Contactformulier op website, dient naar externe mail te gaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik beheer een VPS die twee websites host, en een Postfix-server. Voor het eerste domein handelt Postfix de mails volledig zelf af; de eigenaar van domein twee heeft zijn domein aan zijn professionele Gmail-account gelinkt (*@domeinnaam.be).

Op zijn website staat een contactformulier. Dat genereert e-mails die Postfix naar het privé-adres van de domeineigenaar doorstuurt (eigenaar_privé@gmail.com). Dat werkt, maar hij wil graag dat die mails binnenkomen op zijn professionele adres (contact@domeinnaam.be), wat ook ineens de bestemming is voor zijn contactformulier.

Ik heb momenteel domein 2 in /etc/postfix/virtual als volgt geconfigureerd:
code:
1
2
contact@domeinnaam.be                   eigenaar_privé@gmail.com
admin@domeinnaam.be                     $mijn_email,$lokale_account

Momenteel is het simpel: Postfix doet gewoon een forward naar het privé-Gmail-adres. Ik kijk er ongetwijfeld over, maar ik zit me het hoofd te breken over hoe ik mails voor contact@domeinnaam.be 'doorstuur' naar datzelfde adres (want Postfix handelt deze niet af; Googles mailservers doen dit).

Dien ik hiervoor specifiek een relay in te stellen in Postfix zoals bv. hier uitgelegd?

Bedankt :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Beste antwoord (via Borromini op 24-06-2019 22:35)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-10 17:15

DataGhost

iPL dev

AlbertJP schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:02:
[...]

Het punt zit hier in 'mail ontvangt': mail vanaf localhost (website op dezelfde server) wordt niet als inkomende maar als uitgaande mail behandeld en die mag wel overal heen. Dit staat in de variabele mynetworks.
Um nee, dat is niet aan de hand, tenzij je me kan laten zien waar dat staat. De variable mynetworks wordt in een default setup vooral gebruikt om "trust" te bepalen, dus wie naar externe domeinen mag mailen. Localhost mag dat, een random internet-IP niet. Postfix kijkt gewoon of 'ie een destination is voor het domein waar heen gemaild wordt, ongeacht of het vanaf localhost gestuurd wordt of vanaf een random IP. Als je een virtual_alias_domain hebt zal postfix denken dat 'ie destination is voor dat domein. Als je dan een alias hebt van contact@domeinnaam.be naar whatever@gmail.com,contact@domeinnaam.be snapt 'ie dat niet, want hij is zelf destination. Nou is 'ie volgens mij niet zo naief dat 'ie dan die mail naar zichzelf blijft loopen, maar hij gaat in ieder geval niet kijken waarheen het dan zou moeten, omdat 'ie volgens zijn config zelf destination voor dat domein is (dus in een logische setup zullen de MX-records voor domeinnaam.be ook naar zichzelf wijzen).

Edit: sterker nog, ik ontvang *al* mijn mail "vanaf localhost", aangezien de mails eerst mijn spamfilter ingaan welke ze vervolgens local aflevert bij m'n normale postfix.
Borromini schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:11:
[...]

Waar ik in de war raak is het volgende: Postfix hoeft inderdaad geen mail voor contact@domeinnaam.be af te handelen, maar de mail moet natuurlijk wel de deur uit... Dat moet dan toch via Postfix gebeuren? Of vergis ik me?
Ja, maar als dat domein helemaal niet in je postfix-config voorkomt is 'ie ook geen destination. Hij zal dan DNS-lookups doen voor de MX van domeinnaam.be en die wijzen naar gmail (toch?), dus zal 'ie de mail daar afleveren.

[ Voor 35% gewijzigd door DataGhost op 24-06-2019 20:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Krijg je een foutmelding dan? Want het zou gewoon moeten werken, als je inlogt op de STMP-server van Google. Je kunt eens een mail sturen naar https://www.mail-tester.com/ om te zien of er wat fout is aan de e-mail (of configuratie).

Oh wacht, je hebt toch niet in Postfix het betreffende domein als 'lokaal' ingesteld, hè? Want dan hangt ie nog gewoon op je VPS. Je wilt dat alle mail altijd via Google gaat :)

[ Voor 32% gewijzigd door Room42 op 23-06-2019 21:33 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Die staan wel in 'virtual_alias_domains =' als dat is wat je bedoelt?

Alle mail bestemd voor contact@domeinnaam.be wordt tot nader order netjes doorgestuurd naar het privé-adres. De huidige configuratie werkt gewoon. Mijn vraag is hoe ik het moet aanpassen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoveel doe ik ook weer niet met Postfix, dus ik verwijs je even naar https://serverfault.com/q...ix-disable-local-delivery :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dus het contactformulier stuurt de mail naar contact@domeinnaam.be, wat wordt afgevangen door postfix (maar die is niet de MX voor domeinnaam.be). En de mail van het formulier moet nu dus niet alleen op de prive-mail aankomen maar ook op de "echte" contact@domeinnaam.be. Begrijp ik het zo goed?
De setup is niet helemaal netjes, je neemt mail aan voor een domein waar je geen MX voor bent. Dan kan je daar dus niet naartoe mailen. Oplossing zou zijn dat je het domein in postfix verandert in domeinnaam.be.local of iets dergelijks, dan ziet postfix zich ook niet meer als destination voor domeinnaam.be en kan je gewoon naar beide adressen forwarden op dezelfde manier als je nu gebruikt voor admin@. In het contactformulier verander je dus ook het domein naar de .local-variant. Als het goed is is dat allemaal serverside en gaat het nooit naar buiten dus dat hoort geen problemen te geven :)

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 23-06-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
DataGhost schreef op zondag 23 juni 2019 @ 23:54:
Dus het contactformulier stuurt de mail naar contact@domeinnaam.be, wat wordt afgevangen door postfix (maar die is niet de MX voor domeinnaam.be). En de mail van het formulier moet nu dus niet alleen op de prive-mail aankomen maar ook op de "echte" contact@domeinnaam.be. Begrijp ik het zo goed?
Dat klopt; de e-mails dienen alleen op contact@domeinnaam.be aan te komen.
De setup is niet helemaal netjes, je neemt mail aan voor een domein waar je geen MX voor bent.
Heb je het dan over het feit dat domeinnaam.be ook in virtual_alias_domains staat? Want ik vermoed dat die er ondertussen wel uit mag?

(Historisch handelde Postfix domeinnaam.be volledig zelf af :).)
Dan kan je daar dus niet naartoe mailen. Oplossing zou zijn dat je het domein in postfix verandert in domeinnaam.be.local of iets dergelijks, dan ziet postfix zich ook niet meer als destination voor domeinnaam.be en kan je gewoon naar beide adressen forwarden op dezelfde manier als je nu gebruikt voor admin@.
Als ik domeinnaam.be uit virtual_alias_domains haal, is dat dan nog steeds van toepassing? Is er geen eenvoudigere manier om Postfix de mail voor contact@domeinnaam.be te laten doorsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Als Postfix geen mails van dat domein meer hoeft te ontvangen kan die inderdaad geheel uit de virtual_alias_domains, en dan hoef je niet ingewikkeld meer te doen. Dan gaat alles direct naar GMail, en niet meer naar de aliases in /etc/virtual die je in je eerste post liet zien (admin gaat dus ook direct naar GMail dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Precies. Ik ging ervan uit dat je een of andere reden had om die lokale postfix te draaien, zoals bijv. het contactformulier naar twee adressen te laten sturen, en je admin-mail. Opzich kan 'ie er prima uit als je het op een andere plek/manier op kan lossen.

Terugkomend op je vraag over het doorsturen, als je mail ontvangt op contact@domeinnaam.be en vervolgens met dezelfde mailserver wil doorsturen naar de *echte* contact@domeinnaam.be kan dat volgens mij niet zonder dat je een van beide aanpast, anders raakt postfix in de war. Als ik een bericht naar jou stuur en jou vraag of je het door kan sturen naar Borromini sta je ook wel even raar te kijken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
DataGhost schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:01:
als je mail ontvangt op contact@domeinnaam.be en vervolgens met dezelfde mailserver wil doorsturen naar de *echte* contact@domeinnaam.be kan dat volgens mij niet zonder dat je een van beide aanpast, anders raakt postfix in de war.
Het punt zit hier in 'mail ontvangt': mail vanaf localhost (website op dezelfde server) wordt niet als inkomende maar als uitgaande mail behandeld en die mag wel overal heen. Dit staat in de variabele mynetworks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
AlbertJP schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:32:
Als Postfix geen mails van dat domein meer hoeft te ontvangen kan die inderdaad geheel uit de virtual_alias_domains, en dan hoef je niet ingewikkeld meer te doen.
Waar ik in de war raak is het volgende: Postfix hoeft inderdaad geen mail voor contact@domeinnaam.be af te handelen, maar de mail moet natuurlijk wel de deur uit... Dat moet dan toch via Postfix gebeuren? Of vergis ik me?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

AlbertJP schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:02:
[...]

Um nee, dat is niet aan de hand, tenzij je me kan laten zien waar dat staat. De variable mynetworks wordt in een default setup vooral gebruikt om "trust" te bepalen, dus wie naar externe domeinen mag mailen. Localhost mag dat, een random internet-IP niet. Postfix kijkt gewoon of 'ie een destination is voor het domein waar heen gemaild wordt, ongeacht of het vanaf localhost gestuurd wordt of vanaf een random IP. Als je een virtual_alias_domain hebt zal postfix denken dat 'ie destination is voor dat domein. Als je dan een alias hebt van contact@domeinnaam.be naar whatever@gmail.com,contact@domeinnaam.be snapt 'ie dat niet, want hij is zelf destination. Nou is 'ie volgens mij niet zo naief dat 'ie dan die mail naar zichzelf blijft loopen, maar hij gaat in ieder geval niet kijken waarheen het dan zou moeten, omdat 'ie volgens zijn config zelf destination voor dat domein is (dus in een logische setup zullen de MX-records voor domeinnaam.be ook naar zichzelf wijzen).

Edit: sterker nog, ik ontvang *al* mijn mail "vanaf localhost", aangezien de mails eerst mijn spamfilter ingaan welke ze vervolgens local aflevert bij m'n normale postfix.
[...]

Ja, maar als dat domein helemaal niet in je postfix-config voorkomt is 'ie ook geen destination. Hij zal dan DNS-lookups doen voor de MX van domeinnaam.be en die wijzen naar gmail (toch?), dus zal 'ie de mail daar afleveren.

[ Voor 35% gewijzigd door DataGhost op 24-06-2019 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertJP
@DataGhost bedankt voor de aanvulling, was iets te simpel gedacht van mij.
[...]

Postfix behandelt zowel inkomende als uitgaande mail, en voor beiden gelden andere regels. Dat was waar mijn post en die van @DataGhost over gingen. Mail de deur uit zou vanzelf goed moeten gaan als je webserver toestemming heeft om uitgaande mail te sturen (IP in mynetworks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb het inderdaad duidelijk te ver gezocht. Domein uit Postfix verwijderen en uit /etc/postfix/virtual en alles wordt gewoon het internet op geduwd :P.

Bedankt!

Pagina: 1