Worden de banden uitgelijnd bij een APK

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-01-2023
Ik heb vorige week woensdag mijn Renault twingo 1.2 16V, 2010 opgehaald bij de dealer (occasion) en ze hebben de stabilisator stangen vervangen + 4 nieuwe banden + aircopomp + olie filter etc.

Alleen nu vraag ik mij af of zij ook de banden uitlijnen bij het vervangen van banden/apk keuring. Hij komt bij autohaag zeeuw vandaan en is daar ook apk gekeurd.

als ik tijdens het rijden het stuur eventjes los laat rijd de auto gewoon netjes recht voorruit er is verder ook niets te zien aan de stand van de wielen denk ik. Misschien kunnen jullie mij wat duidelijkheid geven!

Dankje! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:36
Ik denk het wel, maar waarom vraag je het zelf niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bedoel je banden balanceren of onderstel uitlijnen?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
Ga ik morgen ook doen alleen de gene die alles daar voor mij heeft geregeld is nu 1 week op vakantie,dus vandaar dacht probeer het eerst even online.
ExploitSolo schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:56:
Ik denk het wel, maar waarom vraag je het zelf niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
banden balanceren dat ze in een recht spoor lopen alle 4, wat houd onderstel uitlijnen precies in?
Juup schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:56:
Bedoel je banden balanceren of onderstel uitlijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55
NewYorkWays schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:58:
banden balanceren dat ze in een recht spoor lopen alle 4, wat houd onderstel uitlijnen precies in?
[...]
Uitlijnen houdt in wat je zelf omschrijft als balanceren. En nee, dat is niet standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

NewYorkWays schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:58:
[...]
Banden balanceren is onafhankelijk van elkaar. De band loopt dan soepel over de velg in is in balans c.q. links/rechts voor/achter. Door het gewicht van de velg en het gewicht van de band is het nodig een nieuwe band op een velg te balanceren.
Uitlijnen is zorgen dat de wagen rechtdoor rijdt als je het stuur recht houdt, niets meer niets minder. Je wilt ook niet met (gechargeerd) x-benen of o-benen lopen, met uitlijnen voorkom je dit.
TheBrut3 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:00:
[...]

Uitlijnen houdt in wat je zelf omschrijft als balanceren. En nee, dat is niet standaard.
Daarentegen is het wel vrij standaard om de banden te balanceren bij het monteren, dit zit meestal in de montageprijs, maar het is verstandig om dit na te vragen als dit niet expliciet gezegd of vermeldt wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door True op 23-06-2019 19:02 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
ah oke dus als ik het goed begrijp worden waarschijnlijk alleen de banden gebalanceerd bij het vernieuwen van de banden maar niet standaard ook uitgelijnd?
True schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:01:
[...]

Banden balanceren is onafhankelijk van elkaar. De band loopt dan soepel over de velg in is in balans c.q. links/rechts voor/achter. Door het gewicht van de velg en het gewicht van de band is het nodig een nieuwe band op een velg te balanceren.
Uitlijnen is zorgen dat de wagen rechtdoor rijdt als je het stuur recht houdt, niets meer niets minder. Je wilt ook niet met (gechargeerd) x-benen of o-benen lopen, met uitlijnen voorkom je dit.

[...]

Daarentegen is het wel vrij standaard om de banden te balanceren bij het monteren, dit zit meestal in de montageprijs, maar het is verstandig om dit na te vragen als dit niet expliciet gezegd of vermeldt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Laatst online: 14:24
Balanceren horen ze te doen als ze de banden vervangen.
Uitlijnen niet. Bij het vervangen van de stabilisatorstang hoeft het vaak ook niet te gebeuren.
Al zou een goede garage het wel aanraden of doen als ze abnormale slijtage aan je banden zien of als het vreemd rijd.

Staat het niet op de factuur? Dan is het waarschijnlijk ook niet gedaan.

[ Voor 74% gewijzigd door .Maarten op 23-06-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

NewYorkWays schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:12:
ah oke dus als ik het goed begrijp worden waarschijnlijk alleen de banden gebalanceerd bij het vernieuwen van de banden maar niet standaard ook uitgelijnd?
[...]
Correct. En afhankelijk van hoe je wiel ophanging in elkaar zit en wat er vervangen wordt is het wel of niet nodig. Over het algemeen is het bij het vervangen van stabilisatoren niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
ah oke! dus jij denkt dat ik me geen zorgen hoef te maken dat mijn banden niet correct gebalanceerd of uitgelijnd zijn?
GoldenSample schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:13:
[...]

Correct. En afhankelijk van hoe je wiel ophanging in elkaar zit en wat er vervangen wordt is het wel of niet nodig. Over het algemeen is het bij het vervangen van stabilisatoren niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
Ik heb niets hoeven te betalen omdat autohaag zeeuw de auto afleverde met minstens 6 maanden apk, en de apk zou diezelfde week dat ik de auto kocht verlopen dus hebben zij gelijk een nieuwe apk uitgevoerd en daarbij dus ook allerlei dingen vervangen, hierdoor heb ik geen factuur gehad wat logisch is (denk ik). Bij het vervangen van de stabilisator stang is het dus niet nodig om de wielen uit te lijnen?
.Maarten schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:13:
Balanceren horen ze te doen als ze de banden vervangen.
Uitlijnen niet. Bij het vervangen van de stabilisatorstang hoeft het vaak ook niet te gebeuren.
Al zou een goede garage het wel aanraden of doen als ze abnormale slijtage aan je banden zien of als het vreemd rijd.

Staat het niet op de factuur? Dan is het waarschijnlijk ook niet gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even voor de duidelijkheid, want er lopen een paar vragen door elkaar.

Worden de banden uitgelijnd bij een apk?
Nee, de APK is een keuring en dan worden er in principe geen reparaties uitgevoerd. Op het moment dat een auto ter keuring wordt aangeboden, hoort deze in technisch goede staat te zijn en is dat niet het geval, volgt een afkeur. In een enkel geval zal een simpele reparatie (bijv. lampje vervangen) wel gedaan. Uitlijnen of banden balanceren wordt sowieso niet gedaan.

Wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren?
Balanceren is het meten of de banden in balans zijn als ze ronddraaien. Is dat niet het geval worden we gewichtjes op de velg geplaatst tot het wiel zonder trillen ronddraait. Dit is standaard wanneer banden om velgen gemonteerd worden. Wordt dat niet gedaan, krijg je gegarandeerd trillingen en met een beetje pech trilt de ophanging of iets anders kapot.

Uitlijnen is het afstellen van het onderstel zodat alle wielen in een rechtuit positie goed staan. Die wordt doorgaans op een uitlijnbank gedaan. Uitlijnen is doorgaans alleen nodig wanneer schokdempers of draagarmen vervangen zijn. Of wanneer je met een auto over een hoge hobbel, zoals stoeprand of gat in de weg bent gereden en het stuur daarna niet meer recht staat.

In het geval van de TS, je hebt de auto met garantie gekocht. Voor de APK zullen ze een check hebben gedaan, waarna de keurmeester (Autohaag Zeeuw heeft die zo goed als zeker zelf in dienst, gezien hoe groot ze zijn) de keuring heeft gedaan. Ze hebben toen defecten geconstateerd die vervangen moesten worden voor de APK. Je hebt dus vooral mazzel gehad met die APK, anders had je het later zelf moeten betalen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
Ik heb zeker geluk gehad met de APK!
Tijdens het rijden heb ik geen last van trillingen of iets, dus ik neem aan dat zij dan de banden hebben gebalanceerd? (omdat ze 4 nieuwe banden eronder hebben gedaan).

Moeten de banden ook uitgelijnd worden nadat de stabilisator stangen zijn vervangen?

Heel erg bedankt voor de uitleg, heb ik weer wat geleerd haha!
deepbass909 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:34:
Even voor de duidelijkheid, want er lopen een paar vragen door elkaar.

Worden de banden uitgelijnd bij een apk?
Nee, de APK is een keuring en dan worden er in principe geen reparaties uitgevoerd. Op het moment dat een auto ter keuring wordt aangeboden, hoort deze in technisch goede staat te zijn en is dat niet het geval, volgt een afkeur. In een enkel geval zal een simpele reparatie (bijv. lampje vervangen) wel gedaan. Uitlijnen of banden balanceren wordt sowieso niet gedaan.

Wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren?
Balanceren is het meten of de banden in balans zijn als ze ronddraaien. Is dat niet het geval worden we gewichtjes op de velg geplaatst tot het wiel zonder trillen ronddraait. Dit is standaard wanneer banden om velgen gemonteerd worden. Wordt dat niet gedaan, krijg je gegarandeerd trillingen en met een beetje pech trilt de ophanging of iets anders kapot.

Uitlijnen is het afstellen van het onderstel zodat alle wielen in een rechtuit positie goed staan. Die wordt doorgaans op een uitlijnbank gedaan. Uitlijnen is doorgaans alleen nodig wanneer schokdempers of draagarmen vervangen zijn. Of wanneer je met een auto over een hoge hobbel, zoals stoeprand of gat in de weg bent gereden en het stuur daarna niet meer recht staat.

In het geval van de TS, je hebt de auto met garantie gekocht. Voor de APK zullen ze een check hebben gedaan, waarna de keurmeester (Autohaag Zeeuw heeft die zo goed als zeker zelf in dienst, gezien hoe groot ze zijn) de keuring heeft gedaan. Ze hebben toen defecten geconstateerd die vervangen moesten worden voor de APK. Je hebt dus vooral mazzel gehad met die APK, anders had je het later zelf moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NewYorkWays schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:49:

Moeten de banden ook uitgelijnd worden nadat de stabilisator stangen zijn vervangen?
Nogmaals, maar allicht ten overvloede: een BAND lijn je niet uit. De OPHANGING lijn je uit waardoor de banden op de correcte manier onder de auto staan.

Maar je hebt de auto al grofweg 10 dagen (sinds vorige week woensdag); je zegt nergens last van te hebben bij het rijden; dat wil niet zeggen dat de auto correcte uitgelijnd is; had je de verkoper niet gewoon kunnen bellen met je vragen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
excuses ik heb hem sinds afgelopen woensdag (19e), ik merk inderdaad niets was gewoon benieuwd. De gene die mij de auto heeft verkocht is net een week op vakantie, maar ik ga morgen autohaag zeeuw even een belletje geven om te vragen of ze beide hebben uitgevoerd. Bedankt voor de hulp en uitleg!
MAX3400 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:52:
[...]

Nogmaals, maar allicht ten overvloede: een BAND lijn je niet uit. De OPHANGING lijn je uit waardoor de banden op de correcte manier onder de auto staan.

Maar je hebt de auto al grofweg 10 dagen (sinds vorige week woensdag); je zegt nergens last van te hebben bij het rijden; dat wil niet zeggen dat de auto correcte uitgelijnd is; had je de verkoper niet gewoon kunnen bellen met je vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
Net autohaagzeeuw gebeld en de mevrouw van de verkoop is naar de werk garage toegelopen en toen vertelde ze mij dat ze balanceren en uitlijnen altijd meenemen bij het plaatsten van nieuwe banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NewYorkWays schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:35:
Net autohaagzeeuw gebeld en de mevrouw van de verkoop is naar de werk garage toegelopen en toen vertelde ze mij dat ze balanceren en uitlijnen altijd meenemen bij het plaatsten van nieuwe banden.
Dat lijkt me sterk... 8)7 Het is helemaal niet nodig om bij het omleggen van nieuwe banden je auto uit te lijnen. En als uitlijnen nodig is, heeft dat op zich weinig te maken met al dan niet nieuwe banden...

Want je kunt hooguit (nieuwe) banden rond een velg balanceren. Dit gebeurt meestal zonder dat dat band/velg combinatie aan de auto gemonteerd is.
En uitlijnen is een andere tak van sport en vereist ook andere kennis en apparatuur. En dit gebeurt juist met een 'complete' auto.

https://www.autoweetjes.c...0wielen%20balanceren.html

tip: zorg dat je zelf weet/begrijpt wat het verschil is tussen balanceren en uitlijnen. Dan weet je ook hoe je de uitspraken van die 'verkoopmevrouw' kunt interpreteren! O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
ja het is nog allemaal redelijk nieuw en verwarrend voor me, ze hebben de stabilisator stangen vervangen wat weer iets anders is. moet ik haar uitspraak interpreteren als in dat zij de banden hebben gebalanceerd rond de velgen? en niet de auto hebben uitgelijnd?
ehtweak schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:42:
[...]

Dat lijkt me sterk... 8)7 Het is helemaal niet nodig om bij het omleggen van nieuwe banden je auto uit te lijnen. En als uitlijnen nodig is, heeft dat op zich weinig te maken met al dan niet nieuwe banden...

Want je kunt hooguit (nieuwe) banden rond een velg balanceren. Dit gebeurt meestal zonder dat dat band/velg combinatie aan de auto gemonteerd is.
En uitlijnen is een andere tak van sport en vereist ook andere kennis en apparatuur. En dit gebeurt juist met een 'complete' auto.

tip: zorg dat je zelf weet/begrijpt wat het verschil is tussen balanceren en uitlijnen. Dan weet je ook hoe je uitspraken van die 'verkoopmevrouw' kunt interpreteren! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NewYorkWays schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:56:
moet ik haar uitspraak interpreteren als in dat zij de banden hebben gebalanceerd rond de velgen? en niet de auto hebben uitgelijnd?
[...]
Lees mijn reactie nog eens opnieuw. :+

Als je zelf weet wat wat is, dan kun je en de uitspraken van die 'verkoopmevrouw' op inhoud beoordelen, en nadrukkelijk vragen wat ze nou precies bedoelt.
(of nog erger, die verkoopmuts/mevrouw weet het zelf ook niet)

Assumption is the mother of all fuck ups ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 24-06-2019 10:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
misschien dat ze dan de auto hebben uitgelijnd bij het vervangen van de stabilisator stangen..
ehtweak schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:42:
[...]

tip: zorg dat je zelf weet/begrijpt wat het verschil is tussen balanceren en uitlijnen. Dan weet je ook hoe je uitspraken van die 'verkoopmevrouw' kunt interpreteren! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

NewYorkWays schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:56:
ja het is nog allemaal redelijk nieuw en verwarrend voor me, ze hebben de stabilisator stangen vervangen wat weer iets anders is. moet ik haar uitspraak interpreteren als in dat zij de banden hebben gebalanceerd rond de velgen? en niet de auto hebben uitgelijnd?
[...]
Als ze die hebben vervangen, dat kan het best dat ze het zooitje opnieuw uitlijnen, volgens mij moet daar aardig wat van worden los gehaald.

Afhankelijk van de garage (en natuurlijk de prijs), ken ik in ieder geval 2 garages die wel bij nieuwe banden ook meteen een uitlijn check doen (en zo nodig aanpassen), maar daar betaald je bijna standaard 50-80 euro meer dan een andere garage voor dezelfde set banden.

Maar leer eerst even de basis tussen balanceren en uitlijnen :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:14
NewYorkWays schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:00:
misschien dat ze dan de auto hebben uitgelijnd bij het vervangen van de stabilisator stangen..
[...]
Ik zou er maar niet vanuit gaan. Als ze hem hadden uitgelijnd dan hadden ze je waarschijnlijk een uitlijnrapport gegeven. Als het stuur verder recht staat, de auto niet naar een kant trekt, je met de oude banden geen helikoptergeluid hoorde en de oude banden recht zijn afgesleten dan zou ik me er allemaal niet teveel zorgen over maken.

Mocht je je er toch zorgen over maken kun je eventueel langsrijden bij een Profile/Euromaster/Kwikfit of iets in die richting voor een uitlijncheck. Mocht hij toch niet goed uitgelijnd zijn kun je er dan eventueel mee terug naar de garage omdat de mevrouw aan de telefoon aangaf dat ze het wel gedaan hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
Ja precies, heb de auto gekocht bij autohaagzeeuw en hij is daar ook "behandeld" voor de APK, ik ben echt een leek op het gebied van autos kom ook maar net kijken in die wereld haha.
SinergyX schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Als ze die hebben vervangen, dat kan het best dat ze het zooitje opnieuw uitlijnen, volgens mij moet daar aardig wat van worden los gehaald.

Afhankelijk van de garage (en natuurlijk de prijs), ken ik in ieder geval 2 garages die wel bij nieuwe banden ook meteen een uitlijn check doen (en zo nodig aanpassen), maar daar betaald je bijna standaard 50-80 euro meer dan een andere garage voor dezelfde set banden.

Maar leer eerst even de basis tussen balanceren en uitlijnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:04
Gewoon niet meer bij nadenken en gewoon lekker rijden. Balanceren hebben ze 100% zeker gedaan, dat merk je namelijk direct (of zodra je op snelweg snelheid komt igg). Als ze ook hebben uitgelijnd is het mooi meegenomen maar ik verwacht het niet. Sowieso valt er bij zo'n ClioTwingo, buiten de sporing, waarschijnlijk weinig af te stellen. De achteras is star/torsieas en de voorste draagarmen zitten vziw met normale (lees niet excentrisch) bouten vast.

De stabilisatoren die zijn vervangen zijn waarschijnlijk de reactiestangen die de stabilisatorstang aan de veerpoot verbinden, is niks meer dan een stalen/kunststof stang met 2 kogelgewrichten. Daar hoeft normaal alleen het wiel voor los gehaald worden.

Dus zolang je in het rijden niks merkt in de vorm van een scheef stuur, niet rechtuit rijden op een perfect gladde weg of veel stuurverschil tussen linker of rechterbochten is het gewoon goed. Afhankelijk hoeveel km's je rijdt zullen ze een echt verkeerde uitlijning dan bij de eerste beurt wel opmerken.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
ik merk niet dat die scheef trekt of geluid maakt tijdens het rijden, stuur staat volgens mij ook gewoon recht, ik rij donderdag denk ik even langs euromaster in Zoetermeer om het zeker te weten. De oude banden heb ik helaas niet want voordat ik de auto überhaupt had opgehaald hadden ze dit allemaal al uitgevoerd.
Pyramiden schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:08:
[...]

Ik zou er maar niet vanuit gaan. Als ze hem hadden uitgelijnd dan hadden ze je waarschijnlijk een uitlijnrapport gegeven. Als het stuur verder recht staat, de auto niet naar een kant trekt, je met de oude banden geen helikoptergeluid hoorde en de oude banden recht zijn afgesleten dan zou ik me er allemaal niet teveel zorgen over maken.

Mocht je je er toch zorgen over maken kun je eventueel langsrijden bij een Profile/Euromaster/Kwikfit of iets in die richting voor een uitlijncheck. Mocht hij toch niet goed uitgelijnd zijn kun je er dan eventueel mee terug naar de garage omdat de mevrouw aan de telefoon aangaf dat ze het wel gedaan hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

GWBoes schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:11:

Dus zolang je in het rijden niks merkt in de vorm van een scheef stuur, niet rechtuit rijden op een perfect gladde weg of veel stuurverschil tussen linker of rechterbochten is het gewoon goed. Afhankelijk hoeveel km's je rijdt zullen ze een echt verkeerde uitlijning dan bij de eerste beurt wel opmerken.
Uitlijnen is lang niet altijd scheef stuur of auto niet recht rijden, dit kan ook oneven slijtage op je banden zijn, je auto rijd verder prima maar enkel op binnen/buitenkant van je loopvlak.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

NewYorkWays schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:13:
ik merk niet dat die scheef trekt of geluid maakt tijdens het rijden, stuur staat volgens mij ook gewoon recht, ik rij donderdag denk ik even langs euromaster in Zoetermeer om het zeker te weten.
[...]
Dan is er dus geen enkele reden om langs te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Anoniem: 93986 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Dan is er dus geen enkele reden om langs te gaan?
Voor een goed gevoel en voor de zekerheid. Het zou jammer zijn als je maar half zo lang met deze banden zou doen omdat ze scheef afslijten of na verloop van tijd irritante geluiden beginnen te maken vanwege cuppen. Laten uitlijnen kost ook de wereld niet op de totale kosten die je aan een auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
duidelijk! heb vanochtend onderweg naar me werk even getest of de auto naar links of rechts trok nou is dat wel lastig te merken met de route die ik dagelijks rij. laat ik maar hopen dat het goed is.
GWBoes schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:11:
Gewoon niet meer bij nadenken en gewoon lekker rijden. Balanceren hebben ze 100% zeker gedaan, dat merk je namelijk direct (of zodra je op snelweg snelheid komt igg). Als ze ook hebben uitgelijnd is het mooi meegenomen maar ik verwacht het niet. Sowieso valt er bij zo'n ClioTwingo, buiten de sporing, waarschijnlijk weinig af te stellen. De achteras is star/torsieas en de voorste draagarmen zitten vziw met normale (lees niet excentrisch) bouten vast.

De stabilisatoren die zijn vervangen zijn waarschijnlijk de reactiestangen die de stabilisatorstang aan de veerpoot verbinden, is niks meer dan een stalen/kunststof stang met 2 kogelgewrichten. Daar hoeft normaal alleen het wiel voor los gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
precies wil gewoon het zekere voor het onzekere nemen, ik zie dat euromaster nu een actie heeft voor banden laten uitlijnen voor 55 euro. vooral omdat het net nieuwe banden zijn wil ik het zeker weten, en ik dagelijks 70km rij.
Pyramiden schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:17:
[...]

Voor een goed gevoel en voor de zekerheid. Het zou jammer zijn als je maar half zo lang met deze banden zou doen omdat ze scheef afslijten of na verloop van tijd irritante geluiden beginnen te maken vanwege cuppen. Laten uitlijnen kost ook de wereld niet op de totale kosten die je aan een auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
NewYorkWays schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:24:
precies wil gewoon het zekere voor het onzekere nemen, ik zie dat euromaster nu een actie heeft voor banden laten uitlijnen voor 55 euro. vooral omdat het net nieuwe banden zijn wil ik het zeker weten, en ik dagelijks 70km rij.
[...]
Das een nette prijs. Als ze in de buurt zitten zou ik het daar inderdaad niet voor laten.

Sorry om nog even muggen te ziften, maar zoals al eerder is aangegeven:
- Banden laat je balanceren, dit doen ze met gewichtjes die op de velgen geplakt worden.
- Auto's/het onderstel laat je uitlijnen, waarbij ze ervoor zorgen dat alle naven van de wielen netjes in lijn staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
net even contact gehad met kwikfit en ze gaan vanmiddag kosteloos kijken of het nodig is om uit te lijnen, hopelijk word ik niet genaaid waar ik bij sta haha.. kost daar tevens 60 euro om uit te laten lijnen en dat kan dan eventueel gelijk gedaan worden. je muggezift helemaal niet! ik haalde het in het begin constant door elkaar sorry daarvoor iedereen 7(8)7
bedankt voor je uitleg! ben wel benieuwd of t nodig is of niet
Pyramiden schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:32:
[...]

Das een nette prijs. Als ze in de buurt zitten zou ik het daar inderdaad niet voor laten.

Sorry om nog even muggen te ziften, maar zoals al eerder is aangegeven:
- Banden laat je balanceren, dit doet met met gewichtjes die op de velgen geplakt worden.
- Auto's/het onderstel laat je uitlijnen, waarbij ze ervoor zorgen dat alle naven van de wielen dezelfde kant op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:04
SinergyX schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:15:
[...]

Uitlijnen is lang niet altijd scheef stuur of auto niet recht rijden, dit kan ook oneven slijtage op je banden zijn, je auto rijd verder prima maar enkel op binnen/buitenkant van je loopvlak.
klopt maar wel het enige wat bij zo'n auto af te stellen is zonder onderdelen te vervangen. Daarnaast als de banden zijn vervangen omdat ze kats scheef afgesleten waren mag ik hopen dat ze hem wel uitgelijnd hebben. De auto is gekocht bij een grote dealerholding met apk en garantie en die hebben ook hun klanttevredenheid quota te halen. Die willen het risico ook niet lopen dat de TS na een .5-1 jaar met gladde banden terugkomt.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21

-tom-562

Oliesjeik

NewYorkWays schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:36:
net even contact gehad met kwikfit en ze gaan vanmiddag kosteloos kijken of het nodig is om uit te lijnen, hopelijk word ik niet genaaid waar ik bij sta haha.. kost daar tevens 60 euro om uit te laten lijnen en dat kan dan eventueel gelijk gedaan worden. je muggezift helemaal niet! ik haalde het in het begin constant door elkaar sorry daarvoor iedereen 7(8)7
bedankt voor je uitleg! ben wel benieuwd of t nodig is of niet
[...]
Bij dat soort zaken moet je er standaard vanuit gaan dat je genaaid wordt. Reken er dus maar op dat er ineens wel uitgelijnd moet worden :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
toen ik een proefrid ging maken waren de oude banden niet scheef afgesleten, ik ben benieuwd naar vanmiddag.
GWBoes schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:46:
[...]

klopt maar wel het enige wat bij zo'n auto af te stellen is zonder onderdelen te vervangen. Daarnaast als de banden zijn vervangen omdat ze kats scheef afgesleten waren mag ik hopen dat ze hem wel uitgelijnd hebben. De auto is gekocht bij een grote dealerholding met apk en garantie en die hebben ook hun klanttevredenheid quota te halen. Die willen het risico ook niet lopen dat de TS na een .5-1 jaar met gladde banden terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
hmm lekker dan :'(
-tom-562 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:47:
[...]

Bij dat soort zaken moet je er standaard vanuit gaan dat je genaaid wordt. Reken er dus maar op dat er ineens wel uitgelijnd moet worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
collega die aan autos sleutels als hobby gaat straks even stukje rijden, die voelt waarschijnlijk sneller als er iets mis is dan dat ik voel aangezien ik net 4 maanden mijn rijbewijs heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@NewYorkWays Het is niet de bedoeling dat je meerdere berichten direct onder elkaar plaatst. Je kan meerdere quotes in één reactie plaatsen en als je als laatste hebt gereageerd, is het de bedoeling dat je je laatste post aanpast, in plaats van een nieuwe te plaatsen.

Meerdere posts onder elkaar wordt namelijk als storend ervaren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NewYorkWays schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:48:
toen ik een proefrid ging maken waren de oude banden niet scheef afgesleten, ik ben benieuwd naar vanmiddag.
[...]
Zou het uitermate knap vinden als je na anderhalve week (minder dan 1000km) een slijtage kan vinden aan nieuwe banden. Hoogstens optisch maar zelfs dat is voor een goede monteur een uitdaging.

Banden gaan, bij normaal gebruik, tussen de 40 en 75 duizend kilometer mee. Zeg even 40K. Je hebt net 2% ermee gereden. 2% van maximaal 6mm rubber is 0.12mm afgesleten. Succes met meten...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
mijn excuses ik wist dat niet
deepbass909 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:17:
[mbr]@NewYorkWays Het is niet de bedoeling dat je meerdere berichten direct onder elkaar plaatst. Je kan meerdere quotes in één reactie plaatsen en als je als laatste hebt gereageerd, is het de bedoeling dat je je laatste post aanpast, in plaats van een nieuwe te plaatsen.

Meerdere posts onder elkaar wordt namelijk als storend ervaren.[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
ik bedoelde dat ik vanmiddag benieuwd was of ze uitgelijnd moeten worden niet of dat er nu al slijtage is. Tevens heb ik de garage nog eens teruggebeld om het te vragen aan iemand van de receptie van de garage en die meneer vertelde mij dat zij beide hebben gedaan, gebalanceerd en uitgelijnd. Hopelijk spreekt hij de waarheid :*)
MAX3400 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:35:
[...]

Zou het uitermate knap vinden als je na anderhalve week (minder dan 1000km) een slijtage kan vinden aan nieuwe banden. Hoogstens optisch maar zelfs dat is voor een goede monteur een uitdaging.

Banden gaan, bij normaal gebruik, tussen de 40 en 75 duizend kilometer mee. Zeg even 40K. Je hebt net 2% ermee gereden. 2% van maximaal 6mm rubber is 0.12mm afgesleten. Succes met meten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55
NewYorkWays schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:52:
mijn excuses ik wist dat niet
[...]
Je wist het niet, krijgt een waarschuwing en doet het gelijk weer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Laatst online: 14:24
Laat die auto gewoon opnieuw uitlijnen. Dan weet je zeker dat het gedaan is en kun je het laten rusten. Je maakt je nu veel te druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
ja.. ik ga ze zo bellen vragen of ze een uitlijnings rapportage kunnen toe mailen.
.Maarten schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:58:
Laat die auto gewoon opnieuw uitlijnen. Dan weet je zeker dat het gedaan is en kun je het laten rusten. Je maakt je nu veel te druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NewYorkWays vraagt; Worden de banden uitgelijnd bij een APK ?

Nee ! (dit heeft niets te maken met APK)

banden worden bij vervangen uitgebalanceerd
wielen kunnen worden uitgelijnd op wielstandafwijkingen

APK checklist

herstel/reparatiewerk na afkeuring of herstel/reparatie advies kan uitlijnen dus vt zijn.

Nadien kun je bij het raken van een stoeprand bij keren of anders alweer de afwijking hebben

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 24-06-2019 13:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYorkWays
dan heb ik waarschijnlijk tweakers niet goed onder de knie ;)
TheBrut3 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:57:
[...]

Je wist het niet, krijgt een waarschuwing en doet het gelijk weer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:11
NewYorkWays schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:54:
Ik heb vorige week woensdag mijn Renault twingo 1.2 16V, 2010 opgehaald bij de dealer (occasion) en ze hebben de stabilisator stangen vervangen + 4 nieuwe banden + aircopomp + olie filter etc.

Alleen nu vraag ik mij af of zij ook de banden uitlijnen bij het vervangen van banden/apk keuring. Hij komt bij autohaag zeeuw vandaan en is daar ook apk gekeurd.

als ik tijdens het rijden het stuur eventjes los laat rijd de auto gewoon netjes recht voorruit er is verder ook niets te zien aan de stand van de wielen denk ik. Misschien kunnen jullie mij wat duidelijkheid geven!

Dankje! :)
Wanneer je nieuwe banden krijgt, MOETEN deze gebalanceerd worden. Gebeurt dat niet, merk je dat meteen: hele auto stuitert omdat de onbalans van het wiel zorgt voor trillingen. Dit gebeurt standaard bij montage.

Uitlijnen is het aanpassen van de ophanging van de auto zodat de wielen goed lopen. Mocht er sprake zijn van schuine afslijting van de band, cupping, stuur wat niet recht staat bij rechtuit rijden, stuiterende wielen, zoekend sturen (alsof er geen stand van het stuurwiel is waarbij de auto rechtuit stuurt, maar altijd een klein beetje links of rechts stuurt), auto trekt naar een kant zonder sturen, of je hebt een verschillend slijtagepatroon als je binnenkant en de buitenkant van de band vergelijkt (gladde afslijting versus 'happige' afslijting), is er sprake van een probleem met de uitlijning van de auto. Dit wordt NIET standaard gedaan, en dat is ook niet nodig: als er geen probleem met de uitlijning is, is uitlijnen ook niet noodzakelijk.

Montage + balanceren zal zijn gebeurd, anders had je dat inmiddels gemerkt. Uitlijnen zou je moeten worden aangeraden wanneer er duidelijke kenmerken zijn van een probleem met de uitlijning. Daarvoor zul je dus naar de oude banden moeten kijken.

Is dat gedaan? Kijk op je factuur, daar moet het op staan. Enige juiste antwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door naarden 4ever op 25-06-2019 13:45 ]

Pagina: 1