Extreem lage framerates

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
Hey,

Ik heb een probleem waarvan het mij maar niet lukt om de oorzaak te achterhalen. Derhalve zoek ik jullie hulp.

De symptomen die ik heb zijn zeer lage framerates in bijna alle games. Eerst mijn setup:

Intel i9-9900k
Aorus Z390 Ultra MB F7 firmware
64gb DDR4 ram
Zotac 2080Ti AMP! edition (driver 430.86)
Windows 10 met laatste update
Samsung C49RG monitor (5120x1440/60hz)
e.e.a. is watergekoeld met een custom waterloop. Maximum watertemp = 30c, max CPU temp = 45c, max GPU temp 58c.

Een van de voorbeelden die ik heb is The Division 2.
Als ik de benchmark van The Division 2 run met fullscreen, MEDIUM settings, max res is het resultaat:
19 FPS , 98% GPU, 14% CPU

Als ik dezelfde benchmark run met 1920x1080 windowed is het resultaat:
42 FPS, 89% GPU, 22% CPU

Dit zijn belachelijke resultaten met mijn hardware. Waar moet ik naar kijken om dit goed te troubleshooten?

bvd,

Nico

Xbox Live: Ofthewell NL

Beste antwoord (via Ofthewell op 30-06-2019 04:18)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Je GPU loopt in elk geval op een te lage frequentie. Wat de oorzaak is, is een tweede.

Mijn gok is dat een deel van de GPU zo heet wordt dat hij throttled.

GPU temp die afterburner weergeeft is namelijk de cold spot, het koudste punt op de GPU. De hotspot bepaalt de frequentie. Als de cold spot met een dergelijke water temp al richting de 70 graden 8)7 8)7 gaat is er iets mis vgm. Dan zal de hot spot ruim over de 100 gaan.

Het moet dus haast wel slecht contact zijn. Het onmiddellijk inzakken van de temperatuur als de load er af gaat bevestigt dat.

Het referentie, bij max load is mijn GPU temp doorgaans rond de Twater + 10. Dus bij 30 graden water temp, is de gpu rond de 40 graden.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wat zijn de clockspeeds van je videokaart onder load?

Tevens, wat voor RAM heb je exact? Het zou kunnen dat de IMC het niet trekt.

Overigens is 58 graden voor je GPU met een water temperatuur van 30 graden belachelijk hoog. Ik zou bijna denken dat je blok niet goed gemonteerd is.

[ Voor 36% gewijzigd door Blaat op 22-06-2019 23:01 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:55

M2M

medicijnman

Zou je voor de grap eens een andere benchmark kunnen draaien? En dan ook meteen met GPU-z de GPU temperatuur en kloksnelheid monitoren?

Check met GPU-Z ook meteen even of je PCI-express bandbreedte wel op 16x staat

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Misschien een overbodige vraag: gebruik je de gpu wel? Als in: heb je je hdmi kabel niet in het mobo gestoken?

Daarnaast: check even taakbeheer tijdens het gamen of je cpu/gpu niet op 100% staat, dan kun je vast wat oorzaken wegstrepen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Waar staat de Cache / Uncore ratio op? Ik heb ooit exact hetzelfde probleem gehad, waarbij een 4670k op de volle snelheid liep, maar de Uncore achterbleef op 800 MHz en een ontzettende bottleneck vormde tussen alle onderdelen. Uiteindelijk de Uncore ratio fixed gezet in het bios, i.p.v. Auto

Check dit voor de zekerheid in het tabje memory in CPU-Z onder het veld 'NB Frequency'

[ Voor 9% gewijzigd door Mick1990 op 22-06-2019 23:15 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 11:47
Je kunt ook even je drivers uninstallen met DDU.
Daarna even de drivers opnieuw installeren. Soms wil het bij drivers een beetje verkeerd gaan.

Is de snelste en simpelste oplossing om te proberen.
Daarna kunnen we ook natuurlijk de rest troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:19

Jrz

––––––––––––

4K resolution Misschien? Vereist een stuk meer bandbreedte. Komt ook overeen met je resultaat

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Ik zal proberen alle vragen in een post te beantwoorden:

Clockspeeds under load: Core 1350, memory: 7000 (dat geeft in ieder geval MSI Afterburner aan)

Memory: Corsair DIMM 64 GB DDR4-3200 Quad-Kit

Cooling temp: De GPU zit in dezelfde loop als de CPUY en ACHTER de CPU in de loop. Zodra ik uit een game ga is de temp can de GPU letterlijk binnen een paar seconden terug naar 28c.

GPU-Z: PCIe x16 3.0@x16 1.1

GPU Aansluiting: Ik heb de monitor op de DP port van de Nvidia staan.

CPU load tijdens games: Niet hoger dan 20%

NBV Frequency? Mijn GPU-Z (2.21.0) heeft dat veld nergens. Waar vind ik dat?

Overigens: Ik heb The Division 2 opgestart en de settings op LOW gezet. Na restart van het spel is de framerate een minuutje ofzo 60FPS en daarna drop het tot onder de 30FPS (ook wanneer ik terug in het menu ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je geen 3dmark dat je even kan draaien?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://rog.asus.com/forum/attachment.php?attachmentid=71636&stc=1&thumb=1&d=1518662102

Ter illustratie

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Indien de game op een schijf staat etc en wordt uitgepakt is er vaak sprake van een lossy compression oftwel de codec wordt uitgerekend en op het scherm getoond.

Jouw game is 3D en heeft vermoedt ik een hele hoge FPS. Indien je die op een computer afspeelt kan er verlies van kwaliteit ontstaan. Ook kan de kwaliteit teruggedraaid worden omdat de videokaart of cpu het niet aankan. De FPS trager maken kan een gevolg zijn.

De framerate en bitrate kunnen flexibel zijn overigens.

Je hebt volgens mij redelijke videokaart maar daar heb ik minder verstand van indien het om gaming gaat. Een film monteren gebruik je GPU en CPU, maar een game weet ik niet zeker.

[ Voor 21% gewijzigd door LucyLG op 23-06-2019 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Hairball schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:34:
....

Overigens: Ik heb The Division 2 opgestart en de settings op LOW gezet. Na restart van het spel is de framerate een minuutje ofzo 60FPS en daarna drop het tot onder de 30FPS (ook wanneer ik terug in het menu ga)
Dit doet toch enigzins vermoeden dat je videokaart throttled vanwege de temperatuur. Waarmee meet je de GPU temperatuur? Een tooltje als HWmonitor zou als het goed is temperaturen moeten kunnen loggen, net als kloksnelheden van je GPU. Dit zou je overigens ook moeten zien in MSI Afterburner.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Liveshort schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:05:
[...]

Dit doet toch enigzins vermoeden dat je videokaart throttled vanwege de temperatuur. Waarmee meet je de GPU temperatuur? Een tooltje als HWmonitor zou als het goed is temperaturen moeten kunnen loggen, net als kloksnelheden van je GPU. Dit zou je overigens ook moeten zien in MSI Afterburner.
Ik meet de temperatuur met Afterburner. Het vreemde is dat als ik the Division opstart en in het menu zit de GPU load 28% is en de temperatuur 10c lager maar met 60FPS. Als ik een minuut in het spel ga gaat de load naar 99%, temperatuur omhoog en de framerate teurg naar net iets over 30FPS. De clock en mem speeds blijven overigens gelijk.

Als ik dan weer uitlog en naar het menu terug ga, blijven de waarden hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je de juiste IN en OUT poorten van je CPU/GPU blocks wel gebruikt? Hoewel de VOLGORDE niet echt uitmaakt (heb hier een EK RTX2080 Trio block + Threadripper block), maakt welke poort je als IN of UIT gebruikt wel degelijk uit.

Wat voor snelheid heb je je pomp op draaien?

Feit dat je water temp vrij laag blijft (blijft dat laag met een CPU burn afzonderlijk, GPU burn via furmark afzonderlijk, en beiden tegelijk?).

Heb niet echt een beeld bij de 2080TI die je hebt en ben te lui om te googlen, maar als je zelf je block hebt gemonteerd, heb je alles wel strak gedraaid? GPU die wel helemaal schoon gehad? Goede pasta spread gecontroleerd voor je het block en backplate vast ging schroeven? (komt erg precies bij meeste blocks...). En belangrijker: VRM + mem pads goed staan? Ik had m'n VRM's met de te dunne variant gedaan oorspronkelijk, die werden dus niet gekoeld, en toen was m'n 2080 traag. Want die ging terug klokken. Dat was een snelle fix maar voelde toch niet helemaal lekker.

Hoe throttled je CPU? Bij threadripper was het nodig om de pasta applications écht goed te hebben gedaan want grote die = 'gekke hot cores' als je niet goed afdekt. De 9900K staat ook bekend als een CPU die hot spots kan hebben.

Vooralsnog voelt dit als een throttelende GPU, en dat kan echt een hoop redenen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:55

M2M

medicijnman

Als het een throttelende GPU betreft, dan is een rondje hwinfo32 met export van meetresultaten voldoende voor wat bewijs.

Alt-tab en dan kijken is te traag. Gewoon loggen dus

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Umbrah schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:13:
Heb je de juiste IN en OUT poorten van je CPU/GPU blocks wel gebruikt? Hoewel de VOLGORDE niet echt uitmaakt (heb hier een EK RTX2080 Trio block + Threadripper block), maakt welke poort je als IN of UIT gebruikt wel degelijk uit.

Wat voor snelheid heb je je pomp op draaien?

Feit dat je water temp vrij laag blijft (blijft dat laag met een CPU burn afzonderlijk, GPU burn via furmark afzonderlijk, en beiden tegelijk?).

Heb niet echt een beeld bij de 2080TI die je hebt en ben te lui om te googlen, maar als je zelf je block hebt gemonteerd, heb je alles wel strak gedraaid? GPU die wel helemaal schoon gehad? Goede pasta spread gecontroleerd voor je het block en backplate vast ging schroeven? (komt erg precies bij meeste blocks...). En belangrijker: VRM + mem pads goed staan? Ik had m'n VRM's met de te dunne variant gedaan oorspronkelijk, die werden dus niet gekoeld, en toen was m'n 2080 traag. Want die ging terug klokken. Dat was een snelle fix maar voelde toch niet helemaal lekker.

Hoe throttled je CPU? Bij threadripper was het nodig om de pasta applications écht goed te hebben gedaan want grote die = 'gekke hot cores' als je niet goed afdekt. De 9900K staat ook bekend als een CPU die hot spots kan hebben.

Vooralsnog voelt dit als een throttelende GPU, en dat kan echt een hoop redenen hebben.
De pomp heb ik (bewust) op max speed draaien. Ik ben volgens mij erg zorgvuldig geweest met het schoonmaken van de GPU en CPU en heb de pasta goed uitgesmeerd.

Ik ben het overigens met je eens dat het voelt als thermal throttling. Hoe kan ik dat in "nummers" bewijzen?

Overigens: Stel dat ik de memory modules niet goed aan de koeler heb zitten en dat betekent dat het memory te warm wordt. Kan dat een oorzaak zijn? Hoe kan ik dat zien?

NB: Ik hoop eigenlijk dat dit het niet is, want anders mag ik mijn loop weer uit elkaar gaan halen :(

EDIT: Onderstaande is mijn output van afterburner. Het vreemde is dat de GPU load terug gaat als ik terug naar het startmenu van The Division ga en na een paar minuten vliegt de GPU load weer naar bijna 100% zonder iets te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G1SsUIt0bisyxQDUDpeOu7oO/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door Ofthewell op 23-06-2019 01:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Je GPU loopt in elk geval op een te lage frequentie. Wat de oorzaak is, is een tweede.

GPU temp die afterburner weergeeft is namelijk de cold spot, het koudste punt op de GPU. De hotspot bepaalt de frequentie. Als de cold spot met een dergelijke water temp al richting de 70 graden 8)7 8)7 gaat is er iets mis vgm. Dan zal de hot spot ruim over de 100 gaan.

Het moet dus haast wel slecht contact zijn. Het onmiddellijk inzakken van de temperatuur als de load er af gaat bevestigt dat.

Het referentie, bij max load is mijn GPU temp doorgaans rond de Twater + 10. Dus bij 30 graden water temp, is de gpu rond de 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Blaat schreef op zondag 23 juni 2019 @ 07:59:

Ik kan helemaal met je gedachtengang meegaan. Maar als ik mijn loop uit elkaar ga slopen wil ik wel weten waar het warmte issue zit. Ik heb de manual van EKWB tot op de letter gevolgd en zou niet weten hoe ik het anders kon doen.

Wat ik overigens vreemd vond is dat ze in de manual een bankje chips zonder thermal pads lieten. kn dat iets zijn?

https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109810477.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Hairball schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:54:
[...]

Ik kan helemaal met je gedachtengang meegaan. Maar als ik mijn loop uit elkaar ga slopen wil ik wel weten waar het warmte issue zit. Ik heb de manual van EKWB tot op de letter gevolgd en zou niet weten hoe ik het anders kon doen.

Wat ik overigens vreemd vond is dat ze in de manual een bankje chips zonder thermal pads lieten. kn dat iets zijn?

https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109810477.pdf
Dat ziet er prima uit.

Waar ik me meer zorgen over maak is hoe je de koelpasta hebt aangebracht op de GPU. Wat ze namelijk in de handleiding aanraden is m.i. niet voldoende.

Welke methode heb je gebruikt?

Het heeft overigens sowieso zin om je loop uit elkaar te slopen. 70 graden met een custom loops is ongeloofwaardig hoog en duidt op een montagefout. Daar is geen twijfel over mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Blaat op 23-06-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:53
Het vreemde is dat je core clock op 1200Mhz blijft steken.
Zowel met 40% belasting als met 100% belasting.

Terwijl hij een boost moet hebben van ruim 1600Mhz

Kijk eens wat je VRM's aan temperatuur doen onder load ?
Kan het niet zijn dat die te heet worden en hij daardoor niet hoger wil.

Anders inderdaad naar koelpasta van de GPU kijken.

En weet je ook zeker dat er geen lucht in je koelblock zit ?

[ Voor 8% gewijzigd door SpiriTNL op 23-06-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
Je videokaart hoort idd veel hoger te boosten, dus ergens zit een probleem. Je videokaart loopt gewoon niet voluit.

1600 boost is nog laag @SpiriTNL , je zou eerder in de 1900-2000 regionen moeten zitten met goede koeling.

Stomme vraag maar heb je je videokaart in het juiste pci-e slot zitten? Zoja plaats de kaart dan even opnieuw, en kijk je pci-e power kabels even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Draait je RAM op 2133 ?
GPU in bovenste slot en goed aangesloten op je voeding en welke voeding gebruik je ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:03
Hairball schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:34:
Ik zal proberen alle vragen in een post te beantwoorden:

GPU-Z: PCIe x16 3.0@x16 1.1
Is dit niet je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09

Nemesizz

Untouchable

Deagle schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:43:
[...]

Is dit niet je probleem?
Nee, want idle gaat de kaart altijd terug naar pcie-e 1.1 op 1x modus om energie te besparen. Staat ook zo'n vraagtekentje naast in GPU-z dan kun je tijdelijk even load opzetten en gaat die gewoon naar 16x in 3.0 modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Hackus schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:42:
Draait je RAM op 2133 ?
GPU in bovenste slot en goed aangesloten op je voeding en welke voeding gebruik je ?
Ik gebruik een Thermaltake Toughpower Grand RGB 850W Gold. Ik heb inmiddels de loop leeg laten lopen en de videokaart uit elkaar gehaald. Hieronder de foto's. Stom genoeg kan ik absoluut niet zien wat hier fout is. NB: de thermalpaste in doorgelopen door het loshalen. Dit is de paste die er bij zat.

Dat PCIe issue had ik al gecontroleerd. Met GPU-Z kan je testen wat de echte snelheid is en dat is gewoon volledige snelheid (3.0)

Klik op de thumbnail for fullsize:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IEII4sQRutlfACGwTfQfsEp9/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z4qqNEk9xMtTtCaq6AIT8s57/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GTuoZVNvVCPdsgY9eyHbJinR/thumb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Ofthewell op 23-06-2019 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Hairball schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:18:
[...]

Ik gebruik een Thermaltake Toughpower Grand RGB 850W Gold. Ik heb inmiddels de loop leeg laten lopen en de videokaart uit elkaar gehaald. Hieronder de foto's. Stom genoeg kan ik absoluut niet zien wat hier fout is. NB: de thermalpaste in doorgelopen door het loshalen. Dit is de paste die er bij zat.

Dat PCIe issue had ik al gecontroleerd. Met GPU-Z kan je testen wat de echte snelheid is en dat is gewoon volledige snelheid (3.0)

Klik op de thumbnail for fullsize:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt alsof het blok er gekanteld op heeft gezeten aangezien er aan 1 kant meer paste zit dan aan de andere kant. Maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen.

Heb je gelet op de dikte van de thermal pads, dat je deze op de juiste plek hebt geplaatst? Heb je de schroeven vanaf de GPU naar buiten toe vast gedraaid?

Ik zou zeggen, maak de boel schoon en probeer het opnieuw volgens de kruis/ster methode.

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat een waterblok (van EKWB) niet helemaal recht was en dergelijke temperaturen veroorzaakte. Ik heb dat toen semi opgelost door liquid metal als thermal compound te gebruiken. Dat spul heeft minder last van kromme koelblokken.

Tevens, deze thermal pad hoort er niet te zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ibY9aQnOXg5o3Hvq89n1jzNu/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 24-06-2019 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Verbeeld ik het mij (telefoon, lastig te zien) of heb je een set verschoven? Lijkt alsof een rij chokes geen pad had maar caps wel... Pasta ziet er idd scheef uit, wat kan komen door verkeerde thermal pads...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
Je hebt idd de thermal pads niet goed geplaatst zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me alleen af, hebben die spoelen temperatuursensoren aan boord (ik verwacht van niet, maar geen idee hoe fancy ze spoelen tegenwoordig maken), en reageert de GPU daarop? En worden die uberhaupt heel warm zonder koeling? Het zijn immers maar spoelen, niks actiefs, enkel hun parasitaire weerstand zorgt voor wat warmte.

Natuurlijk als de rij waar hij nu zijn pads op heeft gezet (ik neem aan condensatoren?) wat hoger zijn dan de spoelen, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Sissors schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:41:
Ik vraag me alleen af, hebben die spoelen temperatuursensoren aan boord (ik verwacht van niet, maar geen idee hoe fancy ze spoelen tegenwoordig maken), en reageert de GPU daarop? En worden die uberhaupt heel warm zonder koeling? Het zijn immers maar spoelen, niks actiefs, enkel hun parasitaire weerstand zorgt voor wat warmte.

Natuurlijk als de rij waar hij nu zijn pads op heeft gezet (ik neem aan condensatoren?) wat hoger zijn dan de spoelen, dan wordt het een ander verhaal.
Nee dat hebben ze niet. Maar hoe warmer ze worden hoe korter ze mee gaan. Als je meer wilt weten moet je "partial discharge coil" even googlen.

Waar hij nu een thermal pad op heeft gelegd zijn diodes condensators. Die hebben geen koeling nodig voor zover ik weet.

Overigens is de pad voor de coils ook aanwezig, die zit alleen nog op het waterblok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2QQqcPGxsWHYdSKIlkOOfELL/full.png

Ik vermoed dat de thermal pad op de condensators er voor zorgt dat het waterblok niet hard genoeg op de GPU gedrukt kan worden; slecht contact dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55
Als ik kijk naar deze twee afbeeldingen dan zie ik een links rechts patroon in de koelpasta.
Op 1 punt is er een "platte" afdruk waar te nemen.
Ik zou zeggen dat je koellichaam boven de GPU die heeft gezweefd en GEEN contact heeft gemaakt.
Dat onderbouwt ook de bovenstaande commentaren ivm de temperatuur, bepaalde delen worden deels gekoeld en bepaalde delen zijn kokend heet.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 02:39
YouTube: GeForce Garage - Watercooling RTX 2080 Ti for JayzTwoCents' Skunkworks.

Hier kan je zien dat ALLE chips daadwerkelijk pads hebben. zelfs de backplate als je iets verder terug in de video gaat.

Persoonlijk zou ik zeggen een keer een manual spread van paste doen en dan opnieuw proberen en als dat niet werkt kan het zijn dat je videokaart niet goed is.
En ook je bovenste strip zit niet goed waardoor 1 chip maar voor een derde contact maakt wat ook niet kan helpen.
Op je blok is ook te zien dat niet alle ram contact heeft gehad met de pads dus de hele montage was gewoon niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

computerjunky schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:02:
YouTube: GeForce Garage - Watercooling RTX 2080 Ti for JayzTwoCents' Skunkworks.

Hier kan je zien dat ALLE chips daadwerkelijk pads hebben. zelfs de backplate als je iets verder terug in de video gaat.
[...]
Dat dat met de stock cooler zo is wil niet zeggen dat het dan met een waterblok ook moet. De omgevingstemperaturen zijn in die situatie namelijk een stuk lager. ;)

Verder helemaal eens met je post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 02:39
Blaat schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Dat dat met de stock cooler zo is wil niet zeggen dat het dan met een waterblok ook moet. De omgevingstemperaturen zijn in die situatie namelijk een stuk lager. ;)

Verder helemaal eens met je post!
Daar ben ik het maar deels mee eens.
Lagere temperatuur betekend bij nvidia dat de chip zich hogert zal clocken en moeder daardoor de vrm niet harder werken en worden die dus heter.

Wat ik wel vreemd vind is dat veel gpu waterblokken geen/minder pads op de backplate gebruiken terwijl het stock design dat wel doet.
Maarja in dit geval beter wel pads als geen pads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

computerjunky schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:06:
[...]

Daar ben ik het maar deels mee eens.
Lagere temperatuur betekend bij nvidia dat de chip zich hogert zal clocken en moeder daardoor de vrm niet harder werken en worden die dus heter.

Wat ik wel vreemd vind is dat veel gpu waterblokken geen/minder pads op de backplate gebruiken terwijl het stock design dat wel doet.
Maarja in dit geval beter wel pads als geen pads.
Maar die extra pad die de TS heeft neergelegd bedekt een paar condensators, niet de VRM zelf. Die condensators voeren geen grote stromen en hoeven daarom niet gekoeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Blaat schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:06:
[...]

Maar die extra pad die de TS heeft neergelegd bedekt een paar condensators, niet de VRM zelf. Die condensators voeren geen grote stromen en hoeven daarom niet gekoeld te worden.
Bovendien, bij mij tenminste (rtx 2080 trio met block, voortaan weer Reference kaarten...), komt het blok tegen die caps aan. Ik had er ook last van dat een van de rgb kabels wou 'kruipen' tussen block en kaart. Probleem is, en daarom pushed EK ook zo hard op de juiste pads gebruiken (soms leveren ze zelfs drie diktes mee...), dat zelfs één mm fout, zoals mogelijk met de caps hier, elders voor fout contact kan zorgen. Dat is denk ik hier gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Het feit dat de paste op de GPU verschoven is komt volgens mij omdat ik het waterblok eerst per ongeluk verschoven had i.p.v. te tillenbij het verwijderen, maar dat weet ik niet meer zeker. Het vastschroeven heb ik gedaan zoals beschreven; van binnen naar buiten.

Ik zie twee tegengestelde reacties
1. De ene strip verwijderen die ik blijkbaar teveel er op gezet heb
2. ALLE chips met strips uitrusten.

Als de handleiding aangeeft welke ik moet doen is dat dan niet de veiligste oplossing? (als je tenminste de handleiding goed volgt :) )

De strip die ik weg zou moeten halen; wat zijn de chips die daar onder liggen? Moeten die geen koeling hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-10 11:47
Hairball schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:16:
Het feit dat de paste op de GPU verschoven is komt volgens mij omdat ik het waterblok eerst per ongeluk verschoven had i.p.v. te tillenbij het verwijderen, maar dat weet ik niet meer zeker. Het vastschroeven heb ik gedaan zoals beschreven; van binnen naar buiten.

Als de handleiding aangeeft welke ik moet doen is dat dan niet de veiligste oplossing? (als je tenminste de handleiding goed volgt :) )

De strip die ik weg zou moeten halen; wat zijn de chips die daar onder liggen? Moeten die geen koeling hebben?
Als het eerder geposte plaatje van de handleiding is, dan heb je inderdaad een strip verkeerd geplakt. aan de klodder op je GPU die te zien zat het koelblok inderdaad scheef en had je die waarschijnlijk geen goed contact met het koelblok. Kijk nog even goed in de manual links van nummer 3, daar zit geen strip op. die duwt het blok waarschijnlijk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Hairball schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:16:

Ik heb dat al 2x gezegd in mijn reacties. Dat zijn condensators en die hebben geen koeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
voor dit moment bedankt allemaal. ik ga in het weekend (werk schijnt belangrijker te zijn op dit moment) de boel weer opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:00

OMD

Mijn vorige gtx980ti had dit ook. Liep op te lage snelheid wat ik ook deed. Bij mij was de truck om de energiestatus of iets dergelijks op optimale prestaties te zetten in het Nvidia controle panel. Wellicht een poging waard?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ofthewell
You guys rock!

Ik heb mijn kaart en loop uit elkaar gehaald en de teveel geplakte strip verwijderd plus nieuwe paste aangebracht.

ipv 18fps in de The division 2 benchmark met 71c temp heb ik nu 60fps met 43c. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3jeEPFhg1ifpzm4PBnHrYVm4/full.jpg

Dat de temperatuur toch nog hoog is heeft alles te maken met het feit dat de gpu achter de cpu staat in de loop.

Maar alles is zoals het hoort nu. Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Met de flowrate van beetje DDC/D5 in zo'n soort loop maakt volgorde niet veel uit hoor, water temp zal over de hele linie ongeveer hetzelfde zijn. Je loopje met minder dan een liter zit aan een pomp die in theorie 1500 liter/uur kan pompen. Hoe vaak het water per minuut langs komt :P

Maar goed, je had dus een milimetertje speling oid. Je haalt nu mooie vsync/gsync en zo te zien ook goede temps (2080 + threadripper en alles OC en ze zullen doorgaans allemaal dezelfde temp hebben, bij water wil je de fans dan ook aan de hand van watertemp laten lopen IPV CPU/GPU temp...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Umbrah schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:23:
Met de flowrate van beetje DDC/D5 in zo'n soort loop maakt volgorde niet veel uit hoor, water temp zal over de hele linie ongeveer hetzelfde zijn. Je loopje met minder dan een liter zit aan een pomp die in theorie 1500 liter/uur kan pompen. Hoe vaak het water per minuut langs komt :P

Maar goed, je had dus een milimetertje speling oid. Je haalt nu mooie vsync/gsync en zo te zien ook goede temps (2080 + threadripper en alles OC en ze zullen doorgaans allemaal dezelfde temp hebben, bij water wil je de fans dan ook aan de hand van watertemp laten lopen IPV CPU/GPU temp...)
Ik weet dat de i9-9900k en de 2080TI onder load sowieso hittemachines zijn. Ik heb net getest op max graphs settings op 5k x 1440 en dat is de temp max 54c. Ben ik eigenlijk wel tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hairball schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:27:
[...]

Ik weet dat de i9-9900k en de 2080TI onder load sowieso hittemachines zijn. Ik heb net getest op max graphs settings op 5k x 1440 en dat is de temp max 54c. Ben ik eigenlijk wel tevreden mee.
Weet niet of je AC hebt ofzo maar dat zijn inderdaad mooie temps. Ik heb twee 360mm rads in m'n build en krijg met dit weer met moeite ook mijn hitte-delen (lichtere GPU, en jouw CPU is niet zo zeer een zwaarder hitte kanon, ik gok gelijke voet als mijne, hij kan z'n hitte alleen moeilijker kwijt door bepaalde keuzes van Intel) onder de 55 graden, met furmark + aida FPU knalt alles naar 63. Het effect van de buitentemperatuur op water is zó veel beter meetbaar!

Maar sowieso: je hebt mooie temps nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Hairball schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:50:
You guys rock!

Ik heb mijn kaart en loop uit elkaar gehaald en de teveel geplakte strip verwijderd plus nieuwe paste aangebracht.

ipv 18fps in de The division 2 benchmark met 71c temp heb ik nu 60fps met 43c. Zie foto:

[Afbeelding]

Dat de temperatuur toch nog hoog is heeft alles te maken met het feit dat de gpu achter de cpu staat in de loop.

Maar alles is zoals het hoort nu. Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en helpen!
Kijk, zo hoort het! Veel plezier met dit beest van een build. _/-\o_

Pagina: 1