Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Topicstarter
Heel vervelend. Sinds 1 week -dus vóórdat ik een laatste update heb geinstalleerd- heb ik ineens problemen met inloggen op mijn 2 wifi-netwerken van de Asus RT-AC564 router (1 op 2,4 Ghz en 1 op 5 Ghz) met 2 Android telefoons en 1 iPad. Verificatiefouten, wachtwoord niet juist, etc.

Ik heb standaard MAC adress beveiliging aanstaan waardoor alleen deze 3 devices kunnen inloggen op genoemde netwerken. Dus toen een reset het probleem niet oploste heb ik de MAC verificatie uitgezet. Maar ook dan geen wifi toegang mogelijk.
Log ik in op een wifi-netwerk op een andere Ziggo router, geen probleem.

Ik heb ook al geprobeerd om 10 minuten de stroom van de Asus te halen en opnieuw opstarten, geen oplossing.

Wat zou ik nog kunnen doen?

Samsung S23 Ultra 256GB

Beste antwoord (via wvexeltweakers op 23-06-2019 09:46)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
wvexeltweakers schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:35:
Wat ik me afvroeg: ik heb eigenlijk de laatste maanden niets gewijzigd aan mijn configuratie, dus daar zou geen probleem moeten zitten. Nu hebben we in de afgelopen week wel een paar keer onweer gehad. Zou het niet kunnen zijn dat er een piekspanning in mijn router is geweest die de boel wat heeft verziekt, of misschien zelfs wat minimale schade heeft veroorzaakt aan mijn wifi-deel? LAN lijkt verder geen enkel probleem op te leveren.
Ik vind het vooral raar dat je verschillende foutmeldingen krijgt, dat duidt mijns inziens inderdaad op een mogelijk defect in de router. En ja, dat soort schade kan ontstaan door piekspanning door bliksem e.d.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Heb je op de devices al eens je WiFi weggehaald ("Forget network" op Android) en opnieuw verbinding gemaakt?

Krijg je altijd dezelfde foutmelding op een apparaat, of wisselt het (je noemt verschillende fouten)?

Welke instellingen qua authenticatie en encryptie gebruik je? Heb je al eens andere geprobeerd?

Heb je het probleem op zowel 2.4 GHz als 5 GHz?

Heb je ook problemen als je er gewoon een open WiFi van maakt zonder wachtwoord (omdat je toch MAC authenticatie gebruik maakt dat ook niet veel meer uit)?

Heb je al eens geprobeerd te SSID aan te passen?

[ Voor 23% gewijzigd door Cpt.Morgan op 22-06-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
Ik heb inderdaad al eens geprobeerd de netwerken te vergeten, helpt niet.

Foutmeldingen: soms krijg ik "wachtwoord onjuist", of "verbinden met SSID niet mogelijk" of "verificatie niet geslaagd".

Als beveiliging gebruik ik WPA2/Personal.

Gebeurt zowel op 2,4 als op 5 Ghz.

Open Wifi geen probleem, maar wil ik liever niet. Het heeft 5 jaar gewerkt met WPA beveiliging in combinatie met MAC Adress. Het kan dus zonder meer.

Ik heb net mijn SSID's èn wachtwoorden aangepast, en kon nu weer inloggen.
Eens aankijken of het zo blijft.

Wat ik me afvroeg: ik heb eigenlijk de laatste maanden niets gewijzigd aan mijn configuratie, dus daar zou geen probleem moeten zitten. Nu hebben we in de afgelopen week wel een paar keer onweer gehad. Zou het niet kunnen zijn dat er een piekspanning in mijn router is geweest die de boel wat heeft verziekt, of misschien zelfs wat minimale schade heeft veroorzaakt aan mijn wifi-deel? LAN lijkt verder geen enkel probleem op te leveren.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
wvexeltweakers schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:35:
Ik vind het vooral raar dat je verschillende foutmeldingen krijgt, dat duidt mijns inziens inderdaad op een mogelijk defect in de router. En ja, dat soort schade kan ontstaan door piekspanning door bliksem e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
Nee, werkt alweer niet. Iksnap er niks van. Hoe kan dit nu zomaar ineens niet werken?
De Asus router is net 5 jaar oud. Dat vind ik een beetje te jong om alweer te gaan vervangen, was een duur apparaat.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Topicstarter
Ik heb inmiddels de beide netwerken als Open netwerken ingesteld. In combinatie met MAC adress verificatie is het dan toch veilig. En dat werkt nu 2 dagen probleemloos.

Ik ga over een paar weken nogmaals proberen met wachtwoorden, en kijken of het dan weer wel werkt.

Samsung S23 Ultra 256GB

Pagina: 1