Koeling vloerverwarming (WP) werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:55
Hallo,

Wie kan helpen met het troubleshooten van een vloerverwarming verdeler? Het gaat om een Danfoss CF-MC Hoofdregelaar. In combinatie met een AlphaInnotec W/W WP.

VV verdeler

Op de begane grond is deze aan het koelen en de vloer wordt hier erg koud. Op de 1e en 2e etage waren de vv verdelers blijkbaar niet aangesloten op de koelprint. Waardoor de naregeling niet werkt(e). Dit is aangepast door de installateur. Nu staan de buismotoren wel open (groene ledjes) maar ik voel geen koude vloer. Voor de rest zie ik een paar glaasjes op de VV verdeler die helder zijn anderen zijn troebel. Weet niet of dat iets hiermee te maken heeft.

Wie kent deze kunsttof VV verdelers en weet of het zo zou moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZzNv3L9wm1eBfjdYsoTbUK6i/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s6QJaiOBRj8gzakLR49TbAAF/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eYSCB4XbfpyTcm8KZhqZf0TF/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wcHslTaO3HTwYOoMhX48shlB/thumb.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Vaevictis_ op 24-06-2019 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Waarschijnlijk zit er iets dicht, want je hebt geen flow door je groepen. Die rode dingetjes in de kijkglaasjes boven op de verdeler geven de flow aan. Ze staan alle 4 op 0.

Je kunt die motoren even eraf schroeven, dan weet je zeker dat ze open zijn. Als er dan nog geen flow is zou ik eens gaan zoeken of er niet nog ergens een elektronische klep in je systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:46
Is er niet nog een circulatiepomp (+klep) aanwezig voor de 1e en 2e etage? En dat de BGG vanaf de Alpha direct draait? Ik verwacht wel dat die motortjes open staan als je ook tijdens verwarmen groene ledjes hebt.

Heb je een schema van je installatie? Oude dropbox link werkt niet meer. Ik zie regeling menggroep 3 nee staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 23-06-2019 16:59 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Paul C schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:30:
Waarschijnlijk zit er iets dicht, want je hebt geen flow door je groepen. Die rode dingetjes in de kijkglaasjes boven op de verdeler geven de flow aan. Ze staan alle 4 op 0.

Je kunt die motoren even eraf schroeven, dan weet je zeker dat ze open zijn. Als er dan nog geen flow is zou ik eens gaan zoeken of er niet nog ergens een elektronische klep in je systeem zit.
Dank je. Er zitten geen elek. kleppen meer, circulatiepomp zit in de WP. Het zou nog kunnen zijn dat er een terugslag klep in de VV verdeler zit? In de handleiding staat dat er een speciale AB nodig is om de VV verdeler in te stellen en dat er een buissensor nodig is om automatisch verwarmen/koelen te schakelen. Kent iemand dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Paul C schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:30:

@Paul C Heb twee motors eraf gehaald maar er is nog steeds geen flow? Zou het kunnen zijn dat ze helemaal niet gewerkt hebben gezien de bruine kleur van het water? Dus ook in de winter niet, huis is erg goed geisoleerd weinig warmte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jim423 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:54:
Is er niet nog een circulatiepomp (+klep) aanwezig voor de 1e en 2e etage? En dat de BGG vanaf de Alpha direct draait? Ik verwacht wel dat die motortjes open staan als je ook tijdens verwarmen groene ledjes hebt.

Heb je een schema van je installatie? Oude dropbox link werkt niet meer. Ik zie regeling menggroep 3 nee staan.
@Jim423 Helaas geen schema aannemer failliet voor de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heb nog een screenshot erbij gezet van de WP. Ik zie wel aanvullende circulatiepomp die uit staat? Is deze voor 1e en 2e etage? Wel gek dat de ventielen (zonder motor) niet open staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Lopen de aanvoer/retour rechtstreeks naar de Alpha TR? Kun je een foto posten van de leidingen bij de Alpha?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Vaevictis_ schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:43:
[...]

@Paul C Heb twee motors eraf gehaald maar er is nog steeds geen flow? Zou het kunnen zijn dat ze helemaal niet gewerkt hebben gezien de bruine kleur van het water? Dus ook in de winter niet, huis is erg goed geisoleerd weinig warmte nodig.
Het zou me niet verbazen in ieder geval. In een goed geïsoleerd huis hoef je dat niet noodzakelijkerwijs te merken. Bruine kleur van het water zou daar ook door verklaard kunnen worden.

Maar dan vraag ik me af waarom het niet werkt?

Als je die motor eraf haalt zie je een palletje wat je als het goed is kunt indrukken. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://vloerverwarming.nl/wp-content/uploads/2019/02/Therminon-AFC-1024x683.png

Die palletjes horen door een veer omhoog te komen. Met iets hards kun je ze wel indrukken. Met je vinger lukt waarschijnlijk niet. Normaal is omhoog = open.

Als je geen schema hebt, dan maar foto's of film van al het leidingwerk wat je kunt ontdekken.

Ken je trouwens de edit-knop? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

zitten er onderin toevallig geen instelventielen op de onderbalk die nog dichtstaan ?

op de foto niet te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ray schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:55:
zitten er onderin toevallig geen instelventielen op de onderbalk die nog dichtstaan ?

op de foto niet te zien
Dat is goede. Kan de handleiding van deze verdeler niet zo snel vinden, maar deze lijkt er genoeg op. Boven en onder zijn omgewisseld en die rode kapjes uit deze handleiding ontbreken bij jou op de foto:
https://vloerverwarming.n...stallation-guide-V2.0.pdf

Zie hoofdstuk 4.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 23-06-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@Paul C Ik heb het palletje met een bahco ingedrukt aantal keer maar gebeurd niets. Ik heb de debietmeters helemaal open staan. Die rode kapjes mochten weg zei de installateur. De handieiding is te vinden via google op "prod_link_dataB-37701000.pdf" Handleiding CF-MC Hoofdregelaar.

@Jim423 @Ray extra foto's toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 23-06-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als je naar verwarmen schakelt krijg je dan wel flow?
Krijg een beetje het idee dat deze verdelers misschien nooit hebben gewerkt. Op de foto's zie ik geen extra pompen of kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jim423 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:25:
Als je naar verwarmen schakelt krijg je dan wel flow?
Krijg een beetje het idee dat deze verdelers misschien nooit hebben gewerkt. Op de foto's zie ik geen extra pompen of kleppen.
@Jim423
Volgens mij niet, ik kan nu niet overschakelen naar verwarming. Heb zo ver ik weet nog nooit flow gezien de keren dat ik heb gekeken. Huis is nu 3 jaar oud. Wel goed om te weten dat het passief verwarmd kan worden. Hoewel bij -10 graden kreeg ik de zolderkamers niet warmer dan 16 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Die schroefjes links van de temp meters op de 22mm leidingen staan die wel open? (kwartslag draaien zodat het lijntje horizontaal staat) Kun je draaien met een inbus.
Lijkt net een kogelkraan namelijk. Ik geloof dat je de flowmeters (het glaasje, niet het zwart) ook nog zelf kan draaien pas wel op dat je niks stukdraait.

Als dat ook niet wil wordt het misschien tijd om een installateur erbij te halen. Zal misschien nog wel lastig worden om iemand te vinden die zijn vingers wilt branden aan deze installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jim423 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:08:
Die schroefjes links van de temp meters op de 22mm leidingen staan die wel open? (kwartslag draaien zodat het lijntje horizontaal staat) Kun je draaien met een inbus.
Lijkt net een kogelkraan namelijk. Ik geloof dat je de flowmeters (het glaasje, niet het zwart) ook nog zelf kan draaien pas wel op dat je niks stukdraait.

Als dat ook niet wil wordt het misschien tijd om een installateur erbij te halen. Zal misschien nog wel lastig worden om iemand te vinden die zijn vingers wilt branden aan deze installatie.
@Jim423 De flow meters zijn al helemaal open gedraaid. Die stonden vorig jaar ook dicht, kwam ik zelf achter.

Ik heb onlangs de installateur erbij gehaald die het heeft geinstalleerd maar die zijn al 4x terug gekomen. Eerst was warm en koud leiding omgedraaid (kwamen we na een jaar achter). Toen werkte twee afsluiters niet op de BG, daarna bleek de naregeling van de koeling niet zijn aangesloten en we hadden een lekkage aan de bronzijde bleek een koppeling te lekken en nu dit weer. Ik heb geen vertrouwen meer in deze partij. 8)7 :'(

Het is niet mijn vak maar hoe moeilijk kan zoiets zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Vaevictis_ op 23-06-2019 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:25
Bruine water maakt mij een beetje nerveus; heeft waarschijnlijk (zoals hierboven ook vernoemd) nooit flow gehad. Kan zijn doordat er iets dicht staat, kan ook een verstopping zijn met gruis in de leiding(en).

Ik zou toch de installateur vragen deze twee groepen door te spoelen, er klopt iets niet mee. Zoek een grote installateur van nieuwbouwprojecten; die maken dit soort crea-bea implementaties en kunnen vast beter mee zoeken vanuit ervaring.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Vaevictis_ schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:13:
[...]Het is niet mijn vak maar hoe moeilijk kan zoiets zijn?
Tja, alles moet tegenwoordig snel,snel. Ik vertik het gewoon maar veel zijn liever lui dan moe. Dat gezegd hebbende maak ik ook wel is een fout natuurlijk.
Check je nog wel die schroefjes links vd aanvoerbalk en retourbalk ff?

Die flowmeters zijn wel vaker bruin, komt door corrosie aan de binnenwand van die 22mm dunwandig staal. Gezien de groepen gewoon pexleidingen zijn (diffusiedicht) durf ik het persoonlijk wel aan hem open te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@Jim423 de inbus schroefjes op beide balken staan in het verlengde van de buis dus horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 740197

Je heb geen flow omdat alles over de beneden verdieping gaat, gooi de naregeling van de beneden verdieping maar eens dicht dan zal je zien dat het boven begint te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225666

Is de installatie wel eens goed ontlucht. Misschien een keer goed doorspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Anoniem: 740197 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:26:
Je heb geen flow omdat alles over de beneden verdieping gaat, gooi de naregeling van de beneden verdieping maar eens dicht dan zal je zien dat het boven begint te werken.
Hoe kan ik dat doen? Want naregeling vind plaatst via de koelprint van de warmtepomp. Kan zelf alleen op de BG koel temp. instellen meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Anoniem: 1225666 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:15:
Is de installatie wel eens goed ontlucht. Misschien een keer goed doorspoelen.
Niet via de functie op de WP, heb ze wel van de winter met een sleuteltje ontlucht bij de VV verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Vaevictis_ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:07:
[...]

Hoe kan ik dat doen? Want naregeling vind plaatst via de koelprint van de warmtepomp. Kan zelf alleen op de BG koel temp. instellen meer niet.
Beneden alle groepen dichtdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jim423 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:16:
[...]

Beneden alle groepen dichtdraaien?
@Jim423 Door de debiet meters dicht te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ja of die inbus wat je makkelijker vind. Misschien wel wijs om even het aantal slagen te noteren bij de debietmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jim423 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:36:
Ja of die inbus wat je makkelijker vind. Misschien wel wijs om even het aantal slagen te noteren bij de debietmeters.
@Jim423 @Paul C Succes! Ik heb met de inbus aanvoer en afvoer leidingen dicht gezet. Nu gaat ie op 1e etage flow lopen. 2 groepen doen niet mee met helder water. Dus die zitten denk ik verstopt. Wat is de oorzaak en hoe kan ik dit nu oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

ericplan

5180 Wp PV

Waarschijnlijk een luchtbel. Gewoon nog meer groepen dichtdraaien, dan blaas je de luchtbel wel weg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@ericplan ok dat kan en dan op bovenste verdieping ontluchten? Met CV sleuteltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

ericplan

5180 Wp PV

Nergens in je installatie een automatische ontluchter?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@ericplan Niet in huis, wel bij de WP diverse ontluchtingsprogramma's. Ik weet niet of ik als gebruiker dit zomaar kan aanzetten en alles tegelijk of een voor een?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MOL9ZxhQ27mNL3maCWeb5Gq6/thumb.png

[ Voor 62% gewijzigd door Vaevictis_ op 24-06-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Vaevictis_ Gewoon alle ontluchters even openen en controleren dat er geen lucht uit komt. Als er wel lucht uit komt, eruit laten tot er water komt en dan na een paar uur gebruik van de installatie nog een keer proberen. Herhalen tot er nergens meer lucht uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Helaas geen lucht. Op 3 etages ontlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Het lijkt er haast op de de circulatie pomp (alleen bij de wp) onvoldoende vermogen heeft?
1 etage gaat prima. Bij twee gaat alleen de onderste etage stromen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb Schimmel TDI erbij gehaald, werd aanbevolen door meerdere vrienden/kennissen. CV is waterzijdig ingeregeld want er was nauwelijks tot geen flow op de 1e en 2e verdieping. Dus mijn vermoeden klopte wel dat er in winter onvoldoende warmte op zolder was. En passant ook nog een close-in boiler hotfill in keukenkastje aangesloten op de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:40:
Ik heb Schimmel TDI erbij gehaald, werd aanbevolen door meerdere vrienden/kennissen. CV is waterzijdig ingeregeld want er was nauwelijks tot geen flow op de 1e en 2e verdieping. Dus mijn vermoeden klopte wel dat er in winter onvoldoende warmte op zolder was. En passant ook nog een close-in boiler hotfill in keukenkastje aangesloten op de WP.
Komend weekend eens zien of het beter werkt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Paul C schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:19:
[...]

Ja, heb de koel strategie ook wat aangepast. Eerder koelen (vanaf binnen 21 graden, buiten 20) omdat nu het hele huis mee doet en dus ook langzamer op gewenst temp. uitkomt. Daarnaast ben ik nog bezig met het geautomatiseerd aansturen van de lucht WTW unit, hiermee kan ik ook zomernacht koeling toepassen. Dus hier ook al preventies gaan koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Paul C schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:19:
[...]

Eindelijk een koel huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vdlA9yLzrO9CtYtlaJbJesap/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@Paul C @Anoniem: 1225666 Nu het stook seizoen is begonnen merk ik dat de naregeling (1e en 2e etage) van de VV niet werkt met het verwarmen. Er branden geen lampjes op de Danfoss MC-CF (VV verdeler) dus de afsluiters blijven dicht. Ik heb al een VV verdeler gereset en opnieuw de ruimte thermostaten aangemeld.

Iemand een idee?? 17 graden is een beetje te koud. :D
Pagina: 1