Goede VPN router (server + cliënt) + welke vpn service?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyke
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-07 09:43
Mijn vraag
- Ik zou graag een andere router aankopen die zowel kan fungeren als VPN server als cliënt met een degelijke snelheid.
- Gezien ik zelf verschillende AP's heb, moet deze geen wifi hebben.
- Kan ik de setup zo maken dat ik mijn eigen router opzet als VPN cliënt en dus al mijn verkeer hierachter via VPN gestuurd wordt, maar tegelijkertijd deze ook instellen als VPN server zodat ik vanop afstand kan connecteren met mijn netwerk via VPN?
- Welke VPN service is volgens jullie het beste en snelste? Expressvpn of nordvpn? (andere aanbevelingen mogen ook prijs/kwaliteit) Ik zou zo weinig mogelijk snelheidsverlies willen hebben, momenteel heb ik 200Mbps

Huidige situatie
Telenet.be all-in-one-modem/router met Internet Fiber 200 abbo, switch (netgear gs724), vervolgens verschillende AP's (tp link EAP 245 met omada controller)

- Zelf heb ik uiteraard al wat opgezocht en kom op oplossingen uit tussen de 100 en 250 euro. Draytek zou een goede oplossing zijn, maar is het de meerprijs waard? Ik denk hierbij aan:
pricewatch: TP-Link TL-ER6020
pricewatch: DrayTek Vigor 2926 Dual WAN VPN Gigabit Router
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
Tenzij jullie een andere aanbeveling hebben?

- Kan ik zulke router opzetten achter mijn telenet router zodat mijn telenet router de vpn toelaat. Als ik mij goed herinner heeft telenet de port forwarding van sommige poorten uitgebreid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
crazyke schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:57:
- Ik zou graag een andere router aankopen die zowel kan fungeren als VPN server als cliënt met een degelijke snelheid.
Wat is je doel met het stukje "zowel een VPN-server als -client"? Wil je mobiel met je eigen VPN-server verbinden? Waarom niet direct naar de commerciele VPN-dienst die je, zo te zien, wilt afnemen?
- Welke VPN service is volgens jullie het beste en snelste? Expressvpn of nordvpn? (andere aanbevelingen mogen ook prijs/kwaliteit) Ik zou zo weinig mogelijk snelheidsverlies willen hebben, momenteel heb ik 200Mbps
Hier zijn hele topics over. Gebruik even de zoekfunctie.
- Kan ik zulke router opzetten achter mijn telenet router zodat mijn telenet router de vpn toelaat. Als ik mij goed herinner heeft telenet de port forwarding van sommige poorten uitgebreid?
Afhankelijk van je VPN-server maar OpenVPN ligt het meest voor de hand en dat is slechts een enkele poort, dus dat zal geen probleem zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 23-06-2019 12:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ah, router achter router; dat gaat 'm niet worden.

Ben meer van mening dat je moet uitzoeken of je de Telenet kan vervangen door een nieuwe router.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:17
Laat je HGW omruilen voor een modem-only en koppel daar je eigen router aan.
Dan heb je zoveel meer keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Met @Asterion ^-^, in combi met bijvoorbeeld een MikroTik router (daar kan je ongeveer alles mee).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Hou er rekening mee dat OpenVPN single-threaded is en voor de encryptie normaliter afhankelijk is van AES-ondersteuning in de CPU en het op embedded devices als routers softwarematig moet afhandelen.

Hier staat een pricewatch: Asus RT-AC3200 die met wat optimalisatie niet boven de 80 a 90 mbit/s uitkomt met OpenVPN (site-to-site naar ProtonVPN). Ruim voldoende voor normaal gebruik en er is weinig aan te doen, maar alvast een heads up om eventuele teleurstellingen te voorkomen gezien je 200 mbit/s glas hebt liggen ;)

offtopic:
Hier opgelost door pfSense op ESX te draaien met hardware passthrough, maar da's niet iets wat voor 'normaal' thuisgebruik aan te raden is :+

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyke
[quote]Room42 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:04:
[...]
Wat is je doel met het stukje "zowel een VPN-server als -client"? Wil je mobiel met je eigen VPN-server verbinden? Waarom niet direct naar de commerciele VPN-dienst die je, zo te zien, wilt afnemen?

De bedoeling is tweeledig:
- enerzijds wil ik al mijn eigen internet verkeer van thuis uit maskeren.
- Anderzijds zou ik vanop afstand met mijn eigen netwerk willen verbinden met volledige toegang dmv een VPN. Zo kan ik dan aan mijn NAS en dergelijke. Ik weet dat hier andere oplossingen voor zijn, maar VPN lijkt me veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyke
Asterion schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:43:
Laat je HGW omruilen voor een modem-only en koppel daar je eigen router aan.
Dan heb je zoveel meer keuze.
Ik heb er geen idee van of je bij Telenet een andere router kan vragen? Ik dacht dat je steeds vanaf hun toestel moest beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je perse snelheid wil kan je OPNSense of pfSense draaien op x86 hardware, dan trek je zo'n verbinding wel plat. Moet je wel met een i5 aan komen anders heeft het geen zin. Qotom maakt goedkope IPC hardware met zuinige i5 CPU's en Intel netwerkkaarten. Gaat wel rond de 270 euro kosten, software is gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@crazyke Niet meerdere keren achter elkaar posten. Je kunt je vorige bericht bewerken. ;)
crazyke schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:02:
[...]

De bedoeling is tweeledig:
- enerzijds wil ik al mijn eigen internet verkeer van thuis uit maskeren.
- Anderzijds zou ik vanop afstand met mijn eigen netwerk willen verbinden met volledige toegang dmv een VPN. Zo kan ik dan aan mijn NAS en dergelijke. Ik weet dat hier andere oplossingen voor zijn, maar VPN lijkt me veiliger.
Ik snap het. Dan is het inderdaad een goede oplossing, zolang je met maskeren niet bedoelt dat je anoniem bent, want dat ben je niet meer als je inlogt op online diensten die je ook via 'plain text'-verbindingen hebt gebruikt ;)
crazyke schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:03:
[...]

Ik heb er geen idee van of je bij Telenet een andere router kan vragen? Ik dacht dat je steeds vanaf hun toestel moest beginnen?
Kun je die misschien in bridge mode zetten? Dan doet ie niks meer dan 1:1 het verkeer doorgeven aan de router erachter.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyke
Kun je die misschien in bridge mode zetten? Dan doet ie niks meer dan 1:1 het verkeer doorgeven aan de router erachter.
Dit is misschien een oplossing.
Welk van de bovenstaande routers zouden jullie dan aanbevelen in mijn situatie? Er is natuurlijk wel een prijsverschil maar is dit te verantwoorden naar de betere functionaliteit van bv de draytek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:17
De Telenet hgw kan je niet in bridge zetten. Die is helemaal dicht getimmerd.

Ikzelf heb een ubiquiti router en bij Telenet een modem only gevraagd.
Sommige winkels willen dat niet doen, sommige wel.

Van daaruit kan je je netwerk deftig opbouwen en hoef je geen rekening te houden met dubbele nat.
Pagina: 1