Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een klein formaat versterker welke in een Ikea Kallax (vakjeskast) past, deze zijn volgens mij 33 centimeter breed.

Wat is je budget?
Rond de 100 euro maximaal, nieuw of tweedehands maakt niet uit, als het maar kwaliteit is. Omdat ik vooral vinyl erop zal draaien via de Xone wil ik graag dat het geluid er redelijk neutraal uit komt, zonder enige brom/gezoem oid afkomstig van de versterker.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
om mijn B&W DM2 MKII-set aan te sturen. Klein formaat omdat ik hem graag in een IKEA kallax (vakjeskast) kwijt wil. De versterker zal input krijgen van een mixer (Xone 23) en bluetooth voor de telefoon, danwel ingebouwd of via een later aan te schaffen bluetooth dongle-apparaat.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb op marktplaats rondgezocht, echter vond ik hier voornamelijk grote HiFi-receivers e.d., leuke apparaten maar veel te veel overkill voor mijn doen. Ook waren dit vaak apparaten welke volgens mij niet in bovengenoemde Ikea kast zouden passen. Op Bol.com heb ik een en ander gevonden van Skytronic en Dynavox, echter vertrouw ik Bol.com-merken niet gauw en de reviews waren ook niet heel erg beschrijvend. Behalve het bovenstaande zag ik verder in mijn prijsklasse niet veel op Bol behalve allerlei versterkertjes met karaoke mogelijkheden en leuke lichtjes, en dat sprak ook niet echt kwaliteit uit.

De volgende had ik gevonden op Bol:

https://www.bol.com/nl/p/...-zilver/9200000009232478/
https://www.bol.com/nl/p/...-zilver/9200000019033148/

De reviews hiervan waren echter niet erg denderend.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat betreft versterkers ben ik nog al een leek in het gebied. Graag zou ik horen naar welke merken en modellen van welke tijdsperiode ik tweedehands moet zoeken, en welke ik vooral moet ontwijken. Als er echter iets nieuw te koop is wat goed is, hoor ik dat ook erg graag. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Dan kom je met dat budget alleen tweedehands denk ik. Reageer snel op deze:

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In principe kies je versterkers en receivers uit op de functies die je wél gebruikt. Dat er eventueel meer op zit hoeft niet zo'n probleem te zijn, toch?

Moet die mixer er perse tussen voor je lp's, of mag de platenspeler ook direct op de versterker aangesloten worden? Heeft die platenspeler (welke?) wellicht al ingebouwde versterking? Ook een versterker of receiver kan ingebouwde versterking voor je platenspeler hebben. Als laatste kan je een losse phono-versterker kopen. Enfin, dat maakt je keuze gelijk veel groter.

Overigens is ál het geluid dat uit een versterker of receiver komt neutraal, tenzij je equalizersettings verandert. Als je een brom ervaart tijdens het afspelen van lp's, dan moet je hem aarden. Er zit daarom ook vaak een speciale aardingskabel bij.

Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen eerst de kast kiezen en dan pas bedenken dat veel audio eigenlijk groter is dan welke ruimte ze gekozen hebben... :P

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:37
Je kunt naar T-amps kijken, die zijn beter van kwaliteit dan je bol.com vondsten, bijvoorbeeld deze SMSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:48
martyw schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:00:
Je kunt naar T-amps kijken, die zijn beter van kwaliteit dan je bol.com vondsten, bijvoorbeeld deze SMSL
Is zeker een optie.
Ik heb de SMSL Q5 pro tijdelijk gebruikt om 2 Klipsch RP-280F's aan te sturen. Kon met gemak.
Maar SMSL heeft nog ander mooi spul zoals de AD18 :)

Andere klein formaat versterkers vind je o.a. bij Teac (101 reference) en NAD (D3020).
Maar dan moet je je budget wat optrekken, zelfs als je deze al 2de-hands vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:36

FeaR

In GoT we trust

wiemelen schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:06:
[...]
Is zeker een optie.
Ik heb de SMSL Q5 pro tijdelijk gebruikt om 2 Klipsch RP-280F's aan te sturen. Kon met gemak.
Nu zal vermogen inderdaad niet het probleem zijn maar een kaartje Klipsch met 98 dB gevoeligheid is niet een heel eerlijk vergelijk met een set B&W DM2 MKII met een gevoeligheid van 86 dB :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:37
Die 86 dB gevoeligheid zegt dat een versterker die 1 Watt levert op 1 meter afstand een geluidsdruk van 86 dB produceert. Iedere 3 dB daarboven op heeft een verdubbeling van de Watts nodig, dus 2 Watt = 89dB, 4 Watt = 92dB, 8 Watt = 95 dB, 16 Watt = 98 dB, en 32 Watt levert 101dB geluidsdruk op 1 meter voor deze B&W's, de buren bellen waarschijnlijk de politie als je dit nivo speelt :) . Dit is natuurlijk een versimpeling, muziek is dynamisch, maar met een versterker die 30 tot 40 Watt bij geringe vervorming levert kun je deze speakers prima aansturen.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 25-06-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:36

FeaR

In GoT we trust

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe vermogen werkt ;) Het ging meer om de vergelijking die gedaan werd. Plus in de praktijk is het met volume niet alleen optellen. Akoestiek en luisterafstand doen ook dingen met het volume. Maar qua vermogen hoef je je niet snel zorgen te maken inderdaad.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 25-06-2019 18:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Topicstarter
PageFault schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:28:
Dan kom je met dat budget alleen tweedehands denk ik. Reageer snel op deze:

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
Ik heb hier op gereageerd, ik kan hem van de koper overnemen. Hier had ik echter nog een vraag over: kan ik een 2.0 set gewoon aansluiten op een 5.1 set (front L/R outputs en deze dan op Stereo zetten) zonder enige problemen?
Jorgen schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:21:
In principe kies je versterkers en receivers uit op de functies die je wél gebruikt. Dat er eventueel meer op zit hoeft niet zo'n probleem te zijn, toch?

Moet die mixer er perse tussen voor je lp's, of mag de platenspeler ook direct op de versterker aangesloten worden? Heeft die platenspeler (welke?) wellicht al ingebouwde versterking? Ook een versterker of receiver kan ingebouwde versterking voor je platenspeler hebben. Als laatste kan je een losse phono-versterker kopen. Enfin, dat maakt je keuze gelijk veel groter.

Overigens is ál het geluid dat uit een versterker of receiver komt neutraal, tenzij je equalizersettings verandert. Als je een brom ervaart tijdens het afspelen van lp's, dan moet je hem aarden. Er zit daarom ook vaak een speciale aardingskabel bij.

Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen eerst de kast kiezen en dan pas bedenken dat veel audio eigenlijk groter is dan welke ruimte ze gekozen hebben... :P
De Xone23 gebruik ik om vinyl mee te draaien (en mixen) als DJ zijnde. Het master signaal komend uit de Xone wil ik sturen richting de versterker. Helaas is het zo dat zo een Kallax kast ideaal is voor vinyl in op te slaan, anders had ik inderdaad een praktischer (en mooier) meubel gekocht.
martyw schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:00:
Interessant! Ik zal dit eens verder uitzoeken, en kijken of er amps zijn met meer audio inputs.

Ik hoef verder ook geen versterker die de speakers zo hard laat blazen dat de buurman elke dag z'n boeken opnieuw op de plank hoef te zetten gelukkig, dus hopelijk kan ik op basis van het feit dat ik niet veel vermogen nodig heb ook nog wat geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Djmaddox schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:44:
[...]

Ik heb hier op gereageerd, ik kan hem van de koper overnemen. Hier had ik echter nog een vraag over: kan ik een 2.0 set gewoon aansluiten op een 5.1 set (front L/R outputs en deze dan op Stereo zetten) zonder enige problemen?
Yes. Zo'n SMSL is ook een prima ding overigens. Veel zuiniger en veel kleiner nog.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Djmaddox schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:44:
[...]

vergeet de woofer niet ook even op no te zetten en het uitgangssignaal van de luidsprekers moet op large staan

[ Voor 12% gewijzigd door aljooge op 26-06-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Wanneer je de receiver vertelt dat je geen subwoofer hebt, is er niks aan de hand. Download anders de handleiding even op de NAD site.
Pagina: 1