Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Homp
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06 12:43
Mijn vraag:

Afgelopen week kreeg ik tijdens het gamen, een paar keer een BSOD. De melding hierbij was: uncorrectable error. We'll restart the PC.

Maar, hier bleef de PC ook op hangen (0% bleef staan).

Na een harde reset deed hij het weer en kon ik gewoon gamen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7500 Boxed€ 179,48€ 179,48
1MoederbordenMSI B250 PC Mate€ 121,70€ 121,70
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 208,05€ 208,05
1BehuizingenNZXT S340 Colour Edition Zwart/Blauw€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 77,05€ 77,05
1VoedingenCorsair CX450M€ 49,99€ 49,99
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 145,90€ 145,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 118,26€ 118,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 923,33

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
"
Na een aantal keer hetzelfde probleem gehad te hebben, ben ik natuurlijk op zoek gegaan naar wat de oorzaak kan zijn. Chkdsk uitgevoerd, geen problemen. Bios heb ik nooit wijzigingen in doorgevoerd.
Tijdens het zoeken naar de oorzaak (lees; googlen naar de problemen) chrashte de PC nogmaals. Nu gaat hij, in tegenstelling tot eerst, helaas nog wel aan, maar geeft hij geen beeld.
Bij het moederbord brandt de EZ Led indicator bij CPU. Dit doet mij vermoeden dat de CPU kapot is. Deze heb ik verwijderd, met een droge doek schoongemaakt (koelpasta eraf) en opnieuw geïnstalleerd (met nieuwe koelpasta) echter het lampje blijft branden, en er komt nog steeds geen beeld.

Wat is nu wijsheid? Een nieuwe processor kopen? Met het risico dat het niet de processor is? Omdat er ook geen beeld meer gegeven wordt, kan ik ook vrij weinig anders..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alle reacties

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-11 20:39
Videokaart eruit halen en kijken of die wel beeld geeft? Ik denk dat als ik het zo lees je moederbord niet meer goed is. Je zou ook een geheugen module eruit kunnen halen, en switchen. Eventueel andere voeding als je die hebt liggen, en bios batterij er een paar minuten uit laten en weer erin doen + pc aanzetten.

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-11 17:40
kan je misschien ergens een zelfde cpu lenen?
anders een ander moederbord proberen

misschien om te proberen is de hele pc uit elkaar halen en ergens op tafel met onderliggend iets. de computer stap voor stap opbouwen om te kijken waar het aan ligt. om dingen uit te sluiten

[ Voor 53% gewijzigd door jeppekroezen op 24-06-2019 10:12 ]

• Homp
Helaas, geen andere CPU/Voeding liggen.

Maar sowieso dus goed om alles uit elkaar te halen. Hoe begin ik dan verder met testen? CPU op het moederbord zetten, aansluiten op voeding en aanzetten? En het kan dus ook het moederbord dan nog zijn, aangezien de Debug light van de CPU op het Mobo aangaat?

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:16

LankHoar

Langharig tuig

Heb je foto's gemaakt van de BSOD? Normaliter staat er een code bij, en die kun je dan opzoeken. Dat helpt enorm met troubleshooten.

Ik neem aan dat je nog steeds geen beeld krijgt?
1. Probeer je PC eens te starten met enkel mobo, voeding, RAM en CPU. Dit zou je naar de BIOS moeten brengen. Zo niet, dan is een van deze onderdelen het probleem.
2. Probeer het dan eens ook zonder RAM. Hoor je dan piepjes (er van uitgaande dat er een speaker is aangesloten, of op mobo aanwezig)? Even de foutcodes opzoeken van je mobo en kijken of dat het probleem is. Dan is je RAM waarschijnlijk ook goed, en kan het dus alleen nog de CPU, voeding en mobo zijn, maar waarschijnlijk is het dan je CPU of mobo.

Sorry ik zat fout met mijn laatste punt. Dat gaat niet lukken. Na punt 2 zie ik alleen test mogelijkheden met reserve onderdelen.

[ Voor 44% gewijzigd door LankHoar op 24-06-2019 10:47 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Homp
Dank voor de suggesties. Ik ga het proberen! Ik zal de voortgang posten!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

Bij het moederbord brandt de EZ Led indicator bij CPU. Dit doet mij vermoeden dat de CPU kapot is.
Wat is nu wijsheid? Een nieuwe processor kopen? Met het risico dat het niet de processor is?
Processor gaan echt zelden kapot onder normale omstandigheden (dus, geen extreme overclocks / overvolts enz), en gezien het een B-chipset is en een non-K processor is overclocken wel uitgesloten.

Wat veel meer voor de hand ligt, is dat juist het moederbord defect is.

• cpt0bvi0us1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-12-2022
Ik heb ooit 1 keer gehad dat de CPU stuk was maar toen was mijn voeding defect gegaan & zo een ketting reactie veroorzaak naar de andere componenten.

Ik zou eerst proberen zoals LankHoar zegt.
Alle niet nodige componenten loskoppelen.
Eerst met CPU, RAM & mobo opstarten.
Dan zou de PC zijn BIOS POST moeten geven.
Ik veronderstel dat je een grafische chip hebt op je CPU?
Als je moederbord een VGA uitgang ofzo heeft daar eens je monitor op aansluiten.

Als alles zo verder goed gaat stuk voor stuk bijvoegen.
Indien alles zo gaat kan je ook eens booten vanaf een stik & memtest laten lopen.
Eens je RAM geheugen in de andere DIMM slots steken.
Opstarten met 1 reepje RAM in plaats van 2 over de verschillende slots proberen.

• Homp
Ja, de I5-7500 heeft voor zover ik weet een geïntegreerde Intel HD Graphics 630 chip, dus dat zou moeten werken. Ik ga eerst opstarten enkel op CPU, één RAM stripje en Mobo. Als dat niets oplevert, kan ik er bijna wel van uitgaan dat het Mobo het probleem is. Ik begrijp uit jullie reacties namelijk dat een CPU niet zomaar kapot gaat.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Test het geheel ook eens met een andere voeding.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:16

LankHoar

Langharig tuig

Homp schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:15:
... kan ik er bijna wel van uitgaan dat het Mobo het probleem is. Ik begrijp uit jullie reacties namelijk dat een CPU niet zomaar kapot gaat.
Aannames zijn nooit voldoende. CPUs gaan ook wel eens kapot. Het kan ook nog zijn dat zowel je mobo als CPU kapot zijn. Stel je PSU heeft kuren en heeft vreemde voltages etc. doorgegeven, dan kan alles toasted zijn. Zonder testen is dat allemaal lastig te zeggen, en ik zou niet zomaar aannemen dat onderdeel X de boosdoener is.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Homp
Ik bedenk me net dat ik nog een oude PC heb liggen;

pricewatch: Packard Bell Imedia X4623

Kan ik hier de voeding/CPU uit gebruiken voor testdoeleinden?

• Wintervacht
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Homp schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:09:
Ik bedenk me net dat ik nog een oude PC heb liggen;

pricewatch: Packard Bell Imedia X4623

Kan ik hier de voeding/CPU uit gebruiken voor testdoeleinden?
Nope, CPU heeft een andere socket dus die gaat niet op je moederbord passen.
Daarnaast zou ik het niet wagen om een 10+ jaar oude voeding op moderne(re) hardware te gebruiken, dan loop je kans om nog meer stuk te maken.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Pagina: 1