Grundig 3039 ombouwen ano 2019

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 23:22

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een Grundig 3039 op mijn kamer staan met het plan om daar een moderne inhoud aan te geven. Een soort van jukebox, gekoppeld aan mijn NAS, maar ook om via bluetooth muziek naar toe te kunnen streamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4qWQE7QKM1gJBqZq1TkEIjqk/full.jpg

Ik heb al een RPi 3b+ en een Hifiberry AMP2 liggen welke ik daarvoor wil gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uA5R16DXZG3QB2MJKByVLMK8/full.jpg
Het wordt een radio voor op een zolderkamer, dus hoeft niet heel erg hard te kunnen. Maar wil wel dat er mooi geluid uit komt. Nu ben ik geen audiofiel, maar hecht wel waarde aan mooi en kwalitatief muziek. (Mijn standaarden zijn niet super hoog dus ;) )

Nou zijn er een paar zaken/vragen waar ik me op wil focussen:

Speakers
Ik zoek goede speakers wat past op een hifiberry amp2 (Max 60Watt), maar ook wat een fullrange geluid geeft. Ik zat aan fullrange speakers te denken a.k.a. Dayton RS100-4 4"
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/188510/files/96312677/890x820x2/dayton-audio-rs100-4-4-reference-full-range-driver.jpg
Deze passen perfect aan de zijkant van de kast. Ik heb zitten denken aan de voorkant, maar daarvoor moet er extra modificaties gemaakt worden, omdat het speakerstof geplakt zit op het houtenpaneel waar de huidige speaker aan vast zit. Ik zou dat paneel kunnen vervangen, maar dan heb ik wel speakerstof nodig om dezelfde looks te behouden. Ik heb al een website gevonden van iemand die dat maakt, maar daar heb ik nog niet dezelfde soort stof tussen zien staan.

Software
Voor de software wil ik Volumio gaan gebruiken. Dit ziet er mooi uit qua funcionaliteit, heeft een mooie web-interface en doet/kan alles wat ik wil. Daarnaast heeft het ook een CLI wat ik wil gaan gebruiken voor mijn volgende punt: volume regeling

Volume regeling
Ik zit er aan te denken om de volume knop te behouden en daar een rotary encoder aan te sluiten, zodat de draaiknop ook gebruikt kan worden om de volume te bedienen.

Last but not least: Looks
Uiteraard wil ik dat de radio hetzelfde eruit blijft zien. Maar dat betekend ook de verlichting e.d. Nu zit er een lampje in (doorgebrand), maar ik zat er aan te denken om er een kleine ledstrip in te plaatsen met warm wit licht. Deze wil ik aan laten gaan op het moment dat deze muziek afspeelt. Dit zal geen rocket-science moeten zijn, want met de CLI van Volumio kan je de status uitlezen (stop/pauze/play).

Graag wil ik jullie advies over speakergebruik e.d. of er bijvoorbeeld 2 fullrange voldoende is, of toch met filter voor 2-weg te gaan.

Koop hier mijn P1 reader :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leuk project. Hier op de kast staat een Blaupunkt 2340 waarmee ik hetzelfde van plan ben. Ik volg dit topic met interesse voor het gedeelte over de RPi 3 en het streamen.

Eventueel kan zou je de oude elektronica kunnen behouden en je streamer / computer / bluetooth via de auxilary input aansluiten. De oude elektronica zal je dan eerst voor ongeveer 30 euro moeten repareren, ervan uitgaande dat de buizen nog heel zijn. Het lampje kan je vervangen door een fietslampje.

Qua speakers: een radio heeft een open achterkant. Om daar een vol geluid uit te krijgen, moet de luidspreker een hoge resonantiefrequentie hebben (100 Hz) en ondergedempt zijn (Qts = 2 bijvoorbeeld). Als je ergens in je keten een equalizer kan verwerken, zijn deze eisen minder strikt. Dan kan je met de equalizer de lage tonen ophalen, ten koste van de maximale geluidsdruk. Als je handig bent met hout kan ze ook hun eigen behuizing geven, dan heb je wat meer bas. Deze luidsprekers zijn zo populair dat je op internet wel kan vinden hoe groot die moet zijn en met wat voor een poort. Soms wordt er een RCL-netwerk toegevoegd om de middentonen wat zachter te maken. Dat kan je uiteraard ook met een equalizer doen.

De potmeters van buizenradio's hebben vaak een hoge weerstand van enkele megaohms. Het kan zijn dat je de potmeter moet bufferen met een opamp, voordat je de stand kan uitlezen.

[ Voor 53% gewijzigd door TBTL op 23-06-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
TBTL schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:00:
Leuk project. Wil je de oude elektronica niet behouden en je streamer / computer / bluetooth via de auxilary input aansluiten? De oude elektronica zal je dan eerst voor ongeveer 30 euro moeten repareren, ervan uitgaande dat de buizen nog heel zijn. Het lampje kan je vervangen door een fietslampje.

Qua speakers: een radio heeft een open achterkant. Om daar een vol geluid uit te krijgen, moet de luidspreker een hoge resonantiefrequentie hebben (100 Hz) en ondergedempt zijn (Qts = 2 bijvoorbeeld). Als je ergens in je keten een equalizer kan verwerken, zijn deze eisen minder strikt. Dan kan je met de equalizer de lage tonen ophalen, ten koste van de maximale geluidsdruk.
Ik heb nog een tijdje gedacht om de oude buizenversterker te gebruiken, maar zie daar van af. Wil eigenlijk gewoon een moderne binnenkant incl de AMP (die ik al heb).

Hmmm, de speaker die ik op het oog heb heeft een Fs van 82.2Hz (< 100Hz) en een Qts van 0.53 (< 2).

Wat raad je aan? Want de achterkant wil ik sowieso vervangen. dat is zo dun en gammel, daar komt een ander plankje voor. Ook de onderkant is open (dun houten paneeltje met gaatjes). Dus als het dicht moet, kan dat ook.

Edit: zie dat je je stuk hebt aangepast. Ik wil sowieso de kast dichtmaken, dus daar ga ik zeker even naar kijken hoe ik dat kan doen.

Wat betreft de potmeters, die wil ik vervangen door rotary encoder, zie hier een voorbeeld: https://www.modmypi.com/b...der-with-the-raspberry-pi

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 23-06-2019 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Als het je lukt om de kast gesloten te krijgen zou ik daarvoor gaan. De ruimte kan je losjes opvullen met iets wol-achtigs, in ieder geval bij de luidsprekers. Het wordt dan misschien wel lastig om de voorkant rammelvrij te maken. Kleine kastjes voor de luidsprekers maken is misschien makkelijker.

Een luidspreker voor een gesloten of basreflex kast stelt weer andere eisen aan de luidsprekers. Dan is een lage resonantiefrequentie en niet al te hoge Qts juist weer voordelig.

Ik vond de radio zelf niet zo mooi klinken met de achterkant open en de kast 'leeg'. De ruimte volstoppen met wol hielp al wat, met de achterkant nog steeds open.

Ah helemaal over het hoofd gezien dat je rotary encoders ging gebruiken. Klinkt als een goed idee. :)

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 23-06-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
(jarig!)
€ 3,53 24%OFF | Luidspreker gaas Speaker grill Doek Stereo Grille Stof Stofdicht Audio Doek
https://s.click.aliexpress.com/e/lRPQpAo

Niet precies hetzelfde, ik heb hiervan onlangs stof besteld. Ik denk dat het wel past bij het uiterlijk van de radio.

Je kan ook opteren voor een concept zoals JBL het doet, met aan de voorkant actieve speakers en aan de zijkant passieve radiatoren. Misschien kan je zelfs een bestaande JBL speaker ombouwen? Op marktplaats staan er iig genoeg aangeboden, dat zal qua prijs niet veel uitmaken met nieuwe losse speakers verwacht ik. Als je grofweg de inhoud bepaald en dat overneemt in de nieuwe radio heb je wel min of meer garantie op heel aardig geluid.

Misschien kan je het embleem en de knopjes dan centraal in het front plaatsen dan heb je links en rechts ervan wel plek voor een paar speakers.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
@TBTL Voor wat het streamen betreft, kijk naar Volumio. Stream alle muziek van mijn NAS, kan eigen persoonlijke webradio's toevoegen en vanaf een Apple device met AirPlay streamen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TaCR0xyVRdeIo6gqDkBstLIX/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lsoPI73BC9uv035y64Xxghog/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZRqD0AeYUlmnKVshpmrysVDN/full.png

@DjaRoel Ik ga daar ook even naar kijken (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

iMars schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:15:
[...]

Ik heb nog een tijdje gedacht om de oude buizenversterker te gebruiken, maar zie daar van af. Wil eigenlijk gewoon een moderne binnenkant incl de AMP (die ik al heb).

Hmmm, de speaker die ik op het oog heb heeft een Fs van 82.2Hz (< 100Hz) en een Qts van 0.53 (< 2).

Wat raad je aan? Want de achterkant wil ik sowieso vervangen. dat is zo dun en gammel, daar komt een ander plankje voor. Ook de onderkant is open (dun houten paneeltje met gaatjes). Dus als het dicht moet, kan dat ook.

Edit: zie dat je je stuk hebt aangepast. Ik wil sowieso de kast dichtmaken, dus daar ga ik zeker even naar kijken hoe ik dat kan doen.

Wat betreft de potmeters, die wil ik vervangen door rotary encoder, zie hier een voorbeeld: https://www.modmypi.com/b...der-with-the-raspberry-pi
Eens met @TBTL
Je kan zelfs nog wel overwegen een bass reflex behuizing te maken. Dan haal je iets meer laag uit deze kleine drivertjes. De suggestie van Dayton, ,briljant merk overigens, is 3L getuned op 72Hz. Dit moet nog even gesimuleerd worden, maar dat is triviaal (kan ik of ieder ander hier zo voor je doen). Zou je in totaal op 6L netto inhoud (dus binnenmaten en zonder bass reflex poort gerekend), dat kan je wel kwijt lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Jag schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:39:
[...]

Eens met @TBTL
Je kan zelfs nog wel overwegen een bass reflex behuizing te maken. Dan haal je iets meer laag uit deze kleine drivertjes. De suggestie van Dayton, ,briljant merk overigens, is 3L getuned op 72Hz. Dit moet nog even gesimuleerd worden, maar dat is triviaal (kan ik of ieder ander hier zo voor je doen). Zou je in totaal op 6L netto inhoud (dus binnenmaten en zonder bass reflex poort gerekend), dat kan je wel kwijt lijkt me?
De binnenkant is ongeveer 11x70x22cm, dat zou 16,9 liter moeten zijn, dus 6L zou moeten lukken.
Daar ben ik wel geinteresseerd in, ik heb al een paar pagina's gevonden, zoals deze: https://www.diyaudioandvi...ator/SpeakerBoxEnclosure/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik zou het gewoon even in WinISD (alpha versie gebruiken) gooien. Beetje mazzel staat de driver er al in, anders moet je zelf de parameters invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Jag schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:49:
Ik zou het gewoon even in WinISD (alpha versie gebruiken) gooien. Beetje mazzel staat de driver er al in, anders moet je zelf de parameters invoeren.
Heb die driver sowieso al hier gevonden ;) Even mijn Windows VM aanslingeren maar.

Met een gesloten box kom ik op 1,94L, met een bas-reflex (moet even kijken, er zijn meerdere varianten) kom ik nu uit op 3,9L.

Ok, als ik met bas-reflex een kast ga maken, komt ik uit op 3,99L (3990cm3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oVPWInXL6fVqG6I4DSn6SR2C/full.png

Met een baspijp(je) van 4,7cm in diameter, moet deze 28,56cm lang zijn (toch?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tU3Cdhrr8wEKS05gy8OWHsM1/full.png

Afbeeldingslocatie: http://www.loudspeakerdatabase.com/Dayton/RS100-4/Dayton_RS100-4_(Dimensions).png
De speaker is 77,2mm in diameter. Stel ik maak de binnenruimte 8cm diep, en 30cm breed (ivm baspijp), dan hou ik een hoogte over van 3990/8/30 = 16,6cm. Hou ik dus 2 cm boven en onder de baspijp.

Klopt mijn beredenering zo een beetje?

[ Voor 51% gewijzigd door iMars op 23-06-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
iMars schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:39:
[...]
Heb nu mijn ogen laten vallen op de Dayton RS100-8 4". Zijn overkill voor de Hifiberry (Max 60Watt totaal), maar qua grootte (4") passen deze het beste aan de zijkanten.

Is dit wat?
In de specs staat ook: OPTIMUM CABINET SIZE Vented Volume 0.1 ft.³ (dat is 2,83 liter volgens google)
Bij voorkeur een driver plaatsen in een stevige, niet rammelende behuizing van die maat, die oude buizenbakken hebben wat dunne wandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
bouwfraude schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:43:
[...]

In de specs staat ook: OPTIMUM CABINET SIZE Vented Volume 0.1 ft.³ (dat is 2,83 liter volgens google)
Bij voorkeur een driver plaatsen in een stevige, niet rammelende behuizing van die maat, die oude buizenbakken hebben wat dunne wandjes.
Ik zat te denken aan een sealed box van mdf 15mm, en dan deze aan de zijkant van de radio te monteren (binnenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

iMars schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:24:
[...]

Heb die driver sowieso al hier gevonden ;) Even mijn Windows VM aanslingeren maar.

Met een gesloten box kom ik op 1,94L, met een bas-reflex (moet even kijken, er zijn meerdere varianten) kom ik nu uit op 3,9L.

Ok, als ik met bas-reflex een kast ga maken, komt ik uit op 3,99L (3990cm3)
[Afbeelding]

Met een baspijp(je) van 4,7cm in diameter, moet deze 28,56cm lang zijn (toch?)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De speaker is 77,2mm in diameter. Stel ik maak de binnenruimte 8cm diep, en 30cm breed (ivm baspijp), dan hou ik een hoogte over van 3990/8/30 = 16,6cm. Hou ik dus 2 cm boven en onder de baspijp.

Klopt mijn beredenering zo een beetje?
Hoeveel liter kan je ongeveer kwijt? Iets grotere behuizing betekent minder lange poort nodig. Je begint met de inhoud te berekenen op basis van de binnenmaten van de behuizing. Vervolgens trek je daar het berekende volume van poort en driver vanaf. Die laatste is lastig, maar staat soms vermeld in de spec sheet van de driver. Hoe kleiner de behuizing, hoe nauwkeuriger dit komt. Idealiter test je de tuning frequentie door de impedantie te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Jag schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:07:
[...]

Hoeveel liter kan je ongeveer kwijt? Iets grotere behuizing betekent minder lange poort nodig. Je begint met de inhoud te berekenen op basis van de binnenmaten van de behuizing. Vervolgens trek je daar het berekende volume van poort en driver vanaf. Die laatste is lastig, maar staat soms vermeld in de spec sheet van de driver. Hoe kleiner de behuizing, hoe nauwkeuriger dit komt. Idealiter test je de timing frequentie door de impedantie te meten.
Minimaal 12 liter en dan hou ik nog ruimte over. Ik heb aan de zijkant een rooster van 10x20 waar ik de poort en driver wil hebben. Dan heb ik tot de helft ongeveer 25cm, dus een volume van ongeveer 5 liter per speaker. Ik ga even aan de slag met tekenen en bedenken hoe ik het allemaal kan plaatsen :) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Wat is de status hiervan? @iMars

[ Voor 15% gewijzigd door TBTL op 27-09-2019 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Het werkt, maar nog niet de tijd gehad om het verder af te ronden (zal binnenkort wat foto's uploaden)

Pagina: 1