hjkv schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:45:
[...]
De bouwkwaliteit en support van HP, Dell en Lenovo is toch wel vele malen beter dan die van Apple. Geen toetsenborden met 1mm travel die er na een tijdje vanzelf mee ophouden, geen problemen met oververhitting als je een tijdje volle performance vraagt etc etc. Met MBP's is er iedere keer wel een significante ontwerpfout die door Apple wordt ontkend totdat er weer eens een rechtszaak gestart wordt.
De bouwkwaliteit van macbooks is bagger. Zowel op mechanische stevigheid als intern ontwerp. De support idem dito. Ik zie Apple nog geen 3 jaar lang next business day service aan huis bieden. Macbooks zien er mooi uit en zijn lekker dun, maar serieus werk zou ik er niet op willen doen.
Maar goed, ik denk niet dat wij het eens zullen worden
Voor eenvoudig CAD werk is 16GB voldoende. Voor uitgebreider werk en met het oog op de toekomst zou ik wel 32GB nemen. Dat dat bij Apple $400 kost is de aard van het beestje.
Ik sta zeker open voor andere merken, heb een Windows Desktop, en ik hoorde ook wel over de huidige Macbook Pro problemen maar als je een beetje de reviews begint te lezen, en wat op onderzoek gaat, dan merk je het volgende:
Thermal "throttling" (lagere boostclock is niet echt throttling maar kom) is ook bij de Dell XPS en Dell Precision lijn (zelfde chassis) een probleem, en bij de meeste laptops van dat type. Je kan namelijk maar zoveel koeling kwijt in een dun chassis. De Macbook doet het niet beter of slechter dan een Dell XPS of een Asus UX550. Integendeel. Maar ja, als het bij een Dell of Asus gebeurt kraait er geen haan naar. En ja, als ik snel even naar klanten moet neem ik liever een dunne lichte laptop mee.
Thermal throttling (onder baseclock) was een probleem met de 2018 Macbook pro, en is met de 2019 versie verholpen (loopt 10 graden koeler dan de 2018). In elk geval: hij gaat niet onder base clock, en loopt zelfs de 8-core versie op 2.9 Ghz, wat ver boven de base clock is. Zelfs met de thermal limits presteert een 8-core Macbook Pro veel beter dan de Dell XPS met 6 cores, of zelfs een dik mobiel workstation met 6 cores.
Dat van die bouwkwaliteit: Mijn vorige Dell laptop was na 5 jaar klaar voor de schroothoop: Afbladerende verf, problemen met het keyboard, etc. Mijn vorige Macbook zag er / werkte nog als nieuw uit na 5 jaar. Lees ook maar eens online over de Dell XPS, Asus UX550 of Razer Blade: tal van problemen, waarvoor amper support geboden wordt. Maar weerom: als er bij Dell iets gebeurt kraait er geen haan naar. Als een Macbook een probleem heeft (wat ze ook hebben, elke laptop heeft wel iets) is het voorpaginanieuws.
Apple heeft tenminste reparatieprogramma's waarbij bijvoorbeeld de keyboardproblemen nog jaren BUITEN garantie worden verholpen. Mijn vorige Macbook had een wijdverspreid schermprobleem, dat Apple voor mij gratis buiten garantie heeft gerepareerd. Top service wat mij betreft.
Kortom: ik heb nog geen thin-and-light workstation gevonden dat GEEN gekende problemen heeft, en dat beter presteert als de Macbook Pro met i9 8-core.