Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SolarEdge] 6825Wp: 5kW of 6kW omvormer?

Pagina: 1
Acties:

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:40
Op ons dak zijn recent de volgende zonnepanelen geïnstalleerd:
- 21x LG Neon 2 325Wp
- 21x SolarEdge optimizer (type onbekend)
- 1x SolarEdge omvormer SE5000H

Een paar dingen zitten mij dwars. Ik ben benieuwd naar jullie mening!
In de offerte zijn we overeen gekomen dat er een 6kW omvormer geplaatst zou worden, maar op de installatiedag bleek dat er een 5kW versie is opgehangen. Volgens de installateur merk je daar in de praktijk niets van, omdat deze lichtere omvormer eerder zou "opstarten" en efficienter zou zijn bij lagere belasting dan de 6kW variant. Dit lijkt mij onwaarschijnlijk, wat denken jullie?

Verder blijkt dat de installateur 2,5mm2 bekabeling naar de meterkast heeft gebruikt (+-8 meter). Vandaag liep de Vac bij volle belasting van de omvormer op naar 248V. Is het redelijk om van de installateur te verwachten dat er 4mm2 kabels gebruikt worden om dit tegen te gaan?

De temperatuur van de SolarEdge omvormer liep overdag op naar 70℃, is dat normaal? Is het raadzaam om er een ventilatortje op te richten?

Plaatjes van de afgelopen dagen:
Opbrengst 2019-06-23 Opbrengst 2019-06-22 Lay-out

[ Voor 4% gewijzigd door theblindman op 24-06-2019 00:03 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Dat met dat opstarten is onzin, die bekabeling lijkt mij ook wat dun, dat zou ik ook liever op 4mm2 hebben ja.
Die temperatuur van de omvormer is wat hoog, maar de enkelfase heeft geen fan dus die zal je zelf moeten koelen dan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In een ander topic is mij bevestigd, dat het "eerder opstarten-verhaal" in het geval van SolarEdge omvormers met optimizers niet opgaat. Kleinere en grotere omvormers starten even snel op, mits het minimum aantal productieve panelen actief is. Zie deze datasheet van optimizers voor het minimum aantal panelen per type optimizer/omvormer combinatie.

In die datasheet zie je ook dat bij enkelfase omvormers van SolarEdge het maximum vermogen per string 5700 Watt is.

Voor wat betreft efficiency maakt het niet veel uit of je een type SE5000H hebt of SE6000H.
Zie dit document met efficiency-grafieken per omvormer.
De SE5000H bereikt bij 1100 Watt de 99% lijn. Bij 1100 Watt is de SE6000H 'slechts' voor 98,8% efficiënt.

Uit jouw grafiekjes blijkt, dat bij heel zonnig weer jouw productie wordt afgetopt bij 5000 Watt. Hoe vaak die hele zonnige omstandigheden zich zullen voordoen is natuurlijk weer een ander verhaal.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• theblindman
Claude schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:10:
In een ander topic is mij bevestigd, dat het "eerder opstarten-verhaal" in het geval van SolarEdge omvormers met optimizers niet opgaat. Kleinere en grotere omvormers starten even snel op, mits het minimum aantal productieve panelen actief is. Zie deze datasheet van optimizers voor het minimum aantal panelen per type optimizer/omvormer combinatie.

In die datasheet zie je ook dat bij enkelfase omvormers van SolarEdge het maximum vermogen per string 5700 Watt is.

Voor wat betreft efficiency maakt het niet veel uit of je een type SE5000H hebt of SE6000H.
Zie dit document met efficiency-grafieken per omvormer.
De SE5000H bereikt bij 1100 Watt de 99% lijn. Bij 1100 Watt is de SE6000H 'slechts' voor 98,8% efficiënt.

Uit jouw grafiekjes blijkt, dat bij heel zonnig weer jouw productie wordt afgetopt bij 5000 Watt. Hoe vaak die hele zonnige omstandigheden zich zullen voordoen is natuurlijk weer een ander verhaal.
Bedankt voor de interessante bronnen!
Zou je aanraden om de panelen te verdelen over 2 strings, of om het limiet van 5700W voor lief te nemen? (van die laatste 300W kan ik niet wakker liggen ;))

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:54
Ik heb o.a. ook een SE5000HD , maar 70 graden vind ik wel extreem. Hangt de omvormer buiten?

De mijne hangt binnen in een washok, maar kwam bijv gisteren maar iets boven de 50 graden uit bij een piek van 4980 W

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• theblindman
(RSH) schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:43:
Ik heb o.a. ook een SE5000HD , maar 70 graden vind ik wel extreem. Hangt de omvormer buiten?

De mijne hangt binnen in een washok, maar kwam bijv gisteren maar iets boven de 50 graden uit bij een piek van 4980 W
De omvormer hangt in een houten schuurtje waar de zon in principe niet op schijnt overdag. Wel is het behoorlijk volgestapeld dus ruimte voor convectie is er niet echt. Goed om te weten dat zulke temperaturen dus niet normaal zijn.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:33

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

theblindman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:51:
[...]

De omvormer hangt in een houten schuurtje waar de zon in principe niet op schijnt overdag. Wel is het behoorlijk volgestapeld dus ruimte voor convectie is er niet echt. Goed om te weten dat zulke temperaturen dus niet normaal zijn.
Hier ook een SE5000H die op zolder hangt met 5025Wp aan Sunpower panelen eraan en die is nog nooit warmer dan 60-65 graden geworden. Het kan in de zomer aardig heet worden op de zolder (25-30 graden). Ik zou dus zeker even proberen wat van lucht over het apparaat te laten gaan.

Verder is het natuurlijk zonde dat je de pieken niet mee pakt. Alleen is de vraag hoe veel energie je daardoor verliest. Bij ons loopt hij in ieder geval ook regelmatig tegen de 5000W aan als het niet heel warm is buiten. Gemiddeld gezien topt onze installatie uit rond de 4.3/4.4KW, dus met een SE4000H zouden we net als jij wat verliezen iedere dag.

Daarnaast is het ook een beetje not-done om A af te spreken en B te doen, dus ik zou gewoon vragen dat ze de omvormer ophangen die afgesproken is en anders een korting op de factuur. Bij ons waren de AC kabels bijvoorbeeld met een lelijke grijze PCV opgehangen terwijl we een nette witte kabelgoot hadden afgesproken. Dat heeft nog aardig wat ellende opgeleverd maar uiteindelijk is het opgelost.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• theblindman
Kuusj schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:02:
[...]

Hier ook een SE5000H die op zolder hangt met 5025Wp aan Sunpower panelen eraan en die is nog nooit warmer dan 60-65 graden geworden. Het kan in de zomer aardig heet worden op de zolder (25-30 graden). Ik zou dus zeker even proberen wat van lucht over het apparaat te laten gaan.

Verder is het natuurlijk zonde dat je de pieken niet mee pakt. Alleen is de vraag hoe veel energie je daardoor verliest. Bij ons loopt hij in ieder geval ook regelmatig tegen de 5000W aan als het niet heel warm is buiten. Gemiddeld gezien topt onze installatie uit rond de 4.3/4.4KW, dus met een SE4000H zouden we net als jij wat verliezen iedere dag.

Daarnaast is het ook een beetje not-done om A af te spreken en B te doen, dus ik zou gewoon vragen dat ze de omvormer ophangen die afgesproken is en anders een korting op de factuur. Bij ons waren de AC kabels bijvoorbeeld met een lelijke grijze PCV opgehangen terwijl we een nette witte kabelgoot hadden afgesproken. Dat heeft nog aardig wat ellende opgeleverd maar uiteindelijk is het opgelost.
Weet je ook welk kabeltype er is gebruikt? 4mm2 of 5mm2?
Hoe ziet het voltage er bij jullie uit bij volledige belasting?

• Kuusj

Kuusj

theblindman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:23:
[...]

Weet je ook welk kabeltype er is gebruikt? 4mm2 of 5mm2?
Hoe ziet het voltage er bij jullie uit bij volledige belasting?
Eerlijk gezegd geen idee. Ik vermoed 4mm2. Ik zal eens kijken als ik thuis ben of er genoeg kabel buiten de goot ligt om het te kunnen lezen. Gaat toch max 22A doorheen dus 2,5MM is dan zeker erg op het randje imho.

Momenteel komt er 4250W van het dak af met een voltage van 237V.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
2.5 mm is tegen de grens, is wel maar 3 V spanningsverlies op 8m ongeveer (bij SE6000H), maar is buiten de solaredge recommendations:
https://www.solaredge.com...te-recommended-wiring.pdf
Bij SE5000H kom je op 2.53 mm2 kabel, bij SE6000H op 3 mm2 kabel. Weet je misschien meteen waarom er een SE5000H in zit :-)

Maar :-( , de kabel wordt nu extra warm , dat zou de oorzaak voor de hogere temperatuur van het apparaat kunnen zijn. De verbinding van de kabel met de inverter is ook een extra warmte-bron, als die niet goed is krijg je ook warmte problemen en meer.
Voor analyse, kijk wat de spanning in de meterkast is als het mogelijjk is, als het verschil idd 18 volt is, zou ik gelijk alles uitschakelen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
theblindman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Bedankt voor de interessante bronnen!
Zou je aanraden om de panelen te verdelen over 2 strings, of om het limiet van 5700W voor lief te nemen? (van die laatste 300W kan ik niet wakker liggen ;))
Ik zou de limiet voor lief nemen.
Bij het eventueel opknippen in twee strings moet je er rekening mee houden, dat het minimaal aantal productieve panelen (meestal 8 stuks) per string geldt. Je hebt bij meerdere strings dus in het algemeen per string minder "reserve" voor niet-productieve panelen.
Daarbij speelt natuurlijk de ligging van de panelen (oost-west?) en schaduwwerking een belangrijke rol.

Ik weet natuurlijk niet of je een vaste prijs hebt afgesproken voor de complete installatie. Als dat zo is en er is een SE6000H afgesproken, maar een SE5000H geleverd, dan moet je de installateur daarop aanspreken, zoals anderen ook al hebben opgemerkt.
Het prijsverschil tussen die twee typen bedraagt ongeveer 190 euro (incl.BTW).

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 11:17

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

NEN1010 stelt: maximaal 20A door 2,5mm² VD draad. Die diameter is dus te krap bij 5kW.

Luchtkoeling zuigt...

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:06
Over her aftoppen zou ik me niet al te veel zorgen maken. Als ik naar die bovenste grafiek kijk, denk ik dat het aftoppen daar niet meer dan 1,5 KWh heeft gekost, dus minder dan 5% van je dagopbrengst. En dat op een van de zonnigste dagen van het jaar. Op je jaaropbrengst zal het nog niet eens 1% schelen, schat ik in.
Van de andere kant, het zou mij persoonlijk wel ergeren en als je een 6KW beloofd is...

Verder lijkt die temperatuur me ook hoog. Mijn SE omvormer is een maat kleiner, maar heb ik nooit hoger dan 45° gezien en hij hangt op de warmste plek van het huis.

• Kuusj

Kuusj

Lapa schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:49:
Over her aftoppen zou ik me niet al te veel zorgen maken. Als ik naar die bovenste grafiek kijk, denk ik dat het aftoppen daar niet meer dan 1,5 KWh heeft gekost, dus minder dan 5% van je dagopbrengst. En dat op een van de zonnigste dagen van het jaar. Op je jaaropbrengst zal het 1 tot 2% schelen, hooguit.
Van de andere kant, het zou mij persoonlijk wel ergeren en als je een 6KW beloofd is...

Verder lijkt die temperatuur me ook hoog. Mijn SE omvormer is een maat kleiner, maar heb ik nooit hoger dan 45° gezien en hij hangt op de warmste plek van het huis.
Als het 1 tot 2% scheelt op je opbrengst terwijl je betaald hebt voor meer zou ik daar zeker werk van maken.
Ik heb overigens (om een eerdere vraag van OP te beantwoorden) 4mm2 kabels.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Voor en 6000W omvormer moet je in principe wel een 40A hoofdzekering hebben, als het ook nog eens selectief moet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Verwijderd

Eerder opstarten is bij SolarEdge niet waar. Daarvoor heb je de optimizers. In jouw geval moet dat de p370 zijn.

Als hij je een 6000 heeft geoffreerd en plaatst een lichtere dan moet hij dat communiceren en financieel compenseren.
Want minder vermogen is minder kosten.

Ik weet niet wat je aansluiting is. 3x25 of 1x35/40 daar hangt de keuze van af van de type omvormer.
Ik ga niet lullen over selectiviteit want daar is op dit forum redelijk wat meningsverschillen over.

Maar heb je een kracht aansluiting dan wel serieus zorgen maken want dan moet je minimaal de se5k of se6k hebben ( 3fase omvormer) .
En niet de se5000hd (1fase omvormer) .
Heb je de se5k dan is de 2,5 afdoende maar heb je de 5000hd dan moet je minimaal 6mm2 voedingskabel hebben.
Dit bereken ik op basis van 15m kabel aangesloten op een b25 1f automaat met buis tegen houten wand (https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning) en max 1% spanningsverlies omdat je door die verlies een hogere spanning creëert.

Succes met je systeem...

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:06
Kuusj schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:56:
[...]

Als het 1 tot 2% scheelt op je opbrengst terwijl je betaald hebt voor meer zou ik daar zeker werk van maken.
Ik heb overigens (om een eerdere vraag van OP te beantwoorden) 4mm2 kabels.
Die 1 tot 2% is nog ruim gerekend, maar verder ben ik het helemaal met je eens hoor. Maar je kan er dan wel voor kiezen om het prijsverschil te laten compenseren ipv de omvormer te verwisselen, dat scheelt gedoe.
Maar als er toch ook kabels vervangen moeten worden, maakt dat ook niet uit want dat is waarschijnlijk nog veel meer gedoe.

• swingray
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04-2021
Qua aansluiten omvormer heb ik later een soort gelijke situatie gekregen.
Ik begon met 10x 250w/p panelen op een Power One 2500 omvormer. Toen de panelen nieuw waren piekten ze regelmatig op ongeveer 2750w. Later wilde ik op de andere kant vh dak nog een paar andere panelen, dit werden toen SolarFrontiers. De installateur hing een andere omvormer op die 2 aparte strings aankon. Ook weer een PowerOne. Echter, wat ik toen niet wist dat elke string maar 2000w aankon. Dat was een behoorlijke beperking van mijn 10 Hanwha panelen en daar heb ik nog steeds spijt van.
Mijn advies is dus laat de 6kw omvormer ophangen met idd ook 4mm draad .
Suc6!

Verwijderd

Solar Frontiers dunne film panelen zijn met alle respect niet te vergelijken met de mono kristallijne panelen.

Dunne film heeft een spanning van rond de 114v waar de mono blijft steken bij rond de 35v

Dit bepaald heel erg je strings

Alleen wel heel jammer dat die Shell deze top panelen niet meer in Nederland aanbied net als TSMC... Super mooie strakke panelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2019 21:36 ]

• theblindman
Iedereen bedankt voor de reacties! Op basis van jullie reacties heb ik een mail gestuurd naar de installateur.
joozzt schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:56:
2.5 mm is tegen de grens, is wel maar 3 V spanningsverlies op 8m ongeveer (bij SE6000H), maar is buiten de solaredge recommendations:
https://www.solaredge.com...te-recommended-wiring.pdf
Bij SE5000H kom je op 2.53 mm2 kabel, bij SE6000H op 3 mm2 kabel. Weet je misschien meteen waarom er een SE5000H in zit :-)
Bedankt voor de tip, dit document neem ik mee!
Voor analyse, kijk wat de spanning in de meterkast is als het mogelijjk is, als het verschil idd 18 volt is, zou ik gelijk alles uitschakelen.
Helaas heb ik geen meter bij de hand, maar ook 's avonds hebben we hier nog wel een relatief hoge netspanning. Het verschil zal dus zeker geen 18V zijn, maar toch :)
Claude schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:01:
[...]

Ik zou de limiet voor lief nemen.
Bij het eventueel opknippen in twee strings moet je er rekening mee houden, dat het minimaal aantal productieve panelen (meestal 8 stuks) per string geldt. Je hebt bij meerdere strings dus in het algemeen per string minder "reserve" voor niet-productieve panelen.
Daarbij speelt natuurlijk de ligging van de panelen (oost-west?) en schaduwwerking een belangrijke rol.

Ik weet natuurlijk niet of je een vaste prijs hebt afgesproken voor de complete installatie. Als dat zo is en er is een SE6000H afgesproken, maar een SE5000H geleverd, dan moet je de installateur daarop aanspreken, zoals anderen ook al hebben opgemerkt.
Het prijsverschil tussen die twee typen bedraagt ongeveer 190 euro (incl.BTW).
Het gaat inderdaad om een installatie tegen een vaste prijs, ik zal het nu dus zeker aankaarten.
Lapa schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:49:
Ben benieuwd of een zwaardere omvormer hier nog zal schelen.
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:56:
Eerder opstarten is bij SolarEdge niet waar. Daarvoor heb je de optimizers. In jouw geval moet dat de p370 zijn.
Via SolarEdge heb ik even nagevraagd welke optimizers er gebruikt zijn: de P370 gelukkig!
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:56:
Ik weet niet wat je aansluiting is. 3x25 of 1x35/40 daar hangt de keuze van af van de type omvormer.
[...]
Maar heb je een kracht aansluiting dan wel serieus zorgen maken want dan moet je minimaal de se5k of se6k hebben ( 3fase omvormer).
We hebben een 3x25A aansluiting, en de SE6000H zou vanwege het vermogenslimiet per string maximaal 5700W gaan produceren. Dat zou lijkt mij moeten kunnen?
In eerste instantie heb ik om een 3-fase omvormer gevraagd, maar die heeft 750V DC nodig om te werken en is minder efficient dan de 1-fase variant. Daarom is ons aangeraden om voor 1-fase te gaan.

• swingray
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04-2021
@Verwijderd
Daar gaat t me niet om. Feit is dat er bijna 7k aan panelen op t dak ligt en dat er een 5k omvormer aangesloten wordt. Dat vind ik zonde, dus minimaal een 6k omvormer zou ik zeggen.
Mijn panelen pieken op 2750 terwijl de omvormer maar 2000 aankan, vind ik ook zonde.

Verwijderd

Ik zal je installateur maar gauw aansprakelijk stellen van het niet naleven van de NEN1010. Hij had kunnen weten dat je aansluiting in dit geval een 3x25A is.
Bij heeft je een goedkoop niet juiste oplossing aangesmeerd.
Nu begin ik over selectiviteit helaas wel weer.
Minimaal 2 stappen lager als je hoofdzekering en dat is 16A
5000w / 230v is 21,7A en die moet afgezekerd zijn met 25A en dat mag niet.
Hij moet jouw minimaal de se5k installeren. En dan moet hij je de kabel ook aanpassen naar kracht.

Je hebt waarschijnlijk een cowboy gehad.

Verwijderd

@swingray dat is punt 2.

Ik snap de praktijk van deze installerende partij.
Met het oude programma wordt de SE6K niet gerekend wel de se6000 maar meneer zag de bui al hangen omdat het niet kan op meneer zijn aansluiting.

Meneer moet hem in gebreke stellen dat hij geen veilige installatie heeft aangebracht.

Verwijderd

Ik heb bij me eigen 12 panelen a 300wp en een 3680 HD wave de piek bij zomerdagen niet boven de 3kw gezien. 30gr vol op het zuiden. Echter op de koude zonnige dagen kwam de meter wel tot de 3,68kw. Maar uiteindelijk op de monitoring op 3,28 blijft steken. Nooit de max.

• joezzt
  • Niet online
theblindman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:46:
Iedereen bedankt voor de reacties! Op basis van jullie reacties heb ik een mail gestuurd naar de installateur.

[...]

Bedankt voor de tip, dit document neem ik mee!

[...]

Helaas heb ik geen meter bij de hand, maar ook 's avonds hebben we hier nog wel een relatief hoge netspanning. Het verschil zal dus zeker geen 18V zijn, maar toch :)
Toch snel proberen na te meten, als ie bv het verkeerde gaatje heeft gebruikt heb je een probleem:
YouTube: [Video] Inverters: How to Connect Higher Power Single Phase Inverters
“Do not use this hole...”

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Verwijderd

@joozzt Die string lastscheider in het filmpje wordt in Nederland niet gebruikt.

@theblindman je kunt je spanning meten door de DC af te schakelen. Ik weet niet als je de 1ste generatie hebt met display of de 2de zonder display. Maar je kunt de netspanning zien als de DC afgeschakeld is.

Het feit dat je spanning oploopt naar 248 is normaal. Nuts bedrijvig mogen max 10% hoger leveren 253V daarboven slaat je omvormer uit.

Mocht dit gebeuren dan moet de netbeheerder metingen uitvoeren en eventueel aanpassingen uitvoeren.

• theblindman
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:52:
Ik zal je installateur maar gauw aansprakelijk stellen van het niet naleven van de NEN1010. Hij had kunnen weten dat je aansluiting in dit geval een 3x25A is.
Bij heeft je een goedkoop niet juiste oplossing aangesmeerd.
Nu begin ik over selectiviteit helaas wel weer.
Minimaal 2 stappen lager als je hoofdzekering en dat is 16A
5000w / 230v is 21,7A en die moet afgezekerd zijn met 25A en dat mag niet.
Hij moet jouw minimaal de se5k installeren. En dan moet hij je de kabel ook aanpassen naar kracht.

Je hebt waarschijnlijk een cowboy gehad.
Wat zou het verschil in opbrengst zijn tussen een 1- en 3-fase omvormer van 6kW?
De optimizers zullen ipv 380V ineens 750V DC moeten leveren. Wat zouden hier de effecten van zijn?
's Morgens liggen er 3 panelen relatief lang in de schaduw, kan dat nog wel opgevangen worden op 750V?

Verwijderd

@theblindman
Die voltage blijft hetzelfde.
De 6k omvormer topt minder snel af. In jouw geval haast niet.

Des te meer schaduw des te meer verlies. Moeilijk in te schatten.

De 1 en de 3 fase gaat meer om je afzekering.
Vraag je verzekering maar.

Je moet gewoon de installateur kennis geven dat hij een verkeerd systeem heeft aangebracht en hem de optie geven om dat te herstellen volgens de vermogens in je offerte en opdrachtbevestiging.
Pak die SE6K je hebt er nota bene voor betaald.
Trap niet in die Lul smoesjes van die installerende partij.

• theblindman
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:44:
@theblindman
Die voltage blijft hetzelfde.
De 6k omvormer topt minder snel af. In jouw geval haast niet.

Des te meer schaduw des te meer verlies. Moeilijk in te schatten.

Je moet gewoon de installateur kennis geven dat hij een verkeerd systeem heeft aangebracht en hem de optie geven om dat te herstellen volgens de vermogens in je offerte en opdrachtbevestiging.
Pak die SE6K je hebt er nota bene voor betaald.
Trap niet in die Lul smoesjes van die installerende partij.
Ik bedoelde de DC-kant van het verhaal: omdat een 3-fase omvormer 750V stringspanning nodig heeft en een 1-fase met 370V toe kan, zou een 1-fase omvormer sneller starten/langer doorgaan. Daarom raadde hij ons dat ook aan. (vervolgens was de aanschaf en het installatiemateriaal waarschijnlijk ook een stuk goedkoper voor hem natuurlijk)
In de offerte staat een 1-fase omvormer (SE6000), toen wist ik alleen niet dat dat dus eigenlijk niet "mag".

Verwijderd

Die spanning wordt geregeld vanuit de optimizer.
Jouw valt zeker niets te verantwoorden.
Hij moet zijn kennis laten zien (daarvoor betaal je hem ook kostelijk) dat hij u (Leek) een juiste installatie kan verschaffen. Dat staat ook in de NEN1010 aangegeven. Hij is als installerende partij verantwoordelijk voor de installatie ook bij falen met ernstige schade als gevolg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2019 23:05 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
@theblindman liggen alle panelen op hetzelfde dakvlak, dezelfde kant op en met dezelfde helling of is het een soort van Oost/West?

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:44:
@theblindman
Wat zou een verzekering hier over vertellen? Risico is dat je je hoofd zekering er uit knalt en dat je dan de kosten van Liander hebt om weer opnieuw te verzegelen als je mechanische hoofd zekeringen heb (uit ervaring)... maar ik zou niet weten wat de verzekering er mee te maken heeft.
In mijn geval een 3x20A zekering op een 3x25A aansluiting. Eerste omvormer gaf problemen en pop daar gingen een paar hoofd zekeringen (en de omvormer). Met de vervangende omvormer geen problemen gehad, ik vermoed dat er verkeerd is aangesloten bij de eerste, maar daar gaf de installateur erg weinig info over (ze hebben Liander ook betaald overigens, dus prima geregeld)

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• theblindman
Rouske schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:49:
@theblindman liggen alle panelen op hetzelfde dakvlak, dezelfde kant op en met dezelfde helling of is het een soort van Oost/West?
Alle 21 panelen liggen op het zelfde platte dakvlak op ZW (210 graden) met een helling van 10 graden.
Er zijn wel drie panelen die veel last hebben van schaduw en ongeveer de helft opbrengen t.o.v. de rest.

Verwijderd

@01001000
Die verzekering zal bij brand hier altijd naar gaan kijken.
Omdat je een hoofdzekering van 3x25A hebt en een afgaande zekering van 1x25A.
Maarja dat kan een verzekeraar vertellen. Het is niet alleen de hinder dat een zekering kan uitvallen. Het is meer.

3x25 als hoofdzekering betekend dat de hoogst afgaande zekering voor een apparaat een 3x16A mag zijn. (selectiviteit)
Nee ik ben niet in bezit van de NEN1010 waar dit in geschreven is.

Onderverdeelkast kan die max 3x20 zijn.
Een installateur moet dat weten.
Daarnaast is een installateur verantwoordelijk mocht het wel mis gaan.
Maar voorkomen is beter dan oplossen.

• Minder-dan-0
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06-2024
Selectiviteit heeft te maken met een afgaande groep b.v. wasmachine.
Het gaat hier om een voedende groep!
Het grootste probleem zit hem in het feit dat er 25A uit het net kan komen en 22A uit de omvormer.
De meeste verdeelinrichtingen hebben aardlekschakelaars 40A/30mA.
Deze mag dus maximaal 40A schakelen.
Er kan nu al een standaard stroom lopen van 47A over 1 aardlekschakelaar.
De verdeelkast voldoet niet meer.
Bij 3 fase omvormer van 6000W is het ongeveer 9A per fase.
25 + 9 = 34A hiermee voldoet de verdeelkast weer aan de norm.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier al een jaartje of 3 een SE 5000 H. Aangesloten op een ABB 20 A type B aardlek automaat
Er hangt 4,9 kW Panasonic HIT aan pal zuid, er de omvormer staat in het voorjaar als het koud is minuten lang in de begrenzing op 5000 W, met meestal zo rond de 235 V is dat 21,3 A. Elke automaat kun je heel lang (uren) 10 % overbelasten. Hier is hij er nog nooit uit gegaan.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:24
theblindman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:58:
[...]

Ik bedoelde de DC-kant van het verhaal: omdat een 3-fase omvormer 750V stringspanning nodig heeft en een 1-fase met 370V toe kan, zou een 1-fase omvormer sneller starten/langer doorgaan.
Maar die 1 fase omvormer kan maximaal 480Volt aan. Jouw 21 LG325N1K-A5 leveren ongeveer 700Volt.
Hoe heeft de installateur dat aangesloten op je omvormer?

• theblindman
Geim schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:20:
[...]

Maar die 1 fase omvormer kan maximaal 480Volt aan. Jouw 21 LG325N1K-A5 leveren ongeveer 700Volt.
Hoe heeft de installateur dat aangesloten op je omvormer?
Als ik het goed begrijp, zorgen de optimizers voor een voor de omvormer acceptabele spanning?

• Geim
theblindman schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:38:
[...]

Als ik het goed begrijp, zorgen de optimizers voor een voor de omvormer acceptabele spanning?
Daarmee ondergraaf je meteen de reden om geen 3-fase omvormer te nemen.

• Rouske
@Geim Het gaat over SolarEdge omvormers waar dus de optimizers de stringspanning regelen en niet de panelen.
Het gaat niet over 1- of 3-fase string omvormers.

[ Voor 13% gewijzigd door Rouske op 25-06-2019 19:12 ]

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
Minder-dan-0 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:13:
Totdat er sluiting in de omvormer zit :)
Het grootste probleem zit hem in het feit dat er 25A uit het net kan komen en 22A uit de omvormer.
Deze zie ik niet, de aardlek zit toch tussen het net en de overige installatie (?), dit word dan op 25A gemaximaliseerd? Als mijn gedachtegang klopt dan kan er pas na de aardlek >40A over een groep gaan, wat dan mogelijk een probleem is met kabels (hoewel de zekering van de andere groepen weer uit zou moeten schakelen op 16A dus die maximale stroom zou alleen in de meterkast voor komen en weer verdeeld worden over meerdere groepen). De vraag is dan of bekabeling/rails de meterkast zulke stromen aan kan wat kan verschillen per meterkast.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• Geim
Rouske schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:07:
@Geim Het gaat over SolarEdge omvormers waar dus de optimizers de stringspanning regelen en niet de panelen.
Het gaat niet over 1- of 3-fase string omvormers.
De OP geeft aan dat een 3x230V omvormer later start dan een 1x230Volt omvormer en dat daarom gekozen is voor een 1 fase omvormer. Maar aangezien niet de panelen de startspanning bepalen, maar de optimizers, klopt zijn bewering niet.

Verwijderd

En juist met deze theorie gaat het mis... Ik weet niet waar je deze manier van denken vandaan haalt maar dit is juist de reden dat het mis gaat. Foei foei.
Dan kun je net zo goed je aardlekje vervangen door een 63A versie. Als we toch op de beun tour gaan.

Doe eerst ff curses NEN1010 en de bijbehorende NPR's. Of vraag een goede adviseur.
Ik weet dat ik gelijk ik omdat ik juist die curses, opleiding en werkervaring heb.

Maar dit is dus de reden dat ik niet wil praten over die selectiviteit
Omdat er teveel eigen theorieen worden bedacht. Daarnaast verwijzen ze altijd naar de website van de bespaarbazaar want die zegt het ook.

• Rouske
Geim schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:16:
[...]

De OP geeft aan dat een 3x230V omvormer later start dan een 1x230Volt omvormer en dat daarom gekozen is voor een 1 fase omvormer. Maar aangezien niet de panelen de startspanning bepalen, maar de optimizers, klopt zijn bewering niet.
Een 1-fase SolarEdge HD omvormer wil een stringspanning van 380V en een 3-fase SolarEdge omvormer 750V.
En deze spanning moet dan door de 21 optimizers opgebracht worden.

Wat hem waarschijnlijk verteld is en waar de bewering vandaan komt, dat het makkelijk is met 21 optimizers de 380V op te wekken dan de 750V.

380/21=18,1V per optimizer
750/21=35,7V per optimizer

Maar aangezien de p370 tot 60V output op de string gaat maakt het voor de beide situaties geen bal uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 25-06-2019 22:50 ]

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:57
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:20:
[...]

En juist met deze theorie gaat het mis... Ik weet niet waar je deze manier van denken vandaan haalt maar dit is juist de reden dat het mis gaat. Foei foei.
Dan kun je net zo goed je aardlekje vervangen door een 63A versie. Als we toch op de beun tour gaan.

Doe eerst ff curses NEN1010 en de bijbehorende NPR's. Of vraag een goede adviseur.
Ik weet dat ik gelijk ik omdat ik juist die curses, opleiding en werkervaring heb.

Maar dit is dus de reden dat ik niet wil praten over die selectiviteit
Omdat er teveel eigen theorieen worden bedacht. Daarnaast verwijzen ze altijd naar de website van de bespaarbazaar want die zegt het ook.
Open graag even NPR5310 blad 64 en je ziet dat Minder-dan-0 het goed heeft
Er komt stroom vanaf de 1 fase invormer naar de groepenkast 22A
Er komt stroom vanaf het net 25A per fase
Je hebt vaak in 3 fase kasten toch een 1 fase 40A aardlek met daarachter 4x 1 fase groepen van 16A (Theorie maximaal 64A kan er gaan lopen)

Nu kan er op de verdeler op de fase van de zonnepanelen 25+22 lopen 47A
Door een aardelk als deze op de zelfde fase zit kan er nu meer dan 40A terwijl deze geschikt is voor 40A
Dus deze instalatie is fout

Als je naar een 3fase omvormer gaat loopt er nog 8A per fase en heb je dit probleem niet. 8+25 = 33A

Je begint zelf over selectiviteit dat is nog steeds geen eis in de NEN/NPR maar blad 64 met het probleem van hierboven is zeker wel een eis. Selectviteit is wel mooi als dat kan. Ik snap dat het vervelend is dat je de complete fase van je groepenkast kwijt raakt maar dat is een risico die je acepteerd.

Graag de mensen die helpen wat vriendelijke benaderen of uitleggen wat jij er fout aan vind.
Er zitten hier mensen die zeker wel kennis van zaken hebben en niet roepen hoe goed ze zijn

De 70 graden begint de omvormer minder stroom terug te leveren zie hier ik weet niet waar de meeting zit maar ik veronderstel dat het ook een heel stuk warmer is rond de omvormer.

[ Voor 24% gewijzigd door stunter op 25-06-2019 23:32 ]

• Geim
Rouske schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:31:
[...]

380/21=18,1V per optimizer
750/21=35,7V per optimizer

Maar aangezien de p370 tot 60V output op de string gaat maakt het voor de beide situaties geen bal uit.
Behalve dan dat de OP nu met een installatie zit waarbij er 22Amp door een 2,5 qmm draad gaat. Bij een 3-fase omvormer was de belasting per ader veel lager.

• Rouske
Geim schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:15:
[...]
Behalve dan dat de OP nu met een installatie zit waarbij er 22Amp door een 2,5 qmm draad gaat. Bij een 3-fase omvormer was de belasting per ader veel lager.
klopt, maar dat heeft niks met die eerdere bewering te maken.
De AC kant is gewoon prutswerk |:(

@stunter en @Minder-dan-0
Dus alle huishoudens met 1x40A hoofdzekering mogen dan geen PV plaatsen?
Omdat de aardlekschakelaar van de max 4x16A groepen ook maar 40A aankan, wat je dus al uit het net kan trekken?

Dan zou je elke aardlek moeten vervangen door 63A versies en de bijbehorende interne bekabeling, pas dan kan je tot de officiële max van 5kW terugleveren?

Ik ben bang dat dit nergens gedaan is door installateurs.

[ Voor 37% gewijzigd door Rouske op 26-06-2019 00:56 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rustig rustig, zo moeilijk is het helemaal niet en hier komt dan ook de goedkoopste manier om dit *probleem* op te lossen;

Gezien vanuit het net; hoofdzekering(en), meter, hoofdschakelaar, verbindingsblokjes. En dan gaan we vanaf hier naar;
1) een C40 met daarachter alle verbruikende groepen
2) een aardlekautomaat met de PV

Probleem opgelost voor een fractie van de prijs.

Mooi toch? Hiermee limiteer je verbruik op 40A zonder dat je 30 euro extra gaat betalen per aardlekschakelaar.

Als je dat laatste ooit al wel van plan was.... alles aardlekautomaten op 63A kamrail is ongeveer net zo duur...

Dat de NPR alleen de duurste opties noemt... tja...

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-06-2019 02:16 ]

• joezzt
  • Niet online
Da’s een denkfoutje, als er 22A door de omvormer geleverd wordt en 47 A door het net zou er iets in het huis 69 A gebruiken. De stroom die de omvormer levert wordt in het huis gebruikt, als het huis minder trekt wordt er terug geleverd, dan pas gaat het door de hoofdzekering en “slimme meter”.

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-10 16:20
Ik post hier omdat ik eigenlijk hetzelfde systeem (kleiner 10 panelen) ga laten plaatsen met dezelfde electronica erom heen. Dus gebruik de info uit dit topic om te checken of ik weet waar ik op moet letten.

Ik krijg de definitieve offerte vandaag. Als ik goed lees (en de helft begrijp...) dan moet ik bij mijn offerte letten op:

1. Er wordt een extra groep / aardlek geplaatst ivm nu 2x4 groepen
2. Wat de bekabeling dikte is (meer dan 2mm)
3. De omvormer komt onder ons dak. Echter met weer van deze week wordt het daar wel warm (+30C). Dat nog even overleggen

10 panelen LG 325
Solar Edge Omvormer (onbekend) (checken
10 Solar Edge Optimizer
83% rendement (beetje schaduw en parallel geschakeld)

Of zie ik nog iets over het hoofd?

Dank voor eventuele reacties!

En succes theblindman met het dealen met je leverancier!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:57
Rouske schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:03:
[...]

@stunter en @Minder-dan-0
Dus alle huishoudens met 1x40A hoofdzekering mogen dan geen PV plaatsen?
Omdat de aardlekschakelaar van de max 4x16A groepen ook maar 40A aankan, wat je dus al uit het net kan trekken?

Dan zou je elke aardlek moeten vervangen door 63A versies en de bijbehorende interne bekabeling, pas dan kan je tot de officiële max van 5kW terugleveren?

Ik ben bang dat dit nergens gedaan is door installateurs.
Dit is inderdaad een onderbelicht punt en daarom is in 2016 en extrablad toegevoegd voor in de NPR voor zonnepanelen.
Het probleem oplossen kan zoals @kabeltjekabel al aan geeft op verschillende manieren.
Je kan ook minder groepen achter de aardlek zetten of kleinere groepen. Het vergroten van de aardlek kan alleen als de interne bedrading er voor geschikt is.

De oplossing moet je per geval bekijken aan de hand van de bestaande situatie en in overleg. Elke optie heeft zo zijn voor en nadeel en kosten

De kans dat je meer dan 40A door een aardlek trekt is heel klein dan moet je 3 of 4 groepen tegelijk zwaar belasten. Maar dit word niet mee genomen in de norm.
joozzt schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 07:10:
[...]

Da’s een denkfoutje, als er 22A door de omvormer geleverd wordt en 47 A door het net zou er iets in het huis 69 A gebruiken. De stroom die de omvormer levert wordt in het huis gebruikt, als het huis minder trekt wordt er terug geleverd, dan pas gaat het door de hoofdzekering en “slimme meter”.
22A van de omvormer en 25A van de uit het net topic starter heeft 3 fase 25A aansluiting dit is 47A. Voor meer info zie mijn aanvulling op Minder-dan-0 een paar posts terug.

[ Voor 8% gewijzigd door stunter op 26-06-2019 13:10 ]

• Geim
Rouske schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:03:
[...]

Toch wel, lees maar wat de OP zegt:
theblindman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:58:
[...]

Ik bedoelde de DC-kant van het verhaal: omdat een 3-fase omvormer 750V stringspanning nodig heeft en een 1-fase met 370V toe kan, zou een 1-fase omvormer sneller starten/langer doorgaan. Daarom raadde hij ons dat ook aan. (vervolgens was de aanschaf en het installatiemateriaal waarschijnlijk ook een stuk goedkoper voor hem natuurlijk)
In de offerte staat een 1-fase omvormer (SE6000), toen wist ik alleen niet dat dat dus eigenlijk niet "mag".
Met andere woorden, een 1 fase omvormer zou een hogere opbrengst leveren. En met deze keuze is alles mis gegaan.
Idd, 22A door 2qmm, mooie cowboy. 8)7

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
joozzt schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 07:10:
[...]

:F

Het is je vergeven met deze hitte, maar het is helemaal geen denkfoutje.

Het gaat niet om de stroom door de hoofdzekerigen, maar het feit dat je kast wordt beschermd door die hoofdzekering. Die bescherming is er niet als je parallel nog een voedingsbron hebt en samen over de rating van bedraing / rail / aardlekschakelaar gaat.

• joezzt
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:30:
[...]

:F

Het is je vergeven met deze hitte, maar het is helemaal geen denkfoutje.

Het gaat niet om de stroom door de hoofdzekerigen, maar het feit dat je kast wordt beschermd door die hoofdzekering. Die bescherming is er niet als je parallel nog een voedingsbron hebt en samen over de rating van bedraing / rail / aardlekschakelaar gaat.
Jaja:-) Het was mij niet helemaal duidelijk. Dacht ook zijn zij nu gek of ben ik gek , we zitten allemaal op dezelfde golflengte om het maar weer technisch te maken...

• theblindman
Iedereen bedankt voor de hulp! Na een mailwisseling met de installateur gaat hij nu toch kosteloos een 6kW 3-fase omvormer monteren.
In maart hebben we per mail al eens aangegeven dat het een 3-fase installatie moet worden. Dat was ik alweer vergeten en de installateur blijkbaar ook :X
Nu is alleen nog de vraag of we toch een 7kW omvormer willen ipv 6kW: het prijsverschil is bij de online winkels heel klein €10 – €30, maar de installateur zal die extra rekening gaan schrijven met een vork vrees ik.
Pagina: 1