Zuinige plex media server met eventuele 4k transcoding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een plex media server neerzetten. Dit systeem moet in principe 24/7 draaien dus een vereiste is wel om zo zuinig mogelijk setup te bouwen. Omdat ik zelf een 4k systeem heb en ook een iets mindere tv moet het mogelijk zijn om 4k te transcoden.

Ik wil hem ook graag gebruiken om bij de tv neertezetten om zo de plex media server ook te gebruiken om de content te streamen naar mijn tv. Dit omdat ik graag een philips hue sync wil toepassen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb zelf een lijstje gemaakt zonder HDD''s omdat deze gewoon duur zijn en ik niet mee wil nemen in mijn budget. Dus exclusief hdd's 800 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Met mbt energiezuinig wil ik van scratch beginnen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Krachtige processor om 4k transcoding te ondersteunen. Ruimte voor minimaal 6 bays HDD schrijven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem gaat 24/7 draaien dus energie zuinig is wel een vereiste. Dit mag echter niet ten koste van de kracht gaan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf een lijstje gemaakt en ik zou hier graag feedback op willen. Wat kan er beter? Wat zijn mijn andere keuzes mbt energiezuinig.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 212,-€ 212,-
1MoederbordenGigabyte Z390 M Gaming€ 139,20€ 139,20
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 95,75€ 95,75
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 49,50€ 49,50
1VoedingenGigabyte G750H€ 76,-€ 76,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 106,-€ 106,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 678,45

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hoeveel streams wil je transcoden? 1 stream van 4K > 1080P red de Kaby Lake Pentium G4560 in mijn thuisserver net. Dat is dan software-transcoding, want hardware-transcode is één grote misère met een Xpenology systeem.

Kijk anders eens naar AMD Ryzen, daar krijg je meer cores voor minder geld. Nadeel is dat je nog een GPU moet zoeken.

Waarom een 1TB SSD? Welk OS ga je Plex op draaien?

[ Voor 18% gewijzigd door Kuusj op 24-06-2019 18:50 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Kuusj schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:49:
Hoeveel streams wil je transcoden? 1 stream van 4K > 1080P red de Kaby Lake Pentium G4560 in mijn thuisserver net. Dat is dan software-transcoding, want hardware-transcode is één grote misère met een Xpenology systeem.

Kijk anders eens naar AMD Ryzen, daar krijg je meer cores voor minder geld. Nadeel is dat je nog een GPU moet zoeken.

Waarom een 1TB SSD? Welk OS ga je Plex op draaien?
Ik heb mij laten vertellen dat de Intel UHD Graphics 630 van de intel processoren meerdere 4k streams kunnen transcoden. Daarom ben ik voor deze setup gegaan en niet de ryzen.

Losse videokaart zorgt ook voor extra energieverbruik in mijn ogen

Ik zit zelf te denken aan 3 streams transcoding

Mobiel tablet en tv boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Extrix schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:51:
[...]

Ik heb mij laten vertellen dat de Intel UHD Graphics 630 van de intel processoren meerdere 4k streams kunnen transcoden. Daarom ben ik voor deze setup gegaan en niet de ryzen.

Losse videokaart zorgt ook voor extra energieverbruik in mijn ogen

Ik zit zelf te denken aan 3 streams transcoding

Mobiel tablet en tv boven
Dat klopt wel, maar het probleem is dat niet iedere combinatie van PMS met OS garandeert dat hardware transcoding werkt. Daarom ook de vraag op welk OS je dit wil gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Ik zat zelf te denken gewoon aan windows maar dat is omdat ik het ken.. Dus andere suggesties zijn ook altijd welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Extrix schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:04:
Ik zat zelf te denken gewoon aan windows maar dat is omdat ik het ken.. Dus andere suggesties zijn ook altijd welkom
Windows is niet meteen het zuinigste meestal, omdat er nogal wat overhead op zit qua resourcegebruik. Ubuntu Server is hier (afaik) een stukje beter in. Maar goed, dat vereist ook weer enige kennis van Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

Wat info over de hard en software.

Side note, je kan ook een Nvidia shield als server gebruiken. Heel veel zuiniger gaat het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
nvidia shield is niet bruikbaar voor opslag en dat is wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is eenvoudig op te lossen natuurlijk. Genoeg externe behuizingen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Yes maar ga toch liever voor een setup die mij meer mogelijkheden geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap ik. Wellicht handig om dat dan in de ts erbij te zetten? En waar je dan aan denkt qua mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:39
Transcoding zoveel mogelijk vermijden. Dan kun je een heel zuinig (en dus minder krachtig) systeem neerzetten.

Sinds ik atv’s (4 en 4k) gebruik staat de xeon server met twee vingers in zijn spreekwoordelijke neus. Dat kan ook uiteraard met nvidia shield en/of wat china media spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Nu ga ik in eerste instantie alleen plex instantie opdraaien. Ben zelf ook ontwikkelaar dus wellicht ook mijn privé projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Domino schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:50:
Transcoding zoveel mogelijk vermijden. Dan kun je een heel zuinig (en dus minder krachtig) systeem neerzetten.

Sinds ik atv’s (4 en 4k) gebruik staat de xeon server met twee vingers in zijn spreekwoordelijke neus. Dat kan ook uiteraard met nvidia shield en/of wat china media spelers.
Heb je ook helemaal gelijk in maar omdat 4k niet gangbaar is voor alle apparaten wil ik toch de optie hebben om het te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
4k transcoding in software kun je wel uit je hoofd zetten. Helemaal als je praat over 3 streams. Een atv 4k met infuse of de plex experimental/enhanced player doet dat zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Domino schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:55:
4k transcoding in software kun je wel uit je hoofd zetten. Helemaal als je praat over 3 streams. Een atv 4k met infuse of de plex experimental/enhanced player doet dat zonder probleem.
Dat valt reuze mee..
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het bronmateriaal allemaal om te zetten in 1080P varianten omdat je op een mobiel apparaat sowieso geen 4K kan afspelen, maar dat omzetten duurt met een paar honderd bestanden van enkele uren per stuk echt een eeuwigheid op een 'langzame' CPU.

De CPU in mijn server haalt een Passmark score van 4850, een i5 9400 haalt 11900. Dus twee streams zou moeten lukken. De Ryzen 7 1800X (die momenteel niet veel meer kost), haalt 15420. De 9900K haalt 20200, dus die of een Ryzen 3700X/3800X moet drie streams wel trekken. Maar ja, kost natuurlijk wel wat. Iets als de nieuwe 750,- kostende (als het goed is) Ryzen 3950X zou tegen de 30.000 moeten gaan :+

Ik zou goed uitzoeken bij welke combo's hardware transcode wel en niet werkt. Kan je een hoop geld schelen.

Ik laat mijn CPU dan overigens als test een 26mbit/s 4K bestand omzetten naar 20mbit/s 1080p. Ik heb ook even een 4K film geprobeerd van 86mbit/s naar 20mbit 1080p en dat redt hij het eigenlijk niet, hij moet bufferen na 1 minuut. Je zou natuurlijk de film alvast kunnen 'aanzetten' en dan je drinken/eten pakken, zodat hij een buffer kan opbouwen. Of gewoon een snellere CPU kopen, wat je al van plan bent.

Ik moet eens kijken of het plaatsen van mijn 6700K in de server een significant effect gaat hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Kuusj op 24-06-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Jup wordt ook wel lastig maar kom wel in de buurt met de juiste hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Een 4k transcode ‘kost’, afhankelijk van de bron, tussen de 7500 en 15000 passmark heb ik ergens gelezen.

Sta je raar te kijken als je het complete budget spendeert aan een 3950x en hij buffert nog. Bovendien verlies je HDR bij transcoding als ik het goed heb.

Ik blijf erbij dat direct stream en/of direct play een veel beter idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Domino schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:42:
Een 4k transcode ‘kost’, afhankelijk van de bron, tussen de 7500 en 15000 passmark heb ik ergens gelezen.

Sta je raar te kijken als je het complete budget spendeert aan een 3950x en hij buffert nog. Bovendien verlies je HDR bij transcoding als ik het goed heb.

Ik blijf erbij dat direct stream en/of direct play een veel beter idee is.
Klopt dat hdr verloren gaat maar het gaat ook om 4k --> 1080p. en dan heb je sowieso geen hdr volgens mij
Pagina: 1