Vierkante meter bereken nieuw appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 16:02

Plainside

I browse when I'm at work

Topicstarter
Dag beste tweakers,

Het mag eindelijk zo zijn, heb wonder boven wonder een appartement toegewezen gekregen van de lokale woningstichting. Ik zit alleen nog wel even met een dingetje, ik wil graag alvast weten wat het allemaal gaat kosten wanneer ik een vloer laat leggen. Het gaat hier dan vooral om het oppervlakte berekenen van het appartement. Dit is alleen lastig vanwege schuine wanden en algemeen een wat irritante indeling.

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8ZrqVRnOWBEtLObn90BevvEk/full.png?nohitcount=1

Helaas kan ik niet duidelijk vinden hoe ik dit kan berekenen met verschillende ruimtes die niet helemaal rechthoekig zijn. Het gaat dan vooral om de Woonkamer en de Hal. Enige hulp hierin word zeer gewaardeerd!

P.S. 23 jaar oud grote onderneming voor mij, algemene tips zijn ook zeker welkom vooral waarbij ik moet opletten bij de eerste bezichtiging!

Edit: zoals @Cheesy zich al afvroeg gaat het hier om Laminaat en niet over een PVC vloer (shudders at the thought).

[ Voor 6% gewijzigd door Plainside op 24-06-2019 09:55 ]

Beste antwoord (via Plainside op 24-06-2019 08:55)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien heb je hier nog wat aan.
De rechthoekige slaapkamer ter controle:
Let even niet op de significantie (cijfers achter de komma) die krijg ik zo snel niet weg.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vDb134w/sqm.png

[ Voor 25% gewijzigd door Cheesy op 24-06-2019 08:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Als je een vloer laat leggen komen ze meestal toch eerst inmeten. Ik zou zeggen ga met deze tekening naar het vloerenbedrijf. Dan kunnen ze precies rekening houden met legverlies (afhankelijk welke type vloerbedekking je neemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:45
Ik zou gewoon een goeie schatting maken, en dan een beetje ruimer rekenen. Door de schuine wanden heb je waarschijnlijk ook wat meer snijverlies namelijk.

Als je het preciezer wil weten kun je de ruimte indelen in rechthoeken en driehoeken. Alleen de zijdes van deze rechthoeken en driehoeken zul je dan wel moeten inschatten.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:44
Als je de totale oppervlakte weet is het makkelijk. Je trekt de 2 slaapkamers + badkamer en de meterkast ervan af, waar je makkelijk de oppervlaktes kan berekenen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Let even niet op de significantie (cijfers achter de komma) die krijg ik zo snel niet weg.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vDb134w/sqm.png

[ Voor 25% gewijzigd door Cheesy op 24-06-2019 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QCWPUFXo9hQFF43D3j8tX9N4/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:54
Je appartement bestaat uit twee rechthoeken en een driehoek in het midden. De ene rechthoek is 240x948 en de andere 300x(430+170+384) = 300x984. De driehoek is (431-240)x948/2 = 189x948/2.

De linker rechthoek 22.752 m², de driehoek 8.9586 m². Samen is de woonkamer ongeveer 31.71 m², minus het stukje van de hal.

De rest mag je zelf doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Raling op 24-06-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Topicstarter
Cheesy schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:48:
Let even niet op de significatie (cijfers achter de komma) die krijg ik zo snel niet weg.

[Afbeelding]
Ohh perfect! Ziet er uit als een teken programma of iets anders, is dit algemeen beschikbaar?
Ook perfect! Zelfde vraag eigenlijk haha.

Tja vraag tenminste al beantwoord dat is mooi, kan ik eens kijken naar mooie vloertjes :D
Allen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Plainside schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:55:
[...]

Ohh perfect! Ziet er uit als een teken programma of iets anders, is dit algemeen beschikbaar?
Ik werk dagelijks met Allplan architecture 2019 maar dat is niet echt algemeen beschikbaar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-09 11:58

DataGhost

iPL dev

[...]

Kaasplank schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:56:
[...]

Ik werk dagelijks met Allplan architecture 2019 maar dat is niet echt algemeen beschikbaar ;-)
Microsoft Visio kan het ook, daar heb ik het jaren geleden mee berekend. Er zullen vast opensource of gratis varianten te krijgen zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door DataGhost op 24-06-2019 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
[...]

[...]
Die van mij met Bluebeam, is een gratis proefversie van beschikbaar dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
[...]

Tja vraag tenminste al beantwoord dat is mooi, kan ik eens kijken naar mooie vloertjes :D
Allen bedankt!
Houd er wel rekening mee dat je heel erg veel snijafval gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Topicstarter
Kaasplank schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:56:
[...]

Ze hebben wel een Trial maar ziet er voor mij toch wat te uit om gewoon even te proberen idd. Ik laat het wel aan de profs over ;)
DataGhost schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:57:
[...]

[...]

Microsoft Visio kan het ook, daar heb ik het jaren geleden mee berekend. Er zullen vast opensource of gratis varianten te krijgen zijn.
Ohh, misschien even naar kijken, kan via werk redelijk goedkoop licenties krijgen.
Cheesy schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:58:
[...]

Die van mij met Bluebeam, is een gratis proefversie van beschikbaar dacht ik.
Beetje hetzelfde als wat @Kaasplank heeft lijkt het, zullen zeker wel verschillen in zitten lijkt mij. Maar zoals eerder vermeld laat ik dat aan de Profs over.
Raling schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:00:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je heel erg veel snijafval gaat hebben.
Inderdaad, maar dat was al bekend toen ik reageerde op het appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04
Dit kun je 1) rekenkundig, 2) op ruitjespapier (tellen) en met 3) software doen. Overigens kun je ook met Paint.net oppervlakte laten vullen en meten (magic wand tool). Moet je vervolgens alleen het aantal pixels omrekenen met een referentieruimte waar je zowel pixels als m2 weet.

edit: quick & dirty met Paint.net komt uit op 30.8m2 voor de woonkamer

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 24-06-2019 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
Is toch eigenlijk een beetje middelbare school wiskunde dit hè :P

Snij afval kan overigens een dingetje zijn met die schuine muur, maar naar mijn mening vooral als je in de lengte richting je vloer wilt gaan leggen. Dat is overigens wel de mooiste oplossing voor de woonkamer, maar vergt wel even wat concentratie bij het leggen en zagen.

Plus dat als je alles, zonder drempels, aan elkaar wilt vastleggen in de hele woning wordt het wel een echte uitdaging om in de lengte te leggen en ik vraag mij af of dat wel de mooiste oplossingen is voor de hal/slaapkamers, je vloer komt hier op het oog namelijk scheef in te liggen.

Ga je in de breedte leggen dan valt het met snij afval wel mee, niet veel meer of minder als bij rechte muren. Je kunt dan de hele woning aan elkaar vastleggen maar zal op het oog iets minder mooi lijken in de woonkamer.

Wellicht nog een puntje om goed over na te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Topicstarter
B-Real schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:11:
Is toch eigenlijk een beetje middelbare school wiskunde dit hè :P

Snij afval kan overigens een dingetje zijn met die schuine muur, maar naar mijn mening vooral als je in de lengte richting je vloer wilt gaan leggen. Dat is overigens wel de mooiste oplossing voor de woonkamer, maar vergt wel even wat concentratie bij het leggen en zagen.

Plus dat als je alles, zonder drempels, aan elkaar wilt vastleggen in de hele woning wordt het wel een echte uitdaging om in de lengte te leggen en ik vraag mij af of dat wel de mooiste oplossingen is voor de hal/slaapkamers, je vloer komt hier op het oog namelijk scheef in te liggen.

Ga je in de breedte leggen dan valt het met snij afval wel mee, niet veel meer of minder als bij rechte muren. Je kunt dan de hele woning aan elkaar vastleggen maar zal op het oog iets minder mooi lijken in de woonkamer.

Wellicht nog een puntje om goed over na te denken ;)
Zit inderdaad nog na te denken over hoe ik het laat leggen. Lengte zal inderdaad ene mooiere afblik geven terwijl Breedte makkelijker te leggen is. En groot gelijk is middelbare school wiskunde, waar ik toen der tijd goed in was, tegenwoordig gebruik ik het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
B-Real schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:11:
Ga je in de breedte leggen dan valt het met snij afval wel mee, niet veel meer of minder als bij rechte muren.
Zeker wel dat je meer snij afval gaat hebben. Als je in de woonkamer in de breedte zou gaan leggen, begin je aan de lange zijde aan de linkerkant. Aan de rechterkant heb je dan een afvalstuk met een schuine kant. Die schuine kant zaag je weer recht om er vervolgens weer aan de linkerkant mee te beginnen.

Je houdt dus van elke baan een stukje met een hoek over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Plainside Ga je vloer laten leggen, of ga je het zelf doen?
Laten leggen kost, zelf leggen gaat met deze indeling wellicht een uitdaging worden.

Heb je al nagedacht over welke richting je de vloer wilt (laten) leggen? Of je dit per kamer laat doen, of alle kamers aan elkaar vast leggen?
En uberhaubt nagedacht wat voor vloer je wilt? Ik ga er al bijna van uit dat het laminaat is (i.v.m. mijn vraag over legrichting). Maar wellicht kies je wel voor vloerbedekking (persoonlijk vind ik dat :F ;w )

Daarnaast waar je nog op kan letten bij de bezichtiging:
* maten van de ramen i.v.m. raamdecoratie
* kijken hoe je de raamdecoratie wilt bevestigen (in de dagkant of over de dagkant heen om bijv. te kunnen verduisteren; let dan wel op dat je voldoende overbreedte hebt, anders komt het licht er alsnog doorheen)
* kijk goed naar de wandafwerking (als het al eerder bewoond is), zitten er "schades" die jij straks wellicht in het zicht krijgt?
* kijk goed waar de lichtpunten zitten en pas hier jouw indeling op aan
* waar zit je tv aansluiting?
* kijk wat je zelf kunt doen ipv uitbesteden (scheelt geld)
* zet met papieren tape eens je meubels neer (weet niet of je dit al lukt op tijdens de bezichtiging), dan weet je hoeveel doorloop je overhoud als bijv. een tafel ergens in het midden zet of tegen de wand in de buurt van de keuken
* kijk of alle kranen goed doorlopen en warm worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Raling schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Zeker wel dat je meer snij afval gaat hebben. Als je in de woonkamer in de breedte zou gaan leggen, begin je aan de lange zijde aan de linkerkant. Aan de rechterkant heb je dan een afvalstuk met een schuine kant. Die schuine kant zaag je weer recht om er vervolgens weer aan de linkerkant mee te beginnen.

hoe wil je de rechterkant (schuine kant) afzagen en dan weer links mee beginnen?
hoe klik jij je laminaat vast? of leg jij de planken los tegen elkaar aan? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
BastaRhymez schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:24:
[...]

hoe wil je de rechterkant (schuine kant) afzagen en dan weer links mee beginnen?
hoe klik jij je laminaat vast? of leg jij de planken los tegen elkaar aan? :D
Aan de muurkant hoef ik bij laminaat niets vast te klikken, daar komt een plintje overheen. De plank die je rechts met een schuine kant overhoudt, maak je weer recht door er een rechte kant aan te zagen, en daar begin je links weer mee. Zo houdt je dus per baan een driehoekje afval over, als je uitgaat van minimaal snij afval. Wil je het in het juiste verband leggen, dan houd je meer over.

[ Voor 8% gewijzigd door Raling op 24-06-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
Raling schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Ja en ik denk dat dat dus al met al wel meevalt op een dergelijke oppervlakte, iets meer maar niet noemenswaardig.

Je kunt ook net geluk/pech hebben bij een mooie rechte kamer waardoor je net wel/niet goed uitkomt met een plank en daardoor ook wat meer moet zagen. Meestal moet je ook al een extra stuk afzagen om het juiste/mooie verband erin te houden.

Uiteindelijk wel iets om enigszins rekening mee te houden, maar als je uit gaat van het aantal meters +10% wat vaak redelijk standaard is moet het wel lukken.

Daarnaast goed voor TS om te weten is dat bij 9 van de 10 winkels ongebruikte pakketten laminaat gewoon weer terug kunnen. Bestel dus liever iets meer dan net te weinig, dat voorkomt naast oponthoud (wachten op nieuw laminaat) ook de kans op minimaal kleurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:51
DataGhost schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:57:
[...]

[...]

Als je hier nog een gratis alternatief voor zoekt: met PDF XChange editor kan het ook (mits je een PDFje hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
B-Real schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:34:
[...]

Ja en ik denk dat dat dus al met al wel meevalt op een dergelijke oppervlakte, iets meer maar niet noemenswaardig.

Je kunt ook net geluk/pech hebben bij een mooie rechte kamer waardoor je net wel/niet goed uitkomt met een plank en daardoor ook wat meer moet zagen. Meestal moet je ook al een extra stuk afzagen om het juiste/mooie verband erin te houden.
Klopt, maar als je het juiste verband erin wilt houden, dan zul je in dit geval veel meer snijafval krijgen. Je kan het gewoon doorleggen zoals ik eerder zei, maar dan zul je een heel erg onrustig verband krijgen, doordat de banen in lengte verspringen.
Je hebt dan de keus om het juiste verband aan te gaan blijven houden, met veel meer snij afval, of een onrustig verband met minder snij afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Topicstarter
BastaRhymez schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:23:
@Plainside Ga je vloer laten leggen, of ga je het zelf doen?
Laten leggen kost, zelf leggen gaat met deze indeling wellicht een uitdaging worden.

Heb je al nagedacht over welke richting je de vloer wilt (laten) leggen? Of je dit per kamer laat doen, of alle kamers aan elkaar vast leggen?
En uberhaubt nagedacht wat voor vloer je wilt? Ik ga er al bijna van uit dat het laminaat is (i.v.m. mijn vraag over legrichting). Maar wellicht kies je wel voor vloerbedekking (persoonlijk vind ik dat :F ;w )

Daarnaast waar je nog op kan letten bij de bezichtiging:
* maten van de ramen i.v.m. raamdecoratie
* kijken hoe je de raamdecoratie wilt bevestigen (in de dagkant of over de dagkant heen om bijv. te kunnen verduisteren; let dan wel op dat je voldoende overbreedte hebt, anders komt het licht er alsnog doorheen)
* kijk goed naar de wandafwerking (als het al eerder bewoond is), zitten er "schades" die jij straks wellicht in het zicht krijgt?
* kijk goed waar de lichtpunten zitten en pas hier jouw indeling op aan
* waar zit je tv aansluiting?
* kijk wat je zelf kunt doen ipv uitbesteden (scheelt geld)
* zet met papieren tape eens je meubels neer (weet niet of je dit al lukt op tijdens de bezichtiging), dan weet je hoeveel doorloop je overhoud als bijv. een tafel ergens in het midden zet of tegen de wand in de buurt van de keuken
* kijk of alle kranen goed doorlopen en warm worden
Zal het waarschijnlijk laten leggen inderdaad vanwege de rare hoeken, zelf niet echt ervaring met het leggen van Laminaat. Wordt waarschijnlijk een Donkerbruin type laminaat. Zou het graag in de lengte van het appartement laten leggen maar dat lijkt me de duurdere optie. Dus daar ga ik inderdaad over nadenken. Het Terras / Balkon ligt richting zuiden dus zal waarschijnlijk minimaal licht inval hebben wat in mijn mening niet zo erg is.

En zeker bedankt voor de tips, ben nu een lijstje aan het samen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Waarom gaat iedereen opeens uit van laminaat? Volgens mij is nooit het type vloerbedekking genoemd.Edit: ok, ok, TS post net hierboven dat het wel laminaat wordt, maar het was niet eerder genoemd :+

Als het PVC is en het heeft geen vaste legrichting kun je het reststuk nog gebruiken zonder afval.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YcwKz9Z/legplan.png

[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 24-06-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside

Plainside

Topicstarter
Cheesy schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:48:
Waarom gaat iedereen opeens uit van laminaat? Volgens mij is nooit het type vloerbedekking genoemd.Edit: ok, ok, TS post net hierboven dat het wel laminaat wordt, maar het was niet eerder genoemd :+

Als het PVC is en het heeft geen vaste legrichting kun je het reststuk nog gebruiken zonder afval.

[Afbeelding]
Gaat in dit geval wel om Laminaat, ook wel gementioned in een latere post in dit topic, zal het nog even in de TS zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Cheesy schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:48:

[Afbeelding]
Dat is alleen zo als je geen rekening houdt met het verband. De kamer wordt namelijk steeds smaller, als je het verband erin wilt houden, heb je toch alsnog afval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Raling schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:28:
[...]

Aan de muurkant hoef ik bij laminaat niets vast te klikken, daar komt een plintje overheen. De plank die je rechts met een schuine kant overhoudt, maak je weer recht door er een rechte kant aan te zagen, en daar begin je links weer mee. Zo houdt je dus per baan een driehoekje afval over, als je uitgaat van minimaal snij afval. Wil je het in het juiste verband leggen, dan houd je meer over.
Heb jij wel eens laminaat gelegd?
Je kan niet de plank omdraaien... Een plank heeft over het algemeen een boven- en onderkant. De plank omdraaien gaat dus over het algemeen niet (uitzonderingen daar gelaten).

Als je recht wat afzaagt, kan je daar dus niet links mee starten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
BastaRhymez schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:05:
[...]

Heb jij wel eens laminaat gelegd?
Je kan niet de plank omdraaien... Een plank heeft over het algemeen een boven- en onderkant. De plank omdraaien gaat dus over het algemeen niet (uitzonderingen daar gelaten).

Als je recht wat afzaagt, kan je daar dus niet links mee starten...
Zeker wel. Volgens mij praten we langs elkaar heen en bedoelen we hetzelfde. Ik het het ook nergens over de plank omdraaien.
Als je in een ruimte met rechte muren aan de linkerkant begint, leg je door tot aan de rechter muur, maakt het laatste stuk op lengte en gebruik je je reststuk om weer aan de linkerzijde te beginnen met leggen. Heb je te maken met een schuine muur, zoals hier, dan begin je van links en houd je rechts een reststuk over met een schuine kant. Deze schuine kant zaag je eraf en dan begin je weer aan de linkerkant met het reststuk dat inmiddels weer een rechte kant heeft. Zou houdt je dus een afvalstukje over met een schuine kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Raling schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:58:
[...]

Dat is alleen zo als je geen rekening houdt met het verband. De kamer wordt namelijk steeds smaller, als je het verband erin wilt houden, heb je toch alsnog afval?
Wildverband is ook verband ;) Het was ook meer een losse opmerking die niet echt bij laminaat past.

Wij hebben plak-pvc, en daar zou je deze woonkamer bijna geheel afval-loos mee kunnen beplakken in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Raling schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:13:
[...]

Zeker wel. Volgens mij praten we langs elkaar heen en bedoelen we hetzelfde. Ik het het ook nergens over de plank omdraaien.
Als je in een ruimte met rechte muren aan de linkerkant begint, leg je door tot aan de rechter muur, maakt het laatste stuk op lengte en gebruik je je reststuk om weer aan de linkerzijde te beginnen met leggen. Heb je te maken met een schuine muur, zoals hier, dan begin je van links en houd je rechts een reststuk over met een schuine kant. Deze schuine kant zaag je eraf en dan begin je weer aan de linkerkant met het reststuk dat inmiddels weer een rechte kant heeft. Zou houdt je dus een afvalstukje over met een schuine kant.
Ah excuus, lees nu goed hoe je het wilt doen :+
Je snijdt het linkerdeel (van het restmateriaal) af en daar begin je weer links (tegen de rechte muur) mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:48:

[Afbeelding]
Komt omdat je hem op vierkante millimeters hebt ingesteld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:52:
[...]

Komt omdat je hem op vierkante millimeters hebt ingesteld :P
Klopt, kon die instelling zo snel niet vinden. :+
Eigenlijk gebruik ik dat programma alleen voor nood, als onze klanten/leveranciers geen maatvoering op de tekening zetten of geen digitaal bestand aanleveren.
Pagina: 1