Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdtd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 04:20
Mijn vraag
Mijn Videokaart presteert ineens zwaar onder maat.
Volgens GPU-Z wordt maar één PCI-E lane gebruikt ten alle tijden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de drivers opnieuw geïnstalleerd met DDU, ik heb de videokaart eruit gehaald en op nieuw geplaatst om te kijken of dat iets deed, heeft allemaal niet geholpen.
Wat ik wel heb opgemerkt is toen ik er een gtx 1050ti in stopte die wel gewoon 16 lanes gebruikte.

Deze situatie heb ik op mijn eigen rig dus nagebootst, ik krijg 40 fps als het druk is en als er geen auto's om me heen zijn 58 fps max. De videokaart is steeds hetgene waar ik op bottlenek.

Hieronder mijn rig:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-7700 Tray€ 317,90€ 317,90
1MoederbordenGigabyte GA-Z170N-WIFI€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenZotac GeForce GTX 1080 8GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSilverstone Milo ML08€ 80,90€ 80,90
1ProcessorkoelingSilverstone Argon AR06€ 33,32€ 33,32
1VentilatorenNoctua NF-A9x14 PWM , 92mm€ 16,35€ 16,35
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16R€ 137,56€ 137,56
1Optische drivesSony Optiarc BC5600S (2x, SATA-150, dual-layer, slimline, Slot-loading, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSilverstone SFX Series SX500-LG v2.0€ 84,99€ 84,99
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 2TB€ 299,-€ 299,-
1Solid state drivesToshiba XG3 M.2 256GB€ 136,-€ 136,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.106,02

Iemand hier een idee?

Ryzen 9 3900x - MSI MEG X570 UNIFY - ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 - 128GB HyperX Fury black @3200mhz

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de specificaties van je moederbord kan ik niet zo aflezen hoeveel PCI-e lanes je precies tot je beschikking hebt. Je hebt in elk geval 1 pci-e 3.0 x16 slot, voor je videokaart, maar de M.2. Toshiba ssd pikt daar ook x4 snelheid vanaf. Mocht je moederbord (eigenlijk de processor) maar maximaal 16 PIC-e lanes ondersteunen dan blijven er maar 12 lanes over voor je videokaart. Normaal gesproken zou dat qua data overdracht geen problemen moeten opleveren, maar wat zo verdacht is dat het van de ene op de andere moment gebeurt.

Wanneer is de laatste bios update gedaan?
Start -> CMD -> type in : wmic bios get smbiosbiosversion
en vergelijk dat met de laatste versie op de website van de fabrikant.
Ik zeg niet dat dit de reden is, maar het alvast uitsluiten kan geen kwaad.

Je zegt tevens een andere videokaart te hebben gebruikt. Het is doorgaans meestal erg verstandig om drivers van de vorige videokaart eerst volledig te verwijderen en dan de andere kaart te plaatsen en dan de nieuwe drivers voor die kaart te installeren. Dit gaat voornamelijk in het bijzonder op voor switchen tussen Nvidia en AMD, maar ook voor andere types van 1 soort. In dit geval tussen de GTX 1080 en de GTX 1050ti.

Mijn advies:
- Check je bios voor updates en update daar waar nodig.
- Déinstalleer alle drivers voor de GTX 1050ti (en verwijder ook alle aanverwante programma's, check bv. in de Program Files directories naar Nvidia mappen en delete deze, gebruik eventueel CCleaner om te zoeken naar overige Nvidia programma's en verwijder die ook. Na déinstallatie gooi de Cleaner er zelf ook nog even overheen, met name het register en schoon de ongeldige waarden in het register op, dit doet CCleaner wel voor je). Schakel je pc uit.
- Haal de GTX 1050ti er uit (als je dit nog niet gedaan hebt).
- Als je toch je kast op dat moment open hebt, blaas even je PCI-e slot schoon en check de GTX 1080 op viezigheid en/of stof.
- Plaats de GTX 1080 opnieuw en pak vanaf de Nvidia website de meest recente drivers en installeer die. Wacht eventueel even op Windows, want die zal ongetwijfeld de Windows drivers voor die kaart installeren, en pak daarna de officiële drivers van de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:45:
Volgens de specificaties van je moederbord kan ik niet zo aflezen hoeveel PCI-e lanes je precies tot je beschikking hebt. Je hebt in elk geval 1 pci-e 3.0 x16 slot, voor je videokaart, maar de M.2. Toshiba ssd pikt daar ook x4 snelheid vanaf. Mocht je moederbord (eigenlijk de processor) maar maximaal 16 PIC-e lanes ondersteunen dan blijven er maar 12 lanes over voor je videokaart. Normaal gesproken zou dat qua data overdracht geen problemen moeten opleveren, maar wat zo verdacht is dat het van de ene op de andere moment gebeurt.
Alle standaard consumenten processors hebben 16 lanes, maar ook de PCH heeft nog lanes natuurlijk, daar zit de m.2 aan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-08 18:07
nelizmastr schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 06:49:
[...]

Alle standaard consumenten processors hebben 16 lanes, maar ook de PCH heeft nog lanes natuurlijk, daar zit de m.2 aan.
Euh, nee hoor. mijn 5930K heeft al 40 Lanes.. Is gewoon een "standaard consumenten processor".. De AMD Threattrippers hebben er doorgaands 60 en alle i9 prosessoren hebben er minimal 24..

Maar een beperking aan het aantal Lanes zou er niet voor moeten zorgen dat de GPU er maar 1 toegedeeld krijgt. Mijn eerste idee zou zijn om de kaart in een andere PC te zetten, en te kijken of hij daar ook maar 1 Lane toegedeeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Als ik zo naar je behuizing kijk maakt deze gebruik van een 90º riser voor de videokaart, dat lijkt me dus de eerste verdachte:

https://www.silverstonete...oduct.php?pid=607&area=en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

micla schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:16:
[...]

Euh, nee hoor. mijn 5930K heeft al 40 Lanes.. Is gewoon een "standaard consumenten processor".. De AMD Threattrippers hebben er doorgaands 60 en alle i9 prosessoren hebben er minimal 24..

Maar een beperking aan het aantal Lanes zou er niet voor moeten zorgen dat de GPU er maar 1 toegedeeld krijgt. Mijn eerste idee zou zijn om de kaart in een andere PC te zetten, en te kijken of hij daar ook maar 1 Lane toegedeeld krijgt.
Ik heb het over normale consumenten processors en jij komt met zware HEDT chips. Goed verhaal, verder dus niet relevant voor mij reactie :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdtd
Dank jullie allen voor de reacties.

Er worden echter suggesties gedaan voor dingen die ik al heb uitgevoerd.
Ik zal beter beschrijven wat ik al heb gedaan.

1.
Mijn eerste actie nadat ik het constateerde was om de videokaart te reseaten.
Heb m er uit gehaald, heb de riser eruit gehaald, alles met een busje perslucht schoongeblazen, en toen weer in elkaar gezet. Geen effect.
2.
DDU. Of de volle naam, Display Driver Uninstaller wordt online veel aangeraden om gpu drivers compleet te deïnstaleren. Heb ik gedaan, nieuwe drivers. Geen resultaat.
3.
Om te kijken of het het systeem is of de gpu, heb ik de 1080 vervangen met een 1050ti die ik had liggen.
Resultaat: 1050ti werkt zonder problemen, alle 16 lanes worden gebruikt.

Ik denk nu dus het probleem bij de videokaart ligt.
Is het de moeite waard om de 1080 bios te flashen?
Of moet ik elders kijken?

Ik ben nu bezig met me voor te bereiden voor vakantie, dus serieuze ingrepen moeten tot daarna wachten.

Alsnog vriendelijk bedankt voor uw aandacht allen.

Ryzen 9 3900x - MSI MEG X570 UNIFY - ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 - 128GB HyperX Fury black @3200mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:39
wtdtd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:20:
Dank jullie allen voor de reacties.

Er worden echter suggesties gedaan voor dingen die ik al heb uitgevoerd.
Ik zal beter beschrijven wat ik al heb gedaan.

1.
Mijn eerste actie nadat ik het constateerde was om de videokaart te reseaten.
Heb m er uit gehaald, heb de riser eruit gehaald, alles met een busje perslucht schoongeblazen, en toen weer in elkaar gezet. Geen effect.
2.
DDU. Of de volle naam, Display Driver Uninstaller wordt online veel aangeraden om gpu drivers compleet te deïnstaleren. Heb ik gedaan, nieuwe drivers. Geen resultaat.
3.
Om te kijken of het het systeem is of de gpu, heb ik de 1080 vervangen met een 1050ti die ik had liggen.
Resultaat: 1050ti werkt zonder problemen, alle 16 lanes worden gebruikt.

Ik denk nu dus het probleem bij de videokaart ligt.
Is het de moeite waard om de 1080 bios te flashen?
Of moet ik elders kijken?

Ik ben nu bezig met me voor te bereiden voor vakantie, dus serieuze ingrepen moeten tot daarna wachten.

Alsnog vriendelijk bedankt voor uw aandacht allen.
Heb je het al eens geprobeerd zonder de riser?
Ik zie dat je een erg kleine case hebt dus zonder riser zal het niet in je case passen, maar je kunt het wel op het moederbord buiten de case proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Is je riser idd wel van goede kwaliteit? Met een goede riser kan je riser op riser aansluiten een meter of 2 voordat je sterkte verliest

YouTube: How many PCIe Extensions is TOO MANY??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdtd
Waarom zou de riser het probleem zijn met de 1080 maar niet met de 1050ti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
De 1080 vraagt veel meer bandwidth?

Niemand claimt ook dat dat het probleem is, maar het is wel een onderdeel van het trouble shooten, de aansluitingen/kabels.

Zijn je pci-e kabels/voeding ook wel in orde? Een 1050 kan praktisch zonder externe pci-e kabels goed draaien. Ook eventueel een punt van aandacht.

[ Voor 95% gewijzigd door legendareN op 29-06-2019 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar meer bandwith zou niet uit hoeven maken voor het aantal beschikbare lanes.
Desalniettemin zou ik 'm toch ook echt zonder riser testen. Zou echt niet de eerste keer zijn dat die dingen juist voor compatibility issues zorgen.
Pagina: 1