Groepenkast vervangen.

Pagina: 1
Acties:

• captainkent
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 18:46
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort graag een airco installeren, alleen wil ik dit graag op een aparte groep doen. Aangezien ik een ouderwetse groepenkast heb, leek het mij ideaal om het meteen te vervangen met een nieuwe. Zie hieronder een foto van mijn groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Or31zKV.jpg

Het rood deel is van Enexis, hier moet ik vanaf blijven. Het groen deel is de groepenkast zelf (4 groepen, een aardlekschakelaar voor twee groepen). Het blauwe deel is de hoofschakelaar.

Ik wil graag het groepenkast vervangen voor een groepenkast met 6 groepen, deze wil ik bestellen bij elektramat.nl. Als ik hier de configurator gebruik, kom ik er op neer dat ik ook gelijk twee aardlekschakelaars moet installeren in plaats van een. Wil dit zeggen dat er drie groepen zijn per aardlekschakelaar?

Hiernaast is er ook een optie om een hoofdschakelaar te installeren. Aangezien ik al een hoofdschakelaar heb, moet ik deze er nog bij doen? Ik wil namelijk deze installatie zelf doen, en als ik de hoofdschakelaar laat staan lukt mij dat wel. Alleen als ik ook de hoofdschakelaar moet vervangen, durf ik dat niet zelf aan.

Uiteindelijk komt het dan zo uit te zien, zou dit lukken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K702hNQ.png

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die configurator volgt de standaard regels. Die zijn natuurlijk best aardig terug te vinden.

Er mogen maximaal vier groepen per aardlek worden geïnstalleerd. Dus je hebt sowieso twee aardlekken nodig.

Hoofdschakelaar kun je in de nieuwe kast plaatsen eventueel. Is nu ook een (ouderwetse) schakelaar zo te zien?

Ga je het zelf doen?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 24-06-2019 20:38 ]

• captainkent
Wil dat zeggen dat al die vier groepen achter een aardlekschakelaar zitten? Want momenteel zitten er alleen twee groepen achter een aardlekschakelaar.

Klopt, die kan er ook bij. Alleen als ik die ook vervang dan durf ik het niet zelf aan. Ik vroeg mij alleen af of hoe het zit met de regels. Mag ik alleen de groepen/aardlekschakelaars vervangen of moet je dan gelijk ook een nieuwe hoofdschakelaar er in plaatsen, of is de oude al voldoende?

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-12 12:17
Je hebt nu een klein vierkant model HAF groepenkast met een losse aardlekschakelaar-kast er onder en daaronder een hoofdschakelaarkast. Als je deze 3 vervangt voor 1 Hager Vision kast met ingebouwde hoofdschakelaar dan komt deze ca. 10cm lager onder de installatiebuizen met bedrading uit en zijn deze dus te kort. Ofwel, je nieuwe groepenkastconfiguratie is te laag.
Om dit makkelijker op te lossen kun je een ABB klemmenkast nemen en in de plaats van de oude hoofdschakelaarkast monteren. Op de klemmen in deze klemmenkast monteer je de 2 VD6mm2 draden uit de KWh meter.
Bovenop deze ABB klemmenkast zet je een normaal model ABB groepenkast naar wens welke je met 2 stukken VD6mm2 draad aansluit op de klemmen in de klemmenkast.

Het voordeel van de ABB groepenkast is dat deze perfect op de oude plek van de HAF kast past en je leidingwerk dus praktisch zonder aanpassingen terug te plaatsen is. De Hollandse Apparaten Fabriek heeft na de fusie met ABB de maatvoeringen voor haar Nederlandse groepenkasten altijd het zelfde gehouden.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-12 12:17
captainkent schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:46:
Wil dat zeggen dat al die vier groepen achter een aardlekschakelaar zitten? Want momenteel zitten er alleen twee groepen achter een aardlekschakelaar.

Klopt, die kan er ook bij. Alleen als ik die ook vervang dan durf ik het niet zelf aan. Ik vroeg mij alleen af of hoe het zit met de regels. Mag ik alleen de groepen/aardlekschakelaars vervangen of moet je dan gelijk ook een nieuwe hoofdschakelaar er in plaatsen, of is de oude al voldoende?
Een reguliere aardlekschakelaar voor woningen met een uitschakelstroom van 30mA mag maximaal 4 afgaande groepen beveiligen. Dus bij 5 tot en met 8 groepen zijn 2 aardlekschakelaars benodigd.

Je kunt inderdaad een klein vierkant model ABB groepenkast nemen en boven de oude hoofdschakelaar- en aardlekschakelaarkast zetten. Alleen zal de oude aardlekschakelaar dan of verwijderd moeten worden, of je moet deze toepassen in de groepen van je nieuwe groepenkast via een splitsing in het busboard. Maar dat is voor jou denk ik iets te hoog gegrepen.
Daarnaast adviseer ik om oude aardlekschakelaars te verwijderen i.v.m. hun hogere gevoeligheid voor gelijkspanning. Is er in de buurt een blikseminslag dan willen deze oude aardlekschakelaars nog wel eens uitslaan. Ook oude hoofdschakelaars kunnen problemen geven waardoor ik deze ook zou verwijderen.

Gezien het feit dat je aangeeft niet heel veel ervaring te hebben adviseer ik om het misschien beter uit te besteden aan een professional. Vraag links en rechts eens een offerte op bij niet te grote installateurs, de all-in prijs valt best mee.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• captainkent
Theo74 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:00:
[...]
Gezien het feit dat je aangeeft niet heel veel ervaring te hebben adviseer ik om het misschien beter uit te besteden aan een professional. Vraag links en rechts eens een offerte op bij niet te grote installateurs, de all-in prijs valt best mee.
Lijkt mij ook verstandiger. Ik had gehoopt dat het eenvoudig te vervangen zou zijn, maar zodra ik lees wat er allemaal bij komt is het misschien wel te hoog gegrepen. Ik zal gelijk wat offertes opvragen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik zou die hoofdschakelaar ook ruimen. Dat type blijft nog wel eens kleven, zeker als er zooi van bovenaf is ingekomen.

En als je dan toch bezig bent; neem direct 3-fase // bereid daar op voor door een 4-polige hoofdschakelaar te nemen.

En ook niet die Hager kast van de link; ding zit meteen vol en je hebt zoals hierboven al gezegd een probleem dat alles lager zit. Als je iets als Systeem 55 van Eaton doet in 220x330 met daar bovenop het 165mm opzetstuk dan kom je prima uit met de eindgroepen bovenin.
MikeyMan schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:37:
Die configurator volgt de standaard regels. Die zijn natuurlijk best aardig terug te vinden.

Er mogen maximaal vier groepen per aardlek worden geïnstalleerd. Dus je hebt sowieso twee aardlekken nodig.
Niet alleen dat, bij meer dan één groep minstens twee aardlekschakelaars :)

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-06-2019 21:27 ]

Pagina: 1