgeldig een wijziging geëist kan worden.

Maarja, ik ben geen jurist :+ Ik zou zeggen: maak eens een afspraak bij een merkrechtbureau.
Pagina: 1