Waarom oude mac kopen? Mac os maar 7 jaar ondersteund..

Pagina: 1
Acties:
  • 4.223 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 15:18
Ik zie bij vraag en aanbod en op marktplaats altijd veel oude macs langs komen en vraag me altijd af waarom mensen er nog zoveel geld voor kunnen vragen als hij niet eens meer geüpdatet wordt door Apple.

Zie bv deze lijst https://everymac.com/syst...imum-macos-supported.html

Oudste current mac os imac/macbook pro is van late 2012.

Welke waarde heeft dat ding dan nog?!? En waarom accepteert men dat Apple ze maar max 7 jaar ondersteunt?

Misschien een enorme noob vraag, maar ik volg het totaal niet..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:14
Sentiment. Het heeft (bijna) geen praktische toepassing meer, maar mensen hebben herinneringen aan schoolwerk doen op een eMac bijvoorbeeld. Ook zijn oude Apple-kasten vaak onderwerp van een casemod.

Er zijn trouwens bepaalde sectoren waarin de gebruikte hardware is ontworpen voor oude hardware en dat de software daarna niet meer is bijgewerkt. Zo zijn er stukken software die ik bij een DTP bedrijf ben tegengekomen voor een specifieke printer die alleen maar werkt met een PowerPC iMac G5. In dergelijke gevallen heeft een dermate oude computer nog wel enig functionele waarde. Maar die situaties zijn heel niche.

Overigens is 7 jaar ondersteuning nog lang zo gek nog niet hoor, en meer dan toereikend voor de meeste afschrijvingsperioden.

V&A aangeboden: Apple PowerMac G5 kast
In de advertentie staat het ook: "Ooit van plan geweest een ATX mod van te maken". De PowerMac G5/Mac Pro kast wordt door een hele hoop mensen als een van de mooiere computerkasten ooit beschouwd (en terecht naar mijn mening ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door naarden 4ever op 24-06-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

hsb85 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:02:
Ik zie bij vraag en aanbod en op marktplaats altijd veel oude macs langs komen en vraag me altijd af waarom mensen er nog zoveel geld voor kunnen vragen als hij niet eens meer geüpdatet wordt door Apple.

Welke waarde heeft dat ding dan nog?!? En waarom accepteert men dat Apple ze maar max 7 jaar ondersteunt?

Planned obsolescence, oftewel een product maken die x jaar mee gaat waarna je wel een nieuwe MOET kopen. Koppel dat aan laptops met vrijwel geen aansluitingen (usb docks verkopen), waardeloze maar wel erg dure kabeltjes, reparatiekosten die hoger zijn dan de prijs van een vergelijkbare, nieuwe windows/linux machine kopen en daar heb je je antwoord.
Waarom ze aangeboden worden is heel simpel: apple apparaten zijn gewild en dus worden ze doorverkocht.
Waarom iemand zo'n oude macbook zou kopen weet ik niet, maar ik snap sowieso niet waarom mensen apple producten kopen...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Maar werkt sentiment voor zoveel mensen dan of zijn er zoveel mensen die perse een mac willen en gewoon niet doorhebben dat hij niet meer ondersteunt wordt?

Wat ik niet snap is dat het vrijwel nooit in de advertentie vermeld wordt. Zo lieg je toch eigenlijk over de softwarematige staat van zo'n apparaat..

[ Voor 32% gewijzigd door hsb85 op 24-06-2019 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De "heb" ... om een IMac of Macbook Pro te hebben....? Edit: sentiment wordt hier boven genoemd.
Tja... het verlies aan understanding telt blijkbaar minder.

Met bij een moderne Zenbook van Asus kun je voor ca 2/3 van de Macbook nieuwprijs minimaal net zoveel of meer.... als je ziet wat ze nog vragen voor de 2e hands macbook pro...... zo super groot is het verschil met een zenbook vaak niet. Bij de zenbook nog 2 jaar garantie, bij de 2e hands bijna nooit iets van garantie (alleen in specialty shops).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

hsb85 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:13:
Maar werkt sentiment voor zoveel mensen dan of zijn er zoveel mensen die perse een mac willen en gewoon niet doorhebben dat hij niet meer ondersteunt wordt?
Precies dat. Vraag eens aan 10 mensen met een macbook of iphone waarom ze die kozen, je zult waarschijnlijk antwoorden krijgen als "die zijn gewoon goed", "het werkt gewoon beter" en "hij is mooi". Afgezien van de laatste allemaal drogredenen, het resultaat van goede marketing.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Om dezelfde reden dat mensen een Commodore willen. Of een Nokia 3310. Of een oude auto. Praktisch is het niet, maar mensen hoeven helemaal geen goede argumenten te hebben om iets te willen he. Dit heeft eigenlijk helemaal niks specifiek met Apple computers te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:14
hsb85 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:13:

Wat ik niet snap is dat het vrijwel nooit in de advertentie vermeld wordt. Zo lieg je toch eigenlijk over de softwarematige staat van zo'n apparaat..
Tsja weet je, waarom is een Peugeot 206 of een Golf IV uit 2003 nog dik €2000 waard en een soortgelijke Fiat of Ford niet? Marketing. 'ziet er leuk uit', 'rijdt goed', 'zijn betrouwbaar', noem er nog maar een paar op. Klinklare onzin want als er toch een auto is die je echt niet met meer dan 150k km moet kopen is het toch wel een Peugeot 206, hoevaak ik die wel niet op de brug heb staan. Maar het gaat niet om de feiten, het gaat om het gevoel. En da's effectieve marketing en design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Wintervacht schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:15:
[...]

Precies dat. Vraag eens aan 10 mensen met een macbook of iphone waarom ze die kozen, je zult waarschijnlijk antwoorden krijgen als "die zijn gewoon goed", "het werkt gewoon beter" en "hij is mooi". Afgezien van de laatste allemaal drogredenen, het resultaat van goede marketing.
Waar jij werkt/woont misschien, maar hier niet. Heb 30 mensen gevraagd, allemaal als antwoord: om dat ik dan m'n werk goed kan doen en meer geld verdien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@hsb85 Je hoeft natuurlijk niet perse op de allernieuwste versie van MacOS te werken, en het is bij lange na ook niet elk jaar zo revolutionair.

Sterker nog, vaak duurt het nog eent tijdje voordat alle software is geoptimaliseerd voor de nieuwste versies.

Voor de gemiddelde consument en student op de middelbare is een Mac met 256GB aan SSD en 8GB aan Ram meer dan voldoende voor huis, tuin, keuken en studie doeleinden.

Leuke is dan dus, dat mensen toch nog van MacOS kunnen genieten, maar niet de premium prijs hoeven te betalen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Degene die ik ken en bij een Macbook zweerde, maar wat hem kapitalen koste (*), is helemaal om, was verrast over de super stabiliteit van Win10 op zijn Zenbook.
Hij is al bijna 20 jaar bezig waarvan > 12 jaar professioneel, heeft nog nooit zo lang gedaan met een Macbook Pro als nu met zijn Zenbook (uit de Asus ZenBook UX410UA serie; zijn 750 GB SSD uit zijn MBP is overgezet )

(*): vooral het moederbord bleek vaak een zwak punt bij de MBP. De laatste keer 3x binnen garantietijd en dan krijg je bij Media Markt na inleveren de aankoop prijs terug, super service van MM. 8)
Van dit geld heeft hij de zenbook gekocht en hield nog geld over om een nieuwe mobiel te kopen, een Oneplus 6 (was in 2017)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Greatsword schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:30:
@hsb85 Je hoeft natuurlijk niet perse op de allernieuwste versie van MacOS te werken, en het is bij lange na ook niet elk jaar zo revolutionair.

Sterker nog, vaak duurt het nog eent tijdje voordat alle software is geoptimaliseerd voor de nieuwste versies.

Voor de gemiddelde consument en student op de middelbare is een Mac met 256GB aan SSD en 8GB aan Ram meer dan voldoende voor huis, tuin, keuken en studie doeleinden.

Leuke is dan dus, dat mensen toch nog van MacOS kunnen genieten, maar niet de premium prijs hoeven te betalen.
Maar dan werk je toch eigenlijk op een stuk software dat geen updates meer krijgt en iedere dag een grotere kans van virussen of hackers?

Ik snap niet dat mensen die keuze bewust maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:10
Drie redenen die waarschijnlijk een hele grote rol spelen:
  1. 7 jaar is een lange tijd
  2. Niet iedereen weet dat Apple 'maar' 7 jaar ondersteuning biedt
  3. Niet iedereen snapt het nut van updates
Voorbeeldje bij #3: mijn ouders zijn bijvoorbeeld altijd huiverig bij updates van hun smartphones, omdat het er soms voor zorgt dat een app even niet meer goed werkt. Dus stellen ze updates vaak zolang mogelijk uit.

[ Voor 43% gewijzigd door Hahn op 24-06-2019 22:46 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@hsb85 Voor zover ik weet worden beveilingsupdates e.d. Nog wel langer ondersteund, maar een upgrade naar het nieuwste MacOs niet.

Ik werk nu zo’n 25 jaar met Windows en 10 jaar met OSX/MacOs en op de Mac in ieder geval nog nooit last gehad van een virus of hacker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik moet zeggen dat die Macs soms voor goud worden aangeboden, ook wanneer ze defect zijn. Zelf ben ik ook actief met iMacs. Sterker nog, ik heb net weer een exemplaar op Marktplaats gezet. Wanneer alles netjes is, van buiten en van binnen, en voorzien is van een SSD en voldoende RAM heb je inderdaad een lekkere computer. Aan het ontwerp kun je (bijna) niet zien van welk jaar een iMac is. Het grootste verschil zit 'm in de dikke en dunne versie.

Voor €300 een iMac 27" eind 2009 met SSD van 500GB en 6B RAM lijkt mij nog niet eens overpriced. Ik zie diezelfde modellen ook voor €500 worden aangeboden. Of voor €300 met een defect moederbord. Dan heb je de boel niet helemaal begrepen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 20:11
Ik heb afgelopen weekend nog een iMac late 2009 met 10GB ram en een 240gb SSD voor 200€ verkocht. Ding was rap zat :)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:42
Even wat zaken rechtzetten:
- die 7 jaar is -ongeveer- de drempel dat een systeem niet meer naar de nieuwste versie van het OS kan.
- er blijven wel beveiligingsupdates uitgebracht worden voor oudere OS-en. Sierra krijgt nog altijd updates, en is te installeren op 10 jaar oude systemen. ]Hier een overzicht van alle beveligingupdates.

Das best netjes eigenlijk.

Het heeft er denk ik meer mee te maken dat er een groep Apple gebruikers is die veel geld aan een computer uitgeven om toch een Apple te hebben (redenen even daargelaten), en verwachten er dus al zo'n 10 jaar mee te doen. Wat betreft softwareondersteuning dus ook haalbaar.
Het vragen van soms wat absurde prijzen voor 10 jaar oude systemen leeft denk ik meer in het 'ik heb er ook veel voor betaald' en 'Apple blijft waardevast', zich niet realiserend dat dat niet helemaal opgaat voor 10 jaar oude systemen...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

sypie schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:52:
Of voor €300 met een defect moederbord. Dan heb je de boel niet helemaal begrepen geloof ik.
Geen €300 maar best oude systemen van degene die nu de Zenbook gekocht heeft, boden ze via MP toch €150 voor, hooguit het scherm was nog goed en de RAM die er in zat.
Ik zou het er zelf nooit voor geven zelfs die €150 laat staan die €300....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Geronimous schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:14:
Even wat zaken rechtzetten:
- die 7 jaar is -ongeveer- de drempel dat een systeem niet meer naar de nieuwste versie van het OS kan.
- er blijven wel beveiligingsupdates uitgebracht worden voor oudere OS-en. Sierra krijgt nog altijd updates, en is te installeren op 10 jaar oude systemen. ]Hier een overzicht van alle beveligingupdates.

Das best netjes eigenlijk.

Het heeft er denk ik meer mee te maken dat er een groep Apple gebruikers is die veel geld aan een computer uitgeven om toch een Apple te hebben (redenen even daargelaten), en verwachten er dus al zo'n 10 jaar mee te doen. Wat betreft softwareondersteuning dus ook haalbaar.
Het vragen van soms wat absurde prijzen voor 10 jaar oude systemen leeft denk ik meer in het 'ik heb er ook veel voor betaald' en 'Apple blijft waardevast', zich niet realiserend dat dat niet helemaal opgaat voor 10 jaar oude systemen...
Maar die 7 jaar is volledig door Apple opgelegd, windows en Linux werken veel langer op oude hardware. Daarnaast krijg je volgens jou link 7 jaar upgrades en dan nog 3 jaar beveiligingsupdates.

Windows werkt al op
Processor: 1 Ghz of hoger
RAM (werkgeheugen): 1 GB (voor 32-bit) of 2 GB (voor 64-bit)
Schijfruimte: 16 GB (voor 32-bit) / 20 GB (voor 64-bit)
Videokaart: DirectX 9 of hoger
Schermresolutie: 800 x 600 pixels of hoger

En dit terwijl oude windows PC's veel goedkoper zijn om te kopen en je er langer mee kan doen. Terwijl Mac's een hogere restwaarde hebben en sneller geen beveiligingsupdates meer krijgen.

Maar misschien moet ik gewoon accepteren dat mensen blijkbaar beveiliging en nieuwe features niets uitmaken. Net als met met het weggeven van je privacy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-10-2024
hsb85 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:02:

Ik snap meer de vraag van de TS niet als het vraagstuk waar hij mee zit.

Een oude Mac is niet perse "niet goed", En 7 jaar support is ook niet zo'n strak begrip.

Stel dat de support tot 31 december 2019 loopt, dan is het op 1 januari 2020 echt geen lek mandje en per definitie onbruikbaar ofzo.

Ik had een 21" iMac uit 2009 met Dual Core en 16GB RAM op marktplaats verkocht voor 350,-, ding loopt op High Sierra (wat nogsteeds geupdate wordt) en is voor de algemene thuisgebruiker prima.
Daarom werd hij ook verkocht omdat die thuisgebruiker echt geen 1999,- euro gaat neertellen voor een nieuwe iMac.

De waarde is dus wat een gek ervoor geeft.

De reden dat ik Apple "accepteer" is simpel.

* De bouwkwaliteit en tijdloos design.
* Stabiliteit.
* Privacy.
* De makkelijke manier van synchronisatie d.m.v. iCloud.
* Het perfect samenwerken van alle randapparatuur zoals AppleTV, Airports.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
crack_en_hack schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:24:
[...]

De waarde is dus wat een gek ervoor geeft.

De reden dat ik Apple "accepteer" is simpel.

* De bouwkwaliteit en tijdloos design.
* Stabiliteit.
* Privacy.
* De makkelijke manier van synchronisatie d.m.v. iCloud.
* Het perfect samenwerken van alle randapparatuur zoals AppleTV, Airports.
Ik sluit mij hier helemaal bij aan! Het is ook een kwestie van gevoel en wat het beste bij je past. Hetzelfde zie je terug bij telefoons, auto's en zelfs bij kleding. Ik heb bijvoorbeeld hele dure onderbroeken (BB) omdat ik die lekker vind zitten, een ander zal mij zeker voor gek verklaren. :+

[ Voor 49% gewijzigd door hk12nl op 25-06-2019 11:44 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@hsb85 Heb je zelf trouwens ervaring met een iMac, Mac Mini of MacBook?

En dan bedoel ik het echt in de productieve zin en niet een paar uurtjes (in de winkel).

Ik denk dat als je het product echt een kans geeft, je ook heel snel de meerwaarde er van in ziet, en al helemaal als je meerdere Apple apparaten bezit.

Natuurlijk is het even wennen, en zal je dingen vanuit een “Windows” invalshoek bekijken, maar er kan echt een wereld voor je open gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:18
hsb85 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:08:
[...]

Windows werkt al op
Yeah, dat klinkt leuk. Maar als jij op 800*600 draait gaat windows wel zitten te piepen dat ie de helft niet op het scherm kan tonen. En op een 1ghz atom is het al niet vooruit te branden met windows, laat staan op een 1ghz cpu van 7-10 jaar oud.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
hsb85 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:08:
[...]

Maar die 7 jaar is volledig door Apple opgelegd, windows en Linux werken veel langer op oude hardware. Daarnaast krijg je volgens jou link 7 jaar upgrades en dan nog 3 jaar beveiligingsupdates.

Windows werkt al op

En dit terwijl oude windows PC's veel goedkoper zijn om te kopen en je er langer mee kan doen. Terwijl Mac's een hogere restwaarde hebben en sneller geen beveiligingsupdates meer krijgen.

Maar misschien moet ik gewoon accepteren dat mensen blijkbaar beveiliging en nieuwe features niets uitmaken. Net als met met het weggeven van je privacy.
toon volledige bericht
Ik denk dat je moet accepteren dat wat jij denkt wat een computer betekent voor mensen niet echt is hoe mensen computers zien. Ook het woordje 'opgelegd' laat al weer zien wat je insteek hier is.

Er zijn meer mensen die op een niet-ondersteunde windows versie draaien dan op een niet-ondersteunde macOS versie. Er zijn meer mensen met brakke computers dan met goed werkende computers. Er zijn meer mensen die de supply chain van IT niet snappen dan mensen die het wel snappen. En zo kunnen we nog wel even door gaan.

De manier waarop jij naar computers en software kijkt heeft voor de meeste consumenten totaal geen meerwaarde. En voor bedrijven al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Toen Apple mijn oude Macbook liet hangen op 10.7 Lion ben ik nog vijf jaar doorgegaan op Windows 7, er is niks mis met de Apple hardware. Een oude Mac Mini draait nog jaren door op Linux of Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
johnkeates schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:18:
[...]

Ik denk dat je moet accepteren dat wat jij denkt wat een computer betekent voor mensen niet echt is hoe mensen computers zien. Ook het woordje 'opgelegd' laat al weer zien wat je insteek hier is.

Er zijn meer mensen die op een niet-ondersteunde windows versie draaien dan op een niet-ondersteunde macOS versie. Er zijn meer mensen met brakke computers dan met goed werkende computers. Er zijn meer mensen die de supply chain van IT niet snappen dan mensen die het wel snappen. En zo kunnen we nog wel even door gaan.

De manier waarop jij naar computers en software kijkt heeft voor de meeste consumenten totaal geen meerwaarde. En voor bedrijven al helemaal niet.
Buiten dat ik het met je eens ben dat ik blijkbaar de algemene populatie waarschijnlijk overschat heb qua intresse in een up to date systeem, blijf ik wel staan bij mijn woord 'opgelegd'.

Het is volledig de keuze van Apple om hun hardware maar voor een bepaalde periode te ondersteunen met upgrades en vervolgens nog met een paar jaar updates. Dit heeft niets te maken met de hardware.

Er zijn de afgelopen jaren geen gigantische stappen meer gezet op hardware niveau. Zeker als je bekijkt dat Apple in 2018 nog MacBook Air's verkocht met hardware uit 2015. Die ze dus ook nog maar tot 2022 zouden ondersteunen met nieuwe versies van MacOS en tot 2025 met beveiligingsupdates. Dan verkoopt Apple/ koop je dus iets dat al zeker drie jaar achter loopt.

Maar ja als niemand dat ook maar iets intresseert dan snap ik waarom ik het niet begrijp.

Deze vraag was overigens niet bedoelt om irritatie of iets dergelijks op te roepen bij Apple gebruikers, het is een oprechte vraag die ik had omdat ik het niet begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Maar ja als niemand dat ook maar iets intresseert dan snap ik waarom ik het niet begrijp.
Het spul ziet er best goed uit... maar zoveel betalen en dan ook nog voor relatief oude meuk....
Heb zelf van iemand een aantal keren onderhoud gedaan van zijn Macbook Pro: van binnen valt het me tegen. De bereikbaarheid van onderdelen is de laatste jaren een stuk beter geworden, maar eerder een HD vervangen was al heeeel wat schroef werk.... Wat me het meest tegenvalt is de duurzaamheid. De persoon waarvan ik het onderhoud deed had altijd zijn MBP netjes opgeborgen, maar na 2-3 jaar zien de printplaten er niet mee uit, wrs ook een van de redenen waarom er zoveel problemen met de moederborden zijn.
Zijn huidige Zenbook ziet er nog steeds spic en span uit van binnen. Zelfde manier van vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
[b]sypie schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:52:[/
Voor €300 een iMac 27" eind 2009 met SSD van 500GB en 6B RAM lijkt mij nog niet eens overpriced. Ik zie diezelfde modellen ook voor €500 worden aangeboden.
En voor €325 gaat die komende week weg, met een nieuwe 1TB SSD er in. Eerder lukt het de koper niet. Er is dus zeker interesse voor deze iMacs.

En dan te bedenken dat ik er nog 1 heb staan, zelfde specs alleen dan 8GB RAM (en een missend klepje voor het geheugen, die moet ik nog even opsnorren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ook een MBP met hardware uit 2015 draait nog tot 2025+ op een up to date Windows of Linux.

Ik bedoel, tweedehands laptops of oude servers uit enterprise boedels met enkel een Windows 7 licensie (geen support meer na 17 januari 2020) verkopen ook nog prima tweedehands, omdat mensen er simpelweg een ander OS op zetten (Windows 10, Linux), ook al is het niet officieel supported.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Maar daar betaal je 2e hands voor modellen uit 2009... niet >> 300 euro voor...
Terwijl je mits beter dan 1 GB & > DDR2 en een CPU minimaal GHz, je er probleemloos Windows 10, de laatste versie op kunt draaien (met DDR2 spul uit die tijd is dat amper mogelijk).
En dat kun je van dat iMac spul uit 2009 niet zeggen, die wordt niet meer door de laatste MacOS software ondersteund.
Daar zit wel een principieel verschil, onafhankelijk of je nu een MacOS of Windows fan bent...
Dus vreemd dat er iig obv technische gronden (beter gezegd Gebrek aan support) toch die hoge prijs voor iMac spul uit 2009 betaald wordt.
En het is ook nog geen antiek... ;) Of.. .wel soms..... ;

Er wordt voor emo... betaald lijkt het meest voor de hand liggend.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 26-06-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:51
Ik heb afgelopen weekend een Mac Pro 5,1 uit 2010 verkocht voor het lieve sommetje van 750,- dat is dan wel de klap op de vuurpijl als ik de reacties hier lees :+

De gebruikte hardware in die machine werd in 2009 geintroduceerd dus als je het zo bekijkt is die Mac 10 jaar oud. Maar Mojave wordt officieel ondersteund en ik verwacht dat er wegen zijn om ook de eerst volgende MacOS itteraties aan de gang te helpen als het al niet officieel ondersteund wordt.

Toegegeven was die Mac ook wel behoorlijk geupgrade en beschikte over PCI-e flash, 32GB ram een redelijke 4GB grafische kaart en Wifi AC + BT4.0. En voor de meeste toepassingen meer dan vlot genoeg.

Macs zijn ook gewoon bijzonder waardevast

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
bokkow schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:20:
Ik heb afgelopen weekend een Mac Pro 5,1 uit 2010 verkocht voor het lieve sommetje van 750,- dat is dan wel de klap op de vuurpijl als ik de reacties hier lees :+

De gebruikte hardware in die machine werd in 2009 geintroduceerd dus als je het zo bekijkt is die Mac 10 jaar oud. Maar Mojave wordt officieel ondersteund en ik verwacht dat er wegen zijn om ook de eerst volgende MacOS itteraties aan de gang te helpen als het al niet officieel ondersteund wordt.

Toegegeven was die Mac ook wel behoorlijk geupgrade en beschikte over PCI-e flash, 32GB ram een redelijke 4GB grafische kaart en Wifi AC + BT4.0. En voor de meeste toepassingen meer dan vlot genoeg.

Macs zijn ook gewoon bijzonder waardevast
iMac 2011 27 inch met i5 en 16gb ram en een 256GB SSD voor rond de 500.

Een Mac blijft gewoon een stabiele machine, met een prima uiterlijk en snelheid.

En je kan zoals ik zelf al een aantal keer als hobby gedaan heb een Mac zoals de Mac Pro 1.1 gemakkelijk upgraden naar nieuwere versies en zelfs nieuwe EFI chips firmware etc etc etc.

Mac is prima te upgraden, en dat geld ook voor een iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
hsb85 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:37:
[...]

Dan verkoopt Apple/ koop je dus iets dat al zeker drie jaar achter loopt.
Maar dat kan je van elk product zeggen. Iemand die in 2001 Windows XP kocht heeft daar langer profijt van gehad dan iemand die dit nog in 2008 heeft gekocht. Het is de keuze van de consument om iets te kopen wat al langer beschikbaar is en binnenkort vervangen wordt of al vervangen is. Nadat de PS 4 is uitgebracht, kon je nog steeds de PS 3 kopen. De prijs was dan ook een stuk minder, waardoor het alsnog aantrekkelijk werd om een verouderde console te kopen. Je weet dat volgend jaar Samsung met de S11 komt, moeten ze daarom nu maar stoppen met het verkopen van de S10, omdat ze anders een product verkopen wat achterloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:23
Toevallig net een oude macbook (ik geloof uit 2009 met OSX 10.5.8) van mijn schoonzusje onder handen genomen. Het is altijd al een rampending geweest, vanaf begin traag/vastlopers en is iets van 3x ter reparatie weggeweest voor een aantal weken.

Ding heeft na enkele jaren schoolgebruik dan ook gewoon weg liggen rotten, maar desondanks onlangs weer uit de tas gehaald om een online boekhoudpakketje te gebruiken. Maar ook dat bleek niet mogelijk want er is geen recente browser te installeren op die versie van OSX. Upgraden kan ook niet want dat blokkeert Apple. Uiteindelijk maar Ubuntu 19.04 opgezet en het ding is nog nooit zo snel geweest en kan weer even gebruikt worden.

Dus ja het is nog bruikbaar, maar ik zie niet in waarom je meer dan 50 euro voor zo'n oud stuk schroot neer zou willen tellen. Het is maar wat de gek ervoor geeft.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Droefsnoet schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Maar dat kan je van elk product zeggen. Iemand die in 2001 Windows XP kocht heeft daar langer profijt van gehad dan iemand die dit nog in 2008 heeft gekocht. Het is de keuze van de consument om iets te kopen wat al langer beschikbaar is en binnenkort vervangen wordt of al vervangen is. Nadat de PS 4 is uitgebracht, kon je nog steeds de PS 3 kopen. De prijs was dan ook een stuk minder, waardoor het alsnog aantrekkelijk werd om een verouderde console te kopen. Je weet dat volgend jaar Samsung met de S11 komt, moeten ze daarom nu maar stoppen met het verkopen van de S10, omdat ze anders een product verkopen wat achterloopt?
Maar bij Apple dalen de prijzen niet tot nauwelijks, zelfs tweede hands blijven de prijzen redelijk stabiel. Dat is juist het gene dat ik niet snap. Mensen zeggen altijd bij een Mac maken de specs niet zo veel uit. Terwijl volgens Apple dat dus wel wat uit maakt, aangezien ze hun producten softwarematig al veel sneller end-of-life vinden dan bij Windows en Linux.

Daarnaast als je in 2001 een windows xp machine had gekocht zou je daar waarschijnlijk nog steeds windows 10 op kunnen draaien en krijg je wel upgrades en updates.

Dat je een product koopt dat hardwarematig achterloopt heb ik ook zeker geen problemen mee, pas op het moment dat hij softwarematig tegen gehouden wordt.

Daarom koop ik ook liever een toestel dat populair is bij xda, zodat ik er nog custom roms op kan zetten mocht de fabrikant hem niet meer ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

RubenDJ schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:29: Het is maar wat de gek ervoor geeft.
Mooie samenvatting, kan ik me wel in vinden..

Verder, ook eens met Linux draaien op zoiets. Op mijn oude Dell D630 laptoppie loopt Win10 echt niet maar Debian 9 loopt inderdaad ook heel soepel.

[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 26-06-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
route99 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:31:
[...]
Mooie samenvatting, kan ik me wel in vinden..

Verder, ook eens met Linux draaien op zoiets. Op mijn oude Dell D630 laptoppie loopt Win10 echt niet maar Debian 9 loopt inderdaad ook heel soepel.
Ja linux zorgt er voor dat je oude hardware zeker nog goed kan gebruiken, maar hoeveel mensen doen dat nu daadwerkelijk. Ik ken er zelf (buiten mijzelf) niemand die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Onze (2011) Linux servers draaien op een simpel AMD systeempje.
https://www.conrad.nl/p/a...bord-amd-e-350-cpu-873545
Nu nog met Debian 8 LTS, 2020 meen ik moeten we naar Debian 9 LTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
hsb85 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:04:
[...]

Ja linux zorgt er voor dat je oude hardware zeker nog goed kan gebruiken, maar hoeveel mensen doen dat nu daadwerkelijk. Ik ken er zelf (buiten mijzelf) niemand die dat doet.
Daarom vind ik ook dat een oude mac niet meer waard is dan de componenten die erin zitten. Dus hooguit enkele tientjes.

Geeft wel aan dat mensen die daardwerkelijk honderden euros uitgeven aan die oude meuk echt geen idee hebben wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn. Maar dat idee heb ik wel vaker bij apple fanboys of welke fanboys dan ook, NOFI. Er zijn ook zat nerds te vinden die meerdere mechanische toetsenborden van over de 150 euro bezitten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
RubenDJ schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Daarom vind ik ook dat een oude mac niet meer waard is dan de componenten die erin zitten. Dus hooguit enkele tientjes.

Geeft wel aan dat mensen die daardwerkelijk honderden euros uitgeven aan die oude meuk echt geen idee hebben wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn. Maar dat idee heb ik wel vaker bij apple fanboys of welke fanboys dan ook, NOFI. Er zijn ook zat nerds te vinden die meerdere mechanische toetsenborden van over de 150 euro bezitten.
Naja deels wel mee eens.

Maar goed een degelijk platform van een i7 s1366 ( dus oud ) levert ook nog altijd wat op ondanks het de 1e generatie i7 is.

Maar bij Apple blijft het een combinatie van design en naam.

Bepaalde type Toyota's van voor 2000 zijn ook nog gewoon zo 4000 5000 waard, terwijl je voor dat geld een auto kan krijgen uit 2012.
Maar puur omdat ze degelijk zijn en nooit stuk gaan. ( de techniek is ook veroudert )

Nu is dat bij een computer wel anders...ik merk ik probeer een weg te zoeken en te antwoorden met dit is nu eenmaal zo en waarom daarom :+...
Maar het is raar maar waar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
RubenDJ schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
Nou ja, je ziet dat compacte/zuinige PC hardware ook nog aardig zijn waarde houdt, oude NUCs bijvoorbeeld zijn ook vrij gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
Dreamvoid schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:40:
[...]

Nou ja, je ziet dat compacte/zuinige PC hardware ook nog aardig zijn waarde houdt, oude NUCs bijvoorbeeld zijn ook vrij gewild.
Klopt helemaal hoor, als ik even zo snel een goedkope NUC zoek op V&A zie ik er een staan uit 2013 met een 60GB SSD voor 80 euro.

Maar ik bedoel dus inderdaad macs van voor die tijd met een simpele dualcore en conventionele harddisk. Zodra ergens een SSD in zit stijgt de waarde (en daarmee de werkbaarheid) van een computer (mac of pc) al snel.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die van 80 euro is zo’n Celeron NUC, die zijn niks waard, maar de Core i3/i5 NUCs uit die tijd blijven aardig geld opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:42

Fiber

Beaches are for storming.

Mijn bijna negen jaar oude trouwe Macbook Air uit 2010 doet het gewoon nog prima voor huis, tuin en keuken gebruik. Hoofdzakelijk internet en een enkel filmpje en zo...

En die gaat z'n tiende, elfde en twaalfde verjaardag vast ook nog wel halen. En dat hij niet meer het laatste OS krijgt boeit niet, ik zie het verschil überhaupt nauwelijks en er komen nog wel steeds beveiligingsupdates binnen. High Sierra 10.13.6 was de laatste grote update.

Of hij nog geld waard is weet ik niet, ik denk van wel eigenlijk, al zal het niet heel veel meer zijn. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mektheb schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:46:
[...]

Naja deels wel mee eens.
......
Maar bij Apple blijft het een combinatie van design en naam.
Inderdaad en daar betaal men blijkbaar graag voor. Daar is niks mis mee....
Maar op hoofdpunten die essentieel zijn voor een vlotte werking van het systeem blijven ze achter. En als je voor bepaalde software een latere versie MacOS voor nodig hebt en die wordt niet ondersteund ... schiet het relatief dure systeem echt tekort.
Bepaalde type Toyota's van voor 2000 zijn ook nog gewoon zo 4000 5000 waard, terwijl je voor dat geld een auto kan krijgen uit 2012.
Maar puur omdat ze degelijk zijn en nooit stuk gaan. ( de techniek is ook veroudert )
De techniek is ook verouderd (met een "d"...) JA dat klopt maar als je aan alle milieueisen voldoet die er L+R gelden kun en mag je over al komen. En ook nog (vrijwel) net zo snel als een nieuwe auto. Als de nieuwere, qua type vergelijkbare maar door alle extra's zwaardere autos niet zo heel veel zuiniger is... zijn er behalve de gadgets, handigheidjes etc geen essentiële nu nog, zodat de oudere auto op die essentiële punten onder doet. Veiligheid? Veel zaken die een nieuwere auto zgn veiliger maken zijn er vooral op gericht dat de automobilist meer de grenzen op kan zoeken en daarbij geholpen wordt door allerlei ingebouwde tools...
Met een oudere auto en goed anticiperend rijden kun je imho net zo veilig of zelfs veiliger rijden.

Dat geldt dat niet voor een dure vrij oude iMaC of vrij dure oude PC. Die komen echt te kort voor waar je ze vaak dan voor wilt gebruiken in vergelijking tot een nieuwer systeem.
Nu is dat bij een computer wel anders...ik merk ik probeer een weg te zoeken en te antwoorden met dit is nu eenmaal zo en waarom daarom :+...
Maar het is raar maar waar :+
Gek he....
Maar dat betekent niet dat het een generieke waarheid is... het is waar voor degenen die daar belang aan hechten...
Een nuchtere persoon laat een dure oude pc/iMac staan en maakt een andere afweging.... hoezo DE waarheid.... voor hem/haar iig niet.....

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 26-06-2019 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wat is nou eigenlijk het nut van dit topic? Want dat ontgaat mij een beetje.

Til je zwaar aan die ondersteuningstijd of vind je het te duur dan koop je het toch gewoon niet?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Donstil schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:38:
Wat is nou eigenlijk het nut van dit topic? Want dat ontgaat mij een beetje.

Til je zwaar aan die ondersteuningstijd of vind je het te duur dan koop je het toch gewoon niet?
Ik vind de ondersteuningstijd inderdaad een erg aparte bij Apple. Iedereen prijst ze de hemel in omdat ze hun mobiele OS zo lang ondersteunen en ondertussen wordt hun desktop OS helemaal niet lang ondersteunt, met Windows of Linux zit je dan veel beter.

Maar wat ik vooral niet snap is dat blijkbaar niemand dit weet en dat daarmee de MacOS computers na 7 jaar eigenlijk nog voor veel te veel geld (naar verhouding) verkocht worden. Terwijl het zeker waar is dat ze nog bruikbaar zijn voor een beperkte doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het feit dat een OS geen updates meer krijgt wil niet zeggen dat het niet meer werkt. Ik denk dat dit ook een belangrijke factor is. Een Mac met 10.13 kan prima functioneren en alle dagelijkse taken aan. Soms willen mensen een keer een Mac proberen om te kijken of het wat voor hun is, dan koop je niet meteen een nieuwe maar ga je eerst eens tweedehands kijken.

Verder: met een hack kunnen ook de oude Macs van Catalina worden voorzien. Dat zou ook nog een punt kunnen zijn om een oude Mac te gebruiken.

Daarbij komt natuurlijk nog dat een Mac mooier staat in je werkkamer dan een PC met alle kabels die er bij komen kijken. Een Mac uit 2009 kun je al prima gebruiken en bedienen met maar 1 kabel: de 230V kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Je kunt met DOSDude patches vaak nog wel een paar jaartjes extra er uit persen.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Laatst online: 18:52
In de live muziek business (main stage, ableton, dat soort spul), dat recente macs het gewoon veel slechter doen dan oudere. Daar is de late 2015 (oid) nu heel populair om die rede.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 10:47
Eenvoudig: een macpro 2008 kan nog steeds catalina draaien. Een dual 2.8Ghz systeem met 32Gb koop je voor zo;n 250 a 300 E. Het stroomverbuik buiten beschouwing latende (dat is waarom ik het niet voor continu gebruik zou aanraden), heb je voor dat bedrag een verdomd mooi systeempje wat nog steeds goed meedraait. Reserve onderdelen kosten geen drol, itt aktuele spullen...
Een mac pro 2009 kun je upgraden naar dual 6 core 3.46 Ghz xeon (24 threads totaal), 128 of zelfs 160Gb voor onder de 750E. Probeer dat maar eens met een recent model Een nvme pcie kaartje kost 10E, kun je tot 2Gb/sec diskio doen... Nee eerder wijsheid om een oude mac te gebruiken en luiheid/geldverkwisting als je een imac pro uitbreidt tot die specs ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 18:39
Tja, dit topic was al dubieus en de kick maakt het niet beter. Slotje dus :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.