[auto radio] gezoem en hoge piep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vorige week heb ik een prachtige Toyota Starlet in mijn bezit. Helaas deed de autoradio (met cassette) het niet meer, dus ik dacht: "Autoradiootje, dat is niet zo moeilijk om er eentje in te zetten." Dus ik heb een simpel autoradiootje gekocht via Bol.com, die oude eruit gehaald en de nieuwe aangesloten.
Echter toen ik de sleutel omdraaide van mijn contact (motor staat nog niet aan), komt er gelijk een irritant gezoem en gepiep uit mijn speakers te komen.

Ik heb alles goed na gecheckt qua kabels, maar volgens mij klopt dat allemaal.
Ik heb een beetje zitten schuiven met de kabels, maar dat maakte geen verschil.
Verder zag ik ergens op internet een oplossing met een kabeltje om de RCA uitgang naar de behuizing van de autoradio (aarde), maar dat leverde ook geen verschil op.

In de auto zitten voor nog de oorspronkelijke speakers en achter zitten er twee Boschmann speakertjes (PR3300). De auto radio die ik gekocht heb is een CDX-DT101BT.
Ben ik de optimistisch geweest met het goedkope modelletje auto radio?

Iemand enig idee of hier een oplossing voor is? Of moet ik toch even naar een garage?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:14

DataGhost

iPL dev

Ik ben toevallig vandaag op zoek geweest naar een oplossing voor hetzelfde probleem, je hebt waarschijnlijk gewoon ruis op je boordspanning en er zal geen filter in dat simpele radiootje zitten. Waarschijnlijk hoor je de toonhoogte ook veranderen met het toerental van de motor. Je zal dus een filter voor de voeding van de radio moeten zetten, dat kan je als je handig bent zelf maken want het hoeft niet meer te zijn dan 2 condensatoren en een spoeltje. Ik heb nog niks doorgerekend en geprobeerd maar deze guide ziet er logisch uit. Een dezer dagen ga ik er zelf mee aan de slag dus dan zou ik je er wat meer over kunnen vertellen.

Als je niet zo handig bent, wellicht dat een auto- of audiozaak precies weet wat je nodig hebt en dat kant-en-klaar heeft liggen.

Edit: oeps, lees nu pas dat het met de motor uit ook al mis is. Het zou alsnog kunnen dat verbruikers op je boordnet, zoals je boordcomputer, ECU, verlichting en brandstofpomp (die begint vaak al te draaien op II, voordat je start) zorgen voor vieze inputspanning op je radio. Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de radio zelf gaar is. Als je handig bent (wederom :P) kan je proberen de voeding van de radio direct aan te sluiten op de accu zonder dat de auto op contact hoeft te staan, en luister dan of je het probleem nog steeds hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 24-06-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Denk dat niemand zo 1,2,3 een oplossing kan verzinnen zonder te weten hoe het zit :P
Ik heb alles goed na gecheckt qua kabels, maar volgens mij klopt dat allemaal.
En toch klinkt het als lekstroom/verkeerd aangesloten :P
Zit er nergens kortsluiting tussen een voedingsdraad en een speakerdraad?
Komt het geluid uit alle speakers of slechts eentje?
Loopt er ergens een aardedraad/min-draad van de radio naar de carrosserie?
Heb je gewoon hop radio eruit gelepeld, stekker in de nieuwe radio geplugd en zo aangezet?
En wàt werkte er niet aan de oude? (Afgezien van de cassettespeler) Daar zit misschien een hint in waarom de nieuwe het niet doet.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tof dat jullie reageren!
Inderdaad piept ie al ook als de motor nog niet aan staat.

Verder heb ik elk kabeltje gevolgd van de aansluiting vanaf de Toyota, naar de ISO stekker, naar de stekker die met de radio mee geleverd is, maar daar loopt elk draadje goed. (alleen de antenne aansluitingen van de ISO stekker missen op de Toyota stekker).
Ik heb na gemeten en er komt 12v uit de permanente en wanneer de sleutel op ACC staat ook uit de Switch uitgang.
Er is geen kortsluiting tussen een voedingsdraad en een speakerdraad. Daarbij komt er uit alle speakers het gepiep.
Of er een min-draad naar de carrosserie loopt ga ik wel vanuit. Er is in ieder geval een ground vanuit de Toyota stekker.. kan niet checken of dat die echt aan de carrosserie is aangesloten, maar daar ga ik maar even vanuit.

Omdat het scherm van de oude radio het niet deed ging ik er vanuit dat ie stuk was, maar na nader onderzoek zag ik in de behuizing toch wat lampjes branden en zag ik dat er geen kabeltje liep naar de illumination ingang. Toen ik een kabeltje trok van de Illumination uitgang van de stekker naar de radio gebeurde er niks (ik meette ook geen stroom), maar toen ik een kabeltje trok vanaf de Switch uitgang naar de Illumination op de radio (met sleutel op ACC) ging tot mijn verbazing het scherm aan en begon de radio te spelen. Er is weer leven! Helaas dat ik geen cassette heb om de cassettespeler te testen.

Het geruis en gepiep ligt dus waarschijnlijk aan dat de radio goedkope rommel is...(?) of met de USB/bluetooth aansluiting te hip voor mijn Starlet.... ????

Maar nu de vraag hoezo werkt mijn oude radio wel met dit extra kabeltje naar de illumination???

Denk dat ik wel deze oude ga vervangen omdat de frequentie scanner niet zo lekker meer werkt (hij pakt niks op), dus ben ik alleen afhankelijk van de voorgeprogrammeerde zenders die een beetje ruisen... (en daarbij is een connectie met mijn telefoon wel fijn..). Dus wel goed om te weten waar ik eventueel rekening mee moet houden als ik een nieuwe radio koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:39:
Tof dat jullie reageren!
Inderdaad piept ie al ook als de motor nog niet aan staat.

Verder heb ik elk kabeltje gevolgd van de aansluiting vanaf de Toyota, naar de ISO stekker, naar de stekker die met de radio mee geleverd is, maar daar loopt elk draadje goed. (alleen de antenne aansluitingen van de ISO stekker missen op de Toyota stekker).
Ik heb na gemeten en er komt 12v uit de permanente en wanneer de sleutel op ACC staat ook uit de Switch uitgang.
Er is geen kortsluiting tussen een voedingsdraad en een speakerdraad. Daarbij komt er uit alle speakers het gepiep.
Of er een min-draad naar de carrosserie loopt ga ik wel vanuit. Er is in ieder geval een ground vanuit de Toyota stekker.. kan niet checken of dat die echt aan de carrosserie is aangesloten, maar daar ga ik maar even vanuit.

Omdat het scherm van de oude radio het niet deed ging ik er vanuit dat ie stuk was, maar na nader onderzoek zag ik in de behuizing toch wat lampjes branden en zag ik dat er geen kabeltje liep naar de illumination ingang. Toen ik een kabeltje trok van de Illumination uitgang van de stekker naar de radio gebeurde er niks (ik meette ook geen stroom), maar toen ik een kabeltje trok vanaf de Switch uitgang naar de Illumination op de radio (met sleutel op ACC) ging tot mijn verbazing het scherm aan en begon de radio te spelen. Er is weer leven! Helaas dat ik geen cassette heb om de cassettespeler te testen.

Het geruis en gepiep ligt dus waarschijnlijk aan dat de radio goedkope rommel is...(?) of met de USB/bluetooth aansluiting te hip voor mijn Starlet.... ????

Maar nu de vraag hoezo werkt mijn oude radio wel met dit extra kabeltje naar de illumination???

Denk dat ik wel deze oude ga vervangen omdat de frequentie scanner niet zo lekker meer werkt (hij pakt niks op), dus ben ik alleen afhankelijk van de voorgeprogrammeerde zenders die een beetje ruisen... (en daarbij is een connectie met mijn telefoon wel fijn..). Dus wel goed om te weten waar ik eventueel rekening mee moet houden als ik een nieuwe radio koop....
Ook de goedkopere modellen van sony of pioneer en andere wat 'bekendere' merken met BT in de 50-100 euro categorie doen het gewoon prima, kun je bijna niet mee de mist in gaan :)

Als die dan nog storen is er wel duidelijk iets anders aan de hand :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.