Verplichte laptop voor schollier die iedere dag mee moet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 09:50
Wat ga je met je laptop doen?
Goede vraag, maar daar heb ik van de school nog geen antwoord op gekregen!
Zoon is 12 jaar en gaat naar de middelbare school, 1e jaar.
Beetje Office zeker en met Scratch wat programmeren, misschien Arduino.
Waarschijnlijk alleen maar dingen die je met basis computer kan.

Laptop zou iedere dag meegenomen moeten worden, dat snap ik al niet.
Dat gaat toch gegarandeerd kapot gaan, denk ik dan.
Computers thuis genoeg, dus kunnen ze die niet gewoon op school laten en via Cloud thuis verder werken?

School stelt volgend voor:
Lenovo Thinkpad L390 i3 /13.3" HD / i3-8145U / 4 GB RAM / 128GB SSD

Dit toestel kan gehuurd worden voor 22.50 euro per maand (34 maanden) en een waarborg van 135 euro.

Rechtstreeks aankopen kan ook voor 685 euro.

Productbeschrijving: Lenovo Thinkpad L390 i3-8145U - 4GB - 128GB
Producttype: Notebook
Besturingssysteem: Windows 10
Processor: Intel Core i3-8145U-processor (4 MB cache, maximaal 3,90 GHz)
Geheugen: 4 GB DDR4 2400 SODIMM
Opslag: 128GB SSD M.2 2242 NVMe
Optische schijf: geen optische schijf
Display:13.3 HD (1366x768) LED Backlit
WIFI: Intel Wireless-AC 9560 2x2 AC, Bluetooth-versie 5.0 vPro
Afbeeldingen: Intel UHD Graphics 620
Batterij: 3 Cell Li-Cyllinder 45Wh
Adapter:: 65W AC Adapter (3pin) USB Type C
Milieunormen: ENERGY STAR Gekwalificeerd
Interfaces:
2 USB 3.1 Gen 1 (1 Always On)
2 USB 3.1 Type-C Gen 1
1 HDMI 1.4b
1 Lenovo Ethernet extension connector
1 hoofdtelefoon/microfoon combo
Inclusief 3 jaar next business day on site garantie
Case Logic Thule 13" Sleeve EVA/Nylon Shuttle
Online vind ik hem bij Lenovo al 10€ goedkoper met promotie, maar ik vind het gewoon veel te veel geld voor die specs.
Resolutie van 1366x768, komaan zeg!
Is die laptop dan super stevig of zo?

Wat is je budget?
Er van uitgaand dat de laptop geen 3 jaar heel bljft, zo laag mogelijk.
Voorstel van school is 685€.
Ik dacht eerder nieuw onder de 600€ of 2dehands rond 300€.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, iedere dag mee naar school in de rugzak op de fiets.
Voorstellen om dat veilig te doen, zijn ook zeker welkom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Beetje deftige specs, maar vooral stevig en redelijk gemakkelijk zelf te openen/uitbreiden/repareren.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Waarom denk je dat een laptop stuk gaat als je hem iedere dag meeneemt? Dat doe ik al jaren maar mijn werk en er zit nog geen krasje op.
Ben je bang dat je kind er zo onvoorzichtig mee omgaat?
Zo ja dan is het een mooie les om gewoon normaal met hun spullen om te gaan, zeker als het zo'n duur apparaat is.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25

BCC

Andere school? Er zijn al genoeg onderzoeken waaruit blijkt dat iPad onderwijs funest is voor scholieren - 1 swipe en je zit op Facebook.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En anders: Nieuwe kopen en laten verzekeren voor die 3 jaar :)

Ik heb een tijdje bij de mediamarkt service gewerkt, en zag daar regelmatig dezelfde klanten terug komen die steeds de schoollaptop stuk hadden. Dan weer geplet tussen de boeken, dan weer met de fiets gevallen, etc.
Verzekering deed niet moeilijk. (wel rekening houden met evt. eigen risico, en sommige verzekeraars hanteren een bepaalde afschrijving. Polis goed checken.)

Doorgaans niet bijster duur. Itt bijv. telefoonverzekeringen.

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 23-06-2019 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_147
Wintervacht schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:21:
Waarom denk je dat een laptop stuk gaat als je hem iedere dag meeneemt? Dat doe ik al jaren maar mijn werk en er zit nog geen krasje op.
Ben je bang dat je kind er zo onvoorzichtig mee omgaat?
Zo ja dan is het een mooie les om gewoon normaal met hun spullen om te gaan, zeker als het zo'n duur apparaat is.
Ik neem ook iedere dag mijn laptop mee naar werk.
Maar je moet ook niet teveel van een 12 jarige verwachten.
En daarnaast kan er vanalles mee gebeuren buiten zijn wil om. Rugzak met laptop netjes wegzetten, even voetballen, komt hij terug: laptop kapot. Niemand iets gezien natuurlijk. Zie ik zo gebeuren.
Als ik me herinner hoe wij vroeger met onze boekentassen gooiden. Het is niet omdat hij er voorzichtig mee is, dat anderen het niet kapot kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:46
Koop dan een X260 met full hd IPS scherm 2e hands via tweakers of MP, kan je voor 300 scoren in goede staat :)

X260's zijn stevig gebouwde laptops, niet al te zwaar en hebben soortgelijke specs als aangeven in je opening post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-06 20:22
Just my 2 cents:
Het is inderdaad apart dat er voor de middelbare school een laptop gekocht moet worden. Was het MBO / HBO / WO, dan had ik het nog wel begrepen.

Over de machine: Thinkpads hebben de naam om lelijk, maar sterk te zijn. Met name bij de T-serie.
bijv: Van tafel geveegd worden en daarna vrolijk weer starten

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyJort
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 16:15
Ik zit zelf nog op de middelbare school, en ik merk zelf dat bouwkwaliteit echt wel een belangrijke factor is als het gaat om een schoollaptop. Ik kon zelf een MacBook Air 2013 op de kop tikken, maar veel van mijn vrienden moeten het doen met een dell latitide 3350 en die laptops die vallen echt uit elkaar.
Je moet ook gaan bedenken hoeveel hij het apparaat gaat gebruiken, want er zijn mensen die dat ding zo veel gebruiken -ook buiten school om- dat ze er achteraf wel meer aan hadden willen besteden. Qua specs zou ik zeggen:
-Fhd IPS scherm
-i3/i5 8e/9e generatie (Ryzen kan ook, maar meestal matige accuduur)
-256gb+ SSD
-8gb ram
-Redelijke accuduur
-Stevig aluminium (of iets dergelijks) frame
-goede wifi adapter

En waarom je op mijn school een laptop nodig hebt?
- je hoeft veel minder boeken mee te slepen
- natuurkunde simulaties
- woordjes leren (off topic: quizlet is echt geweldig)
- programmeren
- projecten
- teksten schrijven

Maar dit zijn alleen maar mijn ervaringen! :)

[ Voor 17% gewijzigd door MightyJort op 23-06-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
@MightyJort : dat zijn zo inderdaad de specs die ik zoek.
Minstens Core i5 met 8GB en 256GB SSD en full hd.
Ik zal waarschijnlijk wel een Lenovo zoeken, want uiteindelijk zijn dat meestal wel stevige laptops.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:44
Wat je zou kunnen doen is naar 2e hands zakelijke laptops kijken. Vaak topmodellen van 3/4 jaar geleden en superdegelijk gebouwd. Enige nadeel is dat de accu vaak niet meer top is, maar er zijn ook bedrijven die juist de accu daarom vervangen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16

Sick Nick

Drop the top!

Hou er rekening mee dat de aangeboden laptop wel de naam thinkpad heeft maar een L lijn in. Die zijn aanzienlijk goedkoper dan wat je waarschijnlijk in je hoofd hebt. In naam is het een thinkpad maar is zeker niet zo stevig als de klassieke thinkpads. De X lijn is wat je wilt als je een stevige Lenovo wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
Als je de boel eens lekker wil opschudden, vraag eens hoe ze gedekt zijn tegen schadeclaims m.b.t. RSI en andere lichamelijk klachten. Zo'n 13,3 inch is verre van ergonomisch.

ter voorbeeld:
https://zitwerk.nl/rsi-claim-dreigt-voor-scholen
https://rsi-vereniging.nl...hoolkinderen-tegen-rsi-2/

Ter aanvulling:
Een vriendin van mij is lerares. Hoeveel moeite ze heeft moeten doen om een goede stoel te krijgen... onvoorstelbaar. Hoe denk je dat er met de gezondheid van je kinderen wordt omgegaan? Dockingstations? normale schermen? ik weet nu al de grote boosdoener (gebrek aan) budget.

[ Voor 30% gewijzigd door PROnline op 23-06-2019 12:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.rijksoverheid...-het-voortgezet-onderwijs

Als de laptop bij de meerderheid van de theoretische lessen nodig is, zou de school er niet eens de ouders mee mogen opzadelen met die kosten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:54
Zitten in de huurprijs ook zaken als verzekering en vervangende laptop? Dat is bij onze kinderen wel het geval. Dat maakt de afweging net wat anders: een mindere laptop met weinig risico of een betere waarbij de risico's voor jezelf zijn.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

klaaas schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:48:
Zitten in de huurprijs ook zaken als verzekering en vervangende laptop?
+
Inclusief 3 jaar next business day on site garantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
MAX3400 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:41:
https://www.rijksoverheid...-het-voortgezet-onderwijs

Als de laptop bij de meerderheid van de theoretische lessen nodig is, zou de school er niet eens de ouders mee mogen opzadelen met die kosten.
Daar staat toch echt:
Laptop of tablet
Een laptop of tablet is geen gratis lesmateriaal. Middelbare scholen hoeven niet voor een laptop of tablet te zorgen. Maar scholen kunnen van ouders of verzorgers ook niet eisen dat zij de kosten betalen.
Oftewel: De school mag ouders niet verplichten om een bepaalde (dure) laptop te kopen. Bijvoorbeeld door te zeggen dat alle leerlingen de nieuwste macbook moeten hebben. Of dat ze de laptop bij school moeten bestellen. Maar de school hoeft de computers niet te betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RocketKoen schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:50:
[...]

Daar staat toch echt:

[...]

Oftewel: De school mag ouders niet verplichten om een bepaalde (dure) laptop te kopen. Bijvoorbeeld door te zeggen dat alle leerlingen de nieuwste macbook moeten hebben. Of dat ze de laptop bij school moeten bestellen. Maar de school hoeft de computers niet te betalen.
+
Vervangt een school (een groot deel van de) schoolboeken door digitaal lesmateriaal? Dan moet de school voor dit materiaal zorgen. De school mag hiervoor een vrijwillige bijdrage van de ouders vragen. Ouders zijn niet verplicht deze bijdrage te betalen als zij dit niet willen of kunnen. De school moet dan voor ander passend lesmateriaal zorgen.
Dat staat er ook.

Zolang @Chris_147 dus niet inzichtelijk heeft voor hoeveel lesuren op jaarbasis de laptop nodig is, is het gissen. Aangezien waarschijnlijk bepaald huiswerk ook digitaal moet worden ingeleverd, gelden deze uren ook voor het "verplicht stellen" van IT-apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:54
Garantie bij een gehuurde laptop lijkt me niet relevant voor de huurder en dekt geen zaken als valschade en diefstal.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-06 14:16

auto660

1991 240 GL Brick

Ik had zelf voor op de middelbare school ook een laptop. Toen heb ik zelf een Acer 15" laptop uitgezocht en hij is 7 jaar lang elke dag mee naar school gegaan. Deze werkt nog steeds en ziet er naar omstandigheden prima uit. Het gaat er vooral om hoe je er mee om gaat. Natuurlijk zal hij wel eens een keer vallen en wordt hij niet altijd in een fluwelen koffertje vervoert maar het is en blijft tenslotte een laptop. Zo'n ding is toch gemaakt om mee te nemen?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:16
Ik heb een wat ouder Lenovo 420 gekocht hier op Tweakers voor mijn as. middelbare scholier. i5, zelf ssd erin gezet (840 evo 120GB) 8GB ram, en win10 licentie aanwezig. 150 euro voor een nog zeer snelle laptop, no brainer. Batterij kon binnenkort weleens aan vervanging toe zijn, nu nog anderhalf uur => 4 tientjes.

Office 365 licentie 5 pcs hebben we al, en zoveel mogelijk cloud storage (onedrive, dropbox) benutten voor werkstukken ipv dat usb sticks stuk gaan, verloren, of laptops gestolen etc. Dan kan je in elk geval altijd verder met schoolwerk, dat vind ik belangrijker dan een laptop.

Ik vind de eisen voor een laptop nogal fors, ik denk dat veel minima hier financieel moeite mee zullen hebben. Er zijn nu sinds een jaar of wat gratis boeken, maar dit word deels tenietgedaan doordat scholen zeggen koop maar minimaal een i5. Krantje van de Expert staat er nu 1 in van 800 euro, ga er maar aan staan met bv. 2 as. scholieren.

Dus ja, kijk bij de zakelijk afgeschreven laptop hier, Lenovo heeft dan ook nog een stevige behuizing.

Ik wil het nog niet eens hebben over de ongelijkheid die aangewakkerd wordt, want er zullen ook wel Macbook airs in de klas verschijnen denk ik.

[ Voor 72% gewijzigd door pennywiser op 23-06-2019 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
MAX3400 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:53:
[...]

+

[...]

Dat staat er ook.

Zolang @Chris_147 dus niet inzichtelijk heeft voor hoeveel lesuren op jaarbasis de laptop nodig is, is het gissen. Aangezien waarschijnlijk bepaald huiswerk ook digitaal moet worden ingeleverd, gelden deze uren ook voor het "verplicht stellen" van IT-apparatuur.
digitaal lesmateriaal = pdf readers, online oefeningen en leer software.
Niet de laptop waar je dit op doet.

Je kan het wel lezen dat de school papieren lesmateriaal moet verzorgen als de leerling geen pc heeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][mes

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Bedankt voor de reacties.
Het is in België, dus op zich is er een maximum factuur, maar ik weet niet hoe het zit met laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 13:53
Onze dochter gaat ook naar het eerste en de school die we eerst overwogen eist ook de aankoop van een laptop. Daar was het een hp van €700+.
Hey lager heeft een maximumfactuur, maar het secundair heeft dat niet, dus kunnen ze in principe vragen wat ze willen.
Je kan het altijd voorleggen aan de commissie ‘zorgvuldig bestuur’, maar ik ben vrij zeker dat je van een kale reis zal terugkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Chris_147 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:48:
Bedankt voor de reacties.
Het is in België,
Dat had je wel iets eerder mogen aangeven; zoald je ziet zijn er voor de Nederlandse wetgeving nogal wat haken/ogen. Neem aan dat je al had gezocht of een dergelijke bepaling ook in België mogelijk bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik zou een Surface Go kopen voor 400 euro + een keyboard cover 80 euro ouzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Sick Nick schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:09:
Hou er rekening mee dat de aangeboden laptop wel de naam thinkpad heeft maar een L lijn in. Die zijn aanzienlijk goedkoper dan wat je waarschijnlijk in je hoofd hebt. In naam is het een thinkpad maar is zeker niet zo stevig als de klassieke thinkpads. De X lijn is wat je wilt als je een stevige Lenovo wilt.
En hoe zou je de P en E lijn classificeren?
Ik weet namelijk niet zoveel van Lenovo laptops.

Ik denk dat ik een 2ehandse zoek rond de 300€. Core i5, 8gb, 256 gb en full hd moeten well mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MAX3400 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:58:
[...]

Dat had je wel iets eerder mogen aangeven; zoald je ziet zijn er voor de Nederlandse wetgeving nogal wat haken/ogen. Neem aan dat je al had gezocht of een dergelijke bepaling ook in België mogelijk bestaat?
Die haken en ogen waar je op doelt zijn niet zoals je ze hier schetst. Daar heeft @RocketKoen je al op gewezen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

FirePuma142 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:21:
[...]

Die haken en ogen waar je op doelt zijn niet zoals je ze hier schetst. Daar heeft @RocketKoen je al op gewezen.
Goed verhaal aangezien ook hij geen woord repte over Belgie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Een tweedehands business laptop/workstation van Dell (Precision), HP Zbook, Fujitsu (Celsius) of Lenovo (Thinkpad). Done.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Volgens mij staan er zat goede laptops in de Pricewatch. Ik heb pas geleden van @Detmer een HP Elitebook 820 G3 gekocht. Hij heeft verschillende merken en types te koop staan: gallery: Detmer

De Elitebook bevalt mij meer dan uitstekend en is qua kwaliteit gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MAX3400 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:23:
[...]

Goed verhaal aangezien ook hij geen woord repte over Belgie...
Wat een vreemde reactie. Je het hebt over haken en ogen in NL en vraagt je af of die in BE ook bestaan, terwijl je er op gewezen bent dat je voor NL totaal op het verkeerde spoor zit.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Pagina: 1