Legplan Laminaat woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:34
Situatie: Nieuwe woning voor familielid: Woonkamer staat onder een hoek t.o.v. de rest van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gJUgrbWwlUQpyb2tuXsb9dx9/full.png

Gewenst: Laminaat op de vloer.
In welke richting kan ik het beste laminaat leggen, parallel langs A, B of C?
Of moet ik in de overgang tussen de A & C richting een overloopnaad maken?
Of tussen keuken en woonkamer een overloopnaad en in Keuken Parallel aan C en de rest parallel aan B?

[ Voor 12% gewijzigd door nachtnet op 24-06-2019 09:25 ]

Beste antwoord (via nachtnet op 31-08-2019 20:24)

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 10:27
Ik persoonlijk zou hier beginnen:

Afbeeldingslocatie: https://content.screencast.com/users/Loonens/folders/Jing/media/d9633fb2-b295-491b-ab73-15dd517a4a2b/2019-06-24_1250.png

En dan alleen een kleine dorpel maken richting de andere kamers. Maar de complete grote ruimtes 1 geheel maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nefreyu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik zou starten in de hoek A bovenin parallel aan A om de breedte te accentueren en helemaal zo door naar het raam onderin doorleggen. De slaapkamers/hal met een plint of minidrempel scheiden en daar parrallel met de muren aldaar.

[ Voor 4% gewijzigd door nefreyu op 24-06-2019 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
Ook ik zou in dit plaatje "bovenin" (de tekening) beginnen, dus linksboven van waar de A staat en dan naar rechts (die kant op klik je het laminaat aan). Dan moet je bij B even een rijtje "verkeerd om" aanleggen (van rechts naar links) maar dat is geen probleem; daarna kun je weer gewoon verder links naar rechts.

Bij de keuken zou ik een overloopnaad overwegen, zodat het in de keuken zelf recht loopt. Dat wordt wel een tricky overgang en de zwakste plek in de vloer ook, omdat je veel erg schuin gaat moeten zagen. Vloertegels in de keuken misschien te overwegen? Gewoon omdat het dan sowieso iets anders is, dan ziet het er minder vreemd uit dat de richting verandert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06 16:14
Ik heb een soortgelijke situatie gehad in mijn huidige appartement. Mijn advies is om de vloer door het hele huis door te laten lopen vanaf de huiskamer. Dit geeft verreweg het mooiste resultaat. Anders heb je gekke drempels en afwijkende hoeken in de vloer.

Het kost iets meer tijd en moeite maar ik zou het zeker aanraden.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou ook consequent doorleggen in dezelfde richting. Te beginnen in de grootste of belangrijkste ruimten, maar dat is hier wel duidelijk.
Er zijn zelfs mensen die met opzet diagonaal leggen, dus zo heel storend is het niet dat in dit geval de keuken diagonaal ligt.

edit: uiteraard bij de deur tussen hal en woonomgeving wel een dorpel, maar ik denk dat dit ook buiten je vraagt ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door Cheesy op 24-06-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:16
Ik zou vooral naar de inrichting kijken; welke zichtlijnen heb je straks over, waar staan grote meubelen die impact hebben op de zichtlijn? Meeleggen met het raam is natuurlijk leuk, maar het moet vooral ruim ogen want dat is de achterliggende beredenering.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 20:48
Ik zou kijken of het muurtje wat uitsteekt bij B een draagmuur is, en/of er belangrijke leidingen lopen, en als dat niet geval is, dat muurtje slopen. Vervolgens zou ik het parallel langs B leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-06 22:55
Ik zou bij A beginnen. Je hoeft dan alleen bij dat hoekje van C/B iets 'terug' te leggen.

Bij B heb je meer last van dat hoekje C/B denk ik. Plus je dan een plaat van 10 meter neer moet leggen. Dat kan natuurlijk wel, maar zou ik minder handig vinden.

Bij C moet je heel A en de keuken terugleggen, dat zou ik niet doen.

Vervelend is dat je aardig wat hoeken moet zagen aan de zijkanten (1 zijde is niet 90 graden), maar dat heb je in iedere situatie. Ik zou in alle situaties voorkomen een naad in de woonkamer te leggen.

Bij de gang/slaapkamer, mocht je daar hetzelfde laminaat leggen, zou ik een strip leggen, en vanuit de 357-slaapkamer zijde beginnen en doorleggen door de gang.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 24-06-2019 11:04 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladiblo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 21:07
Planken vloeren altijd leggen in de lengterichting van het huis en beginnen langs de langste muur. Beginnen Bij B dus in dit geval. Loopnaad bij de keuken en daar in andere richting leggen is nog mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Erm, nee. In de regel leg je 'met het licht mee'. Dus van voor- naar achtergevel. Maar leuke casus dit. Zou een overgang bij de deur naar de woonkamer maken en parallel aan de muur bij A leggen. Dan is je woonkamer het 'rechte' stuk in je huis. Dat kleine beetje in de keuken diagonaal is niet zo'n ramp.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 15:45
volgens quickstep:
Horizontaal = breder
Verticaal = langer
Diagonaal = groter
https://www.quick-step.nl...-je-vloerplanken-het-best

volgens een ander, letten op de lichtinval. En dus wat is de ligging t.o.v. de zon?
https://www.logoclic.info/nl/legrichting-laminaat

Wat het uiteindelijk op neer komt, wat vind je zelf 't mooiste liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door PROnline op 24-06-2019 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het is een kwestie van smaak. Ik zou langs B leggen en dan gewoon doorleven in de keuken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 10:27
Ik persoonlijk zou hier beginnen:

Afbeeldingslocatie: https://content.screencast.com/users/Loonens/folders/Jing/media/d9633fb2-b295-491b-ab73-15dd517a4a2b/2019-06-24_1250.png

En dan alleen een kleine dorpel maken richting de andere kamers. Maar de complete grote ruimtes 1 geheel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Bedankt voor de reacties, vanavond eens goed lezen en kijken wat de oplossing kan zijn. Muur weghalen is geen optie. Is huurhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Nog even een tip, inderdaad beginnen met leggen bij de rode pijlt van @StealthyPeanut
Maar houd wel rekening met wat je overhoudt aan de andere kant, vooral in de breedte. (Ik neem aan de je kliklaminaat gebruikt?) als je namelijk een stukje die net te kort is om laminaat nog naast te leggen maar te lang om met een plintje te verstoppen kun je het lastig netjes afwerken. Dan kom je netjes uit bij de muren van 320 mm en de dunne muur rechts boven C (die parralel loopt met de muur van 759 mm) en het. Hoekje links boven C...

Je kunt beginnen met planken in de lengte doorgezaagd op bijv. 1/3, 1/2 of 2/3.

De grote ruimte waar A & B & C staat zou je zou je uiteen kunnen maken. Bij de keuken zou je een dorpel kunnen maken en in de keuken "opnieuw" beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door klaw op 24-06-2019 18:03 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Laminaat leg je toch doorgaans met de lichtlijnen mee? Dat betekent parallel aan A en dan schuin in de keuken leggen. Is weer eens wat anders dan strak parallel aan de keukenkastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Vandaag de woning zelf gezien, de 'vrijstaande muur' wijst naar het zuiden (balkon op het zuiden dus)

In de lengte langs B lijkt de meeste ruimte te geven. Vraag is hoeveel vierkante meters Laminaat er nodig gaat zijn? (en hoeveel extra verlies er door de schuine hoeken gaat komen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
nachtnet schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:44:
Vandaag de woning zelf gezien, de 'vrijstaande muur' wijst naar het zuiden (balkon op het zuiden dus)

In de lengte langs B lijkt de meeste ruimte te geven. Vraag is hoeveel vierkante meters Laminaat er nodig gaat zijn? (en hoeveel extra verlies er door de schuine hoeken gaat komen?)
Dat weet je nooit exact en kun je ook niet exact berekenen, ik zou zeggen haal +-20% extra en breng terug wat je over hebt (wel bonnetje bewaren).

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
20% extra is erg veel. Bij alleen rechte ruimtes is 5% al genoeg, bij veel hoeken is 10% extra zeker een goed plan.

Bij veel zaken kun je het teveel gewoon terugbrengen idd. Even navragen bij aanschaf voor de zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
Update:

De vloer ligt er bijna in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OL7jtQTwWfIUENOQHyc5TgQj/full.jpg
kijkrichting C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NBTdrL7Hvp7C7vA108gFKNO1/full.jpg
Vanuit keuken richting muur B:

Nog een kwestie van kleine restvlakjes vullen.

Mijn vraag is echter:
Bij de keukenvloer is een vaatwasser aansluiting. Deze zit vrij dicht tegen het plint aan: (samen met een bijhorende waterleiding. Hoe maak ik de vloer op dit stuk zo goed mogelijk passend? en hoe bescherm ik de vloer hier tegen eventueel lekken/overstromen van de afvoer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8j8jowZ6Jnlhlseg9RZJTmIV/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:06
Fraai hoor!

Zit die aansluiting in het zicht?
Ik zou met een afvalstukje eerst proberen om de countouren er zo goed mogelijk uit te zagen met een decoupeerzaag, is dat gelukt dan de lijntjes overtrekken op een goede plank, uitzagen en leggen.

Tegen veel water/overstromen is geen laminaat bestemd. Goed laminaat kan wel tegen wat water voordat er schade is, maar laat je het te lang liggen dan trekt het er volgens mij altijd tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 19:54
nachtnet schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 08:46:
Update:

De vloer ligt er bijna in.
[Afbeelding]
kijkrichting C:

[Afbeelding]
Vanuit keuken richting muur B:

Nog een kwestie van kleine restvlakjes vullen.

Mijn vraag is echter:
Bij de keukenvloer is een vaatwasser aansluiting. Deze zit vrij dicht tegen het plint aan: (samen met een bijhorende waterleiding. Hoe maak ik de vloer op dit stuk zo goed mogelijk passend? en hoe bescherm ik de vloer hier tegen eventueel lekken/overstromen van de afvoer?

[Afbeelding]
Jammer dat je de delen niet goed door elkaar gewisseld hebt. Ik zie op meerdere plekken precies hetzelfde patroon naast elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
B-Real schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:04:
Fraai hoor!

Zit die aansluiting in het zicht?
Ik zou met een afvalstukje eerst proberen om de countouren er zo goed mogelijk uit te zagen met een decoupeerzaag, is dat gelukt dan de lijntjes overtrekken op een goede plank, uitzagen en leggen.
Helaas zit de afvoer midden in het zicht. Voor kleinere verwarmingsbuizen liggen er bij de bouwmarkt van die "ronde plintjes" om om de buis te doen. Elders had ik gelezen dat je de uitsparing rond de afvoer zou kunnen/moeten kitten met siliconenkit.
Tegen veel water/overstromen is geen laminaat bestemd. Goed laminaat kan wel tegen wat water voordat er schade is, maar laat je het te lang liggen dan trekt het er volgens mij altijd tussen.

leecher schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:32:
[...]
Jammer dat je de delen niet goed door elkaar gewisseld hebt. Ik zie op meerdere plekken precies hetzelfde patroon naast elkaar liggen.
Dat is dan toeval, al het laminaat is los gemengd en daarna gelegd. (op de foto zie ik inderdaad bij de 1e foto 2 planken vrijwel naast elkaar liggen met zelfde patroon. Bij daglicht en schemer (nu) merk je daar helemaal niets van.
Pagina: 1