Speaker aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-04-2021
Ik heb een vraag met betrekking tot het aansluiten van een extra set speakers. Ik heb onlangs een oud setje speakers gevonden in de garagebox. Nu heeft mijn auto al ISO stekkers ingeplugd. Wel is er een paar witte/rode ingangen over (tulp). De speakers die ik heb gevonden werken met speakerdraad (dunne koperdraadjes, zwart en rood gekleurd). Nu heb ik onlangs gelezen dat deze ingangen gebruikt kunnen worden voor een versterker? Echter zijn alle ISO poorten bezet.

Nu is mijn vraag, is het überhaupt mogelijk om d.m.v. deze ingangen een speaker set aan te sluiten? Zo ja, zou iemand mij kunnen vertellen hoe precies? Ik ben namelijk nieuw in deze wereld. En heeft zo'n versterker stroom nodig? Of haalt hij dat uit een stekker/plug?

Dank voor de moeite om dit te lezen, en eventueel te reageren!

Met vriendelijke groet,
Steve

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ingangen? Ga je de speakers als microfoon gebruiken dan? :?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Nee, haha! Ik heb dus geen extra ISO poorten beschikbaar aan de achterkant van mijn autoradio. En heb alleen nog van die tulpplugs (wit en rood) over. Nu heb ik op een oud forum gelezen dat dit gebruikt kan worden voor een versterker.

En nu is mijn vraag of het mogelijk is of dat ik d.m.v. een versterker, die oude box kan aansluiten (met de speakerdraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je wil meer speakers aansluiten dan je radio toelaat? Waar ga je die laten? Waarom een versterker als het geen subwoofer gaat worden? Waarom wil je speakers vervangen door oudere, die waarschijnlijk ver heen zijn? :? Ik snap bijzonder weinig van dit topic.

Oh en dit staat zonder twijfel in het verkeerde forum, wat hebben speakers met verkeer te maken? :+

[ Voor 16% gewijzigd door Wintervacht op 22-06-2019 19:16 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:36
Ik vermoed dat die ingangen uitgangen zijn en dan kan er een versterker aangesloten worden, waar je de speakers weer op aansluit. Versterker heeft een eigen voeding nodig (12 volt), een massa en een remote. De laatste vind je in een van de isostekkers die in de radio zitten. Meestal een blauw/witte draad, gelabeld met 'rem' of 'remote'.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Wintervacht schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:15:
Je wil meer speakers aansluiten dan je radio toelaat? Waar ga je die laten? Waarom een versterker als het geen subwoofer gaat worden? Waarom wil je speakers vervangen door oudere, die waarschijnlijk ver heen zijn? :? Ik snap bijzonder weinig van dit topic.

Oh en dit staat zonder twijfel in het verkeerde forum, wat hebben speakers met verkeer te maken? :+
Aan de achterkant van de radio zit maar een ISO ingang, die is al aangesloten voor de speakers voor, in de achterdeuren werken ze niet. Vandaar dat ik het vraag.. Het komt neer op dat ik een vertaalmogelijkheid zoek tussen een ISO connector, en ouderwetse speakerdraden (rood/zwart). Als ik kabels van de ISO kan splitsen, dan is dat ook prima

En deze post staat op dit forum omdat het mij via Google werd aangeraden om hem hier te posten.

[ Voor 11% gewijzigd door SteveJer op 22-06-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om welke auto gaat het, is het de standaard radio of gaat het om een aftermarket radio, zo ja... welk merk en type radio is het?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:17:
[...]

Aan de achterkant van de radio zit maar een ISO ingang, die is al aangesloten voor de speakers voor, in de achterdeuren werken ze niet. Vandaar dat ik het vraag.. Het komt neer op dat ik een vertaalmogelijkheid zoek tussen een ISO connector, en ouderwetse speakerdraden (rood/zwart). Als ik kabels van de ISO kan splitsen, dan is dat ook prima

En deze post staat op dit forum omdat het mij via Google werd aangeraden om hem hier te posten.
Wederom roept dit meer vragen dan antwoorden op. Je wil dus de achterspeakers vervangen, niet bijplaatsen?
Dan kun je toch heel simpel de 'oude' speakers lostrekken en je 'nieuwe oude' speakers terugplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
_Dune_ schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:18:
Om welke auto gaat het, is het de standaard radio of gaat het om een aftermarket radio, zo ja... welk merk en type radio is het?
Dank voor de reactie. Het gaat om een aftermarket radio van het merk Caliber, link: https://www.mediamarkt.be...dio-rmd231bt-1197931.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Wintervacht schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:20:
[...]

Wederom roept dit meer vragen dan antwoorden op. Je wil dus de achterspeakers vervangen, niet bijplaatsen?
Dan kun je toch heel simpel de 'oude' speakers lostrekken en je 'nieuwe oude' speakers terugplaatsen?
Ja. Maar nogmaals gaat het om de vertaalslag van ISO naar ouderwetse speakerdraden en of deze mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Uit de specificities van de Media Markt maak ik op dat de radio voorzien is van 4 kanalen die elk 75 Watt leveren, dat betekend dat jij minimaal 4 speakers moet kunnen aansluiten. Deze 4 kanalen zouden verwerkt moeten zitten in de DIN aansluiting. Mogelijk dat de auto hiervoor niet bekabeld is? Lijkt mij sterk, om welke auto gaat het?
SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:24:
[...]

Ja. Maar nogmaals gaat het om de vertaalslag van ISO naar ouderwetse speakerdraden en of deze mogelijk is.
Dit zou inderdaad mogelijk moeten zijn, tenminste toen ik mij hiermee bezig hield… zo'n 20 jaar geleden. Was het mogelijk stekkers te kopen met kabels eraan waarmee je speakers met alleen kabel kan aansluiten op een DIN aansluiting.

[ Voor 41% gewijzigd door _Dune_ op 22-06-2019 19:27 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
_Dune_ schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:25:
Uit de specificities van de Media Markt maak ik op dat de radio voorzien is van 4 kanalen die elk 75 Watt leveren, dat betekend dat jij minimaal 4 speakers moet kunnen aansluiten. Deze 4 kanalen zouden verwerkt moeten zitten in de DIN aansluiting. Mogelijk dat de auto hiervoor niet bekabeld is? Lijkt mij sterk, om welke auto gaat het?
Renault Clio uit 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:24:
[...]

Ik kan het blijven zeggen...

Je vertelt een half verhaal en alles wijst erop dat je naar een antwoord op de verkeerde vraag zoekt.
Dus nogmaals: om wat voor auto gaat het?
Hebben de achterspeakers ooit gewerkt en zijn ze stuk gegaan?
Zaten er standaard überhaupt achterspeakers in de auto?

Ik vreet mijn hoed op als die radio niet gewoon 4 speakerkanalen heeft dus je hoeft niks aan verloopjes te hebben als je het gewoon goed doet, die draden zitten namelijk gewoon in de ISO stekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Wintervacht schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:27:
[...]

Ik kan het blijven zeggen...

Je vertelt een half verhaal en alles wijst erop dat je naar een antwoord op de verkeerde vraag zoekt.
Dus nogmaals: om wat voor auto gaat het?
Hebben de achterspeakers ooit gewerkt en zijn ze stuk gegaan?
Zaten er standaard überhaupt achterspeakers in de auto?

Ik vreet mijn hoed op als die radio niet gewoon 4 speakerkanalen heeft dus je hoeft niks aan verloopjes te hebben als je het gewoon goed doet, die draden zitten namelijk gewoon in de ISO stekker...
Auto: Renault Clio 2009
Ja, ze werken, maar zacht.
Ja, zaten er standaard in

Mijn excuses. Achterin zitten ISO stekkers, deze leiden naar een set speakers gemonteerd in de achterdeuren, in elke deur een, zaten er standaard in. Deze werken wel, maar heel zachtjes. Ik heb een soort speakerset, een grote box met 2 speakers erin, gevonden in de garage. Deze werken dus met speakerdraden (rood/zwart, koperkabeltjes). Nu wil ik de achterste twee speakers niet fysiek vervangen, maar in plaats van die, gebruik maken van de gevonden set. En daarvoor moet ik dus weten of er een mogelijkheid is om een ISO poort, naar speakerdraden om te zetten, te verlopen, te splitsen of welke andere mogelijkheid dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik Google zo even snel doorren, betreft dit een Clio III welke gewoon een mogelijkheid heeft voor 4 speakers. Tenzij iemand heeft zitten 'kloten' dan zou er gewoon bedrading in de achterdeuren aanwezig moeten zijn. Heb je al eens in de deuren gekeken?
SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:33:
[...]

Mijn excuses. Achterin zitten ISO stekkers, deze leiden naar een set speakers gemonteerd in de achterdeuren, in elke deur een, zaten er standaard in. Deze werken wel, maar heel zachtjes. Ik heb een soort speakerset, een grote box met 2 speakers erin, gevonden in de garage. Deze werken dus met speakerdraden (rood/zwart, koperkabeltjes). Nu wil ik de achterste twee speakers niet fysiek vervangen, maar in plaats van die, gebruik maken van de gevonden set. En daarvoor moet ik dus weten of er een mogelijkheid is om een ISO poort, naar speakerdraden om te zetten, te verlopen, te splitsen of welke andere mogelijkheid dan ook.
Dergelijke verlopen zijn er inderdaad wel. Jij zal dan alleen wel aparte draden vanachter de radio naar de plek waar jij die box met speakers wilt neerleggen moeten trekken.

Maar... is het niet gewoon een instelling van de radio dat de achter speakers weinig volume geven? Dat is namelijk, over het algemeen, gewoon in te stellen.

[ Voor 69% gewijzigd door _Dune_ op 22-06-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
_Dune_ schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:36:
Als ik Google zo even snel doorren, betreft dit een Clio III welke gewoon een mogelijkheid heeft voor 4 speakers. Tenzij iemand heeft zitten 'kloten' dan zou er gewoon bedrading in de achterdeuren aanwezig moeten zijn. Heb je al eens in de deuren gekeken?
Ja zeker. En ze zitten er, en werken ook wel, alleen niet optimaal. Deze zijn wel aangesloten met een ISO. De gevonden set zijn oorspronkelijk geen autospeakers, maar meer voor een installatie, en werken dus met ouderwetse speakerkabels. Ik wil de achterste speakers niet vervangen, en gewoon laten zitten, maar de andere -gevonden- set gebruiken in plaats van deze.

Daarvoor moet ik alleen weten of er een vertaalslag tussen een ISO connector (die ik kan aanschaffen om aan te sluiten op de radio), en ouderwetse speakerkabelklipjes. En ik dacht dat dit bijvoorbeeld met een versterker zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Dergelijke verlopen zijn er inderdaad wel. Jij zal dan alleen wel aparte draden vanachter de radio naar de plek waar jij die box met speakers wilt neerleggen moeten trekken.

Maar... is het niet gewoon een instelling van de radio dat de achter speakers weinig volume geven? Dat is namelijk, over het algemeen, gewoon in te stellen.
Dit zou nog kunnen, nog niet naar gekeken... Maar die reserve set, heeft wel gewoon beter geluid, dus als het mogelijk is om een ISO connector om te zetten naar ouderwetse speakerkabels, dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:33:
[...]

Mijn excuses. Achterin zitten ISO stekkers, deze leiden naar een set speakers gemonteerd in de achterdeuren, in elke deur een, zaten er standaard in. Deze werken wel, maar heel zachtjes. Ik heb een soort speakerset, een grote box met 2 speakers erin, gevonden in de garage. Deze werken dus met speakerdraden (rood/zwart, koperkabeltjes). Nu wil ik de achterste twee speakers niet vervangen, maar verwisselen met de gevonden set. En daarvoor moet ik dus weten of er een mogelijkheid is om een ISO poort, naar speakerdraden om te zetten, te verlopen, te splitsen of welke andere mogelijkheid dan ook.
Kijk nu komen we ergens :)
Dus je wil zowel de bestaande speakers zo laten èn die doos (in de kofferbak?) aansluiten begrijp ik.
Als het goed is (heb helaas geen glazen bol) heeft de stekker van je radio in het boekje een mooi pin-out diagram waarvan er 4 moeten zijn voor de plus en min van links- en rechtsachter.
Daar zullen/moeten dan de deurspeakers achter op aangesloten zitten denk ik.

Verder zal je misschien voor die 2 extra kanalen inderdaad een klein versterkertje moeten hebben als de radio maar 4 kanalen op de ISO stekker heeft.
Deze heeft dan, zoals hierboven aangegeven, een eigen 12v voedingskabel nodig van de accu direcr naar de amp en controle gaat via de remote kabel vanuit je ISO stekker. De amp zelf sluit je vervolgens aan op de tulp aansluiting op je radio, die waarschijnlijk een labeltje 'Rear/sub out' heeft.

Dat lijkt me de enige mogelijkheid om 6 aparte kanalen te gebruiken.

Om terug te komen op de deurspeakers achter, heb je toevallig in de instellingen van de radio de Fader helemaal naar Front gedraaid omdat ze zo zacht spelen?

Edit want snel topic: kun je dan niet gewoon de draden die naar je achterspeakers lopen doortrekken naar de box in de kofferbak? Wel even afkoppelen van de aanwezige speakers.
Waarom zou je moeilijk doen als de aansluiting kennelijk wel werkt :p

[ Voor 6% gewijzigd door Wintervacht op 22-06-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Om terug te komen op de deurspeakers achter, heb je toevallig in de instellingen van de radio de Fader helemaal naar Front gedraaid omdat ze zo zacht spelen?
Dit zou inderdaad nog kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat zijn overigens de specificities van de 'box-met-speakers'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
[b]
Dus je wil zowel de bestaande speakers zo laten èn die doos (in de kofferbak?) aansluiten begrijp ik.
Als het goed is (heb helaas geen glazen bol) heeft de stekker van je radio in het boekje een mooi pin-out diagram waarvan er 4 moeten zijn voor de plus en min van links- en rechtsachter.
Daar zullen/moeten dan de deurspeakers achter op aangesloten zitten denk ik.
Als ik het goed begrijp is er 1 kanaal voor 1 speaker? En inderdaad, ik wil de achterdeuren speakers laten zitten. Ik heb geen idee van pin lay-outs :? Ik heb een foto in onderstaand linkje toegevoegd, geen idee of je hier verder mee komt, laat maar weten!

Foto: http://nl.tinypic.com/r/2ur3sc6/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
_Dune_ schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:44:
Wat zijn overigens de specificities van de 'box-met-speakers'?
Geen idee, ze zijn al van minstens 20 jaar oud, het zijn redelijk grote speakers, en hebben dus alleen een speakerdraad ingang, van die klipjes. Verder is de box redelijk zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:49:
[...]

Als ik het goed begrijp is er 1 kanaal voor 1 speaker? En inderdaad, ik wil de achterdeuren speakers laten zitten. Ik heb geen idee van pin lay-outs :? Ik heb een foto in onderstaand linkje toegevoegd, geen idee of je hier verder mee komt, laat maar weten!

Foto: http://nl.tinypic.com/r/2ur3sc6/9
In het boekje staat precies welk draadje voor welk kanaal/toepassing is :)
Ja 1 kanaal is 1 speaker om het zo te zeggen, je hebt een radio met 4 kanalen (en stiekem nog een tulp uitgang) waar je dus zonder problemen 4 speakers op aan kunt sluiten.
Als ik het goed begrijp zitten er dus al 4 kanalen aangesloten, die kabeltjes lopen dus allemaal al naar je radio.

Nu wil je de achtersprakers in feite vervangen (zij het niet fysiek maar je wil andere speakers op dezelfde kanalen gebruiken) dus zeg ik: trek de draadjes die nu aan je achterste speakers zitten los en trek die gewoon door naar die nieuwe doos, dan ben je er al klaar mee :)

Met als bijkomend voordeel: mocht je de auto verkopen kun je hem in 5 minuten terug brengen naar de originele situatie.

Hoe je die draadjes precies kan verlengen (denk dat ze te kort zijn om helemaal naar de koffer te trekken) is even een kwestie van kijken hoe ze op de sprakers aangesloten zitten.
Zitten ze vastgesoldeerd dan zul je ze even moeten afknippen, strippen en aan een langere kabel solderen.
Zitten ze met kabelschoentjes vast heb je helemaal geluk: alleen even een verlengkabel met matchende mannelijke connectors maken en gaan met die banaan! Dan kun je ze bij verkoop weer makkelijk terug op de deurspeakers prikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Wintervacht schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:57:
[...]

In het boekje staat precies welk draadje voor welk kanaal/toepassing is :)
Ja 1 kanaal is 1 speaker om het zo te zeggen, je hebt een radio met 4 kanalen (en stiekem nog een tulp uitgang) waar je dus zonder problemen 4 speakers op aan kunt sluiten.
Als ik het goed begrijp zitten er dus al 4 kanalen aangesloten, die kabeltjes lopen dus allemaal al naar je radio.

Nu wil je de achtersprakers in feite vervangen (zij het niet fysiek maar je wil andere speakers op dezelfde kanalen gebruiken) dus zeg ik: trek de draadjes die nu aan je achterste speakers zitten los en trek die gewoon door naar die nieuwe doos, dan ben je er al klaar mee :)

Met als bijkomend voordeel: mocht je de auto verkopen kun je hem in 5 minuten terug brengen naar de originele situatie.

Hoe je die draadjes precies kan verlengen (denk dat ze te kort zijn om helemaal naar de koffer te trekken) is even een kwestie van kijken hoe ze op de sprakers aangesloten zitten.
Zitten ze vastgesoldeerd dan zul je ze even moeten afknippen, strippen en aan een langere kabel solderen.
Zitten ze met kabelschoentjes vast heb je helemaal geluk: alleen even een verlengkabel met matchende mannelijke connectors maken en gaan met die banaan! Dan kun je ze bij verkoop weer makkelijk terug op de deurspeakers prikken :)
Oké, super. Ik zal ogenblikkelijk kijken naar de handleiding van de radio. Bedankt voor de moeite, zal een update hier plaatsen over hoe het gegaan is! Wordt alleen kijken, want de speakers zitten in de deuren zelf, dus dan is de kans van het verleggen van de kabels redelijk groot, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:02:
[...]

Oké, super. Ik zal ogenblikkelijk kijken naar de handleiding van de radio. Bedankt voor de moeite, zal een update hier plaatsen over hoe het gegaan is! Wordt alleen kijken, want de speakers zitten in de deuren zelf, dus dan is de kans van het verleggen van de kabels redelijk groot, toch?
Klopt, waarschijnlijk de deurpanelen even losmaken, speaker eventueel ook als je er niet bij kunt en ik zou de kabeltjes dan even terug trekken door het rubberen dopje waar ze in de deur verdwijnen.
Zo kun je ze, na verlenging uiteraard, netjes wegwerken onder de dorpels :)

Nog ter verheldering wellicht, die ISO stekker is alleen een manier om alle aansluitingen van autoradios op een universele manier in te prikken, de speaker kanalen zijn wat dat betreft gewoon 'ouderwetse' plus en min wat er uit die stekker komt, alleen op deze manier kun je dus heel eenvoudig van radio wisselen zonder telkens met al die losse kabeltjes te kloten :)

En ik ben blij dat je de tijd en moeite hebt genomen om op alle vragen in te gaan, zo zie je maar weer dat er vaak een andere/makkelijkere/betere oplossing is voor een probleem, hoe meer informatie je verstrekt hoe beter de suggesties zijn. Dat zouden meer mensen op Tweakers wel mogen leren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Wintervacht schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:08:
[...]

Klopt, waarschijnlijk de deurpanelen even losmaken, speaker eventueel ook als je er niet bij kunt en ik zou de kabeltjes dan even terug trekken door het rubberen dopje waar ze in de deur verdwijnen.
Zo kun je ze, na verlenging uiteraard, netjes wegwerken onder de dorpels :)

Nog ter verheldering wellicht, die ISO stekker is alleen een manier om alle aansluitingen van autoradios op een universele manier in te prikken, de speaker kanalen zijn wat dat betreft gewoon 'ouderwetse' plus en min wat er uit die stekker komt, alleen op deze manier kun je dus heel eenvoudig van radio wisselen zonder telkens met al die losse kabeltjes te kloten :)
Ik heb even gekeken, en wat je zegt is inderdaad waar. Alleen zitten de draden via een soort membraan verzekerd in de deuren, en zijn lastig los te krijgen, dus ik denk dat het loshalen en herleiden van de draden een lastige wordt. Is er een mogelijkheid om deze draden bijvoorbeeld al eerder te onderscheppen en/of te herleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:48:
[...]

Ik heb even gekeken, en wat je zegt is inderdaad waar. Alleen zitten de draden via een soort membraan verzekerd in de deuren, en zijn lastig los te krijgen, dus ik denk dat het loshalen en herleiden van de draden een lastige wordt. Is er een mogelijkheid om deze draden bijvoorbeeld al eerder te onderscheppen en/of te herleiden?
Dat is jammer, maar begrijpelijk, anders gaan ze natuurlijk rammelen in de deuren :p
Er zijn zo veel opties; onderscheppen vóór ze de deur in verdwijnen, nieuw kabeltje trekken van achter de radio en ze dan daar afsplitsen of zelfs vervangen in de iso stekker zelf (daar is wel het nodige priegelwerk voor nodig), de optie versterker op de tulpaansluitingen is ook altijd nog aanwezig, ookal moet je dan nog extra draden vanaf de accu en de remote van de radio trekken.. Choose your poison :p

Persoonlijk, maar dat ligt helemaal aan voorkeur, zou ik ze voor ze de deur in gaan afknippen en verlengen naar de kofferbak of gewoon alsnog achter dat membraantje vandaan pielen, terug lijmen met hete lijm kan tenslotte altijd nog :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Wintervacht schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:27:
[...]

Dat is jammer, maar begrijpelijk, anders gaan ze natuurlijk rammelen in de deuren :p
Er zijn zo veel opties; onderscheppen vóór ze de deur in verdwijnen, nieuw kabeltje trekken van achter de radio en ze dan daar afsplitsen of zelfs vervangen in de iso stekker zelf (daar is wel het nodige priegelwerk voor nodig), de optie versterker op de tulpaansluitingen is ook altijd nog aanwezig, ookal moet je dan nog extra draden vanaf de accu en de remote van de radio trekken.. Choose your poison :p
De opties van het splitten van de kabel en een nieuwe trekken lijkt mij wel interessant. Is het veel werk? Het splitsen e.d.? En het draad al vervangen in de ISO connector zelf, is dat meer werk? Of alleen meer gepier? En als ik het daadwerkelijk al in de ISO connector zal vervangen, zou u dan zo weten welke van de draden ik moet hebben? Of welke kleur?

[ Voor 11% gewijzigd door SteveJer op 22-06-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:35:
[...]

De opties van het splitten van de kabel en een nieuwe trekken lijkt mij wel interessant. Is het veel werk? En stel nou van wel, en u prefereert het vervangen in de ISO connector, is dat dan nog veel werk? En welke zal ik dan moeten hebben?
Vergeet dat ik wat heb gezegd over kloten met de ISO stekker, dat vereist het er uit trekken van de benodigde pinnetjes, nieuwe kabels trekken van de radio naar de koffer en die vervolgens voorzien van een pinnetje die in de ISO stekker past en ze daar in steken. Als je niet van die pinnetjes hebt of het gereedschap om die aan te brengen, gewoon niet aan beginnen :p

Splitten is ook niet het goede woord vrees ik, ik bedoelde met eerdergenoemde optie gewoon de kabels die nu naar je speakers lopen dan vlak voor de deur-doorgang zegmaar gewoon doorknippen, dan een langere kabel daar aan solderen (of kabelachoentjes eraan knijpen, wederom juiste gereedschap benodigd) en die door trekken naar de kofferbak.
Het makkelijkste blijft gewoon de bestaande bekabeling gebruiken, kun je het later altijd nog terug zetten naar de originele situatie.

Nou wil ik je uiteraard niet ontmoedigen om dingen te proberen, integendeel! Maar zonder kennis te hebben van iemands vaardigheden en aanwezig gereedachap speel ik het altijd maar op safe, in dat geval is bestaande kabels verlengen gewoon het simpelste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Wintervacht schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:58:
[...]

Vergeet dat ik wat heb gezegd over kloten met de ISO stekker, dat vereist het er uit trekken van de benodigde pinnetjes, nieuwe kabels trekken van de radio naar de koffer en die vervolgens voorzien van een pinnetje die in de ISO stekker past en ze daar in steken. Als je niet van die pinnetjes hebt of het gereedschap om die aan te brengen, gewoon niet aan beginnen :p

Splitten is ook niet het goede woord vrees ik, ik bedoelde met eerdergenoemde optie gewoon de kabels die nu naar je speakers lopen dan vlak voor de deur-doorgang zegmaar gewoon doorknippen, dan een langere kabel daar aan solderen (of kabelachoentjes eraan knijpen, wederom juiste gereedschap benodigd) en die door trekken naar de kofferbak.
Het makkelijkste blijft gewoon de bestaande bekabeling gebruiken, kun je het later altijd nog terug zetten naar de originele situatie.

Nou wil ik je uiteraard niet ontmoedigen om dingen te proberen, integendeel! Maar zonder kennis te hebben van iemands vaardigheden en aanwezig gereedachap speel ik het altijd maar op safe, in dat geval is bestaande kabels verlengen gewoon het simpelste :)
En uw hulp/mening apprecieer ik ontzettend! Dank daarvoor, het is gewoon even kijken wat praktisch is, ik ben inderdaad niet van de pinnetjes e.d. maar het verlengen van kabels uit de deuren is ook veel werk. Het is eigenlijk om het even, ik zal even kijken wat ik handiger vind, en zal een update plaatsen zodra ik progressie geboekt heb. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

SteveJer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:36:
[...]

En uw hulp/mening apprecieer ik ontzettend! Dank daarvoor, het is gewoon even kijken wat praktisch is, ik ben inderdaad niet van de pinnetjes e.d. maar het verlengen van kabels uit de deuren is ook veel werk. Het is eigenlijk om het even, ik zal even kijken wat ik handiger vind, en zal een update plaatsen zodra ik progressie geboekt heb. Dank!
Zeg maar jij hoor ;)
Ach, zo te horen heb je het deurpaneel er al af, dan moet het kabeltje traceren en afknippen voor jou ook geen hogere wiskunde zijn ;) maar ik ben erg benieuwd, en als je ergens tegen aan loopt weet je ook gelijk waar je terecht kunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Gewoon de draden die naar de achterspeakers gaan doorknippen achter je radio. Nieuwe draden trekken waar je je gevonden speakers wil plaatsen. Deze nieuwe bedrading aansluiten op de afgeknipte ISO stekkers en klaar.
aansluiten is kwartiertje werk, draden trekken afhankelijk van de netheid/wegwerken ook een kwartier tot een week :P

Google eens op radio iso aansluitschema. Dan zie je dat je draden groen en groen/zwart linksachter zijn en paars en paars/zwart rechtsachter zijn. Die moet je dus hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door ybos op 23-06-2019 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
Google eens op radio iso aansluitschema. Dan zie je dat je draden groen en groen/zwart linksachter zijn en paars en paars/zwart rechtsachter zijn. Die moet je dus hebben.
Oké, interessant. Dank voor uw antwoord, is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een kabel aan de kabels van de achter speakers te maken? Dus dat 2 draden uit de ISO connector zowel een achter speakers als een extra speaker aandrijven?

En dan nog een vraag, het klopt dat positief (+) rood is en negatief (-) zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

SteveJer schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:17:
[...]

Oké, interessant. Dank voor uw antwoord, is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een kabel aan de kabels van de achter speakers te maken? Dus dat 2 draden uit de ISO connector zowel een achter speakers als een extra speaker aandrijven?
Elektrisch kan dat prima, maar je hebt kans dat je autoradio dat niet trekt. Ik zou het niet aanraden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
JvS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:27:
[...]

Elektrisch kan dat prima, maar je hebt kans dat je autoradio dat niet trekt. Ik zou het niet aanraden.
Dus u zou in deze situatie de bedrading gewoon doorknippen en solderen/koppelen aan langere draden en die leiden tot de nieuwe set speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, net zoals iedereen je adviseert :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveJer
JvS schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:30:
Ja, net zoals iedereen je adviseert :P.
Ja prima, alleen op onbekend terrein is bevestig wel gewenst, dus hoe meer hoe beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Hoe meer mensen je gaat vragen, hoe meer je gaat twijfelen. Je ziet nu meerdere mensen hetzelfde adviseren. Dit is gewoon een goeie oplossing. Als je nu nog steeds twijfelt, zou ik het uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29
Je kan of nieuwe draden vanaf de radio naar je achterbak trekken, of de bedrading bij je achterspeakers loshalen en die verlengen naar je achterbak. Gewoon doorknippen en netjes doorverbinden.

Iso pinbezetting is overal op internet te vinden en anders ben je er met wat proberen er ook zo achter.

Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fcolumbiaisa.50webs.com%2Fcar_audio_head_unit_colors.jpg&f=1

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Pagina: 1