Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:33

KarlHungus

I fix the cable.

Topicstarter
De zoom lock van EF-S 18-200 is gisteren in mijn tas vastgeraakt en nu is de zoom range beperkt van 70-200mm |:(

Ik heb al her en der gelezen dat dit voorkomt bij deze lens, maar nog geen goede tip gevonden om hem te repareren.

Het betreft dus deze lock

Hopelijk heeft iemand hier goede suggesties om dit te repareren.

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:40
Lock schuifje proberen te schuiven en langzaam de lens beetje links/rechts draaien, misschien klikt ie los. Beetje wiebelen zegmaar. Als dat niet lukt naar een reparatie winkel voor je lens. Die kunnen hem openschroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

Topicstarter
Ik vrees dat het wiebelen niets oplost, ik ga 's reparatie winkel zoeken.

Iemand suggesties in de buurt van Breda en/of Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:24

sapphire

Die-hard pruts0r

Freezerator schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:30:
Lock schuifje proberen te schuiven en langzaam de lens beetje links/rechts draaien, misschien klikt ie los. Beetje wiebelen zegmaar. Als dat niet lukt naar een reparatie winkel voor je lens. Die kunnen hem openschroeven
Nouja je kan hem zelf ook openschroeven hoor ;)
Niet alleen 'reparatie winkels' kunnen dat :+

Ik neem aan dat er geen garantie oid. meer op zit? Wellicht een idee op op iFixit of YouTube een disassembly tutorial/video te zoeken. Daar kun je een eind mee komen als je zelf durft.

Anders kan ik Rofa Repair in Den Haag aanraden :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Had je de lock er op zitten voordat je deze in je tas deed of is deze in je tas door beweging erop gegaan ?

Aan de hand van welke van de 2 is óf de lock button geforceerd óf het mechanisme in de lens. Zo kan je ook terug werken met voorzichtig 'wrikken' om deze proberen ongedaan te maken. Komt deze niet vanzelf los dan zou ik zeker proberen wat @sapphire voorstelt, per deel dat je los haalt heb je al kans dat hij los geraakt.

Hoe dan ook, in geval van het eerste, lock moet je bij dergelijke lenzen eigenlijk alleen gebruiken voor het niet 'uitvallen' van de lens tijdens gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 23-06-2019 14:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:30
DukeBox schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:10:
Had je de lock er op zitten voordat je deze in je tas deed of is deze in je tas door beweging erop gegaan ?

Aan de hand van welke van de 2 is óf de lock button geforceerd óf het mechanisme in de lens. Zo kan je ook terug werken met voorzichtig 'wrikken' om deze proberen ongedaan te maken. Komt deze niet vanzelf los dan zou ik zeker proberen wat @sapphire voorstelt, per deel dat je los haalt heb je al kans dat hij los geraakt.

Hoe dan ook, in geval van het eerste, lock moet je eigenlijk alleen gebruiken voor het niet 'uitvallen' van de lens en al helemaal niet tijdens vervoer.
Uh wat? De hele lock functie op Extending barrel zooms is juist voor gebruik tijdens vervoer. Bij de canon lenzen die ik heb (gehad) kan de lock enkel als de lens helemaal ingetrokken is geïnitieerd worden..

Sommige lenzen hebben een lock-/weerstands-ring, welke je op wille keurige brandpuntsafstand kan gebruiken.

Anyhow, wat ik niet helemaal volg in het verhaal is dat je blijkbaar nog wel kan zoomen van 70 tot 200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

analogworm schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:27:
Uh wat? De hele lock functie op Extending barrel zooms is juist voor gebruik tijdens vervoer.
Ik bedoel eigenlijk dat hij er later opgeprutst is (op dit specifieke model) om te zorgen dat de lens niet uit zichzelf uit 'valt' wanneer je naar beneden fotografeerd. Daarom zie je dat deze lens ook zonder lock er op wordt verzonden i.t.t. de duurdere varianten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:30
DukeBox schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:59:
[...]

Ik bedoel eigenlijk dat hij er later opgeprutst is (op dit specifieke model) om te zorgen dat de lens niet uit zichzelf uit 'valt' wanneer je naar beneden fotografeerd. Daarom zie je dat deze lens ook zonder lock er op wordt verzonden i.t.t. de duurdere varianten.
Jammer dat je de volgende zin dan niet ook ff meepakt.
Bij de canon lenzen die ik heb (gehad) kan de lock enkel als de lens helemaal ingetrokken is geïnitieerd worden..
Hier volgt uit dat het dus vrij nutteloos is om de lock functie te gebruiken tijdens het naar beneden fotograferen.. Immers, wat heb je aan een zoom als je niet kan zoomen? Of kan je deze lens normaliter op elk gewenst brandpunt locken?

De lockring, waar je een variabele weerstand in kan stellen is min of meer nuttig voor de functie die jij omschrijft. Maar eigenlijk, bij l glas tenminste, merk ik enkel bij oude, inmiddels aardig ingesleten, modellen dat de zoom door zwaartekracht wordt beïnvloed.

Dus eigenlijk vind ik het maar een apart verhaal van je. Misschien heb je ergens een bron waar ik er meer over kan lezen?

[ Voor 7% gewijzigd door analogworm op 23-06-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

Topicstarter
De lock is erop 'geschoten' toen ie in de tas zat, wat ik vermoed is dat ie ook nog 's in filmstand is gegaan, want de batterij was half leeg (terwijl ie nog niet gebruikt was na het opladen 2 dagen terug).

Alas, ik zal 's kijken of ik goede schroevendraaiers kan vinden en een lichte poging zelf kan wagen. Maar ik ben dus geen Tweaker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Deze man neemt alle reparaties aan:
http://www.japancamera.nl/catalog/

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1