MBP scherm repareren of nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 764 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratwurst85
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2022
Goedenavond allemaal,

Ik zou zeer dankbaar zijn voor beargumenteerd advies aangaande het volgende:

Apparaat in kwestie:
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013)
2,4 GHz Intel Core i5
8 GB 1600 MHz DDR3
Intel Iris 1536 MB
256 GB flash opslag
(nieuw) gekocht: eerste kwartaal 2014 bij Mediamarkt

Probleem:
Sinds kort doet het scherm (zonder aanwijsbaar voorval in het verleden) raar of is het kapot. Zwart/soms grijs scherm met gekleurde soms zwart witte verticale strepen. Af en toe doet het scherm het weer wanneer ik het kort uit- en dan weer aanzet, maar na een paar minuten zijn de "rapen weer gaar". Als ik de macbook aansluit op de TV zie ik overigens wel normaal beeld.
Foto--> https://ibb.co/kmFwWcx

Ik vermoed dat ik nu 2 opties heb.
1. Scherm, indien mogelijk, laten repareren of vervangen.
2. MBP afschrijven, in defecte toestand verkopen om vervolgens een nieuwe te kopen.

Vragen:
1. Is het mogelijk om een retina-scherm van mijn model te repareren zonder het te vervangen?
2. Wat kost het ongeveer om een (origineel) scherm te laten vervangen door een serieuze/kundige, maar niet-geautoriseerde reparateur?
3. Wegen de kosten voor herstel (gezien de leeftijd van ca. 5,5 jaar) gemiddeld gezien op tegen de meerprijs voor een nieuwe.
4. Wat is een redelijke verkoopprijs voor mijn MBP in huidige staat?

Kleine side vraag:
Ook mijn scherm heeft na een paar jaar last gekregen van die loslatende coating en zou mijns inziens in aanmerking zijn gekomen voor het gratis vervangingsprogramma van Apple mits die niet ouder is dan 4 jaar na aankoop. De mijne is dit wel, maar ik kwam onlangs pas op de hoogte van dit programma. Heeft iemand gebruik gemaakt van dit programma of weet iemand in hoeverre Apple coulant is met de verstreken termijn van 4 jaar? Met andere woorden: Heeft het zin om hiermee nu nog naar Apple te gaan?

Ik begrijp dat ik veel vragen heb gepropt in dit bericht, maar zou zeer dankbaar zijn voor bruikbare reacties en advies.

Alvast heel veel dank!

Beste antwoord (via bratwurst85 op 04-07-2019 15:32)

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Kan inderdaad zowel scherm als schermkabel als moederbord zijn. Het feit dat het pas na een tijdje optreedt doet mij wel vermoeden dat het in het moederbord zit en wellicht door warmte wordt veroorzaakt. Als je wilt kan ik dit (gratis) voor je nakijken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 13:55
Het kan ook zijn dat de connector van het beeldscherm niet goed op z’n plek zit, aangezien hij het soms wel en soms niet goed doet met openklappen etc.

Als je een handige Harry kent die dat even voor je wilt nakijken of alvast onderzoek voor je kan doen ben je al iets verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratwurst85
Ah interessant! Ik begrijp hieruit dat er zeker een kans is dat het een "minor"probleem betreft. Thx voor het noemen hiervan.

In die zin ken geen "handige Harry", maar door een kennis (ook een leek) werd mij NODEFIX in Den Haag aangeraden. Desondanks dacht dat het wellicht handig is om hier alvast wat input te krijgen aangaande mogelijkheden, omdat een reparateur mij van alles wijs zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 09:34
Je zegt dat je scherm vervangen moet worden maar het zou ook de aansturing naar het scherm (GPU) kunnen zijn die aan het overlijden is.

Scherm lijkt me niets mis mee.

Zoek maar eens op https://www.google.com/se...g.......35i39.-IUq-YW1Hsg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratwurst85
Mr. Blonde schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:51:
Je zegt dat je scherm vervangen moet worden...
Nee. Wat ik zeg, is dat ik niet weet of het scherm vervangen moet worden, maar dat ik overal rekening mee houd. Ik probeer mij simpelweg wat beter te informeren alvorens ik naar een reparateur ga om te voorkomen dat mij onnodige vervangingen of reparaties worden aangepraat. Zelfde idee eigenlijk als bij een autogarage (om maar wat te noemen)
Gelukkig zijn er hulpvaardige mensen zoals jij die er meer verstand van hebben dan ik en nuttige tips geven. Waarvoor dank!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Kan inderdaad zowel scherm als schermkabel als moederbord zijn. Het feit dat het pas na een tijdje optreedt doet mij wel vermoeden dat het in het moederbord zit en wellicht door warmte wordt veroorzaakt. Als je wilt kan ik dit (gratis) voor je nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 22:24

Yor

Yor1313#2571

Kijk hier maar eens de video's:

YouTube: Louis Rossmann

Misschien helpt dat je een eind op weg naar probleemoplossing. Je kunt het Macbook natuurlijk ook altijd naar hem opsturen op basis van no cure no pay, maar shipping naar de United States kost natuurlijk een rib uit je lijf.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratwurst85
Dank voor alle reacties!

rvanpruissen heeft het macbook onderzocht schoongemaakt en op geleide daarvan een gebruikt tweedehands scherm ingebouwd. Gelukkig is dit hoofdstuk nu ten einde, maar dit MacBoek nog niet uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:30
@bratwurst85 Ik heb de titel van je topic ontdaan van alle caps. Dat is nergens voor nodig :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn MacBook Retina scherm is kapot en dus onleesbaar sinds een half jaar, in de tussen tijd niet meer gebruikt. Nu probeer ik een extern scherm aan te sluiten, die wel degelijk werkt op mijn nieuwe huidige MacBook, zelfde model, maar mijn oude lees kapotte scherm mac niet weergeeft. Hoe of wat kan ik doen om met mijn mac die wellicht eerst veel updates moet ondergaan, te kunnen werken op het externe beeldscherm?bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Verwijderd je kunt beter een nieuw topic aanmaken, in plaats van andermans topic te kapen :) Leest wel eerst Het algemeen beleid goed door, en met name Het plaatsen van topics om te weten wat we hier van je verwachten.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.