Wordpress verhuizing host

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooniek
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Beste,

Ik heb onlangs een verhuizing gedaan van de website van mijn vriendin, echter gaat dit niet compleet vlekkeloos.

De site zit nu bij Strato en van haar WP en Database heb ik een Backup gemaakt, echter krijg ik dit met geen mogelijkheid werkende.

De website had ik op een subdomein gezet www......nl/wordpress, deze had ik na de verhuizing om willen zetten naar de root.

Haar oude site heb ik wel even tijdelijk in de lucht gekregen, maar het WP voor de nieuwe site lukt dus totaal niet.

Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer, wat kan ik nu het beste gaan doen ?
Hoop van harte dat hier iemand zit die mij de tips kan gaan geven of wat dan ook. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05
Wat werkt er wél?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet in de database, middels find en replace, de interne paden meewijzigen, en de url van site.nl/folder naar site.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooniek
Als ik de WP backup via de ftp online gooi, krijg ik http 500 melding als ik de /wordpress benader, dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05
Heb je de logfiles al nagekeken?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooniek
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:14:
Je moet in de database, middels find en replace, de interne paden meewijzigen, en de url van site.nl/folder naar site.nl.
De Wp_home en Wp_url bedoel je ? Ook dit heeft niet gewerkt...

Ik heb alles overigens nu weer terug naar de originele backup, zodat ik met een schone lei kan beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36

Detmer

Professioneel prutser

Probeer de Duplicator plugin eens :) . Werkt echt perfect.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooniek
Detmer schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:41:
Probeer de Duplicator plugin eens :) . Werkt echt perfect.
Gaat lastig als je nergens meer in kan komen ;) haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rooniek schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:24:
[...]

De Wp_home en Wp_url bedoel je ? Ook dit heeft niet gewerkt...
Nee, alle hard-coded URL's in de database naar je /wordpress/-directory.

Jij wilt eigenlijk twee migraties in één doen: Eerst de migratie van host, daarna de migratie van directory.
rooniek schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:43:
[...]

Beetje creativiteit, a.u.b. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 23-06-2019 17:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wel grappig dat dit "probleem" steeds weer de kop op steekt in fora, en steeds weer in nieuwe topics.
Je zou toch verwachten dat:
A. men die het probleem heeft, alle vorige topics leest
B. WordPress dit "probleem" al jaren had opgelost

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJMaze schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:07:
Wel grappig dat dit "probleem" steeds weer de kop op steekt in fora, en steeds weer in nieuwe topics.
Het heeft met interne paden te maken in de database. Er zijn plugins die dat voor je doen, of je moet het gewoon zelf doen als je zo'n verhuizing in werking zet.

Download de database via PHPMyadmin of whatever je ook gebruikt. Open een textblok (bijv notepad+) en doe een find & replace op het volgende:

/home/gebruiker/domein.nl/private_html/subfolder/ naar

/home/nieuwegebruiker/domain.nl/private_html/

Waarbij /home natuurlijk af kan wijken ivm plesk vs directadmin of je favoriete host naar keuze. Zijn website start niet omdat hij die paden niet gewijzigd heeft of had van oorspronkelijk site.nl/subfolder naar site.nl.

Iedere website website werkt zo, met interne paden. Soms komt het ook voor dat die URL's hardcoded in de theme url staan, dan moet je die ook meewijzigen alvorens je alles per FTP weer upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:09:
Het heeft met interne paden te maken in de database. Er zijn plugins die dat voor je doen, of je moet het gewoon zelf doen als je zo'n verhuizing in werking zet.
Mag hopen dat je 1 keer een root URL ingeeft en dat de rest van de URL's gewoonweg relatieve URL's zijn gezien vanuit de root URL. De relatieve URL sla je dan op in de database. ;) Als dat niet het geval is, heeft @DJMaze wel degelijk een punt.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 24-06-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CH4OS schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:13:
[...]
Mag hopen dat je 1 keer een root URL ingeeft en dat de rest van de URL's gewoonweg relatieve URL's zijn gezien vanuit de root URL. De relatieve URL sla je dan op in de database. ;) Als dat niet het geval is, heeft @DJMaze wel degelijk een punt.
Die is er ook, site url. Die moet gewoon gewijzigd worden en dan zou het goed moeten zijn. Maar bepaalde security plugins of theme's maken nog steeds gebruik van interne paden, i.e /home/gebruikers/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:41
Ik gebruik altijd deze plugin

https://interconnectit.co...-for-wordpress-databases/

daarmee gaat het 9 van de 10 keer wel goed.

Kort stappenplan:

1. Plaats alle bestanden op de server
2. Maak een database en import de db dump vanaf de oude server
3. zorg ervoor dat op de nieuwe server de database gegevens goed ingesteld staan zodat er connectie met de nieuwe database gelegd kan worden.
4. Plaats de bestanden van bovenstaande plugin op je server.
5. Ga in de browser naar de plek waar je de bestanden van de vorige plek hebt geplaatst. dus bijv: domain.com/Search-Replace-DB-master
6. volg de stappen.

Met dit stappenplan gaat het bij mij vrijwel altijd goed. Succes!

ps. Niet vergeten om nadien de bestanden van die plugin weg te gooien, anders heeft in theorie iedereen volle toegang tot je database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-10 14:21
Volgens mij krijg je geen 500-error bij verkeerde url's.

Ik vermoed eerder dat 1 van de volgende zaken een probleem geeft:
  • Problemen met het verbinden met de database.
    Check of je wp-config.php de juiste gegevens bevat
  • Je hebt de cache mee gekopieerd van de oude website.
    Verwijder alle cache bestanden.
  • Je nieuwe server heeft niet de juiste php versie.
  • Er ligt een plugin dwars. Rename alle mappen in de plugin directory.
    Hierdoor worden de plugins uitgeschakeld. Als je eenmaal in de backend kan komen, kan je deze weer de oude naam geven en de plugins 1 voor 1 weer inschakelen.
  • Er is iets mis met je thema (denk aan hardcode urls of verouderde functies).
    Rename de map met je actieve thema en zorg dat er een standaard twenty-xx thema in de thema map aanwezig is.
Wat betreft database entries van de oude url zijn hier al diverse suggesties gegeven.

In principe zou het moeten volstaan om de juiste gegevens in je wp-config.php in te stellen om in de backend te komen.
Als je in de backend naar 'instellingen/algemeen' gaat, kan je de url's aanpassen.
Wordpress zet zelf maar op 2 plaatsen de url in de database, dus die kan je zonder al teveel moeite aanpassen, mocht dat nodig zijn.
Meer info

Absolute url's in de database plaatsen is gewoon dom, maar er zijn zat plugins die dit dus doen.
Dit komt ook bij veel zogenaamde premium plugins voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:26:
Die is er ook, site url. Die moet gewoon gewijzigd worden en dan zou het goed moeten zijn. Maar bepaalde security plugins of theme's maken nog steeds gebruik van interne paden, i.e /home/gebruikers/...
Die is er niet.
CH4OS schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:13:
Als dat niet het geval is, heeft @DJMaze wel degelijk een punt.
Die heb ik ook ;)

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
UPDATE `wp_options` SET option_value = 'https://example.com' WHERE option_name = 'siteurl';

UPDATE `wp_options` SET option_value = 'https://example.com' WHERE option_name = 'home';

UPDATE `wp_posts` SET guid = REPLACE(guid, 'old.example.com', 'example.com');

UPDATE `wp_posts` SET post_content = REPLACE(post_content, 'old.example.com', 'example.com');

Etc. etc. zelfs van HTTP naar HTTPS geeft gezeik.
Kijk maar eens in je database :p

Het is ook logisch als je weet hoe de WYSIWYG werkt met absolute paden.
En het is belangrijk voor RSS en XMLRPC.

Relatieve URL's zou overal en altijd moeten werken.
Bij RSS/XMLRPC/etc, doe je gewoon een str_replace('href="/', 'href="https://domeinnaam.com/') enzo.
Of een preg_replace('@((?:href|src)=(?:"|\'))(/[^/])@', "\$1{$domain_root}\$2") over de content.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 25-06-2019 14:06 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Probeer eens de .htaccess te hernoemen naar .htaccess-old

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-10 14:21
bones schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:39:
Probeer eens de .htaccess te hernoemen naar .htaccess-old
Oh ja...goeie. Die was ik nog vergeten te melden.
Als je deze mee hebt overgenomen van de oude website kan dat zeker een hoop problemen veroorzaken.

Check niet alleen de root maar ook de /wordpress map als je die nog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
rooniek schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:43:
[...]

Duplicator moet je bij de oude host gebruiken. Dan maak je daar het pakketje en upload je dat bij de nieuwe host. Waarom je WordPress op de nieuwe host in een submap hebt gezet is me een raadsel, aangezien je op de nieuwe host met een lege server begint. Je had daar WordPress meteen in de root kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooniek
Thanks voor alle reacties! Ik moet wel eerlijk toegeven dat de helft wat hier staat abacadabra voor mij is. haha

Ik ga vanavond verder met proberen, het probleem zit hem alleen in het feit dat de ik niet in de oude host kom, ze hebben daar gewoon letterlijk alles eraf gehaald terwijl het contract nog tot einde van het jaar liep. Ik heb gelukkig wel elke backup op mijn laptop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Waarom worden mensen die 'niks' weten van WordPress toch altijd opgezadeld met WordPress sites :P

Aangezien de url niet verandert zou je helemaal niks aan de url hoeven te wijzigen. Het gaat mis als jij WordPress in een andere map plaatst dan waar het bij de oude host stond.

Wil je zeker weten in welke map WordPress stond bij de oude host dan kan je de database openen in een programma (Notepad++ bijvoorbeeld). Dan zie je bij de _options tabel staan wat de home en site url is. Als je hier allebei domeinnaam.nl ziet staan, dan plaats je alle bestanden in de rootmap van het domein. Waarschijnlijk de map public_html. Zie je dat de site url domeinnaam.nl/[mapnaam] is dan plaats je de WordPress bestanden in een map [mapnaam].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:43
rooniek schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:41:
Thanks voor alle reacties! Ik moet wel eerlijk toegeven dat de helft wat hier staat abacadabra voor mij is. haha

Ik ga vanavond verder met proberen, het probleem zit hem alleen in het feit dat de ik niet in de oude host kom, ze hebben daar gewoon letterlijk alles eraf gehaald terwijl het contract nog tot einde van het jaar liep. Ik heb gelukkig wel elke backup op mijn laptop staan.
Waar het mis gaat is hier: domein.nl/wordpress
De backup verwacht namelijk het volgende pad: domein.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Server logs openen, geeft je ook info over waarom de site niet wil starten. Begin daar eens mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

DJMaze schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:07:
Het mooie is dat alles zelfs op hun site staat beschreven:
https://wordpress.org/support/article/moving-wordpress/

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordpress kan ook gewoon een code migratie doen naar

code:
1
$_SERVER['HTTP_HOST']

Dus ongeacht domein, hij houdt altijd de server hostname (alias) aan.

Dan kan je de website overal heenverhuizen waar je wilt, zonder dat je daar ooit een issue mee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

@Verwijderd Maar Wordpress slaat wel hardcoded in de databasetabellen de hostname op. Dus replace-plugins of dergelijke REPLACE-queries zijn wel noodzakelijk om te voorkomen dat je broken images krijgt.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:58
Ik heb al een hoop gezeik gehad met het overzetten van een database, waarbij de ene wél hoofdletters in de tabellen gebruikte en de andere niet. Dan gaat het goed mis kan ik je vertellen. Alles kleine letters gemaakt in de tabellen was hier de oplossing.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:04:
@Verwijderd Maar Wordpress slaat wel hardcoded in de databasetabellen de hostname op. Dus replace-plugins of dergelijke REPLACE-queries zijn wel noodzakelijk om te voorkomen dat je broken images krijgt.
In iedere editor een normale pad aanhouden, en bovenin je header een base href met je server host. Dan heb je dat gezeik niet meer.
_Brake_ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:10:
Ik heb al een hoop gezeik gehad met het overzetten van een database, waarbij de ene wél hoofdletters in de tabellen gebruikte en de andere niet. Dan gaat het goed mis kan ik je vertellen. Alles kleine letters gemaakt in de tabellen was hier de oplossing.
Neem notepad+, niet notepad. Open het sql bestand, doe een find & replace. Heel zorgvuldig zijn maar als je het goed doet dan migreer je zo'n database met amper een halve minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:58
[b]Jism schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:21
Neem notepad+, niet notepad. Open het sql bestand, doe een find & replace. Heel zorgvuldig zijn maar als je het goed doet dan migreer je zo'n database met amper een halve minuut.
Thx voor de tip!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Pagina: 1